2016-10-19, 01:31
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag störde mig alltid på att Renate försvann, dessutom på ett dåligt sätt. Först var hon borta i nån säsong på grund av brännskador och följande konvalescens.

Renate var en mycket intressant karaktär (spelad av en fantastisk Suzanne Reuter) som kunde vara både megabitch och snällis. Hennes sista riktiga scen, där hon skäller ut familjen efter noter är legendarisk! Jag gillade henne och blev lite ledsen när hon försvann. Renate kunde ha kommit tillbaka i stället för jobbiga Rebecka med sina störiga ungar som bara tjatade om hockey.

Grejen med Reidar var att han var alldeles för osnygg för att vara patriarken, såg ut som en halvdöd cancerpatient genom hela serien. Det är regel på att patriarken ska vara äldre men fortfarande sexig med utstrålning. Det gör att patriarkens existens rättfärdigas (han kan också dejta, vara föremål för kvinnors tycke, manipulera genom sitt utseende etc). Reidar var tvungen att paras ihop med Elinors tvillingsyster relativt fort, annars hade han inte haft något egentligt syfte i serien.

Lina, Junior och Renate är exempel på karaktärer som var mycket intressanta och borde fått stanna kvar med större plats.
Renate var djävligt intressant, ja. Som sagt var, jag hade gärna sett henne komma tillbaka som något slags släktöverhuvud och köra med Rolfs barn på samma sätt som Reidar körde med sina ungar, det hade varit något.

Jag håller inte med om Reidar. Hans uppgift var mycket att vara den gamla gubben som borde lagt av för evigheter sedan, men som fortfarande tror att han har koll.

Manusförfattarna verkade ha varit pålästa om rederinäringen i Sverige, mycket av det som hände i serien är riktigt skvaller från ungefär samma tidsera. Exempelvis när "Sydbanken" säger upp Dahléns lån och Silver sitter i styrelsen, precis samma turer var det när Nordbanken sade upp Rederiaktiebolaget Slites lån, vilket resulterade att Slite gick i konkurs. Slite var ett av tre rederier bakom Viking Line och i Nordbankens styrelse satt en representant för Silja. Bara för att ta ett exempel på vilken koll man ändå hade.

Vad gäller Reidars utseende... Följande bild är på Göteborgsredaren Sten A Olsson med maka. Påminner paret om några tycker ni? http://w.cdn-expressen.se/images/8d/...c2ea7d/265.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r
Varför jag sökte upp denna tråd var för jag var nyfiken på om folk ser Rederiet
nu för tiden? Jag funderar på att börja se det igen, kan bli en 3:e gång via nätet då.
Jag ser hellre om Rederiet än slår på teven och ser på det vi idag kallar underhållning. Jag är möjligen konservativ, men jag ser om Mash, Cheers, Allo Allo, Rederiet och andra serier inom humor eller drama, aldrig något hjärndött som går på teve nu. Finns ju på öppet arkiv i bra kvalitet, även om man klippt bort (av okänd anledning) Pehr Silvers bästa scen där han skäller ut Yvonne för ett telefonmeddelande med orden:

"Ring Bengtsson? Vilken djävla Bengtsson? Är det meningen att jag skall slå upp Bengtsson i telefonkatalogen och ringa någon på måfå?"

(Tilläggas bör att detta var innan Vera Bengtsson gjorde entré på Freja.)
Citera
2016-10-19, 01:41
Allt som allt var Rederiet en ovanligt välgjord såpa. Där det inte fanns för många logiska luckor, eller vad jag ska kalla dem. Jag stör mig något oerhört när det ändras för mycket i serier om saker som redan varit uppe för diskussion/till publikens kännedom.

Jag sätter spoiler här:

Hela Yngve-historien var skruvad men också ovanlig för en såpa, att en mamma hade förgripit sig på sin son.

Och de förvirrade tanterna i Bengtssons hytt Den scenen vill jag se igen!
Citera
2016-10-19, 01:45
Att Emilie blev besatt av Carl var helt logiskt. Carl var en lömsk råtta, att sätta han i fängelse hade känts så tamt och simpelt. Därför fick han ett person efter sig, galnare än honom själv. Det ultimata straffet. Carl var sin egen nemesis. När han härjade som värst var han en praktpsykopat.
Senast redigerad av GenesisP 2016-10-19 kl. 02:10.
Citera
2016-10-19, 18:43
Medlem
Nån som ser serien för tillfället då?

De minnen jag har av serien var att den var välgjord,
man hade kryddat manuset väl så det händer nya saker hela tiden.
Om ni provat skriva manus själv så vet ni hur det är, man måste komma
på nya grejer för att hålla liv i själva idén eller handlingen.

Vad tror ni om att Rederiet gått än idag och fortsatt med typ 40 säsonger på 20 år
eller liknande, det hade väl varit ganska intressant o se.

Tänker lite på Reidar, hans dröm var att bygga nya båten men det blev väl
inget av detta projekt som han jobbat med i 1000-tals timmar.

Nu ska jag se S1E02 och så får vi se om det blir ett litet kvällsmaraton igen.
Citera
2016-10-19, 18:44
Bannlyst
Citat:
Nån som ser serien för tillfället då?

De minnen jag har av serien var att den var välgjord,
man hade kryddat manuset väl så det händer nya saker hela tiden.
Om ni provat skriva manus själv så vet ni hur det är, man måste komma
på nya grejer för att hålla liv i själva idén eller handlingen.

Vad tror ni om att Rederiet gått än idag och fortsatt med typ 40 säsonger på 20 år
eller liknande, det hade väl varit ganska intressant o se.

Tänker lite på Reidar, hans dröm var att bygga nya båten men det blev väl
inget av detta projekt som han jobbat med i 1000-tals timmar.

Nu ska jag se S1E02 och så får vi se om det blir ett litet kvällsmaraton igen.

Jag ser inte den men ska när som helst börja se den igen. Minns innan när de begav sig hur man längtade till torsdagar och efter varje fotbollsträning på torsdagar slog sig ner framför rederiet. Minnen!
Citera
2016-10-20, 17:22
Medlem
Alltså! Nu har jag sett 19 säsonger av rederiet i några veckor.
Får inte tag på säsong 20! Kolla tuben och där finns bara några ynka avsnitt från sista säsongen.
Vet nån?
Citera
2016-10-20, 17:46
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bettiluri
Får inte tag på säsong 20! Kolla tuben och där finns bara några ynka avsnitt från sista säsongen.
Vet nån?

Första resultatet på en google-sökning leder dig direkt till öppet arkiv, där alla avsnitt finns.

http://www.oppetarkiv.se/video/16967...itt-307-av-318
Citera
2016-10-21, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bettiluri
Vet nån?
http://www.oppetarkiv.se/video/16967...itt-307-av-318
Citera
2016-10-26, 15:44
Medlem
Jag funderar på att ta nått avsnitt i taget....
Kanske tar några år för mig att se igenom hela serien.

Man ska suga på karamellen......
Citera
2016-10-26, 16:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag funderar på att ta nått avsnitt i taget....
Kanske tar några år för mig att se igenom hela serien.

Man ska suga på karamellen......
Jag håller på och kollar igenom nu. Är inne på säsong 13 avsnitt 181. Har tagit lite pauser mellan varven när det blivit för mycket, problemet är att när jag börjar igen så minns jag inte riktigt sammanhang, vem som lever, vilka relationer folk har osv. Så ta inte för långa pauser.
Citera
2016-10-30, 12:34
Medlem
Nej det får inte gå för långt mellan gångerna,
om man iallafall minns vad som hände senast kommer man ju en bit.
Citera
2016-11-02, 23:00
Medlem
Frolmlansts avatar
Ett sak som man gjorde, som aldrig gått hem idag, var att göra ganska komplexa karaktärer. Det där med ond och god i rederiet är inte så lätt. Vad var till exempel Tony? Han var verkligen inte genomgod, men det fanns heller ingen direkt ondska i honom heller, han menade ofta väl, även om han var fruktansvärt klantig. Viggo var självklart enormt ond, men han visade ändå någon slags mänsklig känsla när han träffade Elin. Jag tror inte att dagens tevepublik hade uppskattat dessa komplexa karaktärer.

Problemet var dock att man gjorde inte Reidar till en tillräckligt stor protagonist. Jag blev aldrig riktigt förtjust i gubben, faktiskt. Maktfullkomlig, egofixerad och självgod på många sätt, dessutom en stor hycklare. Vilket kanske bäddade bra för slutet, då den som skulle "ställa allt tillrätta" blev helt fel. Eva Remmer, ett före detta fnask, en bedragerska som dessutom haft en affär med Reidar. Hur fan skulle tevepubliken kunna känna några sympatier med henne efter allt hon gjort, såsom exempelvis tömma hela företaget på pengar.

Serien är riktigt bra i sin första säsong. Och bra är den fram till omkring avsnitt 200. Sedan börjar det bli riktigt jobbigt. Efter Reidars död blir den rent av löjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in