Citat:
Renate var djävligt intressant, ja. Som sagt var, jag hade gärna sett henne komma tillbaka som något slags släktöverhuvud och köra med Rolfs barn på samma sätt som Reidar körde med sina ungar, det hade varit något. Jag störde mig alltid på att Renate försvann, dessutom på ett dåligt sätt. Först var hon borta i nån säsong på grund av brännskador och följande konvalescens.
Renate var en mycket intressant karaktär (spelad av en fantastisk Suzanne Reuter) som kunde vara både megabitch och snällis. Hennes sista riktiga scen, där hon skäller ut familjen efter noter är legendarisk!
Jag gillade henne och blev lite ledsen när hon försvann. Renate kunde ha kommit tillbaka i stället för jobbiga Rebecka med sina störiga ungar som bara tjatade om hockey.
Grejen med Reidar var att han var alldeles för osnygg för att vara patriarken, såg ut som en halvdöd cancerpatient genom hela serien. Det är regel på att patriarken ska vara äldre men fortfarande sexig med utstrålning. Det gör att patriarkens existens rättfärdigas (han kan också dejta, vara föremål för kvinnors tycke, manipulera genom sitt utseende etc). Reidar var tvungen att paras ihop med Elinors tvillingsyster relativt fort, annars hade han inte haft något egentligt syfte i serien.
Lina, Junior och Renate är exempel på karaktärer som var mycket intressanta och borde fått stanna kvar med större plats.
Renate var en mycket intressant karaktär (spelad av en fantastisk Suzanne Reuter) som kunde vara både megabitch och snällis. Hennes sista riktiga scen, där hon skäller ut familjen efter noter är legendarisk!

Grejen med Reidar var att han var alldeles för osnygg för att vara patriarken, såg ut som en halvdöd cancerpatient genom hela serien. Det är regel på att patriarken ska vara äldre men fortfarande sexig med utstrålning. Det gör att patriarkens existens rättfärdigas (han kan också dejta, vara föremål för kvinnors tycke, manipulera genom sitt utseende etc). Reidar var tvungen att paras ihop med Elinors tvillingsyster relativt fort, annars hade han inte haft något egentligt syfte i serien.
Lina, Junior och Renate är exempel på karaktärer som var mycket intressanta och borde fått stanna kvar med större plats.
Jag håller inte med om Reidar. Hans uppgift var mycket att vara den gamla gubben som borde lagt av för evigheter sedan, men som fortfarande tror att han har koll.
Manusförfattarna verkade ha varit pålästa om rederinäringen i Sverige, mycket av det som hände i serien är riktigt skvaller från ungefär samma tidsera. Exempelvis när "Sydbanken" säger upp Dahléns lån och Silver sitter i styrelsen, precis samma turer var det när Nordbanken sade upp Rederiaktiebolaget Slites lån, vilket resulterade att Slite gick i konkurs. Slite var ett av tre rederier bakom Viking Line och i Nordbankens styrelse satt en representant för Silja. Bara för att ta ett exempel på vilken koll man ändå hade.
Vad gäller Reidars utseende... Följande bild är på Göteborgsredaren Sten A Olsson med maka. Påminner paret om några tycker ni? http://w.cdn-expressen.se/images/8d/...c2ea7d/265.jpg
Citat:
Jag ser hellre om Rederiet än slår på teven och ser på det vi idag kallar underhållning. Jag är möjligen konservativ, men jag ser om Mash, Cheers, Allo Allo, Rederiet och andra serier inom humor eller drama, aldrig något hjärndött som går på teve nu. Finns ju på öppet arkiv i bra kvalitet, även om man klippt bort (av okänd anledning) Pehr Silvers bästa scen där han skäller ut Yvonne för ett telefonmeddelande med orden:"Ring Bengtsson? Vilken djävla Bengtsson? Är det meningen att jag skall slå upp Bengtsson i telefonkatalogen och ringa någon på måfå?"
(Tilläggas bör att detta var innan Vera Bengtsson gjorde entré på Freja.)