2022-04-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Inte att jag inte vill "vara med" längre. Jag har bara ingenting mer att tillägga till den här fake-historien. Hela händelsen är fake, som den porträtterats av MSM. Jag har ingenting mer att säga i frågan.
Du har iof inte haft något att säga från första början mer än "det är fake, satellitbilder är fake, reportrarna ljuger, vittnena ljuger, historien ljuger, alla ljuger (alla parter utom en)".
Citera
2022-04-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Här har vi en drönarfilm där det ärorika sovjetunionens soldater skjuter ihjäl en cyklist i Bucha.
https://twitter.com/bellingcat/statu...84174921076736

Ja bevisen börjar bli många nu. Dessa krigsförbrytare ska bli nåt för Haag.
Citera
2022-04-05, 17:19
Medlem
kukukus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilken sida har ljugit mest i historien. Öst eller Väst?

Väst. Utan tvekan.

Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Finns en risk att ryssarna försöker göra som serberna gjorde i Kosovo, transportera döda kroppar och gräva ner dom i sitt land. Bör inte uteslutas och förhoppningvis kommer man undersöka detta i framtiden. Serber och ryssar är blodsbröder, deras krigsföring och propaganda är identiska.

https://twitter.com/der_parrot/statu...98LKaPpZaMY86w

Kosovoalbanska offer begravda under parkeringsplats i Serbien:

https://www.google.se/amp/s/amp.theg...s-grave-serbia

Batajanica massgrav 774 kroppar:

https://massgravesmap.balkaninsight.com/batajnica/
Om Ryssland hade haft för avsikt att folkmörda det ukrainska folket, om de hade haft för avsikt att mörda så många ukrainare som möjligt, då hade Kiev varit bombat till stenåldern. Varenda jävla stad och by i landet hade jämnats med marken. Att bespara civilbefolkningen onödigt lidande har i själva verket varit en viktig del av Rysslands strategi. De enda som tjänar på det här är Ukraina: de vill piska upp moralhysteri i Väst för att få - förhoppningsvis militär - hjälp i sin hopplösa situation. Det är så uppenbart att man inte kan göra annat än skratta åt hur lättlurade ni naiva, icke-tänkande konformistidioter är. Saddams "massförstörelsevapen", Assads "kemiska attacker", all over again.
Citera
2022-04-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Exakt så. Jag var också lite tveksam först, utplacerade kroppar för journalister och en skådespelar-president som dyker upp vid exakt rätt tillfälle. Men med veckogamla satellitbilder med samma lik på gatan och närbilder på döda, torterade och våldtagna inne i hus så är det nog tyvärr sant.

Ja, kan väl tillägga att det fejkade mordet på Arkadij Babtjenko lyckades underminera en hel del trovärdighet också.
https://www.bbc.com/news/world-europe-44307611

Citat:
"It is pathetic and regrettable that the Ukrainian police have played with the truth, whatever their motive," the head of the organisation, Christophe Deloire, told AFP news agency.
Russian investigative journalist Andrei Soldatov, a former colleague of Babchenko, said the sting had "crossed a line big time".
"Babchenko is a journalist not a policeman, for Christ sake, and part of our job is trust, whatever Trump & Putin say about fake news," he wrote on Twitter. "I'm glad he is alive, but he undermined even further the credibility of journalists and the media."

Jag påminner inte om detta för att ifrågasätta uppgifterna om Butja. Men det var ett fake news-spektakel, och i någon mån kan sådant förklara varför en del kritiskt sinnade till en början uppfattade bilderna från Butja som fake, eller rentav som iscensatta av Ukraina självt.
Citera
2022-04-05, 17:21
Medlem
I Expressen var det helt uppenbart påhittade historier om våldtäkter. Det var bl.a. någon ensam soldat som kom och gick ensam och stannade hos en kvinna i ettt par dygn. Inga soldater har möjlighet att turista och glida runt på egen hand. För soldater så är alla aktiviteter såväl som tiden styrd av andra.
Citera
2022-04-05, 17:25
Medlem
idjits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukuku
Om Ryssland hade haft för avsikt att folkmörda det ukrainska folket, om de hade haft för avsikt att mörda så många ukrainare som möjligt, då hade Kiev varit bombat till stenåldern. Varenda jävla stad och by i landet hade jämnats med marken. Att bespara civilbefolkningen onödigt lidande har i själva verket varit en viktig del av Rysslands strategi. De enda som tjänar på det här är Ukraina: de vill piska upp moralhysteri i Väst för att få - förhoppningsvis militär - hjälp i sin hopplösa situation. Det är så uppenbart att man inte kan göra annat än skratta åt hur lättlurade ni naiva, icke-tänkande konformistidioter är. Saddams "massförstörelsevapen", Assads "kemiska attacker", all over again.
Kunde inte sagt det bättre själv. Folk här är så otroligt naiva att de tror att rysk media är 0% sanning medan västmedia är 100% sanning.

Folk borde fråga sig: Qui Bono? Men givetvis kommer de inte att göra det. Det är enklare för dem att behålla Aftonbladets världsbild i skallen för då tänker de rätt!
Citera
2022-04-05, 17:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Jag påminner inte om detta för att ifrågasätta uppgifterna om Butja. Men det var ett fake news-spektakel, och i någon mån kan sådant förklara varför en del kritiskt sinnade till en början uppfattade bilderna från Butja som fake, eller rentav som iscensatta av Ukraina självt.
Det är väl en enorm skillnad på att iscensätta ett mord till att iscensätta hundratals?
Citera
2022-04-05, 17:27
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Väst. Utan tvekan.

Bucha är bara ett avslöjade hittills vem vet vad som dyker upp härnäst. Syftet var antagligen inte att mörda det ukrainska folket från början men ryska soldater verkar ha tappat det och såklart kommer ryssarna försöka mörka krigsbrott.
Senast redigerad av coconutoil 2022-04-05 kl. 17:36.
Citera
2022-04-05, 17:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte heller på ett folkmord. Jag tror snarare på några (?) ryssar som agerar utanför order.

Men oavsett så ska detta utredas. Att det ska tystas som ryssen sysslar med nu är fel. Finns det tortyrkammare och skjutna barn så ska detta utredas. Allting ska utredas och bestraffas. Även avrättandet av ryska fångar om det skett på fel grunder.

Men att ryssen totalt förnekar det som händer i egen media är det skamliga i det hela.

EDIT: Jämför detta med den amerikanska massakern vid Son-My. Det uppdagades och stoppades t.o.m av en amerikansk helikopterpilot. Men allt utreddes till slut. Sen tycker jag det är jävligt fel att den ansvariga löjtnanten bara fick tre år i fängelse men all information finns att läsa om för den som vill. Jag tror inte att vi någonsin kommer att få se en officiell utredning av Ryssland på detta.
Senast redigerad av Conception 2022-04-05 kl. 17:37.
Citera
2022-04-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är väl en enorm skillnad på att iscensätta ett mord till att iscensätta hundratals?

Absolut, jag tror alltså inte att bilderna är manipulerade eller att de döda placerats ut. Det här är inte fake news.
Jag nämner det kanske mest för att förklara varför jag själv var så misstrogen i början. Det är viktigt att journalister inte luras.
Citera
2022-04-05, 17:35
Medlem
Varför har man överhuvudtaget inte hört talas om denna stad innan?? Plötsligt dök det upp bilder och krigsbrott .
Innan var det teatern i Mariopoul och krigsbrott basunerades ut - sen tyst,,
Nu "Bucha"..okej, varför rapporterades inte om denna innan. Ryssarna kom ju aldrig över floden eller..

Förra veckans ord: Mariopoul
Veckans ord: Bucha, Krigsbrott.
Vad blir nästa veckas?
Citera
2022-04-05, 17:38
Medlem
Citat:
Väst. Utan tvekan.

Ja jag håller med men den ende som tjänar på det här och ska utnyttja det till fullo är den jävla presidenten Zelensky som just nu talar till UN Security Council. Han ger blanka fan i det ukrainska folket istället promotar han sig själv och håller på som bäst, under tiden vrider och vänder sig västvärlden för att hitta på mera sanktioner mot Ryssland som till slut kommer att drabba de (oss) själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in