2022-04-05, 23:03
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Det kan som sagt ha uppfattats som ett potentiellt hot, det är ett visst avstånd och de kunde inte veta vad han hade bakom ryggen, om de kunde se något blått band eller inte är svårt att säga men han viftade inte med en vit flagga. Sedan är det blåa bandet spekulationer från mig, men jag har som sagt länkat den närbilden tidigare idag, den bilden finns f.ö. med i videon som visades i FN idag. Mycket oklart om det kan vara en armbindel, men jag tycker väskan och flaskan ser mer suspekt ut, liksom hans rörelser som sagt.

Grodan uttrycker det bra här ovan:

Mhm, och vad skulle han haft bakom ryggen då? en jättestoooor kniv att punka pansarvagnarnas sköra däck med?
jaja men som sagt var han stridande (vilket jag inte tror på) då var det som det var.
Senast redigerad av brajzilla 2022-04-05 kl. 23:10.
Citera
2022-04-05, 23:14
Medlem
brajzillas avatar
Isf är det väl bara ha en bunt blåa armbindlar med sig som man drar på alla oskyldiga man mördar, jättesvårt måste ju det vara att greja.
Citera
2022-04-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Tänkte kommentera några grejer jag hittat i olika media angående massakrerandet i Bucha.

Börjar med SVT:s och andra medieföretags debunkade av det ryska argumentet att borgmästaren i Bucha inte nämnde något om döda kroppar på gatorna efter att ryssarna lämnat Butja (Bucha) med att satellitbilder visade att kroppar legat på gatorna sedan minst 11 mars 2022.

------------------------
Satellitbilderna visar: Döda kroppar i Butja har legat på gatan i flera veckor
2022-04-05
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...i-flera-veckor

"Kreml har förnekat all rysk inblandning i morden på civila i ukrainska Butja.

Nu visar bilder från satellitföretaget Maxar Technologies hur flera av de döda kropparna legat på gatan sedan 11 mars – flera veckor innan de ryska styrkorna lämnade staden."

------------------------

Min kommentar:

Jag tror faktiskt att de flesta mediekonsumenter inte reflekterar över hur rimligt det är att lik legat längs gator i 3 veckor utan att de börjat konsumerats av råttor, möss, kråkor etc eller tagits om hand av någon, t ex genom att slängas i någon av de ryska massgravar man också påstår sig ha hittat i Butja. Uppenbarligen glömde man när man gjorde i ordning massgravarna några lik som hade legat på gatan i 3 veckor när ryssarna lämnade staden. Fråga dig själv, har du reflekterat över rimligheten i det här?

Okej, det kan ju ha varit väldigt kallt i Butja, och man kan ju ha glömt rensa en gata på lik. Men detta tror jag faktiskt inte är något den genomsnittlige mediekonsumenten i första taget reflekterar över. Han/hon reflekterar överhuvudtaget inte över eventuella invändningar. Ytterst få människor funkar så. Ett undantag verkar var den polske parlamentsledamoten Janusz Korwin-Mikke, se nedan.

------------------------
4 Apr, 15:17
Polish politician criticizes Ukrainian version of Bucha events
https://tass.com/world/1432129

"Janusz Korwin-Mikke noted that the houses in the town were almost undamaged and asked why had the relatives not removed the bodies from the streets

WARSAW, April 4. /TASS/. Polish politician Janusz Korwin-Mikke criticized the Ukrainian version of events in the Ukrainian town of Bucha (Kiev Region) and challenged its plausibility, according to the wpolityce.pl website.

'Did you notice that the houses [in the town] are almost undamaged? Now think, why are people being buried in mass graves, and not by their relatives? And why have the relatives not removed the bodies from the streets? Look and think!,' the politician said.

Korwin-Mikke is the leader of the Confederation Liberty and Independence ("Confederation") political party, which has 11 seats in the Polish Sejm. He served as a Member of the Eighth European Parliament."

------------------------

Min kommentar:

Den ryska nyhetsbyrån TASS verkar inte ha medvetet misstolkat Korwin-Mikke i propagandasyfte eftersom Korwin-Mikke verkar ha fördömts för sina uttalanden, som utnyttjats i rysk propaganda, i polsk media, se:

------------------------
Massakern i Bucza. Kremlmedia citerar Janusz Korwin-Mikke (maskinöversatt rubrik, min anm)
wiadomosci.wp.pl
2022-04-05

Översättning:
https://wiadomosci-wp-pl.translate.g...v&_x_tr_pto=sc

Oöversatt:
https://wiadomosci.wp.pl/masakra-w-b...4897657526784a
------------------------

Kritiken mot Korwin-Mikke visar att det kan vara problematiskt att gå emot delar av det officiella narrativet när det gäller Ukraina. Mitt intryck är att svensk alternativmedia försöker ligga rätt lågt när det gäller Ukraina. Jag tror inte man vill bli av med presstöd. Eller att folk slutar swisha (många alternativmedia-konsumenter torde stödja det officiella Ukraina-narrativet precis som många SD-väljare vill gå med i NATO). Nya Dagbladet verkar vara mest frispråkigt:

------------------------
Massmedier sprider bilder av påstådd rysk ”massaker” – ännu oklart vad som skett
Kriget i Ukraina
2022-04-04

https://nyadagbladet.se/utrikes/mass...vad-som-skett/
------------------------

Den alternativa finanssajten Zerohedge upplyser/påminner ofta läsarna om grejer som mainstreammedia inte brukar vara så angelägna om att lyfta fram:

------------------------
Zelensky Rejected German Security Proposal Before Russian Invasion
Tyler Durden's Photo
by Tyler Durden
Tuesday, Apr 05, 2022 - 08:00 AM

Authored by Kyle Anzalone via AntiWar.com,

"Ukrainian President Volodymyr Zelensky rejected a proposal from German Chancellor Olaf Scholz just days before the Russian invasion. The February 19 offer called on Kyiv to renounce its NATO aspirations and declare neutrality.

At the time, Zelensky rejected the security plan saying Russian President Vladimir Putin could not be trusted to uphold the agreement. Under Berlin’s plan, Putin and American President Joe Biden would sign the deal and jointly guarantee Ukraine’s security.
Ukrainian President Volodymyr Zelensky & German Chancellor Olaf Scholz, AFP via Getty Images

The Wall Street Journal, which initially reported the proposal, said that Zelensky rejecting the offer 'left German officials worried that the chances of peace were fading.'"

------------------------

Min kommentar:

Tyskland ville alltså i princip att Ukraina skulle gå med på att ha en status typ den Österrike har, och som landet haft sedan 1956 när de sovjetiska trupperna lämnade landet (de stannade där 11 år efter krigsslutet 1945). Det hade väl mellan tummen och pekfingret inte varit helt orimligt om Ukraina gått med på en sådan status med tanke på att landet fram till i början på 20-talet, alltså några år efter revolutionen, hade varit något typ ett län i Ryssland, typ Skåne i Sverige, med liknande uttalsmässiga skillnader som mellan dalmål och skånska, varefter man formellt beviljades självständighet (en möjlighet som utnyttjades år 1991). Alternativet för Ryssland var att gå med på att USA skulle ha möjlighet att i framtiden placera ut hypersoniska kärnvapenrobotar med 4 minuters färdväg till Moskva vid den ukrainska gränsen. Alltså något väldigt likartat Kuba-krisen år 1962 när president Kennedy var beredd att gå i krig för att hindra Sovjet från att placera ut kärnvapenrobotar på Kuba. Lösningen då blev att USA flyttade sina kärnvapenrobotar från Turkiet till Italien mot att Sovjet avstod ifrån att placera ut robotar på Kuba. Att det inte blev någon lösning typ den som den tyske förbundskanslern Olaf Scholz ville ha för Ukraina med en status typ Österrikes för Ukraina kan väl ha sina orsaker. Gissningsvis kan en vilja att styra om köparna av rysk naturgas till amerikansk LNG och den gas som finns på havsbottnen utanför Israel/Gaza ha spelat viss roll. Att Finland och Sverige skulle bli klart mer intresserade av att gå med i NATO vid en invasion kan också ha spelat in. Min gissning är också att de ukrainska medborgarna hade tjänat på om Zelensky gått med på Olaf Scholz idé att låta Ukraina få ungefär samma status som Österrike. Men andra tjänade inte på detta.
Modigt om man vågar sig ut på gatan för att släppa undan lik när det är ryska soldater som skjuter civila som rör sig i staden.
Folket vittnar ju om att de hållit sig inomhus och inte vågat gå ut, vilket inte är speciellt förvånade.

Tänk efter lite nu för fan..
Vidare så har majoriteten av folket i staden flytt innan ryssen kommit ditt.

Sedan hur kul är det släppa runt lik?
Du måste förstå att folk levt veckor i skräck.

Sedan vet jag inte vad för filmer du har sett men råttor mm kommer inte svärma över lik, speciellt när det varit minusgrader eller ett fåtal plusgrader.
Citera
2022-04-05, 23:34
Medlem
brajzillas avatar
Ukrainskt naziförband som mördar sina egna? låter ju troligt...
Citera
2022-04-05, 23:41
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Ukrainskt naziförband som mördar sina egna? låter ju troligt...

Ukrainskt nazi-förband som mördar de lokala kollaboratörer som bytte torrproviant mot färskvaror med ryska soldater? Lätt igenkännbara genom sina vita armbindlar, eller genom att ryss-fientliga grannar skvallrar? Sen slår de två flugor i en smäll genom att låta filma de döda kropparna och skylla allt på ryssarna som var där dagen innan.

Låter väl inte helt osannolikt.

Och vem skulle syna deras kort i så fall? Våra media?
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-05 kl. 23:43.
Citera
2022-04-05, 23:44
Medlem
Slackoffs avatar
Tråkigt nog för våra rysstroll så erkänner och skryter gärna deras ointelligenta soldater att de mördar civila på sociala media.

https://twitter.com/ZOONewsTV/status...82688631906308
Citera
2022-04-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jaså är det din tolkning? Hur skulle ett måndagsmöte ha hindrat någon från att få fram bevis, om sådana finns?

Om samtalen dock skulle utmynna i en FN-ledd utredning i fält, så kan några dagars maskning av England ge Azovs och Ukrainas presstjänst lite extra tid att snygga till brottsplatsen på ett sätt som passar deras ändamål. Teoretiskt sett.

Eftersom du spekulerar så spekulerar jag också. Tycker överhuvudtaget bara att den här stilen att inte lyssna på den andra parten verkar suspekt och sneaky. Vad är FN annars till för?

Ok men du är även medveten om att högen med avslöjade propaganda-lögner från Ukraina-sidan börjar bli rätt stor nu va? Så visst, jag skulle vara trött också i den situationen. Men dom får väl fan göra sitt jobb. Om England maskar så är det nog knappast för att dom är trötta, skulle jag säga, utan i så fall snarare för att dom vill förhala och obstruera för sina Azov-hundars räkning.

Jag antar att du är medveten om att det finns massvis av videomaterial med soldater i ukrainsk uniform, som synbarligen utför bestialiska krigsbrott mot ryska krigsfångar? Vilket även har rapporterats av NYT (tyvärr betalvägg):
https://www.nytimes.com/live/2022/03...-in-their-legs
Du kan säga att du personligen tror att allt är fejk. Visst, det är fine. Men du kan inte heller påstå att det inte har hänt. Vi kan bara konstatera att det råder allvarliga misstankar om detta, samt ännu vidrigare saker. Kanske även detta är något som vore lämpligt för FN att utreda snarast möjligt? Om inte annat för att fria Azov från misstankar. Eller hur?

Men att FN mot den bakgrunden, på Englands uppmaning (som i allra högsta grad stöder Ukraina militärt) bara blankt ska avfärda Rysslands invändningar mot Ukrinforms story är lite väl magstarkt.

Jag tar alla anklagelser om krigsbrott på allvar, oavsett vilken sida de riktas mot. Men om det inte finns någon vilja till dialog ens i FN, så kommer vi aldrig ha någon chans att få reda på vad som faktiskt hänt. Dom som tjänar på det är bara dom som är skyldiga till faktiska krigsbrott, oavsett vilken sida de begåtts av.

Ja, märkligt att du gärna tror på skakiga ryska videor med lika många hål i narrativet som ett såll, men inte på snart hundratals oberoende källors rapportering från ett ställe som Bucha?

Här kan du lägga CBS reporter, på plats i Bucha, till de som ställt upp på konspirationen och lögnerna enligt dig:

https://www.cbsnews.com/news/russia-...-stream-today/

Du skriver om "massvis med videor" där ukrainska soldater våldför sig på ryska krigsfångar? Det finns vad jag vet två stycken. Det finns den med knäskjutningarna du länkade till en artikel om, där mer pekar på att den är fejk än på att den skulle vara sann - och där Ukraina sagt att de omedelbart tillsatt en undersökning (vilket jag inte noterat att Ryssland gjort gällande Bucha, konstigt nog?) Och den med knivhuggningen, där samma starka misstankar om fejk gäller.

Båda två bleknar, även om de skulle råka vara sanna, mot omänskligheterna mot civila i Bucha och dussintals andra ukrainska städer.

Däremot finns det många väldokumenterade berättelser om hur ryska soldater skjuter kvinnor och barn, ibland även i knäna, som ex https://www.bbc.com/news/world-europe-60922393

Fast det är klart, BBC är ju säkert också med på konspirationen, eller?

Om det är så att detta är en gigantisk psy-op från västvärldens sida kommer den aldrig att hålla 100%, inte ens under en kort tid. Ryssland kommer inte att ha några problem att värja sig mot anklagelserna. Det är det som är så bra med att tala sanning - man behöver inte oroa sig för att bli påkommen som lögnare. Men jag tvivlar på att så är fallet.
Citera
2022-04-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Och detta kommer väl från ryssarna själva?
Så frågan man bör ställa sig är:
Hur trovärdiga är de uppgifterna i förhållande till det faktum att man nu riskerar åtal för krigsbrott. Risken för att man försöker måla över händelsen är ju uppenbar, varför jag hellre hade velat se en oberoende källa till detta påstående.

Den där dvärgen Volodymyr Oleksandrovych Zelenskyy är inte heller så tillförlitlig. Mänskliga sköldar är också ett krigsbrott.
Citera
2022-04-05, 23:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Den där dvärgen Volodymyr Oleksandrovych Zelenskyy är inte heller så tillförlitlig. Mänskliga sköldar är också ett krigsbrott.
Whataboutism, vi pratar om Ryssland och ryska uppgiifter, inte Zelensky.
Citera
2022-04-06, 00:10
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tråkigt nog för våra rysstroll så erkänner och skryter gärna deras ointelligenta soldater att de mördar civila på sociala media.

https://twitter.com/ZOONewsTV/status...82688631906308

Fattar inte.. är det han på bilden som blivit mördad eller?
Citera
2022-04-06, 00:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Fattar inte.. är det han på bilden som blivit mördad eller?
Nej han är en av mördarna och han är stolt över vad han gjort.
https://twitter.com/olex_scherba/sta...46270853545997
Citera
2022-04-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Före detta UN vapeninspektör tror att det är Asov som dödade de civila!

Diskussionen om de döda börjar ca 1.00.00

The first casualty of War is Truth (Live w/Scott Ritter)
https://www.youtube.com/watch?v=SN7o-ThhFfY

Hela videon är för övrigt intressant.
Högst trovärdig källa, undrar vad Zelenskyj runkarna och mupparna härinne ska säga nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in