Tänkte kommentera några grejer jag hittat i olika media angående massakrerandet i Bucha.
Börjar med SVT:s och andra medieföretags debunkade av det ryska argumentet att borgmästaren i Bucha inte nämnde något om döda kroppar på gatorna efter att ryssarna lämnat Butja (Bucha) med att satellitbilder visade att kroppar legat på gatorna sedan minst 11 mars 2022.
------------------------
Satellitbilderna visar: Döda kroppar i Butja har legat på gatan i flera veckor
2022-04-05
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...i-flera-veckor
"Kreml har förnekat all rysk inblandning i morden på civila i ukrainska Butja.
Nu visar bilder från satellitföretaget Maxar Technologies hur flera av de döda kropparna legat på gatan sedan 11 mars – flera veckor innan de ryska styrkorna lämnade staden."
------------------------
Min kommentar:
Jag tror faktiskt att de flesta mediekonsumenter inte reflekterar över hur rimligt det är att lik legat längs gator i 3 veckor utan att de börjat konsumerats av råttor, möss, kråkor etc eller tagits om hand av någon, t ex genom att slängas i någon av de ryska massgravar man också påstår sig ha hittat i Butja. Uppenbarligen glömde man när man gjorde i ordning massgravarna några lik som hade legat på gatan i 3 veckor när ryssarna lämnade staden. Fråga dig själv, har du reflekterat över rimligheten i det här?
Okej, det kan ju ha varit väldigt kallt i Butja, och man kan ju ha glömt rensa en gata på lik. Men detta tror jag faktiskt inte är något den genomsnittlige mediekonsumenten i första taget reflekterar över. Han/hon reflekterar överhuvudtaget inte över eventuella invändningar. Ytterst få människor funkar så. Ett undantag verkar var den polske parlamentsledamoten Janusz Korwin-Mikke, se nedan.
------------------------
4 Apr, 15:17
Polish politician criticizes Ukrainian version of Bucha events
https://tass.com/world/1432129
"Janusz Korwin-Mikke noted that the houses in the town were almost undamaged and asked why had the relatives not removed the bodies from the streets
WARSAW, April 4. /TASS/. Polish politician Janusz Korwin-Mikke criticized the Ukrainian version of events in the Ukrainian town of Bucha (Kiev Region) and challenged its plausibility, according to the wpolityce.pl website.
'Did you notice that the houses [in the town] are almost undamaged? Now think, why are people being buried in mass graves, and not by their relatives? And why have the relatives not removed the bodies from the streets? Look and think!,' the politician said.
Korwin-Mikke is the leader of the Confederation Liberty and Independence ("Confederation") political party, which has 11 seats in the Polish Sejm. He served as a Member of the Eighth European Parliament."
------------------------
Min kommentar:
Den ryska nyhetsbyrån TASS verkar inte ha medvetet misstolkat Korwin-Mikke i propagandasyfte eftersom Korwin-Mikke verkar ha fördömts för sina uttalanden, som utnyttjats i rysk propaganda, i polsk media, se:
------------------------
Massakern i Bucza. Kremlmedia citerar Janusz Korwin-Mikke (maskinöversatt rubrik, min anm)
wiadomosci.wp.pl
2022-04-05
Översättning:
https://wiadomosci-wp-pl.translate.g...v&_x_tr_pto=sc
Oöversatt:
https://wiadomosci.wp.pl/masakra-w-b...4897657526784a
------------------------
Kritiken mot Korwin-Mikke visar att det kan vara problematiskt att gå emot delar av det officiella narrativet när det gäller Ukraina. Mitt intryck är att svensk alternativmedia försöker ligga rätt lågt när det gäller Ukraina. Jag tror inte man vill bli av med presstöd. Eller att folk slutar swisha (många alternativmedia-konsumenter torde stödja det officiella Ukraina-narrativet precis som många SD-väljare vill gå med i NATO). Nya Dagbladet verkar vara mest frispråkigt:
------------------------
Massmedier sprider bilder av påstådd rysk ”massaker” – ännu oklart vad som skett
Kriget i Ukraina
2022-04-04
https://nyadagbladet.se/utrikes/mass...vad-som-skett/
------------------------
Den alternativa finanssajten Zerohedge upplyser/påminner ofta läsarna om grejer som mainstreammedia inte brukar vara så angelägna om att lyfta fram:
------------------------
Zelensky Rejected German Security Proposal Before Russian Invasion
Tyler Durden's Photo
by Tyler Durden
Tuesday, Apr 05, 2022 - 08:00 AM
Authored by Kyle Anzalone via AntiWar.com,
"Ukrainian President Volodymyr Zelensky rejected a proposal from German Chancellor Olaf Scholz just days before the Russian invasion. The February 19 offer called on Kyiv to renounce its NATO aspirations and declare neutrality.
At the time, Zelensky rejected the security plan saying Russian President Vladimir Putin could not be trusted to uphold the agreement. Under Berlin’s plan, Putin and American President Joe Biden would sign the deal and jointly guarantee Ukraine’s security.
Ukrainian President Volodymyr Zelensky & German Chancellor Olaf Scholz, AFP via Getty Images
The Wall Street Journal, which initially reported the proposal, said that Zelensky rejecting the offer 'left German officials worried that the chances of peace were fading.'"
------------------------
Min kommentar:
Tyskland ville alltså i princip att Ukraina skulle gå med på att ha en status typ den Österrike har, och som landet haft sedan 1956 när de sovjetiska trupperna lämnade landet (de stannade där 11 år efter krigsslutet 1945). Det hade väl mellan tummen och pekfingret inte varit helt orimligt om Ukraina gått med på en sådan status med tanke på att landet fram till i början på 20-talet, alltså några år efter revolutionen, hade varit något typ ett län i Ryssland, typ Skåne i Sverige, med liknande uttalsmässiga skillnader som mellan dalmål och skånska, varefter man formellt beviljades självständighet (en möjlighet som utnyttjades år 1991). Alternativet för Ryssland var att gå med på att USA skulle ha möjlighet att i framtiden placera ut hypersoniska kärnvapenrobotar med 4 minuters färdväg till Moskva vid den ukrainska gränsen. Alltså något väldigt likartat Kuba-krisen år 1962 när president Kennedy var beredd att gå i krig för att hindra Sovjet från att placera ut kärnvapenrobotar på Kuba. Lösningen då blev att USA flyttade sina kärnvapenrobotar från Turkiet till Italien mot att Sovjet avstod ifrån att placera ut robotar på Kuba. Att det inte blev någon lösning typ den som den tyske förbundskanslern Olaf Scholz ville ha för Ukraina med en status typ Österrikes för Ukraina kan väl ha sina orsaker. Gissningsvis kan en vilja att styra om köparna av rysk naturgas till amerikansk LNG och den gas som finns på havsbottnen utanför Israel/Gaza ha spelat viss roll. Att Finland och Sverige skulle bli klart mer intresserade av att gå med i NATO vid en invasion kan också ha spelat in. Min gissning är också att de ukrainska medborgarna hade tjänat på om Zelensky gått med på Olaf Scholz idé att låta Ukraina få ungefär samma status som Österrike. Men andra tjänade inte på detta.