2022-04-01, 19:33
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
För det första experimentet behöver du bara en lampa och en rund, platt yta. En tallrik skulle kunna duga. Lampan ska då motsvara solen och tallriken motsvarar jorden.
Släck eller täck för alla andra ljuskällor förutom den som motsvarar solen
Försök nu att belysa tallriken på olika sätt för att imitera dygnets och årstidernas växlingar.

För det andra experimentet byter du ut tallriken mot en boll och belys bollen på olika sätt för att imitera dygnets och årstidernas växlingar.

Helst bör du kunna täcka tak, golv och väggar med mörka färger för att tydligast kunna se de fenomen som uppstår, men med lite vilja så fungerar det ändå.
Berätta sedan här vad du kommer fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nästa experiment du kan göra är att ta tex en rockring. Lägg den på golvet. Den ska representera den platta jorden.

Tag kludd och ca 20 tandpetaren.

Sätt ut små kludd-bollar på golvet med en tandpetare i varje kludd-boll så dessa tandpetare står rakt upp.
Sätt dessa innanför rockringen, lite slumpmässigt så dessa 20 tandpetare är jämt utspridda i rockringen.

Ta gärna en tandpetare i mitten av rockringen som får symbolisera Nordpolen.

Nu tar du en ficklampa. Släck i rummet så det är helt mörkt förutom din tända ficklampa.

För nu lampan ovanför rockringen ett varv så som du anser solen ska röra sig över den platta jorden under ett dygn.

Nu kommer det intressanta:

Kan du göra ett varv med lampan/solen då att alla skuggor från tandpetarna rör sig i en helt rak bana. Exakt alla skuggorna ska röra sig helt rakt.

Berätta hur du lyckades. Och om du inte lyckades, försök komma på en förklaring varför.

Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det känns som ni gör detta för komplicerat än det behöver vara.
Genomför experimentet Force the Line så vet vi. Behöver flos då bror, har du?
Det där är några experiment som föreslogs till "DenDummaSillen". Det kan tänkas att Sillen är upptagen med dessa experiment, för vi har inte sett till Sillen på länge mu.
Men skulle du "PrivatPiratPrimat" kunna tänka dig att utföra dem för att utröna jordens form?
Citera
2022-04-01, 19:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Mycket bra svar som diskvalificerar alla som du vänder dig till att förstå.
Jag hoppas du förstår min poäng.

Oavsett om det är dumhet eller trolleri så kan diskussionen avslutas av att samma grepp som motståndaren anser är för dem en förklaringsmodell som de vill utgå från, samt på ett icke-akademiskt språk som de fattar utan att missa poängen som jag tror de nu gjorde av ditt svar.

Därför så måste man hitta ett mellanläge för att i denna tråd avsluta diskussionen utan att ens de mest korkade fortfarande tycker att rund eller platt ens behöver förklaras bättre än vad som gjorts i tråden.
En utmaning som är roande.
Inte ens trollen kan trolla längre om man låter dem trolla med sin egen retorik som de måste försvara genom sina egna kriterier av den grundläggande förklaringsmodell som vi enats om, utanför ren metafysik eller trams såklart som de lovat inte använda, i fall de godtar denna utmaningen.
Helt rätt utifrån att iaf en av premisserna är att jag bryr mig om vad plattjordare förstår eller inte förstår -- vilket jag ju inte gör om dessa Darwin Award-kandidater.

Plus att hen ju faktiskt bad om att få se en formel. Tack! är alltså rätt ord.
Citera
2022-04-01, 19:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nä jag är mer av en praktiskt lagd person och sysslar inte så mycket med komplicerade kalkyler, men det är säkert kul.

Det var den här meningen som gjorde att jag tänkte att du kanske skulle vara intresserad av att göra något praktiskt experiment i stället för att räkna på olika formler.
Citera
2022-04-01, 19:39
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Det där är några experiment som föreslogs till "DenDummaSillen". Det kan tänkas att Sillen är upptagen med dessa experiment, för vi har inte sett till Sillen på länge mu.
Men skulle du "PrivatPiratPrimat" kunna tänka dig att utföra dem för att utröna jordens form?

Eftersom jag inte vet hur jorden ser ut, dimensionerna mellan sol stjärnor å skit.
Eller om det är holografiska fenomen vi ser så tänker jag inte bygga nån modell över hur ni tror det ser ut och fungerar.

Verkar som solen är relativ till dig hela tiden. Stå vid en sjö 20 meter ifrån varandra och båda ser en strimma ljus på sjön mot sig.

Om vi vill ta reda på om den är platt ska vi hålla oss till vatten och observera det.
Citera
2022-04-01, 19:42
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Menar du att vatten är det enda som kan indikera om jorden är platt eller sfärisk?
Citera
2022-04-01, 19:43
Medlem
Citat:
Det var den här meningen som gjorde att jag tänkte att du kanske skulle vara intresserad av att göra något praktiskt experiment i stället för att räkna på olika formler.

Ja och ska vi lösa det här ligger svaret i vatten.
Du måste kunna kombinera gravitation och vatten i ett experiment för mig för att jag verkligen ska tro jorden är rund.
Citera
2022-04-01, 19:48
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Eftersom jag inte vet hur jorden ser ut, dimensionerna mellan sol stjärnor å skit.
Eller om det är holografiska fenomen vi ser så tänker jag inte bygga nån modell över hur ni tror det ser ut och fungerar.

Verkar som solen är relativ till dig hela tiden. Stå vid en sjö 20 meter ifrån varandra och båda ser en strimma ljus på sjön mot sig.

Om vi vill ta reda på om den är platt ska vi hålla oss till vatten och observera det.

Citat:
Ja och ska vi lösa det här ligger svaret i vatten.
Du måste kunna kombinera gravitation och vatten i ett experiment för mig för att jag verkligen ska tro jorden är rund.

Nu menar du kanske att det är gravitation som vatten skulle påvisa, eller frånvaron av gravitation.

Experimenten med en lampa och tallrik eller boll är för att undersöka om det ena eller andra alternativet är mera troligt för dygnets och årstidernas växlingar.
Jag tror inte rekvisitan behöver vara skalenlig för att utforska detta.
Citera
2022-04-01, 19:52
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Eller tvärtom, jag söker den enklaste vägen.
Ditt svar är exakt det jag vill höra.

Om någon vill ge sig på att förklara varför jorden är platt, så använder jag samma förklaringsmodell som vi kommit överens om att förklara varför jag anser annorlunda.
Annars blir det ingen sport att ens diskutera ämnet med förespråkarna. Men om man ger ett handikapp som i golf, då kan ingen klaga på att någon spelar oschysst genom att köra med förklaringar som kräver studieskulder till CSN att hänga med i.

Citat:
Handicapsystemet är ett sätt att jämna ut skillnader mellan golfspelare av olika skicklighet. Detta görs genom att spelarna har ett numeriskt värde med en decimal mellan 0,0 och 36,0, som de får subtrahera sin bruttopoäng med. Detta värde kallas handicap (HCP), eller exakt EGA handicap. Ju skickligare spelare desto lägre handicap. Handicapsystemet används för att en skicklig golfare och en mindre skicklig ska kunna tävla mot varandra på någorlunda lika villkor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Handicap_(golf)

Hänger någon inte med i ett resonemang, så kan det förenklas eller anses som vedertaget argument om inte fler påstår att det är över en normal allmänbildning att förstå.

Rent krasst så finns det inget som styrker flat earth-teorin, men nu så finns en öppning att bevisa saken för mig samt publiken genom min ödmjuka hållning till motståndarnas radikala idéer.
Jag/vi lyssnar. Men fysikens lagar måste gälla från båda läger om vi ens ska kunna föra ett samtal som vuxna människor.

Vi som tror att jorden är rund, kan knappast förstå att vi har fel om vi inte talar på samma språk.
Språket är poängen jag vill få fram. Utan det så kan saken inte diskuteras överhuvudtaget på Flashback, då vi är på olika nivåer på alla sätt och vis. Därmed utan mening till ett samtal som tråden
talar för och som jag nu vill bryta om det finns en seriös diskussion i botten, eller att det bevisar att det är rent trolleri samt trams från början.

Citera
2022-04-01, 19:53
Medlem
Citat:
Nu menar du kanske att det är gravitation som vatten skulle påvisa, eller frånvaron av gravitation.

Experimenten med en lampa och tallrik eller boll är för att undersöka om det ena eller andra alternativet är mera troligt för dygnets och årstidernas växlingar.
Jag tror inte rekvisitan behöver vara skalenlig för att utforska detta.

Ok och lampan går som ett analemma över och så? Så alla rörelser är inräknade i detta experiment.
Citera
2022-04-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Hehe, ordbajsare kallar du mig. Vad är din åsikt om topic.
Förklara den utan ordbajsande som du påstår dig stå över som ett svar i änmet.
Jag lyssnar och lär av er argumentation samt bygger vidare på att kunna svara med samma fysiska lagar om de håller för oss båda när jag analyserar dem i svaret till dig.

Ok.
Så förklara för en lekman vilket avstånd som behövs för att bevisa en horisontell krökning.

Det behöver jag veta. Annars verkar det platt här.
Citera
2022-04-01, 20:09
Medlem
Citat:
Där är vi helt överens ett tag, men så kommer du med Force the Line. Varför inte göra det enkelt. Vågar du? Jag tror att vi är överens om att det måste gå att göra en karta över den platta jorden, och då är min fråga: Är Gleason rätt karta, eller inte? Om inte, vad är felet?
Citera
2022-04-01, 20:11
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ok.
Så förklara för en lekman vilket avstånd som behövs för att bevisa en horisontell krökning.

Det behöver jag veta. Annars verkar det platt här.
Ingen aning, jag behöver alla sidors åsikt för att kunna få en poäng framfört i denna infekterade diskussion. Det är hela grejen jag vill få sagt.
Vad är din åsikt och metod som bevisar din tes?
Vad är andras?
Vika är som båda läger anser är korrekta?
Vad händer om man använder samma metoder som båda läger anser är korrekta och vad blir då resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in