2022-03-29, 20:36
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Troligare att Saab säljer av hela flygverksamheten till embraer.
Troligare än vad, tänkte du på? Att Saab lobbar hårdare till Indien eller att LM levererar i tid och inom prisbild?
Citera
2022-03-29, 21:32
  #674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Om vi samarbetar med Finland har vi ju båda..

Ja men Finland kommer nog inte att samarbeta med oss. De kommer i stället att välja NATO (med 99% säkerhet).
Citera
2022-03-30, 04:28
  #675
Medlem
Problemet är att F-35 kräver ett mer omfattande och avancerat underhåll som kräver en påkostad utbyggnad av infrastruktur till de baser som ska använda planet. Insikten om detta var ett skäl till att Kanadas flygvapen lekte med tanken på andra plan än F-35. Styckkostnaden på planet har sjunkit men kostnaden per flygtimme och underhåll är stor så att t.o.m. USAs flygvapen hellre beställer F-15EX än fler F-35. Bäst för Kanada vore att göra som Tyskland, beställa ett fåtal plan för den roll de är bäst på och sedan ta en billigare kärra för andra roller.
Citera
2022-03-30, 07:35
  #676
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja men Finland kommer nog inte att samarbeta med oss. De kommer i stället att välja NATO (med 99% säkerhet).

Mycket sannolikt ja. De valde inte Gripen utan det bättre planet. De väljer inte Sverige utan en bättre partner. Det blir lång näsa igen för svensk nationalisterna som insett att vi inte kan stå helt ensamma och vara neutrala.
Citera
2022-03-30, 08:44
  #677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Problemet är att F-35 kräver ett mer omfattande och avancerat underhåll som kräver en påkostad utbyggnad av infrastruktur till de baser som ska använda planet. Insikten om detta var ett skäl till att Kanadas flygvapen lekte med tanken på andra plan än F-35. Styckkostnaden på planet har sjunkit men kostnaden per flygtimme och underhåll är stor så att t.o.m. USAs flygvapen hellre beställer F-15EX än fler F-35. Bäst för Kanada vore att göra som Tyskland, beställa ett fåtal plan för den roll de är bäst på och sedan ta en billigare kärra för andra roller.

Fast det är ju bara så det ser ut. JAS 39 Gripen kräver ett mycket mer omfattande underhåll än J 29 Tunnan på sin tid.

Det är en trade-off moderna västerländska flygvapen är beredda på att göra.

Om vi nu vänder på steken vad gäller F-35 så jämfört med Gripen E så är F-35 redan byggd i många hundratals exemplar, och kommer att bli en ny ”Eurofighter” som i framtiden flygs av de flesta europeiska flygvapen. Till och med utav tyskarna.. Så det skulle kunna vara en klar fördel jämfört med Gripen vad gäller underhåll. Man kan se saker ur olika perspektiv helt enkelt. Ska man välja att köpa in en strategisk produkt för enormt stora summor pengar som ska användas i årtionden. Ja då vinner F-35 eftersom den är mera framtidssäker.

Numbers speak for themselves och således kommer Lightning II klubben alltid att vara mer attraktiv än Gripen Echo klubben för de flesta länder.. Det är inte min personliga åsikt eller så, utan det är ren fakta.

Att Gripen är mera fältmässig kanske helt enkelt inte intresserar alla flygvapen världen över. Alla flygvapen är nämligen inte uppbyggda som det svenska. Olika länder = olika behov.

Gripen E är dock rätt val av flygplan. För Sverige!
__________________
Senast redigerad av Macke85 2022-03-30 kl. 09:04.
Citera
2022-03-30, 09:12
  #678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast det är ju bara så det ser ut. JAS 39 Gripen kräver ett mycket mer omfattande underhåll än J 29 Tunnan på sin tid.

Det är en trade-off moderna västerländska flygvapen är beredda på att göra.

Om vi nu vänder på steken vad gäller F-35 så jämfört med Gripen E så är F-35 redan byggd i många hundratals exemplar, och kommer att bli en ny ”Eurofighter” som i framtiden flygs av de flesta europeiska flygvapen. Till och med utav tyskarna.. Så det skulle kunna vara en klar fördel jämfört med Gripen vad gäller underhåll. Man kan se saker ur olika perspektiv helt enkelt. Ska man välja att köpa in en strategisk produkt för enormt stora summor pengar som ska användas i årtionden. Ja då vinner F-35 eftersom den är mera framtidssäker.

Numbers speak for themselves och således kommer Lightning II klubben alltid att vara mer attraktiv än Gripen Echo klubben för de flesta länder.. Det är inte min personliga åsikt eller så, utan det är ren fakta.

Att Gripen är mera fältmässig kanske helt enkelt inte intresserar alla flygvapen världen över. Alla flygvapen är nämligen inte uppbyggda som det svenska. Olika länder = olika behov.

Gripen E är dock rätt val av flygplan. För Sverige!

Vi får hoppas att Tyskland och Frankrike skruvar ihop en egen gen6 att ersätta eurofightern med. Det är viktigt att behålla kompetens och förmåga i Europa.

Jo, F-35 kommer nog ersätta F-16 på de flesta håll i Europa, men vore bra om vi kunde försöka ta tillbaka taktpinnen säkerhetspolitiskt.

Nu är det USA som sköter EUs säkerhetspolitik, det är inte bra på sikt.
Citera
2022-03-30, 09:14
  #679
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast det är ju bara så det ser ut. JAS 39 Gripen kräver ett mycket mer omfattande underhåll än J 29 Tunnan på sin tid.

Det är en trade-off moderna västerländska flygvapen är beredda på att göra.

Om vi nu vänder på steken vad gäller F-35 så jämfört med Gripen E så är F-35 redan byggd i många hundratals exemplar, och kommer att bli en ny ”Eurofighter” som i framtiden flygs av de flesta europeiska flygvapen. Till och med utav tyskarna.. Så det skulle kunna vara en klar fördel jämfört med Gripen vad gäller underhåll. Man kan se saker ur olika perspektiv helt enkelt. Ska man välja att köpa in en strategisk produkt för enormt stora summor pengar som ska användas i årtionden. Ja då vinner F-35 eftersom den är mera framtidssäker.

Numbers speak for themselves och således kommer Lightning II klubben alltid att vara mer attraktiv än Gripen Echo klubben för de flesta länder.. Det är inte min personliga åsikt eller så, utan det är ren fakta.

Att Gripen är mera fältmässig kanske helt enkelt inte intresserar alla flygvapen världen över. Alla flygvapen är nämligen inte uppbyggda som det svenska. Olika länder = olika behov.

Gripen E är dock rätt val av flygplan. För Sverige!
Gripen E var absolut inte rätt val för Sverige, tvärtom är det en ren industrisatsning för att hålla SAAB under armarna som effektivt försvagar resten av försvaret.
Givet erfarenheter från Ukraina så hade en upphottad Gripen C/D hållit måttet 10-15 år framåt och istället lägga pengar om fokus på nästa generation.
Citera
2022-03-30, 09:54
  #680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi får hoppas att Tyskland och Frankrike skruvar ihop en egen gen6 att ersätta eurofightern med. Det är viktigt att behålla kompetens och förmåga i Europa.

Håller med, MEN nu har ett antal länder i i Europa valt en annan väg..
Citera
2022-03-30, 09:57
  #681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gripen E var absolut inte rätt val för Sverige, tvärtom är det en ren industrisatsning för att hålla SAAB under armarna som effektivt försvagar resten av försvaret.
Givet erfarenheter från Ukraina så hade en upphottad Gripen C/D hållit måttet 10-15 år framåt och istället lägga pengar om fokus på nästa generation.

Vad hade vi i realiteten för val då?

Beställa nytillverkade F-16? Som kanske inte alls passar svenska vägbaser och som antagligen är mer komplicerade att underhålla än Gripen.

F-35? Hade blivit MINST lika dyrt..

Eller köpa ryska Mig-29?

Gripen E är faktiskt just en upphottad Gripen C. Visst hade vi som du skriver kunnat behållit Gripen C/D längre, men det är ju också det vi kommer att göra. Ursprungligen skulle de ersättas av Gripen E, men nu kommer man behålla en mindre mängd parallellt. Gissningsvis kommer framtida uppgraderingar på dessa..

Att bara flyga vidare med Gripen C/D låter enkelt men vi vill ju faktiskt, rätt eller fel, hålla flygindustrin under armarna. Det är en strategisk industri vi vill ha, även om det blir till en viss kostnad naturligtvis. Regeringarna vi har haft sedan Per Albin Hanssons dagar har velat ha den industrin i Sverige. Har vi en militär flygindustri måste vi också beställa med jämna mellanrum. Annars faller det hela.

Fördelen är dock att Saab bygger billiga flygplan som passar Sverige. Så helt dåligt är det ju inte. Sen kan man personligen tycka lite vad man vill om den svenska flygmilitära linjen, men den har inte uppstår ur tomma intet av en ren slump.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2022-03-30 kl. 10:07.
Citera
2022-03-30, 13:34
  #682
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vad hade vi i realiteten för val då?

Beställa nytillverkade F-16? Som kanske inte alls passar svenska vägbaser och som antagligen är mer komplicerade att underhålla än Gripen.

F-35? Hade blivit MINST lika dyrt..

Eller köpa ryska Mig-29?

Gripen E är faktiskt just en upphottad Gripen C. Visst hade vi som du skriver kunnat behållit Gripen C/D längre, men det är ju också det vi kommer att göra. Ursprungligen skulle de ersättas av Gripen E, men nu kommer man behålla en mindre mängd parallellt. Gissningsvis kommer framtida uppgraderingar på dessa..

Att bara flyga vidare med Gripen C/D låter enkelt men vi vill ju faktiskt, rätt eller fel, hålla flygindustrin under armarna. Det är en strategisk industri vi vill ha, även om det blir till en viss kostnad naturligtvis. Regeringarna vi har haft sedan Per Albin Hanssons dagar har velat ha den industrin i Sverige. Har vi en militär flygindustri måste vi också beställa med jämna mellanrum. Annars faller det hela.

Fördelen är dock att Saab bygger billiga flygplan som passar Sverige. Så helt dåligt är det ju inte. Sen kan man personligen tycka lite vad man vill om den svenska flygmilitära linjen, men den har inte uppstår ur tomma intet av en ren slump.
Planen var att trimma Gripens F404 och byta radar men med samma skrov som C/D. Det hade gett kortare räckvidd och sämre lastförmåga än E/F men blivit billigare och köpt tid.
Det finns inget strategiskt över SAAB’s flygdivision, om något försvagar SAAB försvaret genom sina ständiga krav på resurser.
Citera
2022-03-30, 15:16
  #683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Bäst för Kanada vore att göra som Tyskland, beställa ett fåtal plan för den roll de är bäst på och sedan ta en billigare kärra för andra roller.

Nu är F-35 bevisligen mindre kostsam både vad gäller inköp och driftkostnader än Eurofighter.
Citera
2022-03-30, 20:10
  #684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Planen var att trimma Gripens F404 och byta radar men med samma skrov som C/D. Det hade gett kortare räckvidd och sämre lastförmåga än E/F men blivit billigare och köpt tid.
Det finns inget strategiskt över SAAB’s flygdivision, om något försvagar SAAB försvaret genom sina ständiga krav på resurser.
Det är väl bättre att köpa en färdig lösning från GR (F414) än att hålla på och trimma en vid det här laget rätt gammal konstruktion? Sedan vet jag inte om en upphittad C/D hade tagit mindre tid att utveckla, F utvecklades ju under Ruinfeldts administration så jag kan tänka mig att anslagen var små.

Men nu tycker jag vi skall satsa på att delta i Tempest II så får vi se vad det ger. Flygplan är ändå det minsta problemet i det svenska försvaret, flottan behöver byggas ut och armen behöver kraftigt förstärka sin numerär och även köpa in mer av moderna vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in