2026-06-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Problemet är att Kanada är i samtal med USA om ett nytt handelsavtal där spelet om F-35 vs JAS-39 används som ett kort. Det "gamla" avtalet från 2020 USMCA, kommer att revideras och där är Kanada förmodligen främst intresserade av ekonomi och flygplanen blir blott brickor i spelet.

Om USA ger en shit deal så kommer Kanada att välja Gripen i majoritet, men om USA minskar på tullarna så kommer det att väga över till F-35:s sida då ett långtgående bättre handelsavtal är till bättre nytta för Kanada än JAS-39 Gripen.

Finns väl många lager i den här historien. Jag har alltid varit mycket skeptiskt till att Kanade skulle köpa Gripen. (Något mindre skeptisk till radarplan, det trodde jag mera på).. Men nu vet jag inte. Tycker det lutar åt att det ändå kan bli en gripenförsäljning. Tror dock inte det blir 72st på en gång. Kanada kommer väl dela upp ordern i så fall.. Och givetvis licenstillverka i Québec.
Senast redigerad av Macke85 2026-06-08 kl. 21:32.
Citera
2026-06-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Finns väl många lager i den här historien. Jag har alltid varit mycket skeptiskt till att Kanade skulle köpa Gripen. (Något mindre skeptisk till radarplan, det trodde jag mera på).. Men nu vet jag inte. Tycker det lutar åt att det ändå kan bli en gripenförsäljning. Tror dock inte det blir 72st på en gång. Kanada kommer väl dela upp ordern i så fall.. Och givetvis licenstillverka i Québec.
Jo, men om de ska dela upp inköpet, då tvingas de under tiden flyga och underhålla 3 olika flygplanstyper samtidigt, F18, F35 och Gripen39, med allt det innebär.
Citera
2026-06-09, 21:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jo, men om de ska dela upp inköpet, då tvingas de under tiden flyga och underhålla 3 olika flygplanstyper samtidigt, F18, F35 och Gripen39, med allt det innebär.

Jag tror poängen då skulle vara att "cost of ownership" blir lägre för Gripen än för F35. Att underhålla en flygplanflotta på väg ut (vi kan ju säga F18) kostar inte så mycket. Reservdelslager, uppgraderingar, utbildning av nya piloter, periodiskt underhåll är ju då till stora delar redan betalt.

Det normala är ju att förbanden (flottiljerna) ombeväpnar strukturerat.
Citera
2026-06-10, 09:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror poängen då skulle vara att "cost of ownership" blir lägre för Gripen än för F35. Att underhålla en flygplanflotta på väg ut (vi kan ju säga F18) kostar inte så mycket. Reservdelslager, uppgraderingar, utbildning av nya piloter, periodiskt underhåll är ju då till stora delar redan betalt.

Det normala är ju att förbanden (flottiljerna) ombeväpnar strukturerat.

En aspekt är tidsfaktorn. Hur lång tid tar det att få Gripen E operativ i Kanada?

Om det gäller att möta hotet från kryssningsrobotar så kanske det går att slita på CF-18 ett tag till innan Gripen fasas in?
Citera
2026-06-11, 14:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
En aspekt är tidsfaktorn. Hur lång tid tar det att få Gripen E operativ i Kanada?

Om det gäller att möta hotet från kryssningsrobotar så kanske det går att slita på CF-18 ett tag till innan Gripen fasas in?

Troligen duger den befintliga F18 mycket bra också till detta under tiden det tar att driftsätta ett annat flygplansystem. Däremot kommer "systemet CF18" att tappa i användbarhet, värde och relativ prestanda från den stund man slutar att utbilda nya piloter, uppgradera olika system (sensorer, vapen, avionik etc). Den trista delen av detta är att kostnaderna för att hålla systemet uppgraderat och på topp både blir höga och ytterst når en gräns för vad som är ekonomiskt rimligt.

Kontrollerad avveckling och ersättning brukar ju få ta den tid som behövs, särskilt när man inte startar från "noll", dvs med ett alldeles obsolet system som bas. Det är ju fortfarande så att (till exempel) Kanadas flygvapen, dess strukturer och deras personal har ett stort värde och börjar inte från noll på något sätt. Att flyga slut på CF18 vill man troligen göra, samtidigt som man flyger in en ersättare/komplement. Att massor av F35 skulle kunna vara en sådan är ju troligt, nu är väl frågan om ett komplettera med ett alternativt flygplansystem kan ge ett bättre utbyte.
Citera
2026-06-11, 23:03
Medlem
Benny98s avatar
Det finns en anledning till att Gripen går så bra just nu. Den här typen av affärer kräver en långsiktig handelspartner som är pålitlig, som alltid levererar, som aldrig hotar köparen på grund av andra politiska händelser, som hjälper till med det löpande underhållet. Den nuvarande administrationen i USA är inte pålitlig. Och ingen vill teckna ett avtal över många decennier utan att veta vem det amerikanska folket röstar fram nästa gång.
Citera
2026-06-11, 23:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det finns en anledning till att Gripen går så bra just nu. Den här typen av affärer kräver en långsiktig handelspartner som är pålitlig, som alltid levererar, som aldrig hotar köparen på grund av andra politiska händelser, som hjälper till med det löpande underhållet. Den nuvarande administrationen i USA är inte pålitlig. Och ingen vill teckna ett avtal över många decennier utan att veta vem det amerikanska folket röstar fram nästa gång.

Jo, det går synbarligen bra men det finns inga ingångna avtal än.

Om allt faller väl ut så blir det ordrar på uppemot 200 plan. Sverige avser att beställa 12 plan ytterligare t ex.

Men igen, inget bläck på papper någonstans.
Citera
2026-06-12, 12:42
Medlem
Citat:

Fast vi hade ju på 70-talet 35 Draken, 37 Viggen, 32 Lansen, SK 60.
Citera
2026-06-12, 13:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen

Rätt, men från samma tillverkare vilket hade viss betydelse.

Jag tror att Kanada kommer att välja en mixad flotta, kanske 50/50. Så håller de nere kostnaderna genom att låta Gripen E gå som arbetshäst medan F-35A används mer sparsamt.
Citera
2026-06-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Jo, men jag tänker att det finns säkert en klok erfarenhet till att vi inte har det längre.

Allting måste ju då vara 3-4 olika av, piloter för varje plantyp, olika lager av reservdelar, utbildade mekaniker som kan just "sitt" plan osv...

Var lite pga detta vi ville ha just JAS, ett multiroleplan.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-12 kl. 16:09.
Citera
2026-06-13, 19:32
Medlem
Citat:
Jo, men jag tänker att det finns säkert en klok erfarenhet till att vi inte har det längre.

Allting måste ju då vara 3-4 olika av, piloter för varje plantyp, olika lager av reservdelar, utbildade mekaniker som kan just "sitt" plan osv...

Var lite pga detta vi ville ha just JAS, ett multiroleplan.

Nu kollapsade ju Sovjetunionen 1991 och med det så kom Sveriges flygvapen att krympa betydligt. Hade inte detta skett så hade antagligen Viggen fått tjänstgöra bredvid Gripen betydligt längre än vad det gjorde. Nu kom istället de ca 200 beställda Gripen-planen att krympa till under 100 st och därmed fanns det knappast utrymme för annat.

Med ett litet flygvapen så blir det bra mycket svårare att upprätthålla ett system med flera olika typer av stridsflygplan medans detta fortfarande är attraktivt för större flygvapen.
Citera
2026-06-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nu kollapsade ju Sovjetunionen 1991 och med det så kom Sveriges flygvapen att krympa betydligt. Hade inte detta skett så hade antagligen Viggen fått tjänstgöra bredvid Gripen betydligt längre än vad det gjorde. Nu kom istället de ca 200 beställda Gripen-planen att krympa till under 100 st och därmed fanns det knappast utrymme för annat.

Med ett litet flygvapen så blir det bra mycket svårare att upprätthålla ett system med flera olika typer av stridsflygplan medans detta fortfarande är attraktivt för större flygvapen.
Jo så är det nog...

Fast Kanada som är ett till ytan stort land, de ska ha, vad var det, 88 st stridflygplan.

Eventuellt, enligt någon Kanadensisk källa kan de skaffa bortåt 140st iom att Gripen är så mycket billigare.
Detta är ett rätt så litet flygvapen för ett så stort land kan jag tycka ändå.

Vi i Sverige siktar väl på 100-120st, alltså, vi ska ha fler plan än Kanada, fast Sveriges yta är mindre.

Så därför menar jag att det blir dyrt och omständigt för dom med 3 olika flygplanstyper som i stort sett kan lösa samma uppgifter.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-13 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in