Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2022-03-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Högerhänt, och har gaffeln i vänster hand. Så som man ska om vill äta skapligt civiliserat.

Sedan händer det att jag äter med endast gaffel, som i går kväll då jag stekte strimlat kött och åt framför datorn.

Detta är så oerhört löjligt. Du är lärd att äta så, skulle du lära dig äta naturligt skulle du inte äta såhär.
Citera
2022-03-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Detta är så oerhört löjligt. Du är lärd att äta så, skulle du lära dig äta naturligt skulle du inte äta såhär.
Visst, jag är lärd att äta så. Och för mig känns det helt naturligt. Att äta med händerna, vilket antagligen är naturligt, och rapa och fisa vid matbordet, vilket antagligen också är naturligt, lockar mig inte alls.

Du kan tycka att det är löjligt med bordsskick, själv ser jag det som trevligt när man äter med andra.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-29 kl. 10:17.
Citera
2022-03-29, 10:16
Medlem
Gör vad som fungerar bäst för dig om du inte representerar ditt företag på kungamiddagen eller så. Ingen i tråden verkar hittills ha dött svältdöden.

När kungen slevar i sig spagetthi framför TV1000 så lovar jag att han har gaffeln i höger hand (såvida han inte är vänsterhänt?).

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är bedrövligt att så många inte lärt sig äta med kniv och gaffel! Vissa skyfflar in maten i munnen såsom bonden skyfflar gödsel in i gödselstan. Men det är väl det som skiljer agnarna från vetet vid middagsbjudningar.

Hålla gaffeln upp och ner? Fösa upp maten på gaffeln?
Har ni inte upptäckt att gaffeln har spetsar, och inte ska användas som en sked?

Du får en spork i födelsedagspresent av mig: https://glovostore-prod.s3.amazonaws.com/glovostore/uploaded/images/192222-01.jpg
Senast redigerad av GooksInTheWire 2022-03-29 kl. 10:20.
Citera
2022-03-29, 10:17
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
När man dukar ska man ha gaffeln till vänster. Därefter gör alla som de vill. Är inte det en myt att det är fint att äta med gaffeln i vänster hand? jag har aldrig i hela mitt 55+ liv noterat om någon switchar gaffel från vänster till höger. Ganska många rätter kan ätas helt utan kniv och självklart äter jag då med gaffeln i höger hand eftersom jag är högerhänt.

Skedar ska placeras till höger, utom dessertsked, så dukningen är helt ologisk, den antyder sked i höger hand och gaffel i vänster hand. men båda är skyffel-instrument.
Jag har alltid tänkt att sked, kniv och gaffel och liten sked eller småbestick t.ex mindre kniv och gaffel är placerade för ”Förrätt, huvudrätt och efterrätt”. Är det soppa till förrätt så är det sked och är det annan förrätt eller någon sallad så är det mindre bestick som gäller. Sen jobbar man sig utåt (eller inåt) under middagens gång.. men jag kan ha fel. 🤷‍♀️
Citera
2022-03-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
När kungen slevar i sig spagetthi framför TV1000 så lovar jag att han har gaffeln i höger hand (såvida han inte är vänsterhänt?).
Då gör han helt rätt. Spaghetti äter man med gaffel, och eventuellt sked. Att skära den är en styggelse.
Citera
2022-03-29, 10:21
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Då gör han helt rätt. Spaghetti äter man med gaffel, och eventuellt sked. Att skära den är en styggelse.
Finns det någon i tråden som rullar upp spagettin på gaffeln med vänster hand? Känns rätt svårt, självklart använder jag höger hand.
Citera
2022-03-29, 10:23
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jag äter spaghetti med kniv och gaffel Jag menar.. speciellt spaghetti med köttfärssås!

Men går jag på restaurang och äter en carbonara så äter jag med sked och gaffel!
Citera
2022-03-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Finns det någon i tråden som rullar upp spagettin på gaffeln med vänster hand? Känns rätt svårt, självklart använder jag höger hand.
Man använder höger hand, men möjligt att man som vänsterhänt använder den handen.

Hur man äter skiljer sig något beroende på rätt, som att man inte äter soppa med kniv och gaffel. Men standard är gaffel i vänster hand och kniv i höger, och det är därför man dukar så.
Citera
2022-03-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har alltid gaffel i högerhanden och eventuell kniv i vänster vilket jag förstått är helt fel om man ska följa något slags regelverk gällande hur man äter. Jag är ju högerhänt och därför äter jag med gaffel i höger hand, kniv eller sked är en eventualitet för mig helt enkelt men om jag förstått det rätt gör de flesta högerhänta tvärtom.

Är du höger- eller vänsterhänt och med vilken hand använder du kniv respektive gaffel? Eller gaffel och sked?

Högerhänt och har alltid gaffel i höger hand. Om sked så är den i höger hand.
Citera
2022-03-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Högerhänt och har alltid gaffel i höger hand. Om sked så är den i höger hand.
Du upplever inte att det är konstigt att skära en köttbit med kniven i "fel" hand?
Citera
2022-03-29, 10:26
Medlem
Citat:
Visst, jag är lärd att äta så. Och för mig känns det helt naturligt. Att äta med händerna, vilket antagligen är naturligt, och rapa och fisa vid matbordet, vilket antagligen också är naturligt, lockar mig inte alls.

Du kan tycka att det är löjligt med bordsskick, själv ser jag det som trevligt när man äter med andra.

Så du jämför att äta med händerna med att ha gaffeln i högra handen? Nog sagt.
Citera
2022-03-29, 10:27
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Man använder höger hand, men möjligt att man som vänsterhänt använder den handen.

Hur man äter skiljer sig något beroende på rätt, som att man inte äter soppa med kniv och gaffel. Men standard är gaffel i vänster hand och kniv i höger, och det är därför man dukar så.
Och eftersom man inte dukar med gaffeln till höger om det vankas spagetti så spelar alltså dukningen ingen roll för i vilken hand man har gaffeln.

Jag kan tänka mig att myten "gaffel i vänster hand" kommer från att det ser lite fult ut att peta i maten med gaffeln i höger hand. Men det är inte handvalet som är fult, det är petandet.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-29 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in