Gaffel i vänster och kniv i höger blev jag itutad sedan dagisåldern (då kniv i vänster och gaffel i höger föll sig naturligt. Jag är också tvåhänt när det kommer till mycket). När jag tio år senare fixade sommarjobb på samma förskola och faktiskt jobbade med samma lärare var det tydligen inte lika viktigt längre utan då var det plötsligt bara viktigt att ungarna "åt snyggt". Jag ser kniv i vänsterhanden som ett tecken på totalt samhällsförfall.
Kniven ska skära, de flesta är högerhänta, och den som dukar ska inte behöva memorera om den som håller i besticken råkar vara lite för dum i huvudet för att lära sig äta med besticken i rätt hand... Är du neger TS?
Citat:
Ursprungligen postat av
53....so what
Vilken sida ställer ni glaset?
Alltid vänster. Har aldrig tänkt på varför (främst högerhänt) men antar att det är för att om kniven slinter är det svårare att knocka omkull när det står längre ifrån(?).
Citat:
Ursprungligen postat av
Korv-Bajs
Gaffelhand är en icke-fråga.
En viktigare etikettsfråga tycker jag är: Vilken hand ska man peta sig i näsan med?
Självklart med höger hand till vänster näsborre och vice versa. Fast om du har sned nässkiljevägg och inte kan kröka fingret rätt för att nå riktigt långt upp så skulle jag säga att det är OK att använda vänster till vänster/höger till höger i privata sammanhang. Äter du dock middag på miljöpartiets möteslokal så är det motsatt hand som gäller för att få bra kraft i hjärnpetandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
F.Hansen
Enda argumentet för att ha matkniven i höger hand är för självförsvar i urminnes tider då man hade en riktig kniv att skära kött med bland opålitbara.
Precis! Just för att kunna parera när en idiot med kniven i fel/vänster hand, som är mer benägen att göra så, ofrånkomligen slinter...