Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2022-03-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Gaffel används för de spetsiga grejerna längst fram och har sin kurvatur därefter, du vill sticka ner den i något och då hamnar det du benämner "baksidan" per automatik uppåt när du för maten till munnen.
Att du väljer att anväda gaffeln som sked är en helt annan diskussion.
Jo, när man skär kött t ex håller man ju så, det har du rätt i. Men när man ska stoppa i sig maten tycker jag oftast det är opraktiskt att hålla så, det måste liksom finnas något att spetsa för att ha som "stopp" längst ner. Hur gör du med pyttipanna, sallad, ris...?
Citera
2022-03-29, 09:37
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nej, sådant lärs inte ut. Inte i Europa i alla fall. I USA har de en enklare metod för sitt ätande, där byter man tydligen hand.
Okej, då är jag med. Inte konstigt att jag inte sett det med andra ord. Måste ju säga att det i alla fall inte låter enklare...
Citera
2022-03-29, 09:39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det är bedrövligt att så många inte lärt sig äta med kniv och gaffel! Vissa skyfflar in maten i munnen såsom bonden skyfflar gödsel in i gödselstan. Men det är väl det som skiljer agnarna från vetet vid middagsbjudningar.

Hålla gaffeln upp och ner? Fösa upp maten på gaffeln?
Har ni inte upptäckt att gaffeln har spetsar, och inte ska användas som en sked?
Citera
2022-03-29, 09:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocketkung
Tror jag har den konstigaste kombinationen.
Äter med gaffel i höger och kniv i vänster.
Men så fort jag ska skära, så byter jag till kniven i höger.
Sen vänder tillbaka för att äta.
+1 jag gör exakt samma sak. Har liksom alltid gjort så.
Ibland föredrar jag att äta med kniv och sked...
Citera
2022-03-29, 09:44
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jo, när man skär kött t ex håller man ju så, det har du rätt i. Men när man ska stoppa i sig maten tycker jag oftast det är opraktiskt att hålla så, det måste liksom finnas något att spetsa för att ha som "stopp" längst ner. Hur gör du med pyttipanna, sallad, ris...?

För mat som lämpar sig att äta med gaffel som sked, exempelvis ris, använder jag gaffeln som en sked, i höger hand.

För mat som lämpar sig att äta med kniv och gaffel använder jag gaffeln som en gaffel, i vänster hand.
Citera
2022-03-29, 09:44
Medlem
Treantprotectors avatar
Amatörer, själv äter jag med sked. Med vilken hand beror pa stämningsläge.

Gaffel och kniv känns sa 2000-tal.
Citera
2022-03-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är bedrövligt att så många inte lärt sig äta med kniv och gaffel! Vissa skyfflar in maten i munnen såsom bonden skyfflar gödsel in i gödselstan. Men det är väl det som skiljer agnarna från vetet vid middagsbjudningar.

Hålla gaffeln upp och ner? Fösa upp maten på gaffeln?
Har ni inte upptäckt att gaffeln har spetsar, och inte ska användas som en sked?
Hur gör du med sådan mat som antingen inte går att spetsa (pga konsistens) eller som är små fjuttbitar? Som pyttipanna eller det som kallades risotto men var typ ärter majs och paprika i små bitar blandat med ris?
Citera
2022-03-29, 09:51
Medlem
I skolan blev vi tvingade till att "äta rätt" dvs med gaffeln i vänstern. Idag hemma bakom stänga dörrar eller ute på något hak så äter jag med gaffeln i högern men om det är en finare tillställning ex bröllop eller julfirande med många familjer samlade så äter jag på "rätt sätt" dvs gaffel vänster och kniv höger.

Det hela med "kniven i högern" kommer ifrån att det krävs mer perfektion och "kraft" för att skära i en köttbit än att sticka gaffeln i köttbiten. Därför ska man som högerhänt ha kniven i högerhanden. Precis som högerhänta sågar med högerhanden eller använder vilka andra redskap som helst. Däremot så förstår jag inte varför man bestämt att implementera samma logik till förtäring av mat för att med facit så går det precis lika bra att skära med vänstern.
Citera
2022-03-29, 09:52
Medlem
jjujjus avatar
Fast det roligaste är att man måste äta och tänka på hur man äter idag för att faktiskt lägga märke till vad man gör omedvetet. Blir liksom osäker på om jag skär köttet med höger eller vänster hand 😂
Citera
2022-03-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
För mat som lämpar sig att äta med gaffel som sked, exempelvis ris, använder jag gaffeln som en sked, i höger hand.

För mat som lämpar sig att äta med kniv och gaffel använder jag gaffeln som en gaffel, i vänster hand.
Byter du inte hand ibland då, eller håller du dig till det under hela måltiden? Jag äter ibland på baksidan nu när jag tänker på det, kött och sånt, men bara om det är bra bitar att spetsa. Lax och sånt trillar isär. Orkar inte jaga småbitar. En del gafflar är för långa eller böjda och passar inte i munnen åt det hållet. Så det slutar med att jag äter som vanligt, som en obildad barbar då enligt vissa. Det bara blir så.

Men många verkar äta på baksidan hela tiden med all möjlig mat, fattar inte hur de lyckas.
Citera
2022-03-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
I skolan blev vi tvingade till att "äta rätt" dvs med gaffeln i vänstern. Idag hemma bakom stänga dörrar eller ute på något hak så äter jag med gaffeln i högern men om det är en finare tillställning ex bröllop eller julfirande med många familjer samlade så äter jag på "rätt sätt" dvs gaffel vänster och kniv höger.

Det hela med "kniven i högern" kommer ifrån att det krävs mer perfektion och "kraft" för att skära i en köttbit än att sticka gaffeln i köttbiten. Därför ska man som högerhänt ha kniven i högerhanden. Precis som högerhänta sågar med högerhanden eller använder vilka andra redskap som helst. Däremot så förstår jag inte varför man bestämt att implementera samma logik till förtäring av mat för att med facit så går det precis lika bra att skära med vänstern.
Jag tycker det krävs mer finmotorik för att fånga vissa grejer med gaffeln än för att såga fram och tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fast det roligaste är att man måste äta och tänka på hur man äter idag för att faktiskt lägga märke till vad man gör omedvetet. Blir liksom osäker på om jag skär köttet med höger eller vänster hand 😂
Ja, verkligen! Har även dålig koll på hur barnen gör. Måste kolla in hela familjens ätstil idag...
Citera
2022-03-29, 10:04
Medlem
WatchItNows avatar
När man dukar ska man ha gaffeln till vänster. Därefter gör alla som de vill. Är inte det en myt att det är fint att äta med gaffeln i vänster hand? jag har aldrig i hela mitt 55+ liv noterat om någon switchar gaffel från vänster till höger. Ganska många rätter kan ätas helt utan kniv och självklart äter jag då med gaffeln i höger hand eftersom jag är högerhänt.

Skedar ska placeras till höger, utom dessertsked, så dukningen är helt ologisk, den antyder sked i höger hand och gaffel i vänster hand. men båda är skyffel-instrument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in