Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2004-12-15, 09:17
Medlem
jenas avatar
Som rubriken och sybariten undrar, håller ni gaffeln i höger eller vänster hand när ni äter?
Citera
2004-12-15, 09:20
Medlem
PuzzelGirls avatar
Vänster såklart!
Citera
2004-12-15, 09:20
Medlem
jenas avatar
Jag får väl börja, naturligtvis håller jag gaffeln i vänster hand!!!
Citera
2004-12-15, 09:40
Medlem
Vänster givetvis.

Fast jag är vänsterhänt och har ett vedervärdigt bordsskick. Skär inte i maten utan håller i den med kniven och sliter den i stycken med gaffeln. Kanske borde överväga att byta till gaffeln i höger då.
Citera
2004-12-15, 10:01
Medlem
Mx2000s avatar
Jag är högerhänt och håller gaffeln i vänster hand och kniven i höger. Min amerikanska utbytesstudent hade däremot lite problem med detta när vi var på en finare middag. De brukar visst ha vänsterhanden på bordet och gaffeln i högerhanden. Äter de exempelvis en köttbit så delar de den först i smådelar, sen slevar de i sig med enbart gaffeln i högerhanden. Lite kul att se faktiskt, amerikanarna skiljde sig från mängden på detta sätt
Citera
2004-12-15, 10:04
Medlem
scoremaxs avatar
Hemma har jag den alltid i höger´n..

Men är det en finare middag har jag såklart den i vänster..funkar riktigt bra, eftersom jag då automatiskt får ett bättre bordsskick pga ovanan att äta så, dessutom så tar det ju då längre tid, och man kan konversera och sådär..hemma äter jag som en gris ur sitt tråg..då brukar maten vara slut på <5 minuter..
Citera
2004-12-15, 10:05
Medlem
jobes avatar
Vänster. Böjen ned mot fatet.
Citera
2004-12-15, 10:11
Medlem
Perriss avatar
Höger. Det är mer bekvämt så, jag skiter i vad som anses fint.

/perris
Citera
2004-12-15, 10:11
Medlem
Zrednas avatar
Hemma äter jag alltid med gaffeln i högra handen, försöker dock vänja mig när jag är ute att äta med vänster, är jobbigt att hela tiden krocka med en annan armbåge !!!
Citera
2004-12-15, 10:18
Bannlyst
Jag själv äter med gaffeln riktad uppåt i högerhanden. Eftersom man är svagare och har sämre motorik i vänstran när man är högerhänt finner jag mitt skick som något självklart för mig eftersom jag är högerhänt. Jag använder dessutom ingen servett utan nyttjar snarare den högra tröjärmen. Vi köper tvättmedel i storpack och jag har många tröjor. Jag för heller inte maten till munnen utan munnen ner i tallriken. Med tanke på att jag har en millimeter hår på huvudet så behöver jag inte oroa mig över hår i maten.

Bordsskick och etikett är vad psudobelevade tillgjorda människor oroar sig över när dom inte har större problem att tampas med.

// Roger P.
Citera
2004-12-15, 10:40
Medlem
Eans avatar
Äter jag med bara gaffel har jag den i höger hand, kompletterar jag med kniv åker gaffeln över i vänstern...
Citera
2004-12-15, 10:46
Medlem
Bråkmakarns avatar
Håller gaffeln i vänsterhand, och är högerhänt.
Äter oftast med kniv och gaffel, även när jag är själv för jag tycker det är mest praktiskt.
Brukar äta hamburgare med kniv och gaffel också, trots att jag inte är norrlänning!

Makaroner äter jag med sked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in