Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2022-03-29, 08:12
Medlem
Denoms avatar
Hur använder du kniv och gaffel?

Jag har alltid gaffel i högerhanden och eventuell kniv i vänster vilket jag förstått är helt fel om man ska följa något slags regelverk gällande hur man äter. Jag är ju högerhänt och därför äter jag med gaffel i höger hand, kniv eller sked är en eventualitet för mig helt enkelt men om jag förstått det rätt gör de flesta högerhänta tvärtom.

Är du höger- eller vänsterhänt och med vilken hand använder du kniv respektive gaffel? Eller gaffel och sked?
Senast redigerad av Denom 2022-03-29 kl. 08:14.
Citera
2022-03-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är du höger- eller vänsterhänt och med vilken hand använder du kniv respektive gaffel? Eller gaffel och sked?
Högerhänt, och har gaffeln i vänster hand. Så som man ska om vill äta skapligt civiliserat.

Sedan händer det att jag äter med endast gaffel, som i går kväll då jag stekte strimlat kött och åt framför datorn.
Citera
2022-03-29, 08:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Sedan händer det att jag äter med endast gaffel, som i går kväll då jag stekte strimlat kött och åt framför datorn.
I vilken hand hade du gaffeln då?
Citera
2022-03-29, 08:25
Medlem
Tror jag har den konstigaste kombinationen.
Äter med gaffel i höger och kniv i vänster.
Men så fort jag ska skära, så byter jag till kniven i höger.
Sen vänder tillbaka för att äta.
Citera
2022-03-29, 08:26
Medlem
Citat:
I vilken hand hade du gaffeln då?
I höger hand.
Citera
2022-03-29, 08:28
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jag har alltid gaffel i högerhanden och eventuell kniv i vänster vilket jag förstått är helt fel om man ska följa något slags regelverk gällande hur man äter. Jag är ju högerhänt och därför äter jag med gaffel i höger hand, kniv eller sked är en eventualitet för mig helt enkelt men om jag förstått det rätt gör de flesta högerhänta tvärtom.

Jag äter som du. Högerhänt

Ska prova göra rätt nästa gång, men det känns lite jobbigt att vända på det. Obekvämt
Citera
2022-03-29, 08:30
Medlem
Denoms avatar
Citat:
I höger hand.
Märker du någon skillnad i hur det känns att använda gaffel med höger eller vänster hand? Låter ju onödigt komplicerat att behöva öva upp gaffelanvändning i båda händerna för sakens skull.
Citera
2022-03-29, 08:35
Medlem
Citat:
Märker du någon skillnad i hur det känns att använda gaffel med höger eller vänster hand? Låter ju onödigt komplicerat att behöva öva upp gaffelanvändning i båda händerna för sakens skull.
Funderade lite till, och det är möjligt att jag med framför-dator-användning blandar mellan höger och vänster. När jag använder musen äter jag nog med vänster till exempel. Ska försöka tänka på det till kvällsmaten. Har en rejäl bit kött kvar.

Gaffeln i vänster och kniven i höger är vad jag lärt mig, och så äter jag när jag är på middag eller på krogen. Tycker inte det är några problem. Kan tänka mig att man verkligen övade in det som liten när jag var barn.
Citera
2022-03-29, 08:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Funderade lite till, och det är möjligt att jag med framför-dator-användning blandar mellan höger och vänster. När jag använder musen äter jag nog med vänster till exempel. Ska försöka tänka på det till kvällsmaten. Har en rejäl bit kött kvar.

Gaffeln i vänster och kniven i höger är vad jag lärt mig, och så äter jag när jag är på middag eller på krogen. Tycker inte det är några problem. Kan tänka mig att man verkligen övade in det som liten när jag var barn.
Finns det föräldrar som lär sina barn sådant?
Citera
2022-03-29, 08:40
Medlem
Citat:
När jag var liten fick man lära sig hur man äter, och vi har lärt våra barn.

Liksom hur man lägger besticken när man ätit färdigt, vilket glas man har vad i, och en hel del andra bra saker som på den tiden även lärdes ut i hemkunskapen.
Citera
2022-03-29, 08:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
När jag var liten fick man lära sig hur man äter, och vi lärde våra barn.

Liksom hur man lägger besticken när man ätit färdigt, vilket glas man har vad i, och en hel del andra bra saker som på den tiden även lärdes ut i hemkunskapen.
När jag gick i skolan lagade vi bara mat och bakade på hemkunskapen, och mina föräldrar kommenterade aldrig hur jag använde mig av bestick förrän jag hade vuxit upp nästan så jag kanske bara hade oturliga omständigheter.
Citera
2022-03-29, 08:45
Medlem
Citat:
Barn växer upp med sina föräldrar som har gaffeln i vänster hand och då blir det automatiskt så för barnen. Det är inget man behöver lära dem. Jag är faktiskt förvånad över att de finns svenskar som har gaffeln i höger hand. Det har jag alrig sett. Märkligt och bakvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in