2022-03-27, 13:09
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
>>>Det är verkligt. 99% av allt du skriver är trams och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Från IRL Putins krig mot Ukraina. Men det vet du ju
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Från RySSarnas massmord i Mariupol.
Jag tycker den ser alldeles uppenbart datamanipulerad ut. Kropparna ser inte naturliga ut. För mig är det nästan lika dåligt gjort som det här stora Z:at av döda ryssar som nån länkade i början av kriget.

Var kommer den här filmen ifrån?
Citera
2022-03-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Självklart.. Expressen har alltid rätt ;-)

Det vet jag inte. Men jag verkar ha här. Då du inte har några motargument.
Citera
2022-03-27, 13:10
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Haha allt är relativt men Europa är väl knappast vad man skulle kalla en stor kontinent?
Du missar dessutom att man invaderade både från norr, öst och söder. Från Belarus är det väldigt nära till Kiev.

Från gränsen i öst till gränsen i väst är det en bra bit. Inget litet land att erövra.
Citera
2022-03-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kan du definiera vinnare och förlorare?

Jag tror inte kriget är över, jag tror Putins våldskapital är långt ifrån uttömt, jag tror han kan komma att använda ett mycket mycket stort antal ryska soldaters liv för att nå det han vill, många civila ukrainare kommer att dödas, de som lever kan komma att deporteras. Han kan komma att bomba sönder stad efter stad... om vi ser början på slutet på kriget, eller knappt sett början på ett större vet vi inte.

Min poäng är att Ukraina utan tvekan har rätten att försvara sig mot Putins aggression, det är egentligen det enda jag tycker. Sedan får Ukrainarna själva bestämma hur de för det och hur länge. Och det är själva poängen, Ryssland ska inte bestämma vad Ukraina ska göra. Ukraina är en suverän stat och jag står helt bakom deras vilja att stå upp för denna.

Det här är ju ett märkligt krig så vem är vinnare och förlorare egentligen. Ryssland vinner på slagältet men förlorar stort ekonomiskt (och på andra sätt). Ukraina förlorar mest troligt kriget och även land men kan bli vinnare ekonomiskt med tiden. Folken i USA och EU får en tuff tid framöver och blir också förlorare, förutom de superrika och vapenindustrin naturligtvis beroende på hur länge kriget pågår (NATO ska väl rusta hur som helst). Kina och Indien är väl vinnarna som får billig energi och har möjlighet att bryta petrodollarn.

Jag tror Ryssland gör som dom säger och lämnar när deras mål är uppfyllda och Ukraina kan gå vidare med i princip samma regering. Målen har ju länge varit tydligt beskrivna och jag ser inga skäl att betvivla dom. Visst gör det ont i Ukrainas själ att förlora landområden men så blir det i krig och i framtiden kanske en fredlig lösning kring detta blir aktuellt bara inte hatet växer.

Visst ska Ukraina försvara sig men det gäller också att se då man inte längre kan fortsätta och måste komma till en lösning och fred (eller stillestånd). Att offra liv och infrastuktur i onödan är ju dumt i något man ändå inte kan vinna. Nu peppar ju väst Ukraina vilt och skickar in än mer vapen och föränger bara kriget och lidandet anser jag. Jag tycker Ukraina ska välja att växa ekonomiskt och demokratiskt istället för att vandra in i ett långt krig med Ryssland. Väst kommer troligen att ösa pengar över landet bara kriget tar slut pga dåligt samvete och välvilja, förhoppningsvis försvinner inte allt för mycket i korruptionen. Nu måste ju även Ukrainas extremister godta ett avtal annars har vi ett inbördeskrig där med alla vapen som finns i omlopp. Nu kanske Ryssland ordnar det saken för Zelenskyj genom att mala ner Azov.

De närmaste två veckorna blir intressanta för då får vi troligen se Rysslands avsikter om dom har annat än dom redan beskrivit. Jag hoppas kriget snart tar slut så människorna i Ukraina kan återgå till vardagen och även återvända.
Citera
2022-03-27, 13:13
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Från gränsen i öst till gränsen i väst är det en bra bit. Inget litet land att erövra.
Jo men som jag skrev, nu har dom inte invaderat ifrån endast en front i öst så vad är din poäng?
Citera
2022-03-27, 13:14
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
De parter som känner sig berörda av att Ryssland blir större ser nog saken på ett litet annat vis! Finns det fler sanktioner att ta till(?) - för NÅTT måste ju göras! Ryssland kan inte få göra vad det vill!

Men sanningen är denna: Ryssland är Europas starkaste land och gör precis som det vill! Ukraina var ett hot, således tar Ryssland bort Ukraina.

Man förstår att du gillar sagor.
Citera
2022-03-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Men kanske har Putin ilsknat till över Maggans pansarskott så vi får en extra tilldelning när det brakar loss.

Sverige har givit ganska lite i det stora hela. Men ryssarna hade en Sverigeskräck till och med 1905. Den kanske sitter kvar utan vi vet om det.

Sverige har nästan under 800 år krigat och eller mobbat ryssarna så Putin är kanske extra putt på Sverige. Och innan dess åkte vi dit och tog slavar och bildade Ryssland åt dem, då de var inkompetenta att fixa en egen statsbildning.
Citera
2022-03-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Realekonomi.!!
Det är alltså baserat på fysiska saker (mat, hus, åker, etc) och inte förväntat värde på luft som jänkarna vill att vi skall betala för.
Aktiehandel då?
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Vanliga Ukrainare förbereder sig på Rysslands invasion genom att lära sig Kalashnikovs. Människor som kunde vara någon av oss.

Såhär ser vanliga människor ut när de väljer att försvara sina hem.

Ukraine: Civilians in Lviv learn how to use Kalashnikovs

In cities across Ukraine, civilians have volunteered to join the fight against Russia and form a last line of defense. Although the front may be far from Lviv, people there are now also picking up arms and preparing to defend themselves.

https://www.dw.com/en/ukraine-civilians-in-lviv-learn-how-to-use-kalashnikovs/av-61272198
Citera
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej Ukraina är inte värt ett kärnvapenkrig.
Och vad Putin håller på med, undrar alla.
Jag tror inte ens han vet själv.....

Ser inte bättre ut än att putin tappat kontrollen över sig själv och sin psykiska ohälsa. Hans tid är på lån och max till framemot sommaren sitter han kvar. Det finns ingen annan väg att gå för ryssland än att göra sig av med galningen om de ska ha chansen att reparera de skador kriget dragit med sig. Lär dock dröja 2-3 generationer innan de kan ha något som ens liknar normaltillstånd i sina relationer till omvärlden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Frågan är vad man menar med "Undergång".

Jordklotet är stort. Finns folk överallt. Ryssar borta i Sibirien lär knappt ens märka av konsekvenserna. Nya Zeeland klarar sig antagligen fint. Finns många ställen.

"Undergång" är en kul tanke o leka med . Men Nej...det blir ingen undergång.

Skulle Ukraina-kriget urarta till kärnvapenkrig, skulle Sydamerika, Australien, Asien, Indien och Afrika klara sig utmärkt.

EU, Ryssland och USA skulle initialt gå under, förlora hundratals miljoner människor. Det skulle vara apokalyptiskt i ett decennium. Men det skulle läka.

Större delen av världen skulle tuffa på som vanligt.

Ukrainakriget kommer inte att leda till världens undergång.

Däremot blir det en konfrontation mellan NATO och Ryssland.

Den blir spektakulär, oavsett om nukes används eller inte......
Citera
2022-03-27, 13:16
Medlem
Har inte hunnit med men jag blir glad när jag ser nyheterna på Aftonhoran att svensk spaningsflyg ännu en gång slickar gränserna mot Belarus och Ukraina.

Sverige skall bli en regional stormakt men vi behöver bygga drönare

DÖD åt dom ryska nazisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in