2022-03-27, 12:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I ett offensivt krig mot en bra motståndare behöver man generellt 5-10 gånger fler än motståndaren. Ukraina hade väl minst 200k i fält plus 200k i reserv. Alla försök att erövra Ukraina utan 2 miljoner man var patetiskt ens på papper.

Sånt där gäller endast nationer som står i paritet med varandra. När en makt är övermäktig den andra så är det tillgång till teknologi som är den avgörande faktorn då man kan sänka motståndet långt innan några trupper befinner sig i närheten av fienden.

Hade man tittat på amerikanerna i mellanöstern hade man kommit fram till ganska fort att man dels behöver ha boots on the ground men att detta framförallt är något som kommer i andra hand. I första hand så gäller det att bomba skiten ur motståndet och ta ifrån dom all vilja till motstånd. Ryssland missräknade sin invasion av Ukraina brutalt och gick in med trupper direkt då man trodde att Ukraina var samma nation som man snodde Krim-halvön, Luhansk och Donetsk från 7 år sedan. Det är det inte. När Putin vaknade till detta faktumet försökte man alltså börja bomba bort motståndet men man förstår förhoppningsvis nu att det inte går att göra det i omvänd ordning då Ukraina redan fått blodad tand och orsakat relativt stora ryska förluster. Människor som tvivlar mina ord är varmt välkomna att titta på Mariupol som är ett praktexempel på de ukrainska intentionerna. Det är seger eller död som gäller.

Som det står nu så finns det ingen som vunnit i Ukraina. Även om Ryssland lyckas ockupera hela nationen så har detta äventyr kostat så pass mycket att det är tvivelaktigt huruvida Ryssland kommer lyckas återhämta sig ekonomiskt, militärt, diplomatiskt m.m. i en överskådlig framtid. Ukraina har givetvis förlorat ännu mer där man har fått ett anseeligt antal av sin befolkning på flykt, förlorat en stor del av sin infrastruktur och betalt i åtskilliga människoliv. Väst gnuggar inte händerna över detta heller och dom enda som tror annorlunda är foliehattar av rang. Ingen vinner på dom ekonomiska sanktionerna mot Ryssland, speciellt i ett skede där vi står inför en omställning som endast kan jämföras med den som skedde vid början av den industriella revoutionen. Dom enda jag kan se framför mig som vunnit på konflikten i Ukraina är möjligen Taiwan då Kina sannolikt tänker om flera gånger innan dom ger sig in i en väpnad konflikt mot ett motiverat motstånd som dessutom befinner sig på en ö med en arsenal som är mer avancerad än den ukrainska.
Citera
2022-03-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
En tsarbomb över Höör och hela Skåne blir till aska. Möjligtvis kan några överleva ute vid
Torekov och Kullen. https://i.imgur.com/NEdvNaB.jpg

Får hoppas att kriget i Ukraina tar slut och att politikerna besinnar sig innan de börjar ösa iväg kärnvapen. Men ju mer vapen som skickas till Ukraina ju längre kommer kriget att vara och ju större risk att det kommer att eskalera till en punkt bortom kontroll.

Den enda tsarbomba som finns är obrukbar och finns på ett museum i Ryssland.
Citera
2022-03-27, 12:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den enda tsarbomba som finns är obrukbar och finns på ett museum i Ryssland.

Pust.. då kan jag andas ut.
Citera
2022-03-27, 12:50
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Du trodde att det var mina åsikter?
Sluta tycka saker och få det att låta som fakta.

Nix, jag återberättar bara för er vad experter säger. De som är experter på utrikespolitik.
I detta fall på Kina-Ryssland-relationer.

tänk själv, varför skulle Kina mfl. hålla på Ukraina och inte på Putin?
Folk med makt tänker inte med hjärtat...

Kina med Indien försöker att hålla sig utanför för att det är inte deras krig. Det är Putins krig. De ser istället till sina egna länder, de länder som riskerar att påverkas mest engagerar sig mest. Kina och Indien har egna problem. Indien har tex problem med Kina, du vet att de utkämpat krig och slagits med knytnävar uppe i bergen för inte alltför länge sedan.

Citera
2022-03-27, 12:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Om jag fattat rätt så är ”ryssarna” med röda armband separstister från Donbas-området.
https://twitter.com/thedeaddistrict/status/1507946347806273536?s=21
Ändå lite konstigt att Ryssland inte kan hålla tagen terräng och att en mindre UA-styrka kör över dem och tar ett dussin fångar. Varför retirerar de inte om UA anfaller med stridsvagnar?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ett bevis på att Ryssland måste sluta nu, dom kommer aldrig att vinna och blir en paria för all framtid.
Satans mördare
Det är dessutom rysktalande man slaktar, Ryssland är ett perverst land.
Citera
Medlem
Här är en intressant serie tweets som förklarar hur dagens militaristiska rövarryssland byggdes upp - och hur det faller samman pga sanktionerna;
https://mobile.twitter.com/kamilkazani/status/1507819508609679364
Citera
2022-03-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag blir så nostalgisk av det du skriver, du låter precis som gammal Sovjetpropaganda.

Kör du 24/7 här inne? Du måste ha bra medicin!

Sovjet 2.0 blir nog större. Bara Finland nu beslutar sig för att gå med i NATO så beordrar Moskva en militär operation och riksgränsen i Tornedalen mellan Ryssland och Sverige återupprättas, som på den gamla goda tiden före 1917.

Vi vet ju om att Ryssland inte tolererar hot. De var ju därför som Ukraina blev föremål för avnazifiering och avmilitarisering och denna logik gäller förstås också andra länder i Europa.

Hota Ryssland = var beredd på undergången!
Citera
2022-03-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Jag ser en helvetes massa blod iaf. Kollade du båda länkarna?

Men övrigt håller jag med dig, vi vet inte med säkerhet vilka som har gjort detta.

Jadå jag kollade bägge filmerna. Men i sekvensen där de skjuter personerna i benet så ser jag inget blod.

Blodet syns bara på personerna som redan ligger ned på marken. Det är ju lätt att fixa med lite smink.
Citera
2022-03-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Pust.. då kan jag andas ut.

Nja Ryssland 1600 aktiva kärnvapen. Vid ett totalt kärnvapenkrig i världen så kanske Sverige får 0-20 på sig varav hälften exploderar. Men hur som helst världen blir inte så trevlig att leva i efter ett krig. Då man kan räkna med att minst 2000+ kärnvapen exploderar. Minst roligt i USA och Ryssland.
Citera
2022-03-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Tröttnar du aldrig på detta trollande? Ingen människa tar dig seriöst.

De parter som känner sig berörda av att Ryssland blir större ser nog saken på ett litet annat vis! Finns det fler sanktioner att ta till(?) - för NÅTT måste ju göras! Ryssland kan inte få göra vad det vill!

Men sanningen är denna: Ryssland är Europas starkaste land och gör precis som det vill! Ukraina var ett hot, således tar Ryssland bort Ukraina.
Citera
2022-03-27, 12:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu sätter ryssarna in negrer i striderna.

https://mobile.twitter.com/markito0171/status/1508025972473450499
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in