Citat:
Sånt där gäller endast nationer som står i paritet med varandra. När en makt är övermäktig den andra så är det tillgång till teknologi som är den avgörande faktorn då man kan sänka motståndet långt innan några trupper befinner sig i närheten av fienden.
Hade man tittat på amerikanerna i mellanöstern hade man kommit fram till ganska fort att man dels behöver ha boots on the ground men att detta framförallt är något som kommer i andra hand. I första hand så gäller det att bomba skiten ur motståndet och ta ifrån dom all vilja till motstånd. Ryssland missräknade sin invasion av Ukraina brutalt och gick in med trupper direkt då man trodde att Ukraina var samma nation som man snodde Krim-halvön, Luhansk och Donetsk från 7 år sedan. Det är det inte. När Putin vaknade till detta faktumet försökte man alltså börja bomba bort motståndet men man förstår förhoppningsvis nu att det inte går att göra det i omvänd ordning då Ukraina redan fått blodad tand och orsakat relativt stora ryska förluster. Människor som tvivlar mina ord är varmt välkomna att titta på Mariupol som är ett praktexempel på de ukrainska intentionerna. Det är seger eller död som gäller.
Som det står nu så finns det ingen som vunnit i Ukraina. Även om Ryssland lyckas ockupera hela nationen så har detta äventyr kostat så pass mycket att det är tvivelaktigt huruvida Ryssland kommer lyckas återhämta sig ekonomiskt, militärt, diplomatiskt m.m. i en överskådlig framtid. Ukraina har givetvis förlorat ännu mer där man har fått ett anseeligt antal av sin befolkning på flykt, förlorat en stor del av sin infrastruktur och betalt i åtskilliga människoliv. Väst gnuggar inte händerna över detta heller och dom enda som tror annorlunda är foliehattar av rang. Ingen vinner på dom ekonomiska sanktionerna mot Ryssland, speciellt i ett skede där vi står inför en omställning som endast kan jämföras med den som skedde vid början av den industriella revoutionen. Dom enda jag kan se framför mig som vunnit på konflikten i Ukraina är möjligen Taiwan då Kina sannolikt tänker om flera gånger innan dom ger sig in i en väpnad konflikt mot ett motiverat motstånd som dessutom befinner sig på en ö med en arsenal som är mer avancerad än den ukrainska.