2022-03-26, 14:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Västerländsk media intervjuade en anonym NATO-informatör som hävdade att det dött 40,000 ryska soldater i kriget. På varje död soldat brukar det gå tre sårade. Då skulle Ryssland ha 120,000 sårade. Totalt skulle 160,000 soldater ha tagits ur stridbart skick av Ukraina.

Nej. Du har missuppfattat. Eller kör med desinformation.

40 000 (upp till 40 000) är antal soldater som NATO bedömer är utslagna på ett eller annat sätt. Av dem så bedöms 7,000 till 15,000 ha dött.

Citat:
NATO: Up to 40,000 Russian Troops Killed, Wounded, Taken Prisoner or Missing in Ukraine

https://www.wsj.com/livecoverage/russia-ukraine-latest-news-2022-03-23/card/russia-lost-up-to-40-000-troops-in-ukraine-nato-estimates-xyZjWxinMDHzdeRZvAeD
Citat:
NATO estimates that between 7,000 and 15,000 Russian soldiers have been killed since the invasion began on Feb. 24.

Helt realistiska siffror.
Senast redigerad av -Info- 2022-03-26 kl. 15:09.
Citera
2022-03-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Psst, kolonnen har inte varit där sedan 2 veckor tillbaka, de säkrar byar och förorter till Kiev 😉

Här är utanför Kiev, Ukrainska soldater som gett upp/tillfångatagits;

https://files.catbox.moe/k7gva1.mp4

"The deputy chief of staff of the Ukrainian 503 separate battalion of marines tried to leave Mariupol. After an unsuccessful attempt, he reported that the remnants of the battalion were divided into groups and were trying to get out of the encirclement."

Nu var det inte jag som påstod att den var kvar utan Edgerton, fast han kallade den kolumn, kanske missförstånd. Men hur som helst, det är väl rätt uppenbart att dess mål var Kiev och inte någon meningslös by på landsbygden (med tanke på dess längd) och den har inte kommit till Kiev och kommer inte komma dit verkar det. Det misslyckades.

Vad Mariupol har med kolonnen att göra begriper jag inte men där har nog ryssarna fortfarande övertaget. De kanske kommer lyckas ta någon stad faktiskt. Kanske lika bra de får ett hundben att gnaga på så de låter bli kärnvapenknappen.
Senast redigerad av Varglig 2022-03-26 kl. 15:05.
Citera
2022-03-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nu var det inte jag som påstod att den var kvar utan Edgerton, fast han kallade den kolumn, kanske missförstånd. Men hur som helst, det är väl rätt uppenbart att dess mål var Kiev och inte någon meningslös by på landsbygden (med tanke på dess längd) och den har inte kommit till Kiev och kommer inte komma dit verkar det. Det misslyckades.

Nej, de var för snabba (eller mötte mindre motstånd än väntat) och slog läger norr om Kiev i väntan på andra enheters framryckning.

Varför tror du de har Z, V och andra symboler på sina fordon? Olika armégrupper har olika uppgifter.

Edgerton har dock rätt i att kolonnen var parkerad norr om Kiev bra länge. Inga försök att förinta den kom från Ukrainarna. Inte ens Ghost of Kiev försökte 🤣

Tänker man till förstår man snabbt att man helt enkelt aldrig hade möjligheten, någonsin, att göra något offensivt. Från Ukrainas del.

Det är bokstavligen "gräv ner er och håll denna position tills Ryssens artilleri börjar dundra" taktiker.
Citera
2022-03-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det släpptes en gammal CIA-rapport från 2014 om Kina för en tid sedan. Den använde enbart öppna källor men jag tror rapporten ansågs "känslig" att publicera under Obama och det var därför den hölls hemlig. Hur som helst. Det framgick att Kina och Ryssland ser liberalism, mångkulturalism, nyliberalism, radikalfeminism, woke-kulturen osv. som en svaghet. Författaren till rapporten höll med om att detta försvårade USA och västerlandets "motståndskraft" mot Kina och Ryssland. Jag tror det ligger en del i den kinesiska och ryska analysen.

Jag tror inte att västerländska mediers och USA och Storbritanniens desinformation om hur det går i Ukraina kommer leda till positiva nettoeffekter för västvärlden. Det finns ett syfte i desinformationen. Syftet är att förmå västvärldens befolkningar att sluta upp bakom Ukraina och legitimera fler vapenleveranser. Jag tror dock desinformationen är ett strategiskt och taktiskt misstag.

Västerländsk media intervjuade en anonym NATO-informatör som hävdade att det dött 40,000 ryska soldater i kriget. På varje död soldat brukar det gå tre sårade. Då skulle Ryssland ha 120,000 sårade. Totalt skulle 160,000 soldater ha tagits ur stridbart skick av Ukraina. Det är underliga är att Ryssland inte ens har avsatt 160,000 soldater till Ukraina. Ryssland har avsatt 120,000 soldater till operationen i Ukraina. Antalet ryska soldater är högre om de ryska milistrupperna räknas in men når inte 160,000 trupper. Pentagon var tvungen att ta avstånd från det uttalandet. Istället gav Pentagon siffran 15,000 döda ryska soldater inklusive de ryska milistrupperna. Ukraina hävdade för några timmar sedan att de dödat 16400 ryska soldater inklusive trupper från de ryska miliserna. Om de amerikanska siffrorna stämmer skulle Ryssland nu 45,000 sårade soldater. Det betyder att 60,000 ryska soldater är satta ur stridbart. Vi skulle se enorma fältsjukhus. Det ser vi inte. Igår släpptes de ryska siffrorna.

Ryssland hävdar att de förlorat 1351 soldater och har 3825 sårade. Om dessa innefattar milistrupperna skall jag hålla osagt. De ryska siffrorna är betydligt mer realistiska. Det vittnar knappast om en promenadseger för Ryssland men det vittnar om att det går bättre för Ryssland än vad som beskrivs i västerländsk media. Om Ukraina var så framgångsrika som USA, NATO, EU och Ukraina hävdar skulle Ukrainas försvar vara ett av historiens mest framgångsrika.

Det har jag svårt att tro på. Faktum är att om Ukraina var så starka som de hävdar så är det underligt att den sex mil långa kolumnen utanför Kiev inte tagit ut. Varför har inte den attackeras av Ukraina? Den har inte attackerats eftersom Ukraina inte kan göra det. Detta betyder inte att Ukraina har haft några segrar i det här kriget. Ukrainarna lyckades slå ut ett ryskt fraktfartyg med en missil här om dagen. Ukraina har också förstört en hel del ryska konvojer, skjutit ned många helikoptrar, tagit ut ett hyfsat antal pansarfordon och uppenbarligen dödat och sårat tusentals soldater.

Hur som helst är den här propagandan från MSM underlig. Aftonbladet och Expressen hävdade med hänvisning till ett tal av Överste-General Sergei Rudskoy att Ryssland nu skall dra sig tillbaka för att fokusera på Donbas. Det är dock inte så som jag tolkar det talet. Givet vad som sägs i talet kontrollerar Ryssland 93% av Luhansk och 54% av Donetsk. Det är framförallt Mariupol som är problemet för ryssen. Enligt den ryska generalen är Odessa, Ochakov, Chernomorsk och Yuzhny ett växande problem. Ukrainarna har grävt ned sig i de här städerna på ett sätt som gör det svårt för Ryssland att ta städerna utan att döda en stor mängd civila. De vill därför temporärt fokusera på Donbas. Du kan läsa talet här;

https://eng.mil.ru/en/special_operation/news/more.htm?id=12414735

Hur som helst tror jag den här desinformationen inte den gynnar de västerländska eliternas politiska, militära och ekonomiska mål men vad vet jag. Det finns mer att skriva men jag stannar här.

Återigen tack för att du beskriver på ett bra sätt vad som egentligen händer.

Precis som du beskriver så är propagandan massiv. Vilket visar sig här på FB där merparten av inläggen handlar om hur dåligt det går för ryssen. Ingen tänker så långt som att eftersom jag inte kan läsa motsvarande propaganda så kan jag inte vara relevant i min bedömning.

EU har bestämt att Rysslands propaganda är förbjuden att läsa vilket visar hur odemokratiskt hela affären behandlas. Själv läser jag propaganda från båda sidor och vad som är i den mittersta zonen är förmodligen närmast sanningen.

Tycker dessutom att båda sidor skall slutligen sätta sig ner och sluta dödandet samt att båda sidor borde respektera Krim-avtalet.
Citera
2022-03-26, 15:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr

Fast det gör han ju inte. Hans inlägg är ju felaktigt. Hela hans slutsats bygger på en grov felaktighet:

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?
Citera
2022-03-26, 16:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast det gör han ju inte. Hans inlägg är ju felaktigt. Hela hans slutsats bygger på en grov felaktighet:

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?
Det är precis så det är. De flesta som anser att västs propaganda är värst missförstår alltför oftast någonting. Här har vi ett praktexempel.

Frågan är dock om de verkligen är så dumma så att de missförstår eller för att de vill missförstå.
Citera
2022-03-26, 17:15
Medlem
Citat:
Precis som du beskriver så är propagandan massiv. Vilket visar sig här på FB där merparten av inläggen handlar om hur dåligt det går för ryssen. Ingen tänker så långt som att eftersom jag inte kan läsa motsvarande propaganda så kan jag inte vara relevant i min bedömning.EU har bestämt att Rysslands propaganda är förbjuden att läsa vilket visar hur odemokratiskt hela affären behandlas. Själv läser jag propaganda från båda sidor och vad som är i den mittersta zonen är förmodligen närmast sanningen. Tycker dessutom att båda sidor skall slutligen sätta sig ner och sluta dödandet samt att båda sidor borde respektera Krim-avtalet.
Jag är ingen vän av Rysslands krig i Ukraina men jag är också kritisk till västerländska politiska, ekonomiska och mediala eliter. Jag tror att man bör väga allt som kommer ut från västländsk MSM och läsa vad de skriver parallellt med ryska källor.

Framförallt bör man läsa ett par böcker i militärstrategi. Jag gjorde en liten läs-lista över vad svenska och amerikanska officerare läser och så läste jag några av böckerna och artiklarna. Då får man någon form av grundkunskap i ämnet och där med kan man börja analysera det man läser och väga sanningshalten i vad som faktiskt skrivs i MSM. Min uppfattning är som sagt att svensk MSM är bedrövlig i sin rapportering om kriget i Ukraina. Mycket på grund av att de är så fruktansvärt partiska i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Inte för att jag lägger något hopp vid det men man kan ju alltid hoppas att västs farligaste vapen, median, får sig en rejäl törn efter detta fiasko av lögner och propaganda. Men jag tvivlar.Bra inlägg och tack för att du använder hjärnan. Ovanligt i dessa tider.
😉
Du kommer ihåg valet och flyktingkrisen 2014. Media var helt hysteriska över SD och menade att vi skulle "öppna våra hjärtan" trots att de flesta såg vart det brakade. Sedan ändrade politikerna och delar av MSM ett år senare när det visade sig att de hade fel. Det kan bli fruktansvärt pinsamt för media och fler av "experterna". I synnerhet dem från försvarshögskolan som har haft väldigt hög svansföring.

Citat:
Nu var det inte jag som påstod att den var kvar utan Edgerton, fast han kallade den kolumn, kanske missförstånd. Men hur som helst, det är väl rätt uppenbart att dess mål var Kiev och inte någon meningslös by på landsbygden (med tanke på dess längd) och den har inte kommit till Kiev och kommer inte komma dit verkar det. Det misslyckades. Vad Mariupol har med kolonnen att göra begriper jag inte men där har nog ryssarna fortfarande övertaget. De kanske kommer lyckas ta någon stad faktiskt. Kanske lika bra de får ett hundben att gnaga på så de låter bli kärnvapenknappen.
Det var jag som kallade det för "kolumn" istället för kolonn. Det var jag som var slarvig med orden. Enligt ryssarna så är målet (just nu) att stänga in Kiev och där med också de ukrainska soldaterna som befinner sig i staden. På det sättet förhindras de ukrainska trupperna i Kiev att röra sig mot Donbas och hjälpa de instängda ukrainska trupperna. När Donbas är taget är det möjligt att Ryssland tar Kiev men just nu är målet att stänga av Kiev från övriga landet. Detta har varit en uttalad strategi från Ryssland och det är inte heller en udda militär strategi.

Citat:
Kolonnen har ju attackerats och till stora delar kört fast. Det betyder inte att den försvinner i tomma intet utan precis det som är fallet, den står still. Eller tror du målet med kolonnen var att den skulle stå ute på den ukrainska vischan så att ryss-soldaterna skulle få titta på det vackra landskapet? Kolonnens syfte var naturligtvis att bistå intagandet av Kiev som skulle ta ett par dagar, så de körde glatt rätt in i Ukraina för att stå på Majdan till kvällen. Gick inte så bra och nu står de där de står. Episkt strategiskt haveri. Ett av många. Natosiffror skall man naturligtvis ta med en nypa salt och även de ryska. Exakta utgången återstår att se, men att ryssarna nått stora framgångar är rent struntprat. De kommer aldrig lyckas ta över Ukraina och "avnazifiera" landet. I bästa fall får de glädjen att leka Afghanistanfiasko en andra gång under några år innan de backar ur...
Jag har inte läst att kolonnen har attackerats eller kört fast. Faktum är att jag har läst att den är intakt. Jag tror inte heller att detta är ett episkt haveri från rysk sida. Vi får se hur det går men jag tror att ryssarna har funderat en hel del innan de gick in i Ukraina. Jag tror inte man bör underskatta Ryssland. Vidare tror jag att man bör vara skeptisk till det som kommer ur NATO och MSM. Det är därför jag försöker samla in information från flera sidor för att på så sätt avgöra vad som faktiskt sker i Ukraina. Jag säger inte att jag har rätt men om jag enbart utgick från vad Ryssland alternativt vad västvärlden hävdar tror jag att jag får mer fel.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Du har missuppfattat. Eller kör med desinformation.40 000 (upp till 40 000) är antal soldater som NATO bedömer är utslagna på ett eller annat sätt. Av dem så bedöms 7,000 till 15,000 ha dött. Helt realistiska siffror.
Varför skulle NATO-informationen vara korrekt? Om 7000 ryska soldater avlidit talar vi om 21,000 skadade. Om 15,000 ryska soldater dött talar vi om 45,000 skadade ryska soldater. Detta skulle betyda att massiva förluster för Ryssland och vi skulle se mängder av fältsjukhus och fältambulanser. Det gör vi inte. Vidare är det inte realistiskt att Ukraina är militärt starkare än Ryssland. Den här artikeln från Moon of Alabama tycker jag beskriver min syn på ett rätt bra sätt;

https://www.moonofalabama.org/2022/03/propaganda-does-not-change-the-war-the-ukraine-is-still-losing.html#more

Jag har noterat att andra mer namnkunniga individer har gjort ungefär samma bedömning som den där pro-ryska bloggaren. Jag tror man bör ta NATO-siffrorna med en rätt stor nypa salt. Det pågår ett propagandakrig. Jag tror inte det är proaktivt att helt gå på NATO:s siffror för att förstå situationen i Ukraina.
Senast redigerad av Edgerton 2022-03-26 kl. 17:27.
Citera
2022-03-26, 17:30
Medlem
Visst ska man ta informationen med en nypa salt. Trots allt kan man ljuga som fan med information. Det är på slagfältet man inte kan ljuga.

Så vi avvaktar och ser. Det verkar dock som om att Ryssland inte kan se fram emot en promenadseger och erövra hela Ukraina.

Så på något sätt där mötte de motstånd och kommer inte framåt.

Men vi får se.
Citera
2022-03-26, 18:54
Medlem
Ryssland förklarar återigen målet med operationen och förklarar nästa steg vilket är att befria Donbass från nazisterna.

https://www.youtube.com/watch?v=MZJvrqkkqjU
Citera
2022-03-26, 19:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:

Precis som du beskriver så är propagandan massiv. Vilket visar sig här på FB där merparten av inläggen handlar om hur dåligt det går för ryssen. Ingen tänker så långt som att eftersom jag inte kan läsa motsvarande propaganda så kan jag inte vara relevant i min bedömning.

EU har bestämt att Rysslands propaganda är förbjuden att läsa vilket visar hur odemokratiskt hela affären behandlas. Själv läser jag propaganda från båda sidor och vad som är i den mittersta zonen är förmodligen närmast sanningen.

Tycker dessutom att båda sidor skall slutligen sätta sig ner och sluta dödandet samt att båda sidor borde respektera Krim-avtalet.
På vilket vis har EU förbjudit människor att läsa rysk propaganda? Och hur ska de kunna förhindra och beivra detta?
Citera
2022-03-26, 19:41
Medlem
Rena cirkusen om det han fått höra stämmer. Att ukrainska trupperna är nära på att ge upp så Azov har vänt sig mot dem och nu skjuter de på varandra. 13.25 https://www.youtube.com/watch?v=C3h9Paoy-UA Undertext finns. Se klippet, det är intressant med berättelser direkt från folket.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-03-26 kl. 19:45.
Citera
2022-03-26, 22:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Rena cirkusen om det han fått höra stämmer. Att ukrainska trupperna är nära på att ge upp så Azov har vänt sig mot dem och nu skjuter de på varandra. 13.25 https://www.youtube.com/watch?v=C3h9Paoy-UA Undertext finns. Se klippet, det är intressant med berättelser direkt från folket.

Här kan du lyssna på Azovs befälhavare Prokopenko.

https://www.youtube.com/watch?v=9YbJMEhUjsw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in