Citat:
Ursprungligen postat av
dfdr
Återigen tack för att du beskriver på ett bra sätt vad som egentligen händer.
Precis som du beskriver så är propagandan massiv. Vilket visar sig här på FB där merparten av inläggen handlar om hur dåligt det går för ryssen. Ingen tänker så långt som att eftersom jag inte kan läsa motsvarande propaganda så kan jag inte vara relevant i min bedömning.EU har bestämt att Rysslands propaganda är förbjuden att läsa vilket visar hur odemokratiskt hela affären behandlas. Själv läser jag propaganda från båda sidor och vad som är i den mittersta zonen är förmodligen närmast sanningen. Tycker dessutom att båda sidor skall slutligen sätta sig ner och sluta dödandet samt att båda sidor borde respektera Krim-avtalet.
Jag är ingen vän av Rysslands krig i Ukraina men jag är också kritisk till västerländska politiska, ekonomiska och mediala eliter. Jag tror att man bör väga allt som kommer ut från västländsk MSM och läsa vad de skriver parallellt med ryska källor.
Framförallt bör man läsa ett par böcker i militärstrategi. Jag gjorde en liten läs-lista över vad svenska och amerikanska officerare läser och så läste jag några av böckerna och artiklarna. Då får man någon form av grundkunskap i ämnet och där med kan man börja analysera det man läser och väga sanningshalten i vad som faktiskt skrivs i MSM. Min uppfattning är som sagt att svensk MSM är bedrövlig i sin rapportering om kriget i Ukraina. Mycket på grund av att de är så fruktansvärt partiska i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skrattarhaha
Inte för att jag lägger något hopp vid det men man kan ju alltid hoppas att västs farligaste vapen, median, får sig en rejäl törn efter detta fiasko av lögner och propaganda. Men jag tvivlar.Bra inlägg och tack för att du använder hjärnan. Ovanligt i dessa tider.
😉
Du kommer ihåg valet och flyktingkrisen 2014. Media var helt hysteriska över SD och menade att vi skulle "öppna våra hjärtan" trots att de flesta såg vart det brakade. Sedan ändrade politikerna och delar av MSM ett år senare när det visade sig att de hade fel. Det kan bli fruktansvärt pinsamt för media och fler av "experterna". I synnerhet dem från försvarshögskolan som har haft väldigt hög svansföring.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Nu var det inte jag som påstod att den var kvar utan Edgerton, fast han kallade den kolumn, kanske missförstånd. Men hur som helst, det är väl rätt uppenbart att dess mål var Kiev och inte någon meningslös by på landsbygden (med tanke på dess längd) och den har inte kommit till Kiev och kommer inte komma dit verkar det. Det misslyckades. Vad Mariupol har med kolonnen att göra begriper jag inte men där har nog ryssarna fortfarande övertaget. De kanske kommer lyckas ta någon stad faktiskt. Kanske lika bra de får ett hundben att gnaga på så de låter bli kärnvapenknappen.
Det var jag som kallade det för "kolumn" istället för kolonn. Det var jag som var slarvig med orden. Enligt ryssarna så är målet (just nu) att stänga in Kiev och där med också de ukrainska soldaterna som befinner sig i staden. På det sättet förhindras de ukrainska trupperna i Kiev att röra sig mot Donbas och hjälpa de instängda ukrainska trupperna. När Donbas är taget är det möjligt att Ryssland tar Kiev men just nu är målet att stänga av Kiev från övriga landet. Detta har varit en uttalad strategi från Ryssland och det är inte heller en udda militär strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Kolonnen har ju attackerats och till stora delar kört fast. Det betyder inte att den försvinner i tomma intet utan precis det som är fallet, den står still. Eller tror du målet med kolonnen var att den skulle stå ute på den ukrainska vischan så att ryss-soldaterna skulle få titta på det vackra landskapet? Kolonnens syfte var naturligtvis att bistå intagandet av Kiev som skulle ta ett par dagar, så de körde glatt rätt in i Ukraina för att stå på Majdan till kvällen. Gick inte så bra och nu står de där de står. Episkt strategiskt haveri. Ett av många. Natosiffror skall man naturligtvis ta med en nypa salt och även de ryska. Exakta utgången återstår att se, men att ryssarna nått stora framgångar är rent struntprat. De kommer aldrig lyckas ta över Ukraina och "avnazifiera" landet. I bästa fall får de glädjen att leka Afghanistanfiasko en andra gång under några år innan de backar ur...

Jag har inte läst att kolonnen har attackerats eller kört fast. Faktum är att jag har läst att den är intakt. Jag tror inte heller att detta är ett episkt haveri från rysk sida. Vi får se hur det går men jag tror att ryssarna har funderat en hel del innan de gick in i Ukraina. Jag tror inte man bör underskatta Ryssland. Vidare tror jag att man bör vara skeptisk till det som kommer ur NATO och MSM. Det är därför jag försöker samla in information från flera sidor för att på så sätt avgöra vad som faktiskt sker i Ukraina. Jag säger inte att jag har rätt men om jag enbart utgick från vad Ryssland alternativt vad västvärlden hävdar tror jag att jag får mer fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Nej. Du har missuppfattat. Eller kör med desinformation.40 000 (upp till 40 000) är antal soldater som NATO bedömer är utslagna på ett eller annat sätt. Av dem så bedöms 7,000 till 15,000 ha dött. Helt realistiska siffror.
Varför skulle NATO-informationen vara korrekt? Om 7000 ryska soldater avlidit talar vi om 21,000 skadade. Om 15,000 ryska soldater dött talar vi om 45,000 skadade ryska soldater. Detta skulle betyda att massiva förluster för Ryssland och vi skulle se mängder av fältsjukhus och fältambulanser. Det gör vi inte. Vidare är det inte realistiskt att Ukraina är militärt starkare än Ryssland. Den här artikeln från Moon of Alabama tycker jag beskriver min syn på ett rätt bra sätt;
https://www.moonofalabama.org/2022/03/propaganda-does-not-change-the-war-the-ukraine-is-still-losing.html#more
Jag har noterat att andra mer namnkunniga individer har gjort ungefär samma bedömning som den där pro-ryska bloggaren. Jag tror man bör ta NATO-siffrorna med en rätt stor nypa salt. Det pågår ett propagandakrig. Jag tror inte det är proaktivt att helt gå på NATO:s siffror för att förstå situationen i Ukraina.