Citat:
Varför skulle NATO-informationen vara korrekt? Om 7000 ryska soldater avlidit talar vi om 21,000 skadade. Om 15,000 ryska soldater dött talar vi om 45,000 skadade ryska soldater. Detta skulle betyda att massiva förluster för Ryssland och vi skulle se mängder av fältsjukhus och fältambulanser. Det gör vi inte. Vidare är det inte realistiskt att Ukraina är militärt starkare än Ryssland.
Varför skulle NATO-informationen vara korrekt? Om 7000 ryska soldater avlidit talar vi om 21,000 skadade. Om 15,000 ryska soldater dött talar vi om 45,000 skadade ryska soldater. Detta skulle betyda att massiva förluster för Ryssland och vi skulle se mängder av fältsjukhus och fältambulanser. Det gör vi inte. Vidare är det inte realistiskt att Ukraina är militärt starkare än Ryssland.
1. Du tänker lite för smalspårigt om siffrorna. Dessa 40 000 NATO talar om är alltså 7-15k döda (föromdligen närmare den mindre siffran), övriga består alltså av skadade ELLER tillfångatagna ELLER försvunna. De "försvunna" kan vara en uppsjö orsaker - kört på en mina utan att hittas, kommit vilse och sitter och trycker nånstans i väntan på undsättning, deserterat osv), och "skadade" behöver ju inte betyda "skottskadade och nära att stryka med". "Skadade" betyder bara "är inte i stridbart skick pga sjukdom eller skada". Det kan vara allt från att man blivit skjuten i buken och svävar för döden till att man fått influensa och inte kan strida, eller förfrusit ett finger eller tå under flera dagar i fält. Så att vi inte ser "enorma fältsjukhus" tror jag helt enkelt är för att de inte behövs. Det lilla antalet allvarligt skadade man hinner få ut innan de dör kan behandlas på existerande civila och militära sjukhus längre in i Ryssland och Vitryssland eller Donbass. De lindrigare fallen behöver ingen sjukhusvård alls utan kan vila upp sig några dagar borta från fronten eller helt enkelt hemskickade på permis tills de är i skick igen. Vidare tror jag inte man kan förlita sig på historiska siffror om kvoten skadade : döda. Det här kriget har utkämpats på ett rätt unikt sätt verkar det som, inte alls som t.ex USA i Irak eller Ryssland i Syrien.
2. Ukraina är givetvis inte militärt starkare än Ryssland - men man kan inte jämföra Rysslands samlade stridskraft mot Ukrainas. Ryssland har ett stort territorium att bevaka och skydda, och militär inblandning i andra länder dessutom. De kan inte slänga in allt de har mot Ukraina utan att lämna för skralt på andra ställen. Det man måste jämföra är styrkan i Ukrainas försvar kontra den ryska invasionsstyrkan. Olika siffror flyger runt, vissa säger så många som 200k, andra säger 150-170. Ryssland hävdar visst så lågt som 100-120k. Då var ukrainska försvaret redan innan invasionen ca 180-200k om man räknar in nationalgardet och milis. Sedan tror jag faktiskt på att Ryssland inte räknat med fullt så här generöst stöd av västvärlden. De hade absolut räknat med stöd, ja, men kanske inte med att t.ex UK skulle skicka över 4000 NLAW, toppmodernt och idiotsäkert pansarskott (styckepris ca 250 000 - 300 000 SEK).