2022-03-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Varför skulle NATO-informationen vara korrekt? Om 7000 ryska soldater avlidit talar vi om 21,000 skadade. Om 15,000 ryska soldater dött talar vi om 45,000 skadade ryska soldater. Detta skulle betyda att massiva förluster för Ryssland och vi skulle se mängder av fältsjukhus och fältambulanser. Det gör vi inte. Vidare är det inte realistiskt att Ukraina är militärt starkare än Ryssland.

1. Du tänker lite för smalspårigt om siffrorna. Dessa 40 000 NATO talar om är alltså 7-15k döda (föromdligen närmare den mindre siffran), övriga består alltså av skadade ELLER tillfångatagna ELLER försvunna. De "försvunna" kan vara en uppsjö orsaker - kört på en mina utan att hittas, kommit vilse och sitter och trycker nånstans i väntan på undsättning, deserterat osv), och "skadade" behöver ju inte betyda "skottskadade och nära att stryka med". "Skadade" betyder bara "är inte i stridbart skick pga sjukdom eller skada". Det kan vara allt från att man blivit skjuten i buken och svävar för döden till att man fått influensa och inte kan strida, eller förfrusit ett finger eller tå under flera dagar i fält. Så att vi inte ser "enorma fältsjukhus" tror jag helt enkelt är för att de inte behövs. Det lilla antalet allvarligt skadade man hinner få ut innan de dör kan behandlas på existerande civila och militära sjukhus längre in i Ryssland och Vitryssland eller Donbass. De lindrigare fallen behöver ingen sjukhusvård alls utan kan vila upp sig några dagar borta från fronten eller helt enkelt hemskickade på permis tills de är i skick igen. Vidare tror jag inte man kan förlita sig på historiska siffror om kvoten skadade : döda. Det här kriget har utkämpats på ett rätt unikt sätt verkar det som, inte alls som t.ex USA i Irak eller Ryssland i Syrien.

2. Ukraina är givetvis inte militärt starkare än Ryssland - men man kan inte jämföra Rysslands samlade stridskraft mot Ukrainas. Ryssland har ett stort territorium att bevaka och skydda, och militär inblandning i andra länder dessutom. De kan inte slänga in allt de har mot Ukraina utan att lämna för skralt på andra ställen. Det man måste jämföra är styrkan i Ukrainas försvar kontra den ryska invasionsstyrkan. Olika siffror flyger runt, vissa säger så många som 200k, andra säger 150-170. Ryssland hävdar visst så lågt som 100-120k. Då var ukrainska försvaret redan innan invasionen ca 180-200k om man räknar in nationalgardet och milis. Sedan tror jag faktiskt på att Ryssland inte räknat med fullt så här generöst stöd av västvärlden. De hade absolut räknat med stöd, ja, men kanske inte med att t.ex UK skulle skicka över 4000 NLAW, toppmodernt och idiotsäkert pansarskott (styckepris ca 250 000 - 300 000 SEK).
Citera
2022-03-27, 03:37
Medlem
zergrushs avatar
Verkar som det inte bara är propaganda från de ondskefulla axelmakterna i Väst™ som talar om ryssarna som förlorare; nu även rysk tv:
https://twitter.com/kamilkazani/status/1507819641673900037
Citat:
Compare vibe of Russian TV in late February and now
Well, they were sure of Russian victory. We have absolute military superiority and can easily crush Ukraine. We may not invade, but if we do, we'll 100% win. This was based on assumption about the invincibility of Russian army. *video*
Jämför ansiktsuttrycken i de båda klippen! 22:a februari är man självsäker, kaxig och ser fram emot en enkel och bekväm promenadseger som skall bekräfta Rysslands storhet. 22:a mars så de allihop ut som de blivit väckta med en hink iskallt vatten, blivit utslängda av frugan och undrar hur fan alltihop gick till? Men låt mig gissa att det inte kommer bli så mycket självrannsakan om den saken...
https://www.politico.com/newsletters/global-insider/2022/03/18/putin-turns-to-purges-and-paranoia-00018445
Citat:
Putin turns to purges and paranoia

Edit: Hade missat att videoklippet från Twitter kom från en tråd av den ryske Wilson Center-analytikern Kamil Galeev: Han har tidigare skrivit flera insiktsfulla och informativa artiklar om den ryska bakgrunden till invasionen, samt orsaker till varför det har gått som det har gått för den. Och han är inte nådig mot hur Rysslands framtid kan komma att se ut efter det här:
https://threadreaderapp.com/thread/1507819641673900037.html
Citat:
How sanctions are killing Russia
Russia's falling. Western analysts greatly overestimate the robustness of Russia. Russians themselves are now talking about the imminent end of this state. Consider a (Russian diplomat) Peskov's slip of tongue: "Special Operation launched to get rid of Russia."
Senast redigerad av zergrush 2022-03-27 kl. 04:03.
Citera
2022-03-27, 08:23
Medlem
Putin har totalt missbedömt situationen eller blivit fel underrättad. Den ryska armen har kört fast i leran och väst har sabotageförband som slår ut den ryska försörjningen till trupperna. Undermålig teknik och underrättelsetjänst och befäl som inte kan kommunicera kommer bli Putins fall. Väst har varit förberedda på det här sedan 2014 Krim och nu finns specialförband på strategiska ställen samtidigt som det strömmar in vapen från väst. Ukraina är stort och Putin kommer svältas ut....
Citera
2022-03-27, 08:25
Medlem
Modern krigsföring kräver modern teknik, självständiga soldater, logistik, motivation osv och Putins arme och befäl saknar allt det...
Citera
2022-03-27, 10:35
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
... bakgrunden till invasionen, samt orsaker till varför det har gått som det har gått för den. Och han är inte nådig mot hur Rysslands framtid kan komma att se ut efter det här:
https://threadreaderapp.com/thread/1507819641673900037.html

Ovan. Ryssland som koncept är kört.
Citera
2022-03-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Modern krigsföring kräver modern teknik, självständiga soldater, logistik, motivation osv och Putins arme och befäl saknar allt det...

Då borde inga andra länder heller behöva oroa sig för en rysk invasion, antar jag? Men hur avhålla Putin från kärnvapen, kemiska och biologisk stridsföring, nu när Putin står med byxorna nere och håller på att förlora ansiktet?
Citera
2022-03-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Följer vissa proryska telegram kanaler och en del jag sett stödjer inte vad du skriver. I luften är det godnatt för Ukraina. Jag begriper inte hur Ukraina fortfarande kan hålla ut, jag måste ge dem en eloge för det.
Citera
2022-03-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Följer vissa proryska telegram kanaler och en del jag sett stödjer inte vad du skriver. I luften är det godnatt för Ukraina. Jag begriper inte hur Ukraina fortfarande kan hålla ut, jag måste ge dem en eloge för det.

Vi får vänta och se helt enkelt. Propagandan är tung åt båda håll, men faktum kvarstår att den ryska planen att omringa större städer på det hela misslyckats, och det ser nu ut att gå in i en fas av utdraget ställningskrig. Ta t.ex Strelkovs ord, han är ingen lättviktare precis och även han anser att det gått fel så här långt. Det kommer nu rapporter om att ukrainarna håller på trycker tillbaka ryssarna lite från städerna, och att planerna på att omringa dem inte kommer lyckas.

Mariupol lär falla vilken timme som helst nu. På 33 dagars krig har ryssarna alltså lyckats ta två strategiskt betydelsefulla städer, Cherson och Mariupol. Och Mariupol var den de kunde anfalla från tre sidor samtidigt (Donbass, Krim och Svarta Havet). Det har varit hårda strider och tungt bombardemang sedan typ 25:e eller 26/2, och än är de inte helt i hamn (HA ordvits ju). Det verkar som att Azovbataljonen slåss till sista blodsdroppen, de kommer utplånas helt men har tagit åtskilliga ryssar med sig i graven. Vad detta gör med ryssarnas stridsmoral kan vi bara ana, i synnerhet när de vet att städer som Odessa och Zaporizjia är både betydligt större, har bättre kommunikationsvägar och haft en månad på sig att befästas.

Mariupol är i princip en stor grushög vid det här laget, inget av värde finns kvar för segraren förutom möjligtvis en fungerande hamn (dock mindre viktig än de på Krim t.ex).
Senast redigerad av guldduscharn 2022-03-27 kl. 16:44.
Citera
2022-03-27, 16:43
Medlem
Citat:

Skulle gissa på en kombination av att alla män i Ukraina tvångsrekryterades till kriget. Att Ryssland inte har en utplåning av Ukraina agenda och att stora delar av Ukrainska "soldaterna" använder, likt Talibaner/ISIS, civila som mänskliga sköldar.

Men ändå går det framåt för Ryssen, så vinner gör dem oavsett.
Citera
2022-03-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
...
Det var jag som kallade det för "kolumn" istället för kolonn. Det var jag som var slarvig med orden. Enligt ryssarna så är målet (just nu) att stänga in Kiev och där med också de ukrainska soldaterna som befinner sig i staden. På det sättet förhindras de ukrainska trupperna i Kiev att röra sig mot Donbas och hjälpa de instängda ukrainska trupperna. När Donbas är taget är det möjligt att Ryssland tar Kiev men just nu är målet att stänga av Kiev från övriga landet. Detta har varit en uttalad strategi från Ryssland och det är inte heller en udda militär strategi.

Jag har inte läst att kolonnen har attackerats eller kört fast. Faktum är att jag har läst att den är intakt. Jag tror inte heller att detta är ett episkt haveri från rysk sida. Vi får se hur det går men jag tror att ryssarna har funderat en hel del innan de gick in i Ukraina. Jag tror inte man bör underskatta Ryssland. Vidare tror jag att man bör vara skeptisk till det som kommer ur NATO och MSM. Det är därför jag försöker samla in information från flera sidor för att på så sätt avgöra vad som faktiskt sker i Ukraina. Jag säger inte att jag har rätt men om jag enbart utgick från vad Ryssland alternativt vad västvärlden hävdar tror jag att jag får mer fel.
...

Det har skrivits om att kolonnen kört fast, attackerats (inte som helhet) och att de haft brist på mat, vatten och att kommunikationen brustit. Logistiskt haveri. Bl.a. har Calle Bildts brorsa Nils skrivt om det, vilket jag länkat tidigare: https://www.svd.se/a/dn8gkX/darfor-blev-rysslands-invasion-av-ukraina-ett-militart-fiasko. Nu är han säkert Natoanhängare och inte oberoende på något sätt men det intressanta med den artikeln (gå och läs på bibliotek, det är betal) är att den mest handlar om just det logistiska problemen ryssarna har i och med att Ukraina är så stort, så fientligt och har så dåliga vägar. Hans test verkar vara att det är därför det gick som det gick med kolonnen.

Naturligtvis har ryssarna nu reviderat det stillastående spektaklet till att handla om något annat än att inta Kiev och några rapar upp det här.
Citera
2022-03-27, 18:46
Medlem
Citat:

Ja, ryssarna kan förmodligen bomba sönder Ukraina rejält men hur tror du det skall kunna leda till det "återförenande" mellan Ryssland och Ukraina som Putin drömmer om. Det verkar som somliga redan glömt att kriget handlade om att Putin skulle komma på sin vita springare och "rädda" Ukraina. Inte bomba sönder det till stenåldern. Vad skall Putin en grushög fylld med ukrainare som hatar honom till?

Det är ju så uppenbart att kriget är helt misslyckat. Han kanske kan ta någon hamnastad för att säkra Krim men resten är ju totalt meningslöst även om han vinner. Ett nytt Afghanistan bara.
Citera
2022-03-27, 20:06
Medlem
Citat:
Dom har ju Europas 3:e största armé om man räknar Ryssland till Europa. Lägger 5% av BNP på detta. Jag vet inte varför folk tror att det ska gå fort.
Senast redigerad av JamesDeen 2022-03-27 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in