Citat:
Ursprungligen postat av
mushymushy
Kul att Koffe var bra, det behövde han.
Tyvärr som så ofta påtalat från mig och andra under ett bra tag nu men Jannes oförmåga att inte göra taktiska skiften i formationen börjar påminna om Lasse Lagerbäck sista tid i landslaget (bortsett från 352-experimentet). PÄRMEN framför allt är devis. Varför ska man ändra något någonsin när PÄRMEN har rätt och alltid haft rätt? Det har visat sig gång efter annan att tvåmannamittfältet blir överkörda centralt.
Faktum är att vi har vunnit och tagit skalper trots att vi spelat med 442 vissa gånger, däribland mot Tjeckien. Det är ganska ofta ren bondtur att motståndarna bränner chanser. Jag kunde köpa 442, och gilla det, när vi hade begränsade och mer anpassat material för ändamålet, till exempel en arbetshäst på högerkanten med en underbar högerfot är perfekt att ha som ytter i ett 442 när Sebbe Larsson spelade. En utpräglad target i Berg etc.
Men som tidigare nämnt så har det under det senaste året/åren börjar kännas som att samtiden springer iväg från Jannes 442, och att Janne alltmer försöker trycka in runda klossar i fyrkantiga hål när han ska börja trycka in moderna spelare i ett gammalt system. Kulusevski, Forsberg, Jeppe Karlsson och nu då Elanga är ju ganska uppenbart ett fantastiskt fint underlag för att använda sig av ytterforwards. Istället ska Karlsson försöka klämmas in som vänsterytter i 442. Kulusevski ska vara en 442-anfallare och så vidare. Funkar, eftersom det är bra spelare. Men inte optimalt.
Jag har en dålig magkänsla att på tisdag kväll kommer Sverige vara utslaget efter en 2-1 förliust och då kommer Janne få uppleva den absolut tuffaste kritikerstormen någonsin under hans förbundskaptenstid - och den kritiken kommer i första hand att handla om 442-systemet, att det är förlegat och så vidare. Det vill säga: allt det där vi redan ser nu, och kunnat se ett tag. Och att kritiken sedermera kommer mynna ut i frågan om vem som ska ersätta Janne för att bygga om Sverige.
Men jag hoppas innerligt att jag har fel. Jag åker gärna till VM med ett förlegat 442.
För är det något som står klart så är det att Janne är helt ointresserad av att förnya sig själv och Sverige rent taktiskt. Och det kanske är så det ska vara. Att Janne ska ratta 442-Sverige, eftersom han gör det absolut bäst.
Exakt 4-4-2 är så jädrans värdelöst att det inte är sant speciellt när vi har den truppen vi har. Det funkade när Janne tog över för då hade vi ingen Isak, Kulusevski, Elanga osv utan endast massa gamligar som slog långbollar på Berg.
Roligt med trollen här inne också "men vi spelar inte 4-4-2, det är bara på pappret" med noll fotbollskunskap.
Nej kommer vi till VM så finns det inte en chans med detta spelsättet, startelvan och formationen tyvärr. Kommer inte ens vara roligt att titta.
Jag hoppas innerligt att Janne steppar upp och visar stake mot Polen men chansen är nog låg tyvärr.
Kolla t.ex på Danmark som köttar på som fan och dem har inte så mycket bättre lag än oss.