2022-03-26, 07:23
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Var DIF som tog oss vidare. Danielson, Ekdal, Begtsson, Claesson, Karlström

aik vad hade ni en utbytt Olsson och en mållös Isak.
Skapligt förvirrat inlägg, med Danielsson från Västerås, varken Claesson eller Ekdahl har gjort en enda match i dif-tröjan och Bengtsson är mer AIK än dif sett till historiken.

Dessutom vann man ju matchen tack vare prestationen från två aik:are, quaison och Isak.
Citera
2022-03-26, 07:53
Medlem
Kul att Koffe var bra, det behövde han.

Tyvärr som så ofta påtalat från mig och andra under ett bra tag nu men Jannes oförmåga att inte göra taktiska skiften i formationen börjar påminna om Lasse Lagerbäck sista tid i landslaget (bortsett från 352-experimentet). PÄRMEN framför allt är devis. Varför ska man ändra något någonsin när PÄRMEN har rätt och alltid haft rätt? Det har visat sig gång efter annan att tvåmannamittfältet blir överkörda centralt.

Faktum är att vi har vunnit och tagit skalper trots att vi spelat med 442 vissa gånger, däribland mot Tjeckien. Det är ganska ofta ren bondtur att motståndarna bränner chanser. Jag kunde köpa 442, och gilla det, när vi hade begränsade och mer anpassat material för ändamålet, till exempel en arbetshäst på högerkanten med en underbar högerfot är perfekt att ha som ytter i ett 442 när Sebbe Larsson spelade. En utpräglad target i Berg etc.

Men som tidigare nämnt så har det under det senaste året/åren börjar kännas som att samtiden springer iväg från Jannes 442, och att Janne alltmer försöker trycka in runda klossar i fyrkantiga hål när han ska börja trycka in moderna spelare i ett gammalt system. Kulusevski, Forsberg, Jeppe Karlsson och nu då Elanga är ju ganska uppenbart ett fantastiskt fint underlag för att använda sig av ytterforwards. Istället ska Karlsson försöka klämmas in som vänsterytter i 442. Kulusevski ska vara en 442-anfallare och så vidare. Funkar, eftersom det är bra spelare. Men inte optimalt.

Jag har en dålig magkänsla att på tisdag kväll kommer Sverige vara utslaget efter en 2-1 förliust och då kommer Janne få uppleva den absolut tuffaste kritikerstormen någonsin under hans förbundskaptenstid - och den kritiken kommer i första hand att handla om 442-systemet, att det är förlegat och så vidare. Det vill säga: allt det där vi redan ser nu, och kunnat se ett tag. Och att kritiken sedermera kommer mynna ut i frågan om vem som ska ersätta Janne för att bygga om Sverige.

Men jag hoppas innerligt att jag har fel. Jag åker gärna till VM med ett förlegat 442.

För är det något som står klart så är det att Janne är helt ointresserad av att förnya sig själv och Sverige rent taktiskt. Och det kanske är så det ska vara. Att Janne ska ratta 442-Sverige, eftersom han gör det absolut bäst.
Senast redigerad av mushymushy 2022-03-26 kl. 07:57.
Citera
2022-03-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy

Tyvärr som så ofta påtalat från mig och andra under ett bra tag nu men Jannes oförmåga att inte göra taktiska skiften i formationen börjar påminna om Lasse Lagerbäck sista tid i landslaget (bortsett från 352-experimentet). PÄRMEN framför allt är devis. Varför ska man ändra något någonsin när PÄRMEN har rätt och alltid haft rätt? Det har visat sig gång efter annan att tvåmannamittfältet blir överkörda centralt.

Faktum är att vi har vunnit och tagit skalper trots att vi spelat med 442 vissa gånger, däribland mot Tjeckien. Det är ganska ofta ren bondtur att motståndarna bränner chanser. Jag kunde köpa 442, och gilla det, när vi hade begränsade och mer anpassat material för ändamålet, till exempel en arbetshäst på högerkanten med en underbar högerfot är perfekt att ha som ytter i ett 442 när Sebbe Larsson spelade. En utpräglad target i Berg etc.

Men som tidigare nämnt så har det under det senaste året/åren börjar kännas som att samtiden springer iväg från Jannes 442, och att Janne alltmer försöker trycka in runda klossar i fyrkantiga hål när han ska börja trycka in moderna spelare i ett gammalt system. Kulusevski, Forsberg, Jeppe Karlsson och nu då Elanga är ju ganska uppenbart ett fantastiskt fint underlag för att använda sig av ytterforwards. Istället ska Karlsson försöka klämmas in som vänsterytter i 442. Kulusevski ska vara en 442-anfallare och så vidare. Funkar, eftersom det är bra spelare. Men inte optimalt.

Jag har en dålig magkänsla att på tisdag kväll kommer Sverige vara utslaget efter en 2-1 förliust och då kommer Janne få uppleva den absolut tuffaste kritikerstormen någonsin under hans förbundskaptenstid - och den kritiken kommer i första hand att handla om 442-systemet, att det är förlegat och så vidare. Det vill säga: allt det där vi redan ser nu, och kunnat se ett tag. Och att kritiken sedermera kommer mynna ut i frågan om vem som ska ersätta Janne för att bygga om Sverige.

Men jag hoppas innerligt att jag har fel. Jag åker gärna till VM med ett förlegat 442.

För är det något som står klart så är det att Janne är helt ointresserad av att förnya sig själv och Sverige rent taktiskt. Och det kanske är så det ska vara. Att Janne ska ratta 442-Sverige, eftersom han gör det absolut bäst.

Är bara en lek med siffror . Sverige spelar inte 4-4-2 det är bara grunduppställningen du ser på tv grafiken.....

Med boll spelar Sverige asymmetrisk 3-4-3
Citera
2022-03-26, 10:57
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är bara en lek med siffror . Sverige spelar inte 4-4-2 det är bara grunduppställningen du ser på tv grafiken.....

Med boll spelar Sverige asymmetrisk 3-4-3
I defensiven är det en helt vanlig 442. Där blir vi överkörda i vissa matcher.
Citera
2022-03-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
I defensiven är det en helt vanlig 442. Där blir vi överkörda i vissa matcher.

Instämmer helt. Med en 3-4-3 hade man kunnat dra ner wingsen till en 5 backslinje.
Citera
2022-03-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Instämmer helt. Med en 3-4-3 hade man kunnat dra ner wingsen till en 5 backslinje.

Inte med de wingsen vi hade haft lol Kulan och Claesson som wingbacks? 😀
Citera
2022-03-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Inte med de wingsen vi hade haft lol Kulan och Claesson som wingbacks? 😀
Kulan har kondisen till ta de jobbet,sen har vi en Gudmundsson vi kan spela in..jag tror inte man ska avfärda ett sånt spelsystem framåt åren.

Har nog aldrig sett en sån ljus framtid för ett offensiv spel av Sverige A u21 trupper.

Vi måste släppa 5-3-2/4-4-2 tankarna i mitt tycke
Citera
2022-03-26, 15:25
Medlem
Det är inget fel på vår fyrbackslinje. Däremot blir vi överkörda på centralt mittfält mot bättre och jämnstarka lag. Vi behöver köra 4-2-3-1 mot sådana lag. Alltså två DM och en OM i mitten. Mot sämre lag kan man vända pyramiden på mitten. Just nu har vi många bra spelare som kan ta offensiva ytterplatser.
Citera
2022-03-26, 16:32
Medlem
Hade en lustig dröm igår natt att Sverige vann med 2-1 mot Polen där Kristoffer Olsson gjorde det avgörande målet nånstans mellan minut 80-85. Det vore kul att se honom att tysta ner vissa kritiker här i denna tråd nu när man tänker efter.

Vet inte varför just Olsson kom upp, blev bara så. Kan förstå er om det låter befängt.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2022-03-26 kl. 16:37.
Citera
2022-03-26, 16:53
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Hade en lustig dröm igår natt att Sverige vann med 2-1 mot Polen där Kristoffer Olsson gjorde det avgörande målet nånstans mellan minut 80-85. Det vore kul att se honom att tysta ner vissa kritiker här i denna tråd nu när man tänker efter.

Vet inte varför just Olsson kom upp, blev bara så. Kan förstå er om det låter befängt.

Bög 🤢

Man förstod direkt de va en dröm när du sa att KO bidrog med något och gjorde dessutom ett avgörande mål.
Citera
2022-03-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy

Exakt 4-4-2 är så jädrans värdelöst att det inte är sant speciellt när vi har den truppen vi har. Det funkade när Janne tog över för då hade vi ingen Isak, Kulusevski, Elanga osv utan endast massa gamligar som slog långbollar på Berg.

Roligt med trollen här inne också "men vi spelar inte 4-4-2, det är bara på pappret" med noll fotbollskunskap.

Nej kommer vi till VM så finns det inte en chans med detta spelsättet, startelvan och formationen tyvärr. Kommer inte ens vara roligt att titta.
Jag hoppas innerligt att Janne steppar upp och visar stake mot Polen men chansen är nog låg tyvärr.

Kolla t.ex på Danmark som köttar på som fan och dem har inte så mycket bättre lag än oss.
Citera
2022-03-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Exakt 4-4-2 är så jädrans värdelöst att det inte är sant speciellt när vi har den truppen vi har. Det funkade när Janne tog över för då hade vi ingen Isak, Kulusevski, Elanga osv utan endast massa gamligar som slog långbollar på Berg.

Roligt med trollen här inne också "men vi spelar inte 4-4-2, det är bara på pappret" med noll fotbollskunskap.

Nej kommer vi till VM så finns det inte en chans med detta spelsättet, startelvan och formationen tyvärr.
Jag hoppas innerligt att Janne steppar upp och visar stake mot Polen men chansen är nog låg tyvärr.

Kolla t.ex på Danmark som köttar på som fan och dem har inte så mycket bättre lag än oss.

Sveriges "gladfotbolls" period fick sig en törn i NL. Vi var spelmässigt bättre mot både Frankrike och Portugal, men står det 3-0 i arslet efter matchen så spelar inte det direkt någon roll. Någon som kommer ihåg att vi faktiskt var bättre än Portugal i Portugal? Nä just det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in