2022-03-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Som man säger på svengelska, it is a good story, stick to it.

Men bara för att en story låter sann behöver den inte vara det. Bara för att något upprepas många gånger och nöts in, behöver det inte vara sant.

Därför är det nödvändigt att HD ger Esbjörn en möjlighet att framföra sin sak i domstol inför en opartisk rätt, med 3 rådmän som i sitt yrke vet hur man värderar det parterna har att säga, och ta ställning till hur de styrkt sin sak.

Detta är ett känsligt mål, för vem vill ha en politiker i ett land som kan förlora ett mål som detta? Hur stämmer denna fastighetsaffär överens med bilden av Sverige, och om tillförlitligheten hos en svensk politiker, om man kom fram till att Ebba Busch inte agerat schysst och korrekt?

Pinsamt värre. Därför är det bekvämt att formulera saken som att Esbjörn har skrivit under och får stå sitt kast. Trots att han inte förstår det som drabbat honom.
Titta nu gör du dt igen... Hittar på helt egna regler och lagar. Du fortsätter skriva på din alldeles egna saga som inte har någon förankring i verkligheten.
HD kommer inte ge Esbjörn någon chans att förklara något för han har inte överklagat något annat än en stadfästelse. Han har INTE överklagat vare sig husaffären (för den har aldrig prövats och ingen dom fallit - så den går inte att överklaga) eller förlikningen...
Är det inte bättre du lägger ner helt istället för att fortsätta göra bort dig.

Den här farsen från Esbjörns ombud påminner stark om när vi hade inbrott. GM dömes i första instans för brottet och därutöver till att betala skadestånd. Brottet överklagades - och han friades. Men de glömde överklaga skadeståndet. så han fock betala för något han tydligen inte gjort. Jävligt klantigt med andra ord. Här ligger team Esbjörn inte långt efter. Man överklagar meningslösheter som inte kommer ge esbjörn annat än enorma räkningar för rövhattar till ombud. För det här har inget med tvisten att göra och det kommer inte påverka husaffären.
Senast redigerad av martinator 2022-03-24 kl. 17:57.
2022-03-24, 18:12
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
med en partiledare för KD, som inte ens kan genomföra en sådan alldaglig sak som att köpa en bostad, utan att kränka en åldring både lagligt och moraliskt.

Vi ser hur hon ägnar sig åt utomrättslig justis och påverkan på Facebook.

Du vet väl om att det är åldringen som både olagligt och omoraliskt kränkt köparen?
Esbjörn blev följdriktigt stämd inför domstol för avtalsbrottet han begick (men förlikades innan han hann bli dömd)
Utomrättslig justis på Facebook var det väl generalskan och ombudet Binninge som ägnade sig åt?
Det är inlämnat bevis för detta utomrättsliga justis till tingsrätten, se sida 1 inlägg 1 i tråden.
2022-03-24, 21:07
Medlem
trngws avatar
Alla som är läskunniga vet att Esbjörn ville sälja sitt hus och att han gjorde det av egen fri vilja, vilket han själv berättat inför domstol.

Alla som är läskunniga vet att Esbjörn erbjudits möjligheten att få tillbaka sitt hus, men att han inte ville det, han vägrade träffas för att ordna med saken, det har han själv berättat både för Expressen och i TV.

Alla som är läskunniga vet att Esbjörn har medgivit att Ebba har bättre rätt till huset.
2022-03-25, 07:59
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
När kommer avslag från HD? Vad väntar de på?
2022-03-25, 08:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Den enda frågan som återstår är varför man inte lät 3 rådmän avgöra tvisten på ett transparent sätt, när målet är så infekterat?

Det får du fråga Esbjörn om, det var han som begärde förlikningsförhandlingar.
Det var även han som begärde stadfästelsen av förlikningen av domstolen.

Förstår du?
Esbjörn har begärt både först förlikning och sen stadfästelse.
Så varför lät inte Esbjörn 3 domare (inte rådmän) avgöra det han stämts för?
2022-03-25, 09:41
Medlem
Citat:
--- klippt bort OT rant om Lars Adaktusson ---

Den enda frågan som återstår är varför man inte lät 3 rådmän avgöra tvisten på ett transparent sätt, när målet är så infekterat. Varför är den kaxiga Ebba Busch, inte så kaxig, att hon vill ha en rättslig prövning långt bort från den bakgård, hon tycker är ett bra ställe att köpa den bostad som ska lösa hennes livspussel?
Om det är den enda frågan du har kvar är den enkelt besvarad.
Esbjörn och hans team begärde förlikning då de insåg att de stod inför en garanterad förlust när alla bevis skulle fram på ett transparent sätt i rätten. Esbjörn skrev under förlikningen, skrev sedan under ett köpebrev och kvitterade ut likviden för fastigheten.
Allt som följt därefter är endast ren och skär obstruktion.
2022-03-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Vilka lögner? Du har haft svårt att lägga fram det du kallar lögner.
Lars Adaktusson har inget med husaffären att göra då det är mer Busch som politiker. Då du tar upp han lämnar så har det inget med denna tråd.

Vad The New York Times har med denna tråd får du gärna lägga fram mer underlag till.

Om moderatorerna tar bort dina inlägg för de anser de bryter mot trådens regler, bör du ta det med dom och inte mig.

Nu är det du som ljuger, eller är det så tarvligt att du inte följer nyheterna, innan du kommer med vilseledande desinformation?

Jag länkar till TV4, men all media har skrivit om att Lars Adaktusson varit kritisk mot Ebba Buschs husaffär. Du framför whataboutism som om du vore medborgare i Ryssland. din hycklare. Bli inte arg på mig, Rikta din ilska där den hör hemma.

https://www.tv4.se/artikel/6nXdVMls4MBjt4hKekUupy/adaktusson-laemnar-i-protest

"Adaktusson har varit kritisk mot KD-ledarens uppmärksammade husaffär och menar att han känt sig motarbetad av partiledningen under en längre tid. Droppen som fick bägaren att rinna över var när han inte blev tillfrågad att delta i säkerhetspolitiska överläggningarna, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna."
2022-03-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Om det är den enda frågan du har kvar är den enkelt besvarad.
Esbjörn och hans team begärde förlikning då de insåg att de stod inför en garanterad förlust när alla bevis skulle fram på ett transparent sätt i rätten. Esbjörn skrev under förlikningen, skrev sedan under ett köpebrev och kvitterade ut likviden för fastigheten.
Allt som följt därefter är endast ren och skär obstruktion.

Har du källor på det, eller är det bara dina fantasier som ska sy ihop en story, för att framstå som bättre än sanningen?

Om Ebba Busch hade haft en garanterad seger, och Esbjörn en garanterad förlust, är hon korkad som förlänger sin plåga som bostadslös, med den skada hon orsakar KD. Att hon inte ser till att få en dom på att hon agerat "schysst och korrekt", är paradoxen i hennes agerande. Men det är alltid så med kaxballar, att de fegar i skarpt läge.

Vi som vet en del om tvister i domstol, vet att man aldrig kan vara säker på hur en tingsrätt dömer.
2022-03-25, 11:29
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Lars Adaktusson har hoppat av KD på grund av sina samarbetssvårigheter med övriga medlemmar. Det kommer säkert att leda till en ökning av inlägg i denna tråd om allehanda personliga brister hos Ebba Busch. Det är så bittra rättshaverister och förlorare brukar få utlopp för sin bitterhet.
Då ska du köpa dagens Aftonbladet. Där lyfter LA fram Ebbas dåliga sidor, inte övriga medlemmars.
Ebba är och förblir en narcissist.

De mest påtagliga dragen är den orealistiska självbilden, där man ser sig som unik, höjd över mängden, och med rätt till särskilda förmåner. Vanliga regler gäller inte, de är för andra som ses som medelmåttor. Narcissisten strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör personen odräglig i andras ögon. klippt från psykologguiden.se
2022-03-25, 11:33
Medlem
Citat:
Nu är det du som ljuger, eller är det så tarvligt att du inte följer nyheterna, innan du kommer med vilseledande desinformation?

Jag länkar till TV4, men all media har skrivit om att Lars Adaktusson varit kritisk mot Ebba Buschs husaffär. Du framför whataboutism som om du vore medborgare i Ryssland. din hycklare. Bli inte arg på mig, Rikta din ilska där den hör hemma.

https://www.tv4.se/artikel/6nXdVMls4MBjt4hKekUupy/adaktusson-laemnar-i-protest

"Adaktusson har varit kritisk mot KD-ledarens uppmärksammade husaffär och menar att han känt sig motarbetad av partiledningen under en längre tid. Droppen som fick bägaren att rinna över var när han inte blev tillfrågad att delta i säkerhetspolitiska överläggningarna, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna."

"Moderatormeddelande
Här diskuteras en fastighetsaffär. Håll er till det.
Inlägg som behandlar herr Binninges person och vandel tas i (FB) Vem är Johann Binninge?
Inlägg som behandlar det eventuella förtalet av densamme tas i (FB) Förundersökning om grovt förtal inledd mot Ebba Busch
Inlägg som behandlar fru Busch politiska gärning tas i (FB) Ebba Busch Thor, partiledare för KD"

Lars Adaktusson har inget med husaffären att göra, då det är mer Busch som politiker. Då du tar upp han lämnar så har det inget med denna tråd. Det har med KD och Busch, det har även en egen tråd. Det du själv hänvisar till med TV4 Nyheterna säger också det har inget med fastighetsaffären utan om politik och han inte blev tillfrågad delta i säkerhetspolitiska överläggningarna. Du själv ger bevis för att det har inget med fastighetsaffären.
Hur är det vilseledande desinformation?

Du hävdar jag ljuger för jag frågar om vilka lögner och lägga fram bevis för det är lögner.
Fråga även vad The New York Times har med denna tråd att göra. Som du inte svar på.
Skrev även Om moderatorerna tar bort dina inlägg för de anser de bryter mot trådens regler, bör du ta det med dom och inte mig. Du kanske borde rikta din ilska där den här hemma istället mot andra i tråden som ger dig fakta och information.

Du slänger väldigt mycket whataboutism och anklagar andra whataboutism samt att de är medborgare i Ryssland.
Riktar min ilska där den hör hemma, mot idioter som vägrar ta till sig fakta och information. Också kvinnohatare. Plus de som förtalar äldre med kalla dom dement när de inte det.
2022-03-25, 11:35
Medlem
Tycker det verkar som du missförstår mig, mitt svar var på ett inlägg och behöver läsas tillsammans med det.

Hela affären har gått rätt till vad jag kan se, Ebba har agerat på det sätt hon behöver göra medan Esbjörn i nästan varje läge valt konstiga, icke hållbara lösningar.

Om Esbjörns ombud i media framför något så kan jag inte se att Ebba skulle utgå från att det inte är förankrat hos honom utan försäkra sig om det på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, om du vill bortse från vad Esbjörn själv har sagt inför domstolen, och deklarerat i TV och bara se till delar av vad som "anförts" och då dessutom enbart rent juridiskt ur domstolens perspektiv och dessutom bara se till vad Esbjörn anförde för ett år sedan men inte vad han därefter anfört för ett halvår sedan, så är det som så

- att domstolen slog fast att avtalet är formellt korrekt och dessutom giltigt om inte Esbjörn kunde bevisa motsatsen
- Att Esbjörn anförde fyra olika bestridandegrunder, varav bara två gjorde gällande att avtalet inte skulle gälla mot Esbjörn. Dock har inte ett enda bevis som styrker Esbjörns påstående lämnats in till domstolen. Tvärtom har Esbjörn istället lämnat in dokument som bevisar motsatsen, vilket också fastslagits av Överförmyndarnämnden.

Så, ja, visst, du kan om du vill blunda för en massa fakta, bara titta blint på vad ena parten "anfört" i ett tidigare skede, och leva i din egna lilla bubbla. Men du kommer ingen vart i argumentationen och debatten med sådant trams.

Efter vad Esbjörn anförde i oktober gäller dock - att ärendet inte längre är tvistigt och Esbjörn har inget alls att klaga på vad gäller avtalen med Ebba.

Esbjörn senaste anförande gör gällande att Ebba Busch har bättre rätt till huset. Detta har han skrivit under på och han har dessutom bidragit till att slutföra affären genom att överlämna köpebrev och nycklar till Ebba.

Observera också att Esbjörn inte har klagat på förlikningsavtalet där han anför att köpeavtalet gäller och att Ebba har bättre rätt till fastigheten.

Och som grädde på moset var detta inte bara Esbjörn själv, utan i samråd med hans två ombud som dessutom är advokater, samt även hans generalfullmaktsinnehavare. Dessutom görs gällande i tråden att Esbjörns första ombud också var delaktig i det anförandet. Det är alltså Esbjörn och fyra av hans ombud som alla tillsammans gjort detta anförande.
2022-03-25, 11:40
Medlem
Åter läser du tyvärr inte vad jag skriver, eller missförstår i vart fall.

Argument från Vresrosen är att Ebba sagt att hon vill låta affären vara ogjord/gå tillbaka, och jag säger då precis som du att det inte går, men att man naturligtvis via rätt juridiska handlingar kan åstadkomma samma effekt om parterna blir överens om det.

Har jag sålt min bil till dig har jag gjort det, vi kan inte göra den ogjord. Är vi överens kan vi ju dock göra ett nytt köp till samma pris och på så sätt återställa utgångsläget.

Min kommentar var alltså att man måste skilja mellan juridiska lösningen och vad man kanske slarvigt uttrycker i något mer allmänt sammanhang. Jämför exempelvis hur ofta det står att Företag X AB sparkar si och så många anställda. Sparkar ligger juridiskt närmast Avskedar arbetsrättsligt, men det handlar nästan till 100% om att man säger upp.

Edit:
Jag gör ingen värdering av huset i det här fallet, men det är ett faktum att om en köpare hoppar av en fastighetsaffär efter avtal så ska säljaren hållas skadeslös. Om denne då säljer sitt hus till ett lägre pris får köparen betala mellanskillnaden. Det kan finnas skyddsregler som gör att du inte kan överlåta hur som helst men grundprincipen är glasklar, en säljare som tackar ja till ett bud ska inte bli lidande för att köparen sedan hoppar av, utgångspunkten här är att säljaren ju kanske tackade nej till andra bud.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du kan tänka dig att låta affären vara ogjord om du vill, men det är ingenting som är praktiskt möjligt i verkligheten. Affären är gjord och kan inte göras ogjord. Det är bara i din tankevärld som det kan ske. Detta har förklarats säkert hundratals gånger i tråden.

Intressant att du påstår att Esbjörn hade haft rätt till kompensation om han sålt huset till lägre pris. Du påstår då att huset var värt mindre än vad Ebba betalade.
Senast redigerad av joonas73 2022-03-25 kl. 11:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in