Citat:
Ursprungligen postat av
joonas73
Mycket möjligt att det är så, jag gör dock ingen skillnad mellan vad parten själv och dennes ombud anför, det är sett ur motpartens synvinkel helt ovidkommande så länge domstolen behandlar ombudet som rätt företrädare så kan jag inte bry mig om något annat än att svara på det som anförs.
Det skulle ju bli löjligt om Ebba i det här fallet skulle säga att Esbjörn och jag är överens om det är ombudet själv som driver frågan, det måste ju han själv göra
Ja, om du vill bortse från vad Esbjörn själv har sagt inför domstolen, och deklarerat i TV och bara se till delar av vad som "anförts" och då dessutom enbart rent juridiskt ur domstolens perspektiv och dessutom bara se till vad Esbjörn anförde för ett år sedan men inte vad han därefter anfört för ett halvår sedan, så är det som så
- att domstolen slog fast att avtalet är formellt korrekt och dessutom giltigt om inte Esbjörn kunde bevisa motsatsen
- Att Esbjörn anförde fyra olika bestridandegrunder, varav bara två gjorde gällande att avtalet inte skulle gälla mot Esbjörn. Dock har inte ett enda bevis som styrker Esbjörns påstående lämnats in till domstolen. Tvärtom har Esbjörn istället lämnat in dokument som bevisar motsatsen, vilket också fastslagits av Överförmyndarnämnden.
Så, ja, visst, du kan om du vill blunda för en massa fakta, bara titta blint på vad ena parten "anfört" i ett tidigare skede, och leva i din egna lilla bubbla. Men du kommer ingen vart i argumentationen och debatten med sådant trams.
Efter vad Esbjörn anförde i oktober gäller dock - att ärendet inte längre är tvistigt och Esbjörn har inget alls att klaga på vad gäller avtalen med Ebba.
Esbjörn senaste anförande gör gällande att Ebba Busch har bättre rätt till huset. Detta har han skrivit under på och han har dessutom bidragit till att slutföra affären genom att överlämna köpebrev och nycklar till Ebba.
Observera också att Esbjörn inte har klagat på förlikningsavtalet där han anför att köpeavtalet gäller och att Ebba har bättre rätt till fastigheten.
Och som grädde på moset var detta inte bara Esbjörn själv, utan i samråd med hans två ombud som dessutom är advokater, samt även hans generalfullmaktsinnehavare. Dessutom görs gällande i tråden att Esbjörns första ombud också var delaktig i det anförandet. Det är alltså Esbjörn och fyra av hans ombud som alla tillsammans gjort detta anförande.