Citat:
Ursprungligen postat av
minay
Det måste jueh endå ha förelegat en likgiltighet. Platsen salam valde ut för skytten var ett bostadsområde och ett barn, familj, eller människa hade kunnat falla offer. Bara för att "fel" månniska mördades borde han inte frias. Det är som ex. Mordet på 12åriga adriana. Även om hon inte var det tilltänkta offret så dömdes man för mord.
Man kommer inte undan med "oj, det var inte hon som skulle mördas:
1. Jo, absolut! Hovrätten har ansett att det funnits likgiltighetsuppsåt. Vilket jag redan varit inne på i inlägg 1612.
2. Angående plats för brottet och likgiltighet så håller jag med dig. Dock är den juridiska invändningen här att anstiftaren ABSOLUT INTE ville att denna personen skulle dödas. Han har t.o.m varnat honom att inte gå dit - Och att han då inte kan anses ha varit likgiltig inför offrets död. Men som sagt: Vi får se vad HD säger, och jag både hoppas och tror att Hovrättens dom står sig.
3. "Frias" kommer han inte att göra. För anses det inte som Anstiftan till mord, så kommer det i vart fall anses som Vållande till annans död. Anledningen till att tingsrätten inte valde att döma honom för Vållande till annans död var att åklagaren inte hade yrkat på detta - och att det då inte var möjligt att döma för Vållande.
4. Du kan inte jämföra detta med Adriana-mordet. För mycket riktigt så sköt gärningsmännen fel person i det fallet. Men oavsett så sköt ju gärningsmännen för att döda. Därför är det som gärningsmännen gjort att betrakta som Mord. Men här handlar det ju om hur en ANSTIFTARE skall bedömas.