2022-03-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Det var just av den anledningen TR friade honom för att planen var att EFTER jacob lämnat så skulle stanley mördas. Men oavsett, skulle inte salam anstiftat mordet och skickat jacob som goare så skulle jacob inte varit död. Så, någon form av likgiltighetsuppsåt fanns.

Klurigt, vi får väll se vad HD säger. Märkligt mål med många luckor. Men det ska bli intressant visste inte ens att det gick upp till HD det är ju typ 1 av 100.
Citera
2022-03-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Min personliga uppfattning är att alternativ 2 i praktiken nog inte kommer att bli speciellt applicerbart gällande mord i under världen (i alla fall Malmö som jag har bäst koll på). Ofta(st) sätts ett prispåverkande huvudet på en person, där inga som helst direktiv ges för HUR mordet ska ske utan endast ATT det ska ske.

En annan intressant aspekt i denna typ av fall är att många verkar utgå ifrån att mordet på en oskyldig person skulle direkt av gå att jämföra med att den korrekta måltavlan faktiskt hade mördats istället. Alltså, att en skytt har exakt lika stor chans att mörda person X som Y, och att Y skjuts av misstag och dör. Det finns nog en hel del som gör att det inte alls är lika sannolikt att mördaren skulle lyckas att skjuta "rätt" person som fel, vilket gör att jag kan tycka att en anstiftare ännu mindre bör få skulden för att fel person skjuts ihjäl. Men, det blir kanske lite av mer filosofisk karaktär än juridisk.

Det är hur som helst alternativ 1 som Hovrätten gjort gällande att det rör sig om.
Sedan har också Hovrätten ansett att anstiftaren haft ett likgiltighetsuppsåt, då det funnits en förväxlingsrisk i den planeringen som fanns.

Gällande det "filosofiska" - Nu fanns ju både det tilltänkta offret och det felaktiga offret på samma plats när skjutningen skedde, så jag tror nog att han hade ungefär lika stor chans att mörda den ena som den andra.
Citera
2022-03-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det hela är väldigt intressant och HDs dom blir spännande. Det finns väl åtminstone tre fall:

1) Anstiftaren kommer med en plan/direktiv. Skytten följer planen/direktivet och fel person dödas av misstag.
2) Anstiftaren kommer med en plan/direktiv. Skytten gör avsteg från planen/direktivet och fel person dödas av misstag. Exempelvis upptäcker skytten personen på vägen till den tänkta brottsplatsen och klipper honom, men hoppsan då…
3) Anstiftaren ger skytten i uppdrag att mörda personen men överlåter till skytten att planera och genomföra. Fel person skjuts pga förväxling.

Sedan kan det naturligtvis finnas fall där man bevismässigt rör sig i en gråzon mellan ett par av alternativen. Men det är en annan sak.

I alla tre fallen hade BO överlevt om inte anstiftaren gett mördaren ett uppdrag. I alla tre fallen döms mördaren för mord (i bästa fall). Vilken är anstiftarens skuld? Ur offrets familjs synvinkel? Ur samhällets synvinkel? Jag kan, hur som helst, inte se att anstiftaren är oskyldig till att offret dog och menar att han gjort sig skyldig till något som bör ge ett mycket långt fängelsestraff.

Om Hovrättens sätt är det rätta sättet att tänka på, så borde man kunna döma för Anstiftan till mord vid alternativ 3. Att anstifta ett mord utan att komma med någon som helst planering/direktiv, utan istället överlåter allting till skytten är ju absolut att agera med likgiltighetsuppsåt.

Absolut, så har ju anstiftaren ett ansvar till att döden inträffat. Att han skulle vara "oskyldig" har ingen sagt. Utan frågan är ju om hans skuld skett genom uppsåt (Anstiftan till mord) eller oaktsamhet (Vållande till annans död).
Jag förstår dig och din åsikt. Men frågan är ju hur man skall kunna göra gränsdragningar med det resonemanget du har. Jag menar skall liksom en anstiftare kunna/behöva ta fullt ansvar oavsett hur klantig eller ohörsam skytten är? Ponera att X ber Y att åka hem till X:s fru och mörda henne - och Y åker till grannkommunen och skjuter ihjäl en korvgubbe. Är det då verkligen anstiftaren
Citera
2022-03-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Det måste jueh endå ha förelegat en likgiltighet. Platsen salam valde ut för skytten var ett bostadsområde och ett barn, familj, eller människa hade kunnat falla offer. Bara för att "fel" månniska mördades borde han inte frias. Det är som ex. Mordet på 12åriga adriana. Även om hon inte var det tilltänkta offret så dömdes man för mord.

Man kommer inte undan med "oj, det var inte hon som skulle mördas:

1. Jo, absolut! Hovrätten har ansett att det funnits likgiltighetsuppsåt. Vilket jag redan varit inne på i inlägg 1612.

2. Angående plats för brottet och likgiltighet så håller jag med dig. Dock är den juridiska invändningen här att anstiftaren ABSOLUT INTE ville att denna personen skulle dödas. Han har t.o.m varnat honom att inte gå dit - Och att han då inte kan anses ha varit likgiltig inför offrets död. Men som sagt: Vi får se vad HD säger, och jag både hoppas och tror att Hovrättens dom står sig.

3. "Frias" kommer han inte att göra. För anses det inte som Anstiftan till mord, så kommer det i vart fall anses som Vållande till annans död. Anledningen till att tingsrätten inte valde att döma honom för Vållande till annans död var att åklagaren inte hade yrkat på detta - och att det då inte var möjligt att döma för Vållande.

4. Du kan inte jämföra detta med Adriana-mordet. För mycket riktigt så sköt gärningsmännen fel person i det fallet. Men oavsett så sköt ju gärningsmännen för att döda. Därför är det som gärningsmännen gjort att betrakta som Mord. Men här handlar det ju om hur en ANSTIFTARE skall bedömas.
Citera
2022-03-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Om anstiftan till mord inte funkar juridiskt borde vållande till annans död bli aktuellt.

Borde vara minimum.

Japp, stämmer! Det kommer att stå mellan Anstiftan till mord och Vållande till annans död.
Anledningen till att tingsrätten, som inte ansåg att man kunde döma för Anstiftan till mord, inte valde att döma honom för Vållande till annans död var att åklagaren inte hade yrkat på detta - och att det då inte var möjligt att döma för Vållande.
Citera
2022-03-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om Hovrättens sätt är det rätta sättet att tänka på, så borde man kunna döma för Anstiftan till mord vid alternativ 3. Att anstifta ett mord utan att komma med någon som helst planering/direktiv, utan istället överlåter allting till skytten är ju absolut att agera med likgiltighetsuppsåt.

Absolut, så har ju anstiftaren ett ansvar till att döden inträffat. Att han skulle vara "oskyldig" har ingen sagt. Utan frågan är ju om hans skuld skett genom uppsåt (Anstiftan till mord) eller oaktsamhet (Vållande till annans död).
Jag förstår dig och din åsikt. Men frågan är ju hur man skall kunna göra gränsdragningar med det resonemanget du har. Jag menar skall liksom en anstiftare kunna/behöva ta fullt ansvar oavsett hur klantig eller ohörsam skytten är? Ponera att X ber Y att åka hem till X:s fru och mörda henne - och Y åker till grannkommunen och skjuter ihjäl en korvgubbe. Är det då verkligen anstiftaren

Det måste ju bevisas att en person är anstiftare till mord och att den hyrda mördaren mördat fel person i tron att det var den han fått i uppdrag att mörda, dvs error in persona.

När det gäller error in persona menar jag nog att anstiftaren ska dömas som mördaren i alla lägen. Han har anstiftat ett mord och som en följd av detta har en person blivit dödad. Det var hans uppsåt att en person skulle dö och en dog. Resten är, som jag ser det, akademiskt hårklyveri av domstolar som reflexmässigt söker ursäkter att döma mildare. Men jag inser att domstolarna nog gärna vill krångla till det och fundera över vilket uppsåt anstiftaren i detalj hade när han anstiftade, hellre än anstiftarens moraliska ansvar och sådant som orsak och verkan.
Citera
2022-03-22, 03:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Du kanske har rätt. Jag har aldrig sett det så. Båda bröderna A åkte väl för de missat stigen. Inget vapenbrott. Frikända. Pappan vittna. Måste vart så gulligt. Pappan var ok. Läst FUP. A sitter på livstid för mordet på FL
Citera
2022-03-22, 05:22
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
999 thousend 999 bottles of beers in a bar, one got drunk so it was 999 thousend 998 left.
Har du en kortare version. Läser man Salams avlyssning. Så vet du nog att det var meningen. Salam. Stanley. Lite oklart ang Bröderna A dock. Dessa var där. Sköt bakifrån. Ljög som fan. Jagades på gräsmattan. Frågan är om Salam S visste. Eller var det bröderna. Oavsett bröderna sköt i nacken. Alltid trott att Anis fick straffet efter missen skjut för Danny Judes största kran. FB.
Citera
2022-03-22, 05:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satukhara-malmo
Håller med dig till 100%, däremot så var inte Jacob A oskyldig och han får skylla sig själv, har läst den FUPen och enligt instruktionerna skulle han inte ens befinna sig på plats. Dessutom försökte Jacob A få en oskyldig man att dö (st@nley) kallas för karma!

Precis som andra smuts i Malmö m@ysem mek@wi som förorsakade sina syskon liv? Och hans yngre syskon som kanske råkar ut för samma öde? Vem vet? Finns många fler exemplarer i Malmö där folk gamblar med andras liv för att dem själva är smuts!

Tror inte att en friande dom mot sal@m skulle ha så mycket betydelse eftersom de andra målen inte prövas? Men det handlar nog med om juridik i det här fallet!
sorry mannen. Läst FUP?
Citera
2022-03-23, 17:17
Medlem
Citat:
Det måste ju bevisas att en person är anstiftare till mord och att den hyrda mördaren mördat fel person i tron att det var den han fått i uppdrag att mörda, dvs error in persona.

När det gäller error in persona menar jag nog att anstiftaren ska dömas som mördaren i alla lägen. Han har anstiftat ett mord och som en följd av detta har en person blivit dödad. Det var hans uppsåt att en person skulle dö och en dog. Resten är, som jag ser det, akademiskt hårklyveri av domstolar som reflexmässigt söker ursäkter att döma mildare. Men jag inser att domstolarna nog gärna vill krångla till det och fundera över vilket uppsåt anstiftaren i detalj hade när han anstiftade, hellre än anstiftarens moraliska ansvar och sådant som orsak och verkan.

Absolut, självklart måste det bevisas! Men jag utgår ju från det, eftersom det HD skall pröva är hur en anstiftares ansvar ska bedömas när den anstiftade gärningsmannen har förväxlat den person som han uppmanats att begå brott emot.

"Det var hans uppsåt att en person skulle dö och en dog" - Men grejen/knäckfrågan i detta målet är ju att anstiftaren INTE haft "uppsåt att en person skulle dö". Han har ju haft uppsåtet att en SPECIFIK person skall dö - Och om den specifika personen av någon anledningen inte skulle dö, så har ju inte anstiftaren något som helst uppsåt, mål eller vilja att "någon annan person" skall dö.
Du får självklart tycka som du vill - Detta är ju allt annat än en enkel fråga. Men jag vill bara tillägga att varken Tingsrätten eller Hovrätten har förespråkat det alternativet som du säger.
Citera
2022-03-24, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, självklart måste det bevisas! Men jag utgår ju från det, eftersom det HD skall pröva är hur en anstiftares ansvar ska bedömas när den anstiftade gärningsmannen har förväxlat den person som han uppmanats att begå brott emot.

"Det var hans uppsåt att en person skulle dö och en dog" - Men grejen/knäckfrågan i detta målet är ju att anstiftaren INTE haft "uppsåt att en person skulle dö". Han har ju haft uppsåtet att en SPECIFIK person skall dö - Och om den specifika personen av någon anledningen inte skulle dö, så har ju inte anstiftaren något som helst uppsåt, mål eller vilja att "någon annan person" skall dö.
Du får självklart tycka som du vill - Detta är ju allt annat än en enkel fråga. Men jag vill bara tillägga att varken Tingsrätten eller Hovrätten har förespråkat det alternativet som du säger.

Tror nog tyvärr rätten kommer att resonera på det sättet du är inne på men jag tycker det borde vara annorlunda, som sagt. För min del får de rubricera det hur de vill men han bör få samma straff som om rätt person skjutits. Det är ju knappast så att skytten får ett lägre straff om han skjuter fel person eftersom hans uppsåt egentligen var att skjuta någon annan. För mig räcker det att han anstiftat ett mord vilket lett till att en person mördats.
Senast redigerad av Refraktor 2022-03-24 kl. 05:08.
Citera
2022-03-30, 15:09
Medlem
Citat:
Tror nog tyvärr rätten kommer att resonera på det sättet du är inne på men jag tycker det borde vara annorlunda, som sagt. För min del får de rubricera det hur de vill men han bör få samma straff som om rätt person skjutits. Det är ju knappast så att skytten får ett lägre straff om han skjuter fel person eftersom hans uppsåt egentligen var att skjuta någon annan. För mig räcker det att han anstiftat ett mord vilket lett till att en person mördats.

https://www.lexnova.se/bloggar/rattsfallet-inifran-hor-ombudens-egna-analyser
Poddavsnitt där fallet diskuteras med gärningsmannens advokat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in