2022-04-05, 18:01
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
https://www.lexnova.se/bloggar/rattsfallet-inifran-hor-ombudens-egna-analyser
Poddavsnitt där fallet diskuteras med gärningsmannens advokat

Aftonbladet krim har ett avsnitt om fallet
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/341238
Citera
2022-07-15, 10:12
Medlem
Högsta domstolen slår fast att Salam Shebani ("El Patron") gjort sig skyldig till anstiftan av mord i två fall. Han frikänns däremot från åtalet för anstiftan av försök till mord enligt ett resonemang jag personligen nog inte riktigt delar.

Påföljden kvarstår emellertid: Livstids fängelse.

Högsta domstolen:
Citera
2022-07-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Högsta domstolen slår fast att Salam Shebani ("El Patron") gjort sig skyldig till anstiftan av mord i två fall. Han frikänns däremot från åtalet för anstiftan av försök till mord enligt ett resonemang jag personligen nog inte riktigt delar.

Påföljden kvarstår emellertid: Livstids fängelse.

Högsta domstolen:

Det här är nog en dom att fundera över ett tag. Den får sjunka in. Spontant tycker jag nog att han skulle ha dömts även för anstiftan till försök. Bra ändå att han döms för anstiftan till mord på AA.
Citera
2022-07-15, 12:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Kanske en lagändring borde ske? Dagen Juridik tar upp ämnet. Citerar valda delar, lång artikel.

Citat:
Nu har Högsta domstolen prövat målet och konstaterar att dödandet av det faktiska offret ”varit straffrättsligt likvärdigt med ett dödande av det tilltänkta offret.
Enligt HD har det funnits anledning att räkna med att en skjutning av det slag han hade beställt skulle kunna drabba även andra personer och utfallet var därmed ”en tänkbar följd av det händelseförlopp (30-åringen) satt i rörelse”. Mot den bakgrunden omfattas den mördade mannens död av 30-åringens uppsåt och han ska därför dömas för anstiftan av mord.

Citat:
När det gäller frågan om 30-åringen även ska dömas för anstiftan av mordförsök på det tilltänkta offret konstaterar dock HD att svaret är nej. Domstolen pekar här på att skjutningen i själva gärningsögonblicket framstod som ett brott riktat mot det faktiska offret – även om det begicks i tron om att han var det tilltänkta offret. Även om gärningsmännen direkt förstod att de skjutit fel person finns enligt HD inga tecken på att de efter skjutningen angrep det tilltänkta offret.

Citat:
Högsta domstolen anser inte att försökspunkten passerats när det gäller det påstådda mordförsöket och pekar här på att inga skott avlossades mot det tilltänkta offret samt att det inte heller riktades något vapen mot honom. 30-åringen anses inte heller ha haft uppsåt till två eller fler personers död.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fel-person-mordades-men-anstiftare-doms-till-livstid1/
Citera
2022-07-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kanske en lagändring borde ske? Dagen Juridik tar upp ämnet. Citerar valda delar, lång artikel.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fel-person-mordades-men-anstiftare-doms-till-livstid1/

Märklig DOM, trodde det var helt över med det här målet?

Hur kan man frias för mordförsök men dömas för ett mord man ej anstiftat? Borde väll ändå vara mer logiskt att döma för mordförsöket och fria för mordet?

Är ingen expert eller jurist men ett väldigt intressant mål.

Skyttarna har ju fortfarande inte heller gripits? Eller något vapenfynd?

Läste på mig olika trådar och spekulationer från förr där pekar ju allt på: @nis hemissi (dömd för mordet på Fl@mur), Om@r Yom*k, @dam mirs@ (numera död).

DNA spår kopplade även video övervakning på dessa personer märkligt att polisen fortfarande inte åtalat dessa personer.
Citera
2022-07-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det här är nog en dom att fundera över ett tag. Den får sjunka in. Spontant tycker jag nog att han skulle ha dömts även för anstiftan till försök. Bra ändå att han döms för anstiftan till mord på AA.
Även om vapnet inte riktades mot SV och inte skott sköts så hade han endå en plan och anstiftat att stanl3y skulle mördas. Sedan att det blev fel och AA mördades istället betyder väll inte att han ska undgå ansvar. Förbredelse för mord? Kanske M
Citera
2022-07-15, 23:56
Medlem
helt sjukt hur HD resonerar
Citera
2022-07-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Kan bero på att Rosengård är en stadsdel och inte nån förort. Att killen åkte privatbil till akuten är klassiskt Malmö. Ambulans tar för lång tid tycker folk.

Ambulansen kommer så fort dom kan, dom bryr sig inte om det är en arab, zigenare eller är svensk.

Du spekulerar alldeles för mycket.

Du har noll koll bror.
Senast redigerad av Rytve 2022-07-16 kl. 01:28.
Citera
2022-07-16, 11:30
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Även om vapnet inte riktades mot SV och inte skott sköts så hade han endå en plan och anstiftat att stanl3y skulle mördas. Sedan att det blev fel och AA mördades istället betyder väll inte att han ska undgå ansvar. Förbredelse för mord? Kanske M

Ja, jag tycker att den här domen är märklig. Jag har läst andra domar kring anstiftan och då brukar resonemang föras ungefär såhär: en person A har anstiftat person B att mörda person C, men hur nära förestående har det varit att person B faktiskt skulle försöka utföra mordet? Har det bara varit löst snack, så som domstolen resonerade när den där advokaten B*nschöld (*=e) försökte få en annan person att utföra ett mord på advokatens ex nya kille? Där ansåg domstolen att stämpling (inte anstiftan i det fallet) inte kunde vara aktuellt eftersom den person som advokaten försökt övertala till att mörda själv hävdade att han aldrig hade för avsikt att utföra mordet utan att det bara var snack. Man ansåg alltså att advokaten inte ens lyckats övertala den här personen att utföra ett brott, även om nog advokaten själv trodde att han lyckats med det.

Stämpling anses ofta, vad jag förstått det som, övergå till anstiftan vid den tidpunkt som person A faktiskt lyckats övertala person B att utföra brottet, när det inte längre kan anses vara löst snack där person B de facto helt saknar ambition att utföra brottet. En förutsättning för att man ska kunna dömas för anstiftan är att någon utfört det aktuella brottet, eller att någon påbörjat ett försök att utföra det. OCH, det sistnämnda är ju exakt vad som hänt i det här fallet, mördarna har i allra högsta grad FÖRSÖKT att utföra brottet, de var ju på platsen för att mörda SV, och inte Atta. Så, hur kan domstolen då komma fram att man ska fria Salam för anstiftan? Kanske resonerar man som så att det inte går att döma honom för både anstiftan för mordet på Atta OCH mordförsök på SV? Stefan S, som verkar juridiskt insatt, kanske kan föra något resonemang här?
Citera
2022-07-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Ja, jag tycker att den här domen är märklig. Jag har läst andra domar kring anstiftan och då brukar resonemang föras ungefär såhär: en person A har anstiftat person B att mörda person C, men hur nära förestående har det varit att person B faktiskt skulle försöka utföra mordet? Har det bara varit löst snack, så som domstolen resonerade när den där advokaten B*nschöld (*=e) försökte få en annan person att utföra ett mord på advokatens ex nya kille? Där ansåg domstolen att stämpling (inte anstiftan i det fallet) inte kunde vara aktuellt eftersom den person som advokaten försökt övertala till att mörda själv hävdade att han aldrig hade för avsikt att utföra mordet utan att det bara var snack. Man ansåg alltså att advokaten inte ens lyckats övertala den här personen att utföra ett brott, även om nog advokaten själv trodde att han lyckats med det.

Stämpling anses ofta, vad jag förstått det som, övergå till anstiftan vid den tidpunkt som person A faktiskt lyckats övertala person B att utföra brottet, när det inte längre kan anses vara löst snack där person B de facto helt saknar ambition att utföra brottet. En förutsättning för att man ska kunna dömas för anstiftan är att någon utfört det aktuella brottet, eller att någon påbörjat ett försök att utföra det. OCH, det sistnämnda är ju exakt vad som hänt i det här fallet, mördarna har i allra högsta grad FÖRSÖKT att utföra brottet, de var ju på platsen för att mörda SV, och inte Atta. Så, hur kan domstolen då komma fram att man ska fria Salam för anstiftan? Kanske resonerar man som så att det inte går att döma honom för både anstiftan för mordet på Atta OCH mordförsök på SV? Stefan S, som verkar juridiskt insatt, kanske kan föra något resonemang här?

Rekvisitet för mord är ju att man uppsåtligen dödar en annan person, det behöver inte vara en specifik utvald person. Salam anstiftade alltså till att uppsåtligen döda en annan person, vilket också skedde, och han måste ju ha vetat att det finns risk för att tredje part kan skadas vid skjutningar. Så jag tycker nog att händelseförloppet i det fallet täcks av hans uppsåt.

HD bedömde att gärningsmännen inte kan anses skyldiga för mordförsök mot SV eftersom de aldrig sköt eller siktade mot honom, därmed kan inte Salam dömas för anstiftan till ett brott som inte skett. Jag antar att det skulle vara möjligt att döma honom för förberedelse till mord istället om åklagaren hade andrahandsyrkat för det.

HD hävdar dock att även om gärningsmännen hade gjort sig skyldiga till mordförsök så skulle Salam inte kunna dömas för anstiftan till det brottet eftersom han endast haft uppsåt till att mörda en person. Enligt min åsikt så låter det orimligt eftersom det ändå var hans uttryckliga avsikt att SV skulle dö.
Senast redigerad av derfilo999 2022-07-16 kl. 12:41.
Citera
2022-07-16, 12:53
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999

HD bedömde att gärningsmännen inte kan anses skyldiga för mordförsök mot SV eftersom de aldrig sköt eller siktade mot honom, därmed kan inte Salam dömas för anstiftan till ett brott som inte skett. Jag antar att det skulle vara möjligt att döma honom för förberedelse till mord istället om åklagaren hade andrahandsyrkat för det.

HD hävdar dock att även om gärningsmännen hade gjort sig skyldiga till mordförsök så skulle Salam inte kunna dömas för anstiftan till det brottet eftersom han endast haft uppsåt till att mörda en person. Enligt min åsikt så låter det orimligt eftersom det ändå var hans uttryckliga avsikt att SV skulle dö.

Ditt första stycke ovan: Det jag tycker är konstigt med det resonemanget är: ponera att SV var den enda personen som befann sig på platser. GM kommer dit, skjuter för att mörda SV men missar honom. Då borde rimligtvis Salam fällas för anstiftan till mordförsök, eller? I det aktuella fallet var GM på plats i syfte att mörda SV, men tog fel på SV och en annan person. Då förstår jag inte logiken i att Salam inte skulle dömas för anstiftan till mordförsök (om det är yrkat för det såklart), det har ju hela tiden varit GMs syfte att döda SV och ingen annan.

Ditt andra stycke: Håller helt med dig och jag tycker att HDs slutsats säger emot sig själv. Å ena sidan säger man att Salam måste kunna räkna med att skyttarna, där det dessutom rör sig om flera stycken personer inblandade, kommer att kunna göra misstag och skjuta fel person vilket gör att de dömer honom för anstiftan på mordet på Atta, men samtidigt säger att Salam endast haft avsikt att en person skulle mördas. Nog sjutton måste Salam känna till den uppenbara risken att flera personer skulle kunna skjutas ihjäl i bara farten, och dömas för flera olika av dessa? Jag tycker det resonemanget känns rätt märkligt av HD.
Citera
2022-07-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Ditt första stycke ovan: Det jag tycker är konstigt med det resonemanget är: ponera att SV var den enda personen som befann sig på platser. GM kommer dit, skjuter för att mörda SV men missar honom. Då borde rimligtvis Salam fällas för anstiftan till mordförsök, eller? I det aktuella fallet var GM på plats i syfte att mörda SV, men tog fel på SV och en annan person. Då förstår jag inte logiken i att Salam inte skulle dömas för anstiftan till mordförsök (om det är yrkat för det såklart), det har ju hela tiden varit GMs syfte att döda SV och ingen annan.

Ditt andra stycke: Håller helt med dig och jag tycker att HDs slutsats säger emot sig själv. Å ena sidan säger man att Salam måste kunna räkna med att skyttarna, där det dessutom rör sig om flera stycken personer inblandade, kommer att kunna göra misstag och skjuta fel person vilket gör att de dömer honom för anstiftan på mordet på Atta, men samtidigt säger att Salam endast haft avsikt att en person skulle mördas. Nog sjutton måste Salam känna till den uppenbara risken att flera personer skulle kunna skjutas ihjäl i bara farten, och dömas för flera olika av dessa? Jag tycker det resonemanget känns rätt märkligt av HD.

Håller med dig till 100%, går man igenom alla DOMAR så skiljer dem sig relativt mycket ifrån varandra. Utgår man utifrån bevisbördan emot honom så är mycket indicier. Men vist är han inte en skolpojke som haft rent mjöl i påsen!

I slut ändan måste alla dessa kriminella individer förstå att de kommer att hamna bakom galler vare sig dem är ”smarta” eller inte.

Avslutat kapitel med MR ”patron”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in