2022-03-22, 06:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du får förklara hur det har med saken att göra?

Och så kan du ju fundera över vilka aspekter du slarvat bort.

Det har med saken att göra på så vis att ett börsbolag förväntas ge avkastning på investerade pengar, medan din bostad kommer enbart kosta pengar utan att ge avkastning. Av samma anledning kommer priset på t ex guld inte stiga lika snabbt som börsen, över tid. Men guld kostar åtminstone inte pengar att underhålla, så som en bostad gör.

Låtsas du vara dum eller är du det på riktigt? Eller försöker du bara trötta ut alla genom att ställa dumma motfrågor?
2022-03-22, 08:57
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det jag menar är att man behöver titta på fler faktorer än lön.

Den som har investerat i bra slant i tech och krypto de senaste åren har nog tjänat mer pengar där än sin totala löneinkomst de senaste 10 åren. Det finns statistik på hur många som har investerat via avanza och liknande.

När var och varannan människa kan göra enkla miljoner så är det väl självklart att det påverkar bostadspriserna. Bostadspriserna tycks korrelerar mer mot börsen än lön.

Skulderna har fördubblats i Sverige de senaste 15 åren. Om priserna drevs av avkastning på kapital hade det ju inte sett ut så. Jag säger inte att börsen inte har bidragit, klart den har. Priserna har tredubblats under samma period och en del av det kan säkert tillskrivas börsen. Men skuldökningen är det som har skapat det huvudsakliga inflödet av kapital.
Senast redigerad av Epistemologen 2022-03-22 kl. 09:12.
2022-03-22, 09:09
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Vad händer på utbudssidan om priserna faller?

Ponera att höjda räntor, höga elpriser och urholkat köpkraft leder till att priserna stagnerar eller sjunker inom närmaste året.

Vad är då effekterna man kan förvänta sig på utbudssidan? Blir det att marknaden stannar av då ingen vill köpa eller sälja? Vad händer med nybyggen, stannar det också av eller kommer man öka nybygget för att kompensera för det snåla utbudet?
2022-03-22, 11:35
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad händer på utbudssidan om priserna faller?

Ponera att höjda räntor, höga elpriser och urholkat köpkraft leder till att priserna stagnerar eller sjunker inom närmaste året.

Vad är då effekterna man kan förvänta sig på utbudssidan? Blir det att marknaden stannar av då ingen vill köpa eller sälja? Vad händer med nybyggen, stannar det också av eller kommer man öka nybygget för att kompensera för det snåla utbudet?

Ungdomar kommer att välja att flytta hemifrån senare (sker väldigt tidigt i Sverige jämfört med övriga Europa). 40-talisterna kommer att vilja sälja sina villor snabbare än nu och flytta till mindre lägenheter, som de kanske planerat att göra längre fram när de inte längre orkar sköta ett hus. Par som skaffar barn kommer att bo kvar längre i sina 2or och 3or innan de skaffar radhus eller villa. Människor kommer fortsatt att gå bort eller hamna på obestånd och därmed tvingas sälja, så utbudet kommer att överträffa efterfrågan tills priserna bottnar. Beståndet kommer generellt att utnyttjas mer effektivt. Sett till kvadratmeter per person har vi inte särskilt ont om bostäder i Sverige.

Byggandet kommer minska under en period. Blir det tillräckligt illa kommer det kanske bli politiskt möjligt att föreslå att staten tar ett större ansvar. Ett slags miljonprogrammet 2.0. I dagsläget är det dock politiskt omöjligt eftersom tillräckligt många fortfarande tror att marknader är effektiva (oavsett hur ineffektiva de är) samt att problemen i miljonprogramsområdena beror på att de som bor där har en bostad, att bostaden är ful, eller andra virriga idéer. Men saker kan ändras.
2022-03-22, 19:25
Medlem
Lavas avatar
Stegrande bränsle/energipriser, uppåttraskande inflation, krig och krisande global varuförsörjning - med allt vad det innebär - det är rätt spännande nu va
2022-03-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Stegrande bränsle/energipriser, uppåttraskande inflation, krig och krisande global varuförsörjning - med allt vad det innebär - det är rätt spännande nu va

Fan, det är trådskaparen.
2022-03-22, 19:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Jovars, det finns gott om motvind för specifikt villor i storstäder just nu. Men jag vet inte om du är rätt person att avgöra när det är spännande

Men jag har också örat mot rälsen och hör hur löneutvecklingen går där ute i etern. Folk som byter jobb inom valfri bransch där man bara behöver en handfull högskolepoäng täljer guld just nu! Man tappar hakan när man hör vad juniorer tjänar efter bara ett par års kneg.

Min tes är att löneutvecklingen inte minst 2023 kommer balansera räntehöjningarna och inflationen. Folk har det för bra!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-22 kl. 19:51.
2022-03-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är korrekt att utbud och efterfrågan styr. Efterfrågan har dock inget att göra med hur många människor som vill det ena eller det andra. Om en miljon människor efterfrågar en och samma bostad och den mest köpstarke av spekulanterna har råd att betala 1 krona så kommer bostaden vara värd en krona. Om du vill pröva hur det funkar i verkligheten kan du ju åka till något fattigt ställe i världen där folk är törstiga och är hungriga och se vilka priser du kan få ut för en säck mjöl. Köpkraften sätter tak.

Jag håller helt med dig. Min gissning är dock att staten inte har något problem med nuvarande system sen bolånetaket infördes. Hade jag fått välja själv hade vi haft ett system där en bank endast kan låna ut de "riktiga" pengar/tillgångar de har i 1:1 förhållande. Går ju inte att förändra och jag har fått vänja mig de senaste 20 åren.
2022-03-22, 20:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jovars, det finns gott om motvind för specifikt villor i storstäder just nu. Men jag vet inte om du är rätt person att avgöra när det är spännande

Jag är bevisligen EXAKT rätt person att yttra mig. Jag startade denna tråd för att jag såg en oroväckande utveckling som knappast kan förnekas idag. Det är bara att titta på bostadsmarknadens osunda prisutveckling. Titta på hushållens skuldsättning. Sedan jag skrev denna post har bostadsmarknaden och skuldssättningen återkommande problematiserats utifrån bubblateorin av tunga akademiker inom adekvata områden så jag har aldrig varit fel ute. Den svenska bostadsmarknaden är en samhällsekonomisk akilleshäl.
2022-03-22, 20:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag är bevisligen EXAKT rätt person att yttra mig. Jag startade denna tråd för att jag såg en oroväckande utveckling som knappast kan förnekas idag. Det är bara att titta på bostadsmarknadens osunda prisutveckling. Titta på hushållens skuldsättning. Sedan jag skrev denna post har bostadsmarknaden och skuldssättningen återkommande problematiserats utifrån bubblateorin av tunga akademiker inom adekvata områden så jag har aldrig varit fel ute. Den svenska bostadsmarknaden är en samhällsekonomisk akilleshäl.

Marknaden ska krascha cirka 50% från dagens nivåer i hela riket för att din tes om en bubbla från 2010 ska stämma

Tillåt mig att tvivla!
2022-03-22, 20:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Marknaden ska krascha cirka 50% från dagens nivåer i hela riket för att din tes om en bubbla från 2010 ska stämma

Tillåt mig att tvivla!

Så är det givetvis inte, bostadsmarknaden har utvecklats parallellt med alla andra marknader och utgör en del i samhällsekonomin. Situationen har bara förvärrats och som det ser ut så kommer den fortsätta förvärras. Den här bubblan har vi arbetat på i över ett decennie, det finns alltid ett slut på festen, frågan är när den tar slut, och hur.

Det har flaggats för ryskt krig i Ukraina i närmare tio år, lustigkurrar har fnissat sig harmynta över det trots att där fanns tydliga förutsättningar, "klart att inte Putin skulle starta storskaligt krig i Ukraina". Nu fnissas det inte längre. När och hur.
2022-03-22, 20:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Så är det givetvis inte, bostadsmarknaden har utvecklats parallellt med alla andra marknader och utgör en del i samhällsekonomin. Situationen har bara förvärrats och som det ser ut så kommer den fortsätta förvärras. Den här bubblan har vi arbetat på i över ett decennie, det finns alltid ett slut på festen, frågan är när den tar slut, och hur.

Det har flaggats för ryskt krig i Ukraina i närmare tio år, lustigkurrar har fnissat sig harmynta över det trots att där fanns tydliga förutsättningar, "klart att inte Putin skulle starta storskaligt krig i Ukraina". Nu fnissas det inte längre. När och hur.

Vad har Ukraina att göra med bostadsbubblans vara eller icke vara?

Krig, solstormar, orkaner, meteoriter etc är ett hot mot bostäder över hela världen, oaktat ränteläge och specifik marknad. Det man pratar om när man diskuterar en bostadsbubblas vara elle icke vara är givetvis den finansiella aspekten och hushållens motståndskraft.

Jag skulle inte säga att någon stackars familj i Ukraina gick in i en bostadsbubbla för att de köpte en numera nerbombad villa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in