Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-18, 09:08
  #37
Medlem
Köpte en kärra av en snubbe, som i sin tur hade köpt den av Riddermark. Nybesiktad och vad jag kunde bedöma, i bra skick. Några månader senare - totalhaveri. Fick den utdömd av två verkstäder, så jag gav upp och sålde billigt till en skrotnasare. Kollade vad som hänt med den, för skojs skull (brukar alltid göra det med bilar jag ägt :-)). Den hade mellanlandat hos Riddermark igen, för att sen ligga ute på Blocket hos en annan handlare. Jag fattar väl inte riktigt branschen, men med vetskap om bilens verkliga historik, så känner man ju lite medlidande för den stackare som köper bilen nästa gång.

För min del så anar jag att det står många halvdöda, men väl-recondade kärror parkerade i "märkesoberoende begbilshandlares hallar" :-), och kommer nog aldrig att våga köpa bil av en sån
Citera
2021-10-11, 17:47
  #38
Medlem
Varning för Riddermarks. Oseriös aktör som pushar stenhårt för betalning av handpenning som brinner inne om man väljer ett annat alternativ

Välj mer seriösa aktörer
Citera
2021-10-11, 18:03
  #39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Några nya åsikter och erfarenheter av Riddermark Bil?
Jag köpte bil av Riddermark i Östersund i somras. Hyfsat ny bil som hade gått 1500 mil.
Jag är mycket nöjd med bemötande, leverans osv - och med bilen förstås.
Citera
2021-10-13, 12:33
  #40
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Köpte en kärra av en snubbe, som i sin tur hade köpt den av Riddermark. Nybesiktad och vad jag kunde bedöma, i bra skick. Några månader senare - totalhaveri. Fick den utdömd av två verkstäder, så jag gav upp och sålde billigt till en skrotnasare. Kollade vad som hänt med den, för skojs skull (brukar alltid göra det med bilar jag ägt :-)). Den hade mellanlandat hos Riddermark igen, för att sen ligga ute på Blocket hos en annan handlare. Jag fattar väl inte riktigt branschen, men med vetskap om bilens verkliga historik, så känner man ju lite medlidande för den stackare som köper bilen nästa gång.

För min del så anar jag att det står många halvdöda, men väl-recondade kärror parkerade i "märkesoberoende begbilshandlares hallar" :-), och kommer nog aldrig att våga köpa bil av en sån


När jag kollar bil så försöker jag höra med föregående ägare mm. om fordonets status.

När många andra köper bil så frågar de inte ens om fordonet är en diesel eller bensin (typ så).

Jag har hjälpt flertal bekanta senaste åren med bilköp, även om folk har någon slags uppfattning om vad de vill ha, så är det inte så noga med att kolla vad man får sen.

Var för några månader sen hos Riddermark och det blev inget köp där, inte för att Riddermark hade koll - för de har knappast någon säljare längre om vad denne kränger - men för att fordonet inte alls verkade gå som det skulle. (Ändå ville min vän köpa denna bil, jag sa att jag kommer att säga upp kontakten med denne om ett köp skulle ske..)

Det var en V60 D2 som gick ryckigt om någon undrar, gissar på kassa spridare eller kanske något med cylindrarna rent av. Men nej det var ju inget fel på bilen sa man, nyservad och fin..
Citera
2021-10-13, 13:18
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
Då tråden för oseriösa bilnassare är stängt drar jag en ny.
Skulle titta på en kärra hos ovan nämnda nassare,ringer till handlarn och frågar lite om objektet och säger ok jag kommer förbi inom ett par timmar och fråga samtidigt om bilen finns tillgänlig då.
Visst inga problem får man till svar. Kommer upp i hallen och där sitter 3 säljare och gör inget. Får tag i en och säger att jag ringt. Visst inga problem ska köra fram den till dig.
Går runt och väntar i hallen och konstaterar att alla andra bilar som står där är jävligt repiga och till och med buckliga vissa av dom(ändå i prisklassen 130´och uppåt). Efter en bra stund kommer nassarjäveln tillbaks och säger att objektet står på verkstan och är klar om 15-20 min. Då vände jag på klacken och gick. Snacka om att bygga upp ett bra förtroende för sin firma.
För många år sedan ringde till BMW i Segeltorp för att försäkra mig om att den av dem utannonserade BMW-MC:n inte var såld utan att det skulle gå bra att få provköra den.
Vi kom över ens om en tid att träffas på förmiddagen.
Infinner mig efter en relativt lång resa punktligt 10:00.
Säljaren finns inte där.
MC:n finns inte där.
Tog lång tid innan någon av de andra, mycket prydliga försäljarna, med svarta kostymer och lackskor samt nagellack och ögonskugga, kunde övertalas att leta fram MC:n.
Vid 12-tiden hade man hittat den.
Men batteriet var inte laddat så den startade inte.
Bortåt 14 var den klar, efter batteribyte.
Men startade inte p g a tom tank.
Närmare 16 var det felet effektuerat.
Gav mig ut på provturen på gamla E4/E3/Södertäljevägen.
Motorn hackade och gick inte rent så provturen blev negativ även till MC:n.
Kom tillbaka och berättade om upplevelsen.
Jaha var kommentaren.
Blev ingen BMW utan jag fortsatte med min förträffliga Suzuki VX Intruder.
Inte ett ord om ursäkt för detta fiasko från de fina säljarna.
BMW-folket är kanske vana att bli behandlade som jag relaterat ovan - men jag som ägare av både Suzuki bil och Suzuki MC accepterar inte ett sådant bemötande.
Citera
2021-10-13, 13:51
  #42
Medlem
Granne med ovan relaterade motorfirma i Segeltorp låg VEHO BIL AB.
Dristade mig besöka företaget för kolla in om de hade någon lätt begagnad JEEP Cherokee KJ 2006, nu när nya modellen KK hade börjat säljas.
En trevlig man förevisade ett antal svarta eller silverfärgade KJ.
Men jag ville inte ha någon svart eller silver - jag ville ha en grön.
Han ringde runt, under tiden han bjöd på kaffe med tilltugg.
Efter en kort stund stod en grön nytvättad(fortfarande våt) helt ny JEEP och väntade i önskad kulör.
Provturen utföll till belåtenhet.
Orsaken till att jag ville ha en 2006 var det var den första Cherokee:n med riktig fördelningslåda = 2WDH, 4WDH med öppen eller låst fördelningslåda, 4WDL med öppen eller låst mellan axlarna.
Alltså som på en Land Rover.
Tillika "bromsvärmare" som på Land Rover.
Mycket behändigt med lågväxel och öppen "diff" vid parkering av bilsläp på halt/slirigt underlag.
Jag fick hemult betalt för mitt inbytesobjekt, en Mazda Tribute 3.0V6 Automat.
Allt avklarat på någon timma, med full tank på köpet - efter affären!!!!!
Smolket i bägaren var att jag inte kollade dragvikten på JEEP:en med *B*-kort.
Totalt fick den med *B*E*-kort(som jag inte hade)dra 3.500 Kg mot Mazdans 2.000 kg.
Mazdan fick på *B*kort dra 1.420 kg - JEEP:en endast 750 kg.
Mitt bilsläp hade totalvikten 1.400kg.
Sens moral - var inte för snabb vid en bilaffaffär.

VEHO BIL numera Hedins - och de är inte trevliga att ha att göra med, tyvärr.
Citera
2021-10-13, 13:57
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
när du ringde så kanske det stod en annan bil på liften som de måste göra först , de kanske upptäckte felet strax innan du kom .

kan förstå att man blir sne om man får vänta flera timmar om man har ringt innan men 20 minuter kan väl bara sönderstressade stockholmare lida av....

Då informerar man väl om det på ett sätt så att kunden känner att man faktiskt bryr dig om både kunden och bilen?

Bristen på bra service och trevligt bemötande är slående i det här landet.
Citera
2021-10-17, 08:55
  #44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Granne med ovan relaterade motorfirma i Segeltorp låg VEHO BIL AB.
Dristade mig besöka företaget för kolla in om de hade någon lätt begagnad JEEP Cherokee KJ 2006, nu när nya modellen KK hade börjat säljas.
En trevlig man förevisade ett antal svarta eller silverfärgade KJ.
Men jag ville inte ha någon svart eller silver - jag ville ha en grön.
Han ringde runt, under tiden han bjöd på kaffe med tilltugg.
Efter en kort stund stod en grön nytvättad(fortfarande våt) helt ny JEEP och väntade i önskad kulör.
Provturen utföll till belåtenhet.
Orsaken till att jag ville ha en 2006 var det var den första Cherokee:n med riktig fördelningslåda = 2WDH, 4WDH med öppen eller låst fördelningslåda, 4WDL med öppen eller låst mellan axlarna.
Alltså som på en Land Rover.
Tillika "bromsvärmare" som på Land Rover.
Mycket behändigt med lågväxel och öppen "diff" vid parkering av bilsläp på halt/slirigt underlag.
Jag fick hemult betalt för mitt inbytesobjekt, en Mazda Tribute 3.0V6 Automat.
Allt avklarat på någon timma, med full tank på köpet - efter affären!!!!!
Smolket i bägaren var att jag inte kollade dragvikten på JEEP:en med *B*-kort.
Totalt fick den med *B*E*-kort(som jag inte hade)dra 3.500 Kg mot Mazdans 2.000 kg.
Mazdan fick på *B*kort dra 1.420 kg - JEEP:en endast 750 kg.
Mitt bilsläp hade totalvikten 1.400kg.
Sens moral - var inte för snabb vid en bilaffaffär.

VEHO BIL numera Hedins - och de är inte trevliga att ha att göra med, tyvärr.

Tror det har mycket att göra med vad du råkar på för säljare. Var och tittade på Doge där precis innan coronan bröt ut och de var mycket trevliga.
Citera
2021-10-22, 16:28
  #45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridisen83
Har kollat på några bilar hos Riddermark. Det första säljarna har sagt är "vi är billigast, jämför på blocket". Visst ser det bra ut först men ingen av bilarna jag har sett har haft med sommardäck. De får man köpa till separat. Då är det lätt att säga att man är billigast. Vet att många handlare inte direkt lämnar med v-däcken om man inte fått med från förra ägaren eller annan anledning. Hos Riddermark har man dock som det verkar, satt i system att bara ha med en uppsättning däck. Så även om de säger att de är billigast, kolla noga vad du får betala för att få bilen komplett.

Stämmer bra. Den första och enda gång jag köpt bil på bilfirma var från dem och då det var en lite ovanligare bil så tänker jag inte outa mig för mycket men det var samma sak här: vinterdäcken som medföljde var ett skämt och hade aldrig suttit på bilen tidigare så jag fick tjata mig till bättre däck innan vi skrev kontrakt. Några sommardäck fanns inte och hade aldrig funnits sa säljaren och när han erkände att vinterdäcken inte var nåt att hurra för så han i telefon att "vi kan nog fixa nåt på plats".
Jag bor långt från Järfälla och kom dit på en lördag och då var däckverkstan givetvis stängd så jag fick köra hem på dom ostar som satt på bilen och sen fick dom skicka mig däck så löste jag det med en lokal däckfirma.
Sen pratade jag med förra (och enda) ägaren och han sa att såväl sommar- som vinterdäck var fina och fälgarna likaså när bilen hämtades av dem men efter att ha bråkat lite till med dessa fakta så fick jag faktiskt även en uppsättning sommardäck, visserligen kinadäck men det var inget större fel på dem.
Citera
2022-03-15, 23:00
  #46
Medlem
JEGS76s avatar
Ja, då fortsätter vi med Riddermark Bil AB... Jag ska sälja en av bilarna och har pratat med en trevlig bilhandlare både igår och idag. Vi är någorlunda överens men inget är spikat men det blir affär nu i veckan för jag måste få loss till en ny kontantinsats. Pronto. Har prelbokat att de kommer o hämtar bilen.
Hur som helst...
Hur går ett korrekt byte till med en bilfirma som kommer o köper min bil hemma hos mig? Har aldrig tidigare gjort så här. Jag hinner inte med ett varv på Blocket den här gången. Hade väl kunna få en bättre siffra där annars. Och märkeshandlaren ger ännu sämre betalt. (Dock inte samma bilhall som där den köptes)
Till saken hör att jag har kvar på avbetalningen men det är inga problem enl dem. De tar hand om det utan extra kostnad. (Vissa firmor tar 20.000 för den servicen) Jag får det som är kvar för han köper den rakt av. Jag släpper dock ogärna iväg "den gula lappen" innan jag ser att alla pengarna är på kontot. Han sa något om Swish men det rörde inte hela beloppet fattade jag det som just pga av att det är kvar på avbetalningen. Jag ska dubbelkolla förfaringssättet kring försäljningen med honom imorgon men jag tänkte bara kolla här först så att jag är lite förberedd. Hur går det till? Han vet om att det behövs en liten service i 3000-kronorsklassen, att det bara finns sommardäck, att den är avställd (men de har gröna plåtar så det är inga problem heller). Det är inte han som kommer utan en transportfirma med Öststat-klingande namn. Jag förutsätter att det är en seriös firma som anlitar en seriös transportfirma även om vi alla är överens om att bilhandlare är en klass för sig och simmar i samma vatten som journalister, kommunpolitiker och försvarsadvokater... men det är en annan 5a.
Så vad bör jag vara tänka på? Tacksam för all input.
Citera
2022-03-16, 12:51
  #47
Medlem
Bluebeast72s avatar
hmmm


enligt deras egen sida så gäller ju:

Citat

Vi köper den direkt av dig och hämtar dessutom bilen hemma hos dig. Du har pengarna på kontot innan du lämnar över bilnycklarna till oss.

Slut citat

Nej, jag hade begärt full betalning annars ingen affär.
Citera
2022-03-23, 11:08
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag köpte bil av Riddermark i Östersund i somras. Hyfsat ny bil som hade gått 1500 mil.
Jag är mycket nöjd med bemötande, leverans osv - och med bilen förstås.

Ehhh är väl ganska självklart att du är nöjd med din så gott som nya bil? Den hade ju inte hunnit börja krångla innan de sålde den och de behövde/kunde därför inte blåsa dig. Väldigt lätt att vara nöjd med en kärra som rullat 1,5k. Jag menar inte ens ett totalt chips&cola-fetto som du trashar väl fjädringen på ett halvår liksom.

Sen så in case u didn't notice kärring, tråden gäller Järfälla och inte Östersund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback