2015-06-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ace81d
Köpte en bil därifrån nyligen och kan säga att det var ett stort misstag. Jag kom tillbaka efter en vecka pga att parkeringssensorerna inte fungerade(de hade lagt av helt). Kan nämna att bilen var 2012 SUV med 5000mil och kostade mig strax över 200tskr. Säljaren jag hade köpt den av pratade med en viss Alexander, som jag fick veta är ägaren och jag fick ett blankt nej om att de skulle fixa felet. Enligt säljaren så hänvisade han till Alexander som menade att jag hade kört på något vilket slagit ur sensorerna och därmed är det mitt fel. Jag försökte prata med idioten Alexander men möttes av den mest arroganta vidriga människopajas jag träffat. Jag ville verkligen slå in skallen på honom men fick gå därifrån med svansen mellan benen. Jag säger bara, ALDRIG mer Riddermark!!!
Så om jag förstår dig rätt var ägaren en privatperson? Och du trodde att du hade köpt den av en handlare? Kolla alltid upp om bilen är registrerad på företaget du köper bilen av, annars gäller inga garantier eller regler.
Citera
2015-06-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Så om jag förstår dig rätt var ägaren en privatperson? Och du trodde att du hade köpt den av en handlare? Kolla alltid upp om bilen är registrerad på företaget du köper bilen av, annars gäller inga garantier eller regler.
Det stämmer inte alls. Om bilen säljs via en bilhandlare, "för kunds räkning" eller som förmedling har handlaren samma ansvar enligt kkl som om bilen ägts av bilfirman.
Citera
2015-06-19, 08:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag har varit med och köpt bil där, dock inte till mig själv personligen.

Får också intrycket av att det är lite som att köpa av en privatperson. De lockar med lägre priser än hos "riktiga" bilhandlare. Myntets baksida tycks ju vara att bilarna inte riktigt är genomgångna och fixade. Råkar man komma över en felfri pärla är det säkert inga problem, då har man antagligen sparat en del pengar genom att handla av dem. Går man däremot på en nit kan det bli värre. Rådet är därför att undersöka objektet riktigt noga innan man ev slår till.

Sen tror jag inte att Riddermark Bil direkt är ensamma om att vara motvilliga till att ta på sig dyrbara reparationer då det sänker deras marginal ordentligt och som konstaterats tidigare är den ju troligen lägre än på de "fina" märkeshandlarnas beg.bilar.

Jag skulle vilja säga att alla sk skrutthandlare oavsett storlek är väldigt motvilliga till att följa konsumentköplagen. Man får bråka, strida och hota med ARN innan de mjuknar. Då har i allmänhet de flesta tröttnat, vilket de är sjukt medvetna om.
Citera
2015-06-19, 08:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det stämmer inte alls. Om bilen säljs via en bilhandlare, "för kunds räkning" eller som förmedling har handlaren samma ansvar enligt kkl som om bilen ägts av bilfirman.

Så är det ju, men det går ju omöjligen att bevisa om bilen säljs off the record, eller hur?
Citera
2015-06-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det ju, men det går ju omöjligen att bevisa om bilen säljs off the record, eller hur?

Det kan det mycket väl göra. Har bilen marknadsförts via firman, penningtransaktionen gått till firman eller att köpehandlingarna är upprättade av firman så räcker det. I det senare fallet kan det mycket väl stå exempelvis "säljes för kunds räkning" eller liknande, men det påverkar ingenting.
Citera
2015-06-20, 08:20
Medlem
Ace81ds avatar
Aldrig mer handla från dessa skojare, verkar som om dessa och michel & co är de största bilskojarna i stockholm. Det är värt att betala extra och köpa direkt från biltillverkarna själva som också säljer begagnade bilar.
Citera
2018-03-09, 18:10
Medlem
Har kollat på några bilar hos Riddermark. Det första säljarna har sagt är "vi är billigast, jämför på blocket". Visst ser det bra ut först men ingen av bilarna jag har sett har haft med sommardäck. De får man köpa till separat. Då är det lätt att säga att man är billigast. Vet att många handlare inte direkt lämnar med v-däcken om man inte fått med från förra ägaren eller annan anledning. Hos Riddermark har man dock som det verkar, satt i system att bara ha med en uppsättning däck. Så även om de säger att de är billigast, kolla noga vad du får betala för att få bilen komplett.
Citera
2018-03-09, 22:50
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Jag kollade på en volkswagen golf där o en mercedes jo säljarna satt på sitt feta arsle o va nonchalanta. Nee jag ville inte köpa bil där .
Nu i efterhand efter 6 bilar i mitt liv som ja köpt gå till den specifika bilmärkeshandlaren.

Riddermarkbil = gav inge bra intryck på mig
Carson i Vallentuna = samma sak .de sitter o bara e helt ointresserade av att man ens gått in i bilhallen
Kamux ännu värre

Möllerbil uppsala
Hedinbil = bara kia o mercedes säljarna var villiga att hjälpa till eller intresserade av att hjälpa kunden.
Upplandsmotor i Akalla riktigt bra service

Det är min åsikt.
Bäst är nog möllerbil uppsala för där fick man fri lånebil oavsett hur länge bilen varit på service. Vilket inte hedin+ upplandsmotor erbjudit
Citera
2021-01-22, 14:17
Medlem
Några nya åsikter och erfarenheter av Riddermark Bil?
Citera
2021-01-22, 17:17
Medlem
split-sevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Några nya åsikter och erfarenheter av Riddermark Bil?

Säljarna är supersnälla och trevliga och slickar dina fötter... tills du köper bilen. Må Satan inte straffa din bil med diverse fel. Kolla upp bilen du ska köpa infernaliskt noga och köp så många försäkringar du har råd med. Alla konversationer med bilförsäljare bör ske skriftligt! Tänk på att du är bunden till att eventuella reparation sker på Meca, inte mitt första val av verkstad men kanske bättre än inget.
Citera
2021-01-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av split-seven
Säljarna är supersnälla och trevliga och slickar dina fötter... tills du köper bilen. Må Satan inte straffa din bil med diverse fel. Kolla upp bilen du ska köpa infernaliskt noga och köp så många försäkringar du har råd med. Alla konversationer med bilförsäljare bör ske skriftligt! Tänk på att du är bunden till att eventuella reparation sker på Meca, inte mitt första val av verkstad men kanske bättre än inget.

De verkar ligga högt i pris på begagnat också
Citera
2021-01-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
Ringde 2 timmar innan+tiden jag var där+minst 20 min innan den var klar(och det var en gissning). Så minst 2.5 timme skulle dom ha på sig. Vilket i min mening tyder på ett allvarligt fel eller så var det praktikanten som fick skruva på bilen.

Var väldigt tydlig om att bilen skulle vara på plats när jag kom efter som jag hade lite tid och det intressanta med besöket var att se skicket på plats. Men det blev ett oförättat ärende och det är det värsta som finns,speciellt om det beror på någon som ska inneha ett serviceyrke. Men nassarna tror väll fortfarande att dom kan göra som dom vill och ändå sälja bilar.

Men blocket har fler annonser än någonsin och att hitta en annan bil är inget probelm. Förhoppningsviss är nästa nassare eller privat säljare mer innförståd med hur man gör när man vill göra en affär

Jag har en bra tips till dig. Köp aldrig bilar från bilförsäljare du får betala mer och inte får du bättre bil än att köpa från privatpersoner. Det du kan göra är att hitta en duktig mekaniker med bra felkodsläsare betala han ca 1000kr och ta med han när du ska iväg å titta på en bil du är intresserad av och köp inte av utlänningar undvik de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in