Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
För mig får det komma hur många sköna ukrainskor som helst. I grunden kom de indoeuropeiska folken från samma område för ca 4800 år sedan (Yamnajakulturen). Skillnaden var att det då var främst män som gav upphov till dagens manslinjer. Sen kom dom att blandas upp med jägare och stenåldersbönder. Nästan alla svenskar är en kombination av 3 olika folk.
Nu kommer främst kvinnor och barn. Några kommer säkert att bli kvar här men dom flesta kommer att återvända och bygga upp sitt land.
Beror såklart på hur länge konflikten pågår och om någon verklig fred kommer till stånd. Kan bli så att ryssarna gräver ner sig och fortsätter med beskjutningen i åratal. Eller så vinner ryssarna militärt och kan få ett någorlunda stort politiskt inflytande över Ukraina, men att det pågår gerillakrig runt om i landet. Oavsett vilket har jag svårt att folk återvänder i någon större utsträckning - det skulle vara om ryssarna verkligen drar sig tillbaka och lämnar Ukraina i fred men det är inte realistiskt enligt min mening. Alla från Ukraina kommer därmed ha flyktningsstatus i åratal framöver.
Läste på SVT/SR att 80 % av de som till Sverige är ensamstående kvinnor. Dvs. singelmödrar med barn. Oavsett utvecklingen i Ukraina har jag svårt att se att de frivilligt återvänder till ett fattigare land med betydligt sämre välfärd.
Jag befarar dock att uppgiften var en felskrivning. Någon som vet?