2022-03-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja det ska vi. Men vi ska även hjälpa flyktingar från andra delar av världen. Inte ställa grupp mot grupp. Väldigt många anhöriga har väntat hela pandemin på att få återförenas. Ska de lida för att det är proxykrig mellan öst och väst i Ukraina?

Vet inte hur det är, men anhörighetsinvandringen har ju varit ganska hög hela tiden under åren och lär ju inte försvinna. Kriterierna för att få hit sina anhöriga är väl att man har ett jobb och en tillräckligt stor bostad så att man kan försörja sina anhöriga?

Det kan däremot bli svårare eftersom ukrainare både har rätt till att arbeta och få bostad.

Så på det sättet blir det en prioriteringsfråga tror jag. Vem behöver bostaden bäst?
Citera
2022-03-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ja det är det yttersta beviset på att vår nuvarande och tidigare regeringar varit svenskfientliga. Omöjligt att tolka på något annat sätt.

Absolut - men vi hoppas att den dagen kommer då de får sitt straff...
Citera
2022-03-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ja det är det yttersta beviset på att vår nuvarande och tidigare regeringar varit svenskfientliga. Omöjligt att tolka på något annat sätt.

Sant, det går inte att tolka på annat sätt. Svenskarna som folk är på väg bort från Sverige. Det är bara en tidsfråga.

Jag tror själv att när svenskarna är i minoritet så börjar man på allvar att söka sig till rikare områden i världen eftersom vi egentligen inte vill leva i ett fattigt land.

Samtidigt, det är fortfarande så hemskt många invandrare som både saknar jobb och utbildning. Det kan ta flera generationer att komma ikapp och ändå är regeringen / riksdagen väldigt pigga på att ta hit ännu fler från de allra fattigaste länderna.

Således det är därför de fattiga sverige breder ut sig, det sverige som få etablerade svenskar med jobb vill leva i. Exakt samma principer som gjort att vi fått utanförskapsområden. Så fort man är ekonomiskt självständig flyttar man därifrån.
Citera
2022-03-19, 10:26
Medlem
Ja ett strukturerat mottagande av Européer i händelse av krig.

De är kvinnor och barn ( kriterium 1)
De är lättintegrerade,
De expanderar inte islam, mkt viktigt.
Många kommer förmodligen att återvända när det blir fred.

Sen ska man inte vara naiv. Det kommer kosta otroligt mkt. Bostadsbristen blir ännu större. Egentligen behöver vi bygga en helt ny stad i Sverige för att dränera all bostadsbrist. En satellitstad till Stockholm el Göteborg med 400000 invånare och snabba kommunikationer.
Inte klämma in små fjuttar överallt. Inte fylla upp den med 3e världen folk heller såklart.

Finns mkt organiserad brottslighet i öst vilket kommer att följa med i viss mängd.

Vi behöver en inre kontroll på vilka som befinner sig i landet. Biometriska pass.

Sen totalstopp för all annan invandring. Inga fodoraindier, bidragsomalier el islamisistiska araber. Stopp 🛑
Citera
2022-03-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja ett strukturerat mottagande av Européer i händelse av krig.

De är kvinnor och barn ( kriterium 1)
De är lättintegrerade,
De expanderar inte islam, mkt viktigt.
Många kommer förmodligen att återvända när det blir fred.

Sen ska man inte vara naiv. Det kommer kosta otroligt mkt. Bostadsbristen blir ännu större. Egentligen behöver vi bygga en helt ny stad i Sverige för att dränera all bostadsbrist. En satellitstad till Stockholm el Göteborg med 400000 invånare och snabba kommunikationer.
Inte klämma in små fjuttar överallt. Inte fylla upp den med 3e världen folk heller såklart.

Finns mkt organiserad brottslighet i öst vilket kommer att följa med i viss mängd.

Vi behöver en inre kontroll på vilka som befinner sig i landet. Biometriska pass.

Sen totalstopp för all annan invandring. Inga fodoraindier, bidragsomalier el islamisistiska araber. Stopp 🛑

Men det kommer ju bidra till att vi etniska svenskar omsider blir minoritet i vårt eget hävdvunna hemland. Hur skulle Sverige se ut om 15 miljoner ukrainare, ungrare, slovaker, estländare, bulgarer, rumäner och polacker kom till Sverige? Vita och kristna förvisso, men ändå inte etniska svenskar, samt ej heller besläktade med etniska svenskar, som tyskar, norrmän, danskar, islänningar, färingar, anglosaxare och nederländare. Det är ju till exempel inte en slump att alla dessa sistnämnda folkgrupper, inklusive svenskar, pratar tyska språk.
Citera
2022-03-19, 11:04
Medlem
Det jag inte förstår är varför flyktingdebatten handlar om hur vi ska integrera alla som flyr hit. Att vi ger Ukrainare som flyr tillfällig asyl är för mig självklart. Men när väl kriget i Ukraina är slut så ska givetvis de flesta åka hem igen. Jag tror också att de flesta som kommer hit också kommer att vilja åka tillbaka till Ukraina. Det vi ska göra är att skapa ett tillfälligt mottagande, måhända att det kan bli lite primitivt boende men det borde vara bättre än att leva i krigets Ukraina.

Vad som borde vara viktigt för svenska myndigheter är att dels förklara för alla som kommer hit att de bara får tillfällig asyl. Men också att skyndsamt hantera alla ärenden om eventuella uppehållstillstånd. Det får inte bli som det har varit de senaste åren att man bara överklagar besluten om nekat uppehållstillstånd och stannar kvar i Sverige. Sen efter flertalet år av överklagande så har barnen gått i svensk skola och har svenska kompisar. Då blir det snyftreportage i tidningarna om dessa stackars barn som måste tillbaka till ett land de inte har någon relation till.

Varför debatten handlar om integration och PUT har med den förra vågen av flyktingar att göra. De som då kom hit hade som mål att få PUT. Men blir det på samma sätt nu? Jag vet inte, men som jag skrev så tror jag att Ukrainarna som kommer hit vill tillbaka.
Citera
2022-03-19, 11:09
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
Absolut - men vi hoppas att den dagen kommer då de får sitt straff...

Den dagen kan inte komma snabbt nog.
Citera
2022-03-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverigedemokrater är inte svenskar. De ställer inte upp på den svenska värdegrunden.
Vad är den svenska värdegrunden och vad skiljer den från värdegrunden i andra länder som nu tar emot flyktingar från Ukraina?
Citera
2022-03-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Det jag inte förstår är varför flyktingdebatten handlar om hur vi ska integrera alla som flyr hit. Att vi ger Ukrainare som flyr tillfällig asyl är för mig självklart. Men när väl kriget i Ukraina är slut så ska givetvis de flesta åka hem igen. Jag tror också att de flesta som kommer hit också kommer att vilja åka tillbaka till Ukraina. Det vi ska göra är att skapa ett tillfälligt mottagande, måhända att det kan bli lite primitivt boende men det borde vara bättre än att leva i krigets Ukraina.

Vad som borde vara viktigt för svenska myndigheter är att dels förklara för alla som kommer hit att de bara får tillfällig asyl. Men också att skyndsamt hantera alla ärenden om eventuella uppehållstillstånd. Det får inte bli som det har varit de senaste åren att man bara överklagar besluten om nekat uppehållstillstånd och stannar kvar i Sverige. Sen efter flertalet år av överklagande så har barnen gått i svensk skola och har svenska kompisar. Då blir det snyftreportage i tidningarna om dessa stackars barn som måste tillbaka till ett land de inte har någon relation till.

Varför debatten handlar om integration och PUT har med den förra vågen av flyktingar att göra. De som då kom hit hade som mål att få PUT. Men blir det på samma sätt nu? Jag vet inte, men som jag skrev så tror jag att Ukrainarna som kommer hit vill tillbaka.
De flesta politiker i Sverige vill att de från Ukraina ska stanna här permanent och de kommer att göra allt för att se till att det blir så också. Allt från moderater till vänsterpartister. De tycker att det är synd om alla som bor i ett land med sämre ekonomisk standard än Sverige, men de tänker inte på vilka konsekvenser det får för det svenska samhället.
Citera
2022-03-19, 18:54
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Men när väl kriget i Ukraina är slut så ska givetvis de flesta åka hem igen. Jag tror också att de flesta som kommer hit också kommer att vilja åka tillbaka till Ukraina.

Jag vet inte, men som jag skrev så tror jag att Ukrainarna som kommer hit vill tillbaka.

Beror väl på om Ukraina strax blir medlem i EU…?!

Den fria rörligheten för personer handlar om EU-medborgares rätt att resa till och stanna i ett annat EU-land för att arbeta, studera, söka jobb, starta egen verksamhet eller leva där som pensionär. Grundprincipen är att EU-medborgare ska ha rätt till samma förmåner som värdlandets medborgare.

Finns stor chans att vi kommer ha 100.00+ ny invånare inom kort.

Familjer som får bostad, bistånd och möjlighet att bygga ett nytt liv.
Senast redigerad av Moksha 2022-03-19 kl. 18:56.
Citera
2022-03-20, 00:59
Medlem
UngCynikers avatar
Märkligt att denna fått så lite uppmärksamhet (här i Sverige alltså)
https://sverigesradio.se/artikel/okanda-man-tog-sig-in-pa-vandrarhem-dar-ukrainska-kvinnor-och-barn-bor

Det är synd om de flyktingar som nu kommit till Sverige, bara för att sedan råka ut för Mehmet & company.
Citera
2022-03-20, 01:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Beror väl på om Ukraina strax blir medlem i EU…?!

Den fria rörligheten för personer handlar om EU-medborgares rätt att resa till och stanna i ett annat EU-land för att arbeta, studera, söka jobb, starta egen verksamhet eller leva där som pensionär. Grundprincipen är att EU-medborgare ska ha rätt till samma förmåner som värdlandets medborgare.

Finns stor chans att vi kommer ha 100.00+ ny invånare inom kort.

Familjer som får bostad, bistånd och möjlighet att bygga ett nytt liv.
EU medlemskap kommer ta flera år för Ukraina att uppnå. Öst europa har begärt att Ukraina skulle få möjlighet till att bli fast tracked in i Unionen men detta svarade Frankrike och Tyskland bryskt nej till och sa att det finns ingen fast track in i unionen utan varje nation måste uppnå samtliga villkor. Man kan ju spekulera ganska fritt i varför detta är anledningen men jag tror inte det är särskilt höga odds att det har lite att göra med medlemmarna som kom med 2007 (Rumänien och Bulgarien) då endast Kroatien har tillåtits medlemskap efter detta. Turkiet har försökt bli medlemmar i EU sen 1997. Det är en väldigt långsam process att bli EU-medlem numera.
Senast redigerad av Teu 2022-03-20 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in