2022-03-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
4 000 om dagen som anländer, men vart i Sverige anländer dem? Finns det någon information om detta?

Japp jag bar sett en hel del i Malmö redan, ganska många. Har sett de sitta och fika på serveringar typ Espressohouse, både idag och igår fikades det. Och vid Jägersro, flyktingförläggningshotellet flockas de.
Senast redigerad av Martlet 2022-03-12 kl. 14:52.
Citera
2022-03-12, 14:51
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Hur bra tros Ukrainare komma överens med våra nya "vänner" från bla Syrien, Palestina och Afghanistan? Jag har inte koll på hur alla förhåller sig till varandra. Vore jobbigt att få in 200000 av folk som hatar/är hatar av de som är här.
Om jag ser någon från Ukraina ha ihjäl en vän från Afghanistan tänker jag inte polisanmäla det. Om det är tvärtom så kan du gissa vad jag gör.
Citera
2022-03-12, 14:53
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Jag lyckades med det genom att inte vara vit

Det har inget med din hudfärg att göra, allt handlar om hur man är som person och hur driven man är.
Det svåraste är att få komma på intervju, men det gäller att anpassa det personliga brevet efter jobbet man söker och att vara trevlig under intervjun. HR folk är trots sin långa utbildning ofta idioter, säg bara vad dom vill höra.
Citera
2022-03-12, 15:02
Medlem
Finns det risk för att det blir som med Afghanistan - att de flesta som kommer INTE kommer från kriget i det landet utan från sämre ekonomiska villkor någon annanstans?

Det enda kravet för bostad, mat, pengar, uppehållstillstånd (några år som start) är ju att man ”legalt” ska bo i Ukraina. Du kan ju varit i Ryssland eller Polen eller Sverige för den delen redan innan?

Vi ska hjälpa nödlidande! Men hur kommer det sig att vi alltid utgår från att alla är ärliga och helt saknar medel?

En rik familj i Ukraina som faktiskt flyr har väl haft veckor på sig att realisera delar av sina tillgångar i euro / dollar eller krypto som de kan komma åt sen? Varför måste alltid vi betala allt för dem?

Varför tar vi inte fingeravtryck på alla som kommer in så vi vet när de åkt iväg eller att de inte åker runt och söker pengar och bostäder i många olika länder (eller gör vi det?).

Det är sådant här som jag finner spännande. Hur fattiga vi än är - se på hur folk har det redan idag i delar av storstäderna - så utgår vi från att VI alltid ska ta Notan och betala för de som kommer.

Jag har varit i Kiev - såg lite smågrått ut men helt klart en stad på väg upp med massa fina lyxiga lägenheter. Det är ju inte så att alla automatiskt saknar medel bara för att de rest hit eller bara för att de har ett Ukrainslt pass.
Citera
2022-03-12, 15:13
Medlem
Zilvios avatar
Trådar sammanfogade.
/MOD
Citera
2022-03-12, 15:18
Medlem
In med dem, vad jag vet lär de vara skötsamma och skulle säkert ha lätt att anpassa sig efter det svenska samhället.
Citera
2022-03-12, 15:20
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Alla kvinnor från Ukraina är hjärtligt välkomna hit. Och såklart deras barn också.
Vi ska ge dem allt skydd de behöver.
Jag är SD:are sedan lång tid tillbaka. En så kallad kärnväljare.

Ja du slipper ju köpa biljett till thailandsresan så det förstår jag du tycker.
Lite krig och elände är det inget fel med. Bara jag får möjlighet att ragga lite på de traumatiserade kvinnorna som, i de flesta fall förlorat make och andra nära å kära.

Ska du verkligen skriva att du parasiterar på krigets offer så öppet som du gör?
Citera
2022-03-12, 17:14
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Du tror inte att vi kommer att få ta emot några ukrainska män, eller?
Skulle det isf va 65 + åriga män menar du?
Citera
2022-03-12, 17:18
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, håller med. Med vår fega regering kommer det aldrig hända dock.
Jo men då lär d ju typ bli inbördeskrig här med tanke på hur många dom är. Sen så kommer alla vänsterblattar från 80 & 90 talet haka på också såklart.
Citera
2022-03-12, 17:19
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Hur bra tros Ukrainare komma överens med våra nya "vänner" från bla Syrien, Palestina och Afghanistan? Jag har inte koll på hur alla förhåller sig till varandra. Vore jobbigt att få in 200000 av folk som hatar/är hatar av de som är här.
Tänk på att det är frågan om kvinnor. Blir väl mest dis av muslimer typ.
Citera
2022-03-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vi får väl hoppas på det bästa och att några av kvinnorna kan få jobb inom vården

"Enligt SKR kommer det 2035 saknas 160 000 vårdanställda i Sverige. I länet innebär det att Region Norrbotten och kommunerna tillsammans behöver anställa 3 000 personer."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lanets-befolkning-blir-aldre-3000-fler-vardpersonal-behovs

En Ukrainska får gärna byta blöjor på mig vilken dag som helst i veckan.
Citera
2022-03-12, 18:41
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
Betala själv, ta de hem till dig men TVINGA inte mig att bidra!!

Vilket uselt troll du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in