Citat:
Nu är du ju mer än lovligt dum i huvudet.
Du skrev:
Citat:
Om en vindkraftsproducent avtalar bort mer än dom kan leverera så måste dom kompletteringsköpa.
Du erkänner därmed att det blir ett nollsummespel när producenterna måste ge sig ut på marknaden och stödköpa dyr el för att klara sina kontrakterade volymer vilket är exakt detsamma som jag skrev.
Citat:
Lantbrukare?
Ja, dom undviker spekulationen genom att terminssäkra. Precis som jag skrev om att de flesta företag gör som säljer råvaror.
Företag som säljer till konsumenter utvecklar däremot på spekulation. T ex Appel vet inte om kunderna kommer köpa deras produkter.
Världen är tvärtemot vad du tror.
Ja, dom undviker spekulationen genom att terminssäkra. Precis som jag skrev om att de flesta företag gör som säljer råvaror.
Företag som säljer till konsumenter utvecklar däremot på spekulation. T ex Appel vet inte om kunderna kommer köpa deras produkter.
Världen är tvärtemot vad du tror.
Att man inte kan terminssäkra bort risken för hungersnöd när skörden slår fel på grund av vädret är allmänt känt.
Eller varför inte ta exemplet med veteskörden som din idol Putin plötsligt förvandlat till en bristvara genom att invadera Ukraina:
Citat:
Ukraina är en stor spannmålsproducent, nu är veteskörden i fara
Ukraina producerar tio procent av allt vete i Europa och också produktionen av majs är stor. Finland har ingen direkt import av spannmål från Ukraina, men höjda världsmarknadspriser slår mot redan hårt pressade producenter också här.
Ukraina producerar tio procent av allt vete i Europa och också produktionen av majs är stor. Finland har ingen direkt import av spannmål från Ukraina, men höjda världsmarknadspriser slår mot redan hårt pressade producenter också här.
Glömde man möjligen terminssäkra vete, eller kan det vara så att du är full av skit?
https://www.hbl.fi/artikel/ukraina-ar-en-stor-spannmalsproducent-nu-ar-veteskorden-i-fara/
¨
Vindkraft är ett olönsamt och opålitligt kraftslag hur man än ser det.
Citat:
Det är du som har framfört det närmast efterblivna påståendet att inkopplingskostnaden för havsbaserad vindkraft blir 0 kronor.
Jag hänvisar till energimyndigheten som anser att nätanslutningarna för vindkraftsparker kommer att kosta minst 1 kr/kWh.
Citat:
"En grov uppskattning av den totala kostnaden för slopad anslutning är att den uppgår till 0,8–1,1 miljarder kronor per TWh vindkraftsel som ansluts. Det är dock troligt att kostnaden blir högre, bland annat mot bakgrund av att Sweco i beräkningarna har utgått från anslutningsledningar med lägre spänning än vad som blir aktuellt om Svenska kraftnät ska bygga dem. Kostnaderna för sjökabeln blir minst fem gånger dyrare om ledningar med högre spänningsnivåer används. Dessutom ingår inte drift- och underhållskostnaderna för kablarna i dessa beräkningar."
Vilka källor anför du som stöd för dina verklighetsfrämmande argument utöver din egen febriga hjärna?
Citat:
Kostar en omriktare för HVDC 1kr i påslag per kWh?
Om det vore så så skulle inga HVDC kablar finnas. Deras existens baseras på att det är lönsamt att skicka el över dom.
Tittar jag på vad omriktare kostar så hamnar man på ca 2 kkr/kW. Dvs på ett år talar vi om 24 öre/kWh. Används den nu i 30 år blir det 0.8 öre i påslag/kWh. Det påslaget kan man leva med.
Kan vara så att 2 kkr/kW är lite gammal data och är vad som nu har blivit 1 kkr/kW. Och du bara inte förstått skillnaden mellan kW och kWh. Ser troligt ut.
Om det vore så så skulle inga HVDC kablar finnas. Deras existens baseras på att det är lönsamt att skicka el över dom.
Tittar jag på vad omriktare kostar så hamnar man på ca 2 kkr/kW. Dvs på ett år talar vi om 24 öre/kWh. Används den nu i 30 år blir det 0.8 öre i påslag/kWh. Det påslaget kan man leva med.
Kan vara så att 2 kkr/kW är lite gammal data och är vad som nu har blivit 1 kkr/kW. Och du bara inte förstått skillnaden mellan kW och kWh. Ser troligt ut.
Det är du som står för hela bevisbördan när det gäller dina killgissningar som märkligt nog inte tar hänsyn till att själva kablarna och byggkostnaderna/underhållet även ska räknas in.
Kostnaden för inkoppling av havssnurror beräknas hamna på 100-500 miljarder (nödvändig back-up i form av gasturbiner ingår inte i summan) beroende på hur stor andel av planerna som verkligen kommer att materialiseras.
Hela summan kommer att läggas på elkunderna genom kraftigt förhöjda nätavgifter och kommer att leda till kraftigt förhöjda elpriser eftersom havsbaserad vindkraft är enormt dyr samt aldrig är lönsam.
Det blinda förlitandet på intermittanta väderberoende energislag kommer även att leda till att Sverige , på samma sätt som Tyskland blir beroende av fossil (natur)gas.
Sen har jag för mig att HVDC blir lönsamt först vid sträckningar över 70 km, vilket är punkten för "break even" där tekniken över huvud taget blir lönsam.
Känns det inte lite pinsamt att föra upp argumentet att "omriktare som används i 30 år får 0.8 öre i påslag/kWh" när du samtidigt likställer kostnaden för all kärnkraftsel med elkostnaden som den nybyggda reaktorn i Olkiluoto ger upphov till? Vilken oärlig/okunnig hymlare du är!
Det finns inga som helst garantier att nämnda havsvindparker kommer att ha en livslängd på 30 år.
Snurrorna i sig har en teknisk livslängd som enligt undersökningar ligger runt 12 år, medan den ekonomiska livslängden visat sig vara än kortare (4-7 år).
Byggnation av anslutningar till stamnätet av havsbaserade vindsnurror kan därmed liknas vid att bokstavligen slänga pengar i sjön.
Citat:
Omriktarkostnaden är en sak som driver de danska energiöarna. Då kan vindkraftverken leverera ac till öarna och sedan finns gemensamma omriktare för alla anslutna vindkraftsparker. Och så går det en kabel till Sverige, Danmark, Tyskland, Polen. Och så delar alla vindkraftsparkerna på omriktarna.
Då har vindkraftsbolagen också flexibilitet till vem dom säljer elen.
WIN.
Då har vindkraftsbolagen också flexibilitet till vem dom säljer elen.
WIN.
Här visar du åter igen att du inte har en aning vad du mytar om. HVDC är till skillnad mot konventionella AC-ledningar oflexibla eftersom man inte kan anlägga nya anslutningspunkter i samband med nybyggnation av vindparker (i fallet med ac kan man enkelt bygga hyfsat billiga transformatorer för nyanslutningar, något som inte fungerar i fallet hvdc, något man kan tycka du redan borde veta eftersom du anser dig kunna mer om ämnet än en civilingenjör).