Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Du är känd som forumets störste pajas som strör felaktigheter kring dig i dina förvirrade inlägg.
Som sagt. Personangrepp är något som LaurentiusLucidor är kunnig på. Men något annat har inte märkts.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Kärnkraften är till skillnad från vindkraften planerbar,
Informationen du fick var att förbrukningen inte är planerbar.
Och så förklarade jag triviala marknadsmekanismer som tillämpas för att hantera det.
Ser ut som det var för komplicerat för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Är du möjligen efterbliven eftersom du beter dig på detta oberäkneliga sätt?
Som sagt. Personangrepp är något som LaurentiusLucidor är kunnig på. Men något annat har inte märkts.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Man kunde inte terminssäkra tillgången på vete.... Du verkar hysterisk över detta obestridliga faktum som spräcker ditt felaktiga påstående.
Det man säkrar är pris. Det är en finansiell mekanism.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
På vilket sätt menar du att det faktum att el producerad av landbaserade vindsnurror är något billigare än el producerad i nybyggda reaktorer gör vindkraften lönsam, vilket den bevisligen inte är då branschen varit i ständig kris i minst 10 år trots massiva subventioner!?
Jag refererade till en sammanställning av Energiforsk.
Nog för att jag vet att din förmåga till läsförståelse är obefintlig men några ord borde du väl kunna läsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Frågan är varför du och dina meningsfränder ännu inte har gått ihop och startat bolag än om det är så lönsamt som du påstår? Varför har ni inte gjort det än? Vad väntar ni och resten av energibolagen egentligen på? Är det möjligen för att tekniken inte finns mer än i fantasin som sätter pinnar i hjulet?

Jag tvivlar inte en sekund på att folk i Tyskland är igång med det.
Tar väl ett par år att göra större bergrum dock.
I Sverige är det mer osäkert med lönsamheten dock. Bara titta på prisvariationerna i SE1 och SE2. Något enstaka öre. Det räcker inte på långa vägar.
Vattenfall mumlar om att sparka igång juktan 2030. Det indikerar när dom ser någon möjlig lönsamhet där.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Som vanligt finns inga uträkningar eller länkar när det gäller forumets störste svamlare och besswerwisser.
Varför skulle någon anta att sjökabeln endast håller i 232 dagar? Det är du som är efterbliven så till den milda grad att man inte ens kan placera dig i en obs-klass utan att du får ställa dig i hörnet med dumstruten nedtryckt över vattenskallen...
Fakta lyder enligt följande: Slopad anslutningsavgift för inkoppling av havsbaserade snurror via HVDC kommer att kosta elkunderna 100-500 miljarder (färska siffror visar att man behöver lägga 670 miljarder på att rusta upp elnätet de kommande åren
https://www.nyteknik.se/premium/ny-rapport-670-miljarder-kronor-behovs-for-att-rusta-upp-elnatet-7030099 ).
I verkligheten dock var det just uträkning jag gjorde.
Dom lämnade relevant information. Var bara att räkna med grundskolematte. Mer krävs inte.
Hade du också kunnat göra ifall du klarade grundskolematte.
Det står ju var kabeln kostade. Då är det bara att räkna hur många dagar den används för att man skall komma upp i deras siffra i kr/TWh.
Och det blir just 232 dygn.
Används den fler dagar så går priset per TWh ned.
Och skulle den användas i de 40 år som man anser att en sjökabel håller så är man nere på något öre per kWh.
Det är ju bara att räkna själv och kolla. Dom har ju siffrorna i rapporten. Varför inte göra det istället för att få psykfallsutbrott för att jag räknar och presenterar resultatet.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Den tekniska livslängden för havsbaserade vindsnurror ligger runt 12 år enligt en internationell undersökning. Den ekonomiska livslängden är långt kortare än så, vilket betyder att du som vanligt endast killgissar när du påstår att den ligger på 40 år.
Som vanligt är du så borta att du inte vet vad som står.
Det är inte jag som påstår. Jag refererade till en rapport. Samma rapport som du kramar.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Och vad får man för pengarna?
Billig el ser jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
vilket kommer att ... höja elpriset till tyska nivåer.
Hm, dagens -19 öre/kWh.
Tror att du överdriver lite där.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Du har inte räknat. Du drar som vanligt dina påståenden ur din präktiga häck, vilket bevisas genom att du aldrig kan backa upp dina infantila påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Noll substans och helt fel.
Ny
planerbar elproduktion är på gång:
Vad sägs om att du någon gång försöker läsa det du citerar. Nu ger du ju mig stöd för det du förnekar.
Försök vara lite mindre förvirrad och svamlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Man kan tycka att du borde installera ett alko/psykofarmakalås på datorn för att undvika pinsamma klavertramp som det här inlägget ger prov på.
Vad i helvete mumlar du om här ovan egentligen?
Det jag skriver är fakta, och logiska konsekvenser av fakta.
Och då förklarar jag hur det fungerat med infrastrukturuppbyggnad av internet. Det är marknadsekonomi så jag antar att det är det som gör att du blir helt ställd.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Det finns inget som säger att distributörerna ska återinvestera vinsterna i näten, allra minst när vindsnurrorna kräver dyr och meningslös överdimensionering för höststormar och liknande tillfällen.
Sen kan man ju även tycka att du borde känna till skillnaden mellan regionnät/stamnät vid det här laget....
Distributörerna har som affärside att leverera effekt. Och investerar för att klara det.
Du blandar dock ihop elproducenter med distributörer. Prova att sluta blanda ihop de.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Psykfall/kommunistdåre.

Sa han som blir helt ställd när även enkla marknadsekonomiska mekanismer beskrivs.