2022-03-16, 13:26
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nere i nivå med solenergi. Jag tittar ut från fönstret och ser att flaggorna hänger rakt ner och solen gassar! En härlig vårvinterdag men kanske inte för miljötalibanerna, kinesiska producenter och tyska försäkringsbolag.

Får en känsla av att "de gröna" driver en långsiktig hatkampanj mot kärnkraften i alla dess former. Att då ett annars hyfsat sansat parti som socialdemokraterna hakat på detta är minst sagt anmärkningsvärt. Är makten alltså viktigare än Sveriges välmående? För detta svek bör de straffas på valdagen i september!
Citera
2022-03-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnocarpium
Får en känsla av att "de gröna" driver en långsiktig hatkampanj mot kärnkraften i alla dess former. Att då ett annars hyfsat sansat parti som socialdemokraterna hakat på detta är minst sagt anmärkningsvärt. Är makten alltså viktigare än Sveriges välmående? För detta svek bör de straffas på valdagen i september!

Känsla? Kärnkraftshatet är en sektrörelse i likhet med Livets Ord etc. S är ett makthungrigt parti som har ansett sig själva som det enda parti som kan styra Sverige. Det har inte spelat någon roll för S att de i det läget har allierat sig med MP. De gamla betongsossarna, fackföreningssossarna, skulle vämjas om de fick se vad nutidens S har hållit på med.
Citera
2022-03-18, 12:36
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dagens skratt när man läser de fantastiska siffrorna över vad den svårt hypade vindkraften levererar en marsdag som denna, 3,8% eller 789 MW av vårt behov, det som kallas ospecifierat ligger ju på i stort sett samma nivå enligt SVK 3,5% eller 750 MW, helt sanslöst att det fortfarande hävdas att vindkraft är räddningen för vårt energibehov.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Man kan undra om det har gjorts någon analys gällande vattenkraftens miljöpåverkan vid reglering av den nyckfulla vindkraften (om inte annat kommer nya EU-regler snart att leda till en betydande reduktion av vattenkraften just på grund av dess miljöpåverkan, vilket innebär att vindkraften inte kommer att kunna regleras på samma sätt som tidigare).

Vindproduktionens enormt stora variationer (förändringar överstigande 4000 MW på några timmar är långt ifrån ovanliga och kommer att bli ännu större ju fler snurror man bygger) återspeglar sig givetvis även i vattenkraftens snabbt skiftande produktion, vilket exempelvis leder till ökad erosion och risk för strandning av fiskyngel.

Den enda slutsatsen man kan dra är att vindsnurror på intet sätt är bra för miljön.
Frågan är varför byggnationen fortsätter trots att det nu måste stå klart för alla och envar att snurrorna ej heller har bidragit till lägre elpriser eller större leveranssäkerhet?!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2022-03-18 kl. 12:39.
Citera
2022-03-18, 13:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Man kan undra om det har gjorts någon analys gällande vattenkraftens miljöpåverkan vid reglering av den nyckfulla vindkraften (om inte annat kommer nya EU-regler snart att leda till en betydande reduktion av vattenkraften just på grund av dess miljöpåverkan, vilket innebär att vindkraften inte kommer att kunna regleras på samma sätt som tidigare).

Vindproduktionens enormt stora variationer (förändringar överstigande 4000 MW på några timmar är långt ifrån ovanliga och kommer att bli ännu större ju fler snurror man bygger) återspeglar sig givetvis även i vattenkraftens snabbt skiftande produktion, vilket exempelvis leder till ökad erosion och risk för strandning av fiskyngel.

Den enda slutsatsen man kan dra är att vindsnurror på intet sätt är bra för miljön.
Frågan är varför byggnationen fortsätter trots att det nu måste stå klart för alla och envar att snurrorna ej heller har bidragit till lägre elpriser eller större leveranssäkerhet?!

För att strö ännu mer salt i såren för dessa vindkraftskramare så är utav 42 planerade parker 32 stoppade på grund av veto från de kommuner som skulle bli påtvingade dessa satans fågelhackare

Man får väl förmoda att vår nimby-mnister Farmanbars Nacka var en av dem, men det är bara min gissning.
Citera
2022-03-18, 21:10
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För att strö ännu mer salt i såren för dessa vindkraftskramare så är utav 42 planerade parker 32 stoppade på grund av veto från de kommuner som skulle bli påtvingade dessa satans fågelhackare

Man får väl förmoda att vår nimby-mnister Farmanbars Nacka var en av dem, men det är bara min gissning.

Det är väl därför klimathackarna tror det blir bättre om de, så att säga, drar till havs med sina snurriga missfoster 😉

Man kan även stila undra varför alla dessa klimatarbetsmiljarder (via diverse pretentiösa klimatstrateger, klimatfonder och klimatråd) som västvärlden redan spenderat inte fått klimatförbättringen att upphöra eller att få Keelingkurvan att slakna... Eller varför den "globala uppvärmningen" inte hittat ned till södra hemisfären..

Tänk om det i själva verket är vindens riktning som avgör om det blir kallare eller varmare under en klimatperiod? Och tänk om livets gas (CO2) inte styr vindens riktning utan bara välsignar Jorden med mer grönska?

Alltså: tacka vet jag kärnkraft!
/G
Citera
2022-03-19, 09:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det är väl därför klimathackarna tror det blir bättre om de, så att säga, drar till havs med sina snurriga missfoster 😉

Man kan även stila undra varför alla dessa klimatarbetsmiljarder (via diverse pretentiösa klimatstrateger, klimatfonder och klimatråd) som västvärlden redan spenderat inte fått klimatförbättringen att upphöra eller att få Keelingkurvan att slakna... Eller varför den "globala uppvärmningen" inte hittat ned till södra hemisfären..

Tänk om det i själva verket är vindens riktning som avgör om det blir kallare eller varmare under en klimatperiod? Och tänk om livets gas (CO2) inte styr vindens riktning utan bara välsignar Jorden med mer grönska?

Alltså: tacka vet jag kärnkraft!
/G

Önsketänkande kommer inte att lösa energikrisen, vindkraft är helt opålitlig och det räknade våra förfäder ut för länge sedan.

Så länge vi inte har en stabil baskraft i botten så kommer vi att lida av energibrist under vissa perioder, så djävla enkelt är det, det är dags att göra som Belgien och Tyskland, ompröva sitt motstånd till kärnkraft och satsa fullt ut på den nya generationen av kärnkraftverk, elområde 4 måste få något stabilt som levererar energi.
Citera
2022-03-20, 14:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du är känd som forumets störste pajas som strör felaktigheter kring dig i dina förvirrade inlägg.
Som sagt. Personangrepp är något som LaurentiusLucidor är kunnig på. Men något annat har inte märkts.

Citat:
Kärnkraften är till skillnad från vindkraften planerbar,
Informationen du fick var att förbrukningen inte är planerbar.

Och så förklarade jag triviala marknadsmekanismer som tillämpas för att hantera det.
Ser ut som det var för komplicerat för dig.

Citat:
Är du möjligen efterbliven eftersom du beter dig på detta oberäkneliga sätt?
Som sagt. Personangrepp är något som LaurentiusLucidor är kunnig på. Men något annat har inte märkts.

Citat:
Man kunde inte terminssäkra tillgången på vete.... Du verkar hysterisk över detta obestridliga faktum som spräcker ditt felaktiga påstående.
Det man säkrar är pris. Det är en finansiell mekanism.

Citat:
På vilket sätt menar du att det faktum att el producerad av landbaserade vindsnurror är något billigare än el producerad i nybyggda reaktorer gör vindkraften lönsam, vilket den bevisligen inte är då branschen varit i ständig kris i minst 10 år trots massiva subventioner!?
Jag refererade till en sammanställning av Energiforsk.
Nog för att jag vet att din förmåga till läsförståelse är obefintlig men några ord borde du väl kunna läsa.

Citat:
Frågan är varför du och dina meningsfränder ännu inte har gått ihop och startat bolag än om det är så lönsamt som du påstår? Varför har ni inte gjort det än? Vad väntar ni och resten av energibolagen egentligen på? Är det möjligen för att tekniken inte finns mer än i fantasin som sätter pinnar i hjulet?
Jag tvivlar inte en sekund på att folk i Tyskland är igång med det.
Tar väl ett par år att göra större bergrum dock.

I Sverige är det mer osäkert med lönsamheten dock. Bara titta på prisvariationerna i SE1 och SE2. Något enstaka öre. Det räcker inte på långa vägar.
Vattenfall mumlar om att sparka igång juktan 2030. Det indikerar när dom ser någon möjlig lönsamhet där.

Citat:
Som vanligt finns inga uträkningar eller länkar när det gäller forumets störste svamlare och besswerwisser.
Varför skulle någon anta att sjökabeln endast håller i 232 dagar? Det är du som är efterbliven så till den milda grad att man inte ens kan placera dig i en obs-klass utan att du får ställa dig i hörnet med dumstruten nedtryckt över vattenskallen...

Fakta lyder enligt följande: Slopad anslutningsavgift för inkoppling av havsbaserade snurror via HVDC kommer att kosta elkunderna 100-500 miljarder (färska siffror visar att man behöver lägga 670 miljarder på att rusta upp elnätet de kommande åren https://www.nyteknik.se/premium/ny-rapport-670-miljarder-kronor-behovs-for-att-rusta-upp-elnatet-7030099 ).
I verkligheten dock var det just uträkning jag gjorde.
Dom lämnade relevant information. Var bara att räkna med grundskolematte. Mer krävs inte.
Hade du också kunnat göra ifall du klarade grundskolematte.

Det står ju var kabeln kostade. Då är det bara att räkna hur många dagar den används för att man skall komma upp i deras siffra i kr/TWh.
Och det blir just 232 dygn.
Används den fler dagar så går priset per TWh ned.

Och skulle den användas i de 40 år som man anser att en sjökabel håller så är man nere på något öre per kWh.

Det är ju bara att räkna själv och kolla. Dom har ju siffrorna i rapporten. Varför inte göra det istället för att få psykfallsutbrott för att jag räknar och presenterar resultatet.

Citat:
Den tekniska livslängden för havsbaserade vindsnurror ligger runt 12 år enligt en internationell undersökning. Den ekonomiska livslängden är långt kortare än så, vilket betyder att du som vanligt endast killgissar när du påstår att den ligger på 40 år.
Som vanligt är du så borta att du inte vet vad som står.
Det är inte jag som påstår. Jag refererade till en rapport. Samma rapport som du kramar.

Citat:
Och vad får man för pengarna?
Billig el ser jag.

Citat:
vilket kommer att ... höja elpriset till tyska nivåer.
Hm, dagens -19 öre/kWh.
Tror att du överdriver lite där.

Citat:
Du har inte räknat. Du drar som vanligt dina påståenden ur din präktiga häck, vilket bevisas genom att du aldrig kan backa upp dina infantila påståenden.

Citat:
Noll substans och helt fel.
Ny planerbar elproduktion är på gång:
Vad sägs om att du någon gång försöker läsa det du citerar. Nu ger du ju mig stöd för det du förnekar.
Försök vara lite mindre förvirrad och svamlig.

Citat:
Man kan tycka att du borde installera ett alko/psykofarmakalås på datorn för att undvika pinsamma klavertramp som det här inlägget ger prov på.
Vad i helvete mumlar du om här ovan egentligen?

Det jag skriver är fakta, och logiska konsekvenser av fakta.
Och då förklarar jag hur det fungerat med infrastrukturuppbyggnad av internet. Det är marknadsekonomi så jag antar att det är det som gör att du blir helt ställd.

Citat:
Det finns inget som säger att distributörerna ska återinvestera vinsterna i näten, allra minst när vindsnurrorna kräver dyr och meningslös överdimensionering för höststormar och liknande tillfällen.

Sen kan man ju även tycka att du borde känna till skillnaden mellan regionnät/stamnät vid det här laget....
Distributörerna har som affärside att leverera effekt. Och investerar för att klara det.
Du blandar dock ihop elproducenter med distributörer. Prova att sluta blanda ihop de.

Citat:
Psykfall/kommunistdåre.
Sa han som blir helt ställd när även enkla marknadsekonomiska mekanismer beskrivs.
Citera
2022-03-20, 14:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
tacka vet jag kärnkraft!
Ni som vill ha det kan faktiskt ordna det själv. Dels genom att öppna plånböckerna och bygga.
Nu gör ni dock inte det utan sitter här initiativlösa och jämrar er, och menar att någon annan skall göra något.

Men det finns ju en sak ni kan göra. Det är att köpa enbart kärnkraftsel.
Är ni fler som gör det än vad som produceras kärnkraftsel så kommer priset på den att stiga och till slut kommer väl någon annan att bygga en kärnkraftverk. Med tillräcklig högt elpris så blir det lönsamt.

Jag är helt ok med att ni gör så.
Då får jag lägre elpris iom att ni försvinner som konsumenter från icke-kärnkraft.
Citera
2022-03-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Du kan kolla mina inlägg från flera år tillbaka i tiden rörande detta ämne.
I stort sett alla problem jag belyst i mina inlägg har slagit in.
Dina inlägg har inte ens giltighet i samma sekund de skrivs....

Citat:
Informationen du fick var att förbrukningen inte är planerbar.

Och så förklarade jag triviala marknadsmekanismer som tillämpas för att hantera det.
Ser ut som det var för komplicerat för dig.

Så du tycker att det är en bra idé att försöka lösa en föränderlig icke planerbar förbrukning med hjälp av icke planerbara energislag som har en helt slumpmässig produktion? Bara en idiot kan tycka att det är en bra idé att försöka försörja ett i-land på det sättet eftersom vindkraften producerar som mest under perioder då låg efterfrågan råder vilket bäddar för kaos.

Citat:
Det man säkrar är pris. Det är en finansiell mekanism.

En mekanism som visat sig verkningslös i fallet vete från Ukraina.

Citat:
Jag refererade till en sammanställning av Energiforsk.
Nog för att jag vet att din förmåga till läsförståelse är obefintlig men några ord borde du väl kunna läsa.

Din slutsats är felaktig, något även en analfabet kan konstatera.

Citat:
Jag tvivlar inte en sekund på att folk i Tyskland är igång med det.
Tar väl ett par år att göra större bergrum dock.

Nu gör du som Farmanbar. Killgissar när kunskaperna tryter.

Citat:
I Sverige är det mer osäkert med lönsamheten dock. Bara titta på prisvariationerna i SE1 och SE2. Något enstaka öre. Det räcker inte på långa vägar.
Vattenfall mumlar om att sparka igång juktan 2030. Det indikerar när dom ser någon möjlig lönsamhet där.

Varför argumenterar du då emot mig när jag framför åsikten att lönsamheten är ytterst osäker (egentligen borde det stå garanterat obefintlig om man ser till det historiska utfallet)?

Citat:
I verkligheten dock var det just uträkning jag gjorde.
Dom lämnade relevant information. Var bara att räkna med grundskolematte. Mer krävs inte.
Hade du också kunnat göra ifall du klarade grundskolematte.

Det står ju var kabeln kostade. Då är det bara att räkna hur många dagar den används för att man skall komma upp i deras siffra i kr/TWh.
Och det blir just 232 dygn.
Används den fler dagar så går priset per TWh ned.

Och skulle den användas i de 40 år som man anser att en sjökabel håller så är man nere på något öre per kWh.

Det är ju bara att räkna själv och kolla. Dom har ju siffrorna i rapporten. Varför inte göra det istället för att få psykfallsutbrott för att jag räknar och presenterar resultatet.

Som vanligt är du så borta att du inte vet vad som står.
Det är inte jag som påstår. Jag refererade till en rapport. Samma rapport som du kramar.

Du påstår att utbyggnationen ska ske till kostnaden "några öre per KWh" men har totalt missat att pengarna i så fall måste lånas upp. Vad kostar det att låna 500 miljarder i "40 år" och var har du angett räntekostnaden i dina "uträkningar" som ingen sett?

Du räknar sedan på sjökabelns livslängd samtidigt som jag upplyst dig om vindsnurrornas tekniska (12 år) samt ekonomiska dito (det finns typfall på 4-8 år).
Du verkar tror att kabeln på något magiskt sätt kommer att kunna skapa el på egen hand även när det inte längre finns några verksamma snurror i andra änden av ledningen.

Tyvärr, du kommer inte undan det faktum att subventionen av inkopplingsavgiften av havsbaserad slumpkraft kommer att kosta elkunderna 100-500 miljarder back-up exkluderat!

Citat:
Billig el ser jag.

Jag antar att du bor i en papplåda som värms och lyses upp med hjälp av stearinljus.
Frågar du någon som bor i landets sydliga elområden så får du svaret att elen är allt annat än billig.

Citat:
Hm, dagens -19 öre/kWh.
Tror att du överdriver lite där.

Kan du inte göra en uträkning av snittpriset för i år, du som har gått ut grundskolan och allt...

Citat:
Det jag skriver är fakta, och logiska konsekvenser av fakta.
Och då förklarar jag hur det fungerat med infrastrukturuppbyggnad av internet. Det är marknadsekonomi så jag antar att det är det som gör att du blir helt ställd.

Googlar man Dunning-Kruger så är det ditt namn som dyker upp som exempel.

Citat:
Distributörerna har som affärside att leverera effekt. Och investerar för att klara det.
Du blandar dock ihop elproducenter med distributörer. Prova att sluta blanda ihop de.

Nej det gör jag inte. Det är du som inte vet något om ämnet som diskuteras.
Det är allmänt känt att underhållet av både stam och regionnät är eftersatt.
Stora delar av stamnätet måste bytas ut eftersom många av de äldre ledningarna börjat nå sin tekniska livslängd.

Citat:
Sa han som blir helt ställd när även enkla marknadsekonomiska mekanismer beskrivs.

Sa han som är utskrattad i ekonomiformet, utöver gapflabben som rungar i alla andra delar av forat så fort du postar ditt idiotiska spam det vill säga.
Citera
2022-03-21, 11:49
Medlem
Havsbaserade vindsnurror är inte bara olönsamma och opålitliga, de hotar även fiskerinäringen och miljön:

Citat:
Fiskare om havsbaserad vindkraft: ”Katastrof”

Svenska fiskare oroas av omfattande planer på att bygga vindkraftverk till havs, bland annat i Skagerrak. Det blir ingen plats kvar att fiska på, befarar man. "Även om bara en bråkdel byggs är det katastrof", säger Anton Paulrud, ordförande i Swedish Pelagic Federation.

Kan inte tråla
Fiske är en verksamhet som kräver utrymme.

– Vi kan inte köra i sicksack mellan vindkraftverken. Trålen kan vara 500 meter lång, plus vajrar. Dessutom behövs en säkerhetszon. Dels kan man skada vindkraftverken, men det värsta är om båten fastnar i någonting. Då kan det gå riktigt illa, även med besättningen, säger Anton Paulrud.

Swedish Pelagic Federation organiserar fiskare som går efter sill, skarpsill, makrill och annat i den öppna vattenmassan, alltså inte vid botten.

Yrkesfiskare som söker sin fångst vid havsbotten, bland annat med bottentrål, organiseras i Sveriges Fiskare. EU vill att de två typerna av fisken har olika producentorganisationer.

Trålning vid botten går inte alls att göra i vindkraftparker, av hänsyn till de kablar som ingår i anläggningen.

"Nykolonialism"

Peter Ronelöv Olsson, ordförande i Sveriges Fiskare, tycker att planeringen av vindkraft till havs hittills tagit för lite hänsyn till fiskets intressen.

– Och det har varit i riksintresseområden för yrkesfiske, sådana som staten har klassat som viktiga för självhushållning. Men det struntar de fullständigt i, säger Peter Ronelöv Olsson.

---

Förutom konflikten om utrymmet till havs, finns också en oro hos yrkesfiskarna för att vindsnurrorna påverkar fisken på olika sätt. Ljud som kan störa sillens känsliga kommunikation är ett exempel.

– Det behövs betydligt mera kunskap om detta än vi har idag, anser Anton Paulrud.

https://www.nyteknik.se/energi/fiskare-om-havsbaserad-vindkraft-katastrof-7030576

Det är dags att skrinlägga planerna på att låta elkunderna subventionera inkopplingen av havsbaserade vindsnurror!
Citera
2022-03-21, 16:48
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Läste följande kloka ord av Leif Stenberg på Energiuppropet Facebook som jag vill skicka vidare (min fetstil) :

Citat:
Enligt ellagen får nätägaren inte välta över kostnaden för anslutningen på kollektivet. En ändring av detta kräver ett riksdagsbeslut, det finns inget undantag för vindkraftverk till havs. I min kommun har ägarna av 7 vindkraftverk fått betala mer än 6 miljoner/verk i anslutningsavgift för en anslutning på land. Nätägaren har krävt betalning innan vindkraftparken får anslutas. Troligen kan anslutning av en vindkraftpark till havs kosta lika mycket eller mer för varje vindkraftverk. Läs Ellagen;

"9 a § En nättariff för anslutning till en ledning eller ett ledningsnät ska utformas så att nätkoncessionshavarens skäliga kostnader för anslutningen täcks. Anslutningspunktens geografiska läge och den avtalade effekten i anslutningspunkten ska särskilt beaktas. Lag (2009:892).

9 b § Om staten enligt ett avtal med innehavaren av en nätkoncession har finansierat åtgärder som är nödvändiga för att öka elnätets kapacitet för att underlätta anslutningen av anläggningar för produktion av förnybar el, ska nättariffen för anslutning utformas så att den som vill ansluta en anläggning ersätter nätkoncessionshavarens kostnader för sådana åtgärder i den del som svarar mot anläggningens andel av den totala kapacitetsökningen. Detta gäller även om nätkoncessionen överlåts. Lag (2014:391)."

Vi som har analytisk förmåga och känner ett ansvar för vårt land måste återta kontrollen över landet. Nuvarande tomat(s)oppa till regering måste bort. Och vi måste snarast utkräva ansvar från "våra" EU-parlamentariker som säljer ut vårt välstånd med totalt missriktad politisk förevändning som de kallar "klimatarbete". I min värld är dessa personer ryggradslösa, karriärsökande globalist-Quislingar. För att inte tala om de lika svekfulla evertebrater som påstår sig "föra Sveriges talan" inom FN-byråkratin...
Citera
2022-03-21, 17:16
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Du kan kolla mina inlägg från flera år tillbaka i tiden rörande detta ämne.
I stort sett alla problem jag belyst i mina inlägg har slagit in.
Dina inlägg har inte ens giltighet i samma sekund de skrivs....

Så du tycker att det är en bra idé att försöka lösa en föränderlig icke planerbar förbrukning med hjälp av icke planerbara energislag som har en helt slumpmässig produktion? Bara en idiot kan tycka att det är en bra idé att försöka försörja ett i-land på det sättet eftersom vindkraften producerar som mest under perioder då låg efterfrågan råder vilket bäddar för kaos.

En mekanism som visat sig verkningslös i fallet vete från Ukraina.

Din slutsats är felaktig, något även en analfabet kan konstatera.

Nu gör du som Farmanbar. Killgissar när kunskaperna tryter.

Varför argumenterar du då emot mig när jag framför åsikten att lönsamheten är ytterst osäker (egentligen borde det stå garanterat obefintlig om man ser till det historiska utfallet)?

Du påstår att utbyggnationen ska ske till kostnaden "några öre per KWh" men har totalt missat att pengarna i så fall måste lånas upp. Vad kostar det att låna 500 miljarder i "40 år" och var har du angett räntekostnaden i dina "uträkningar" som ingen sett?

Du räknar sedan på sjökabelns livslängd samtidigt som jag upplyst dig om vindsnurrornas tekniska (12 år) samt ekonomiska dito (det finns typfall på 4-8 år).
Du verkar tror att kabeln på något magiskt sätt kommer att kunna skapa el på egen hand även när det inte längre finns några verksamma snurror i andra änden av ledningen.

Tyvärr, du kommer inte undan det faktum att subventionen av inkopplingsavgiften av havsbaserad slumpkraft kommer att kosta elkunderna 100-500 miljarder back-up exkluderat!

Jag antar att du bor i en papplåda som värms och lyses upp med hjälp av stearinljus.
Frågar du någon som bor i landets sydliga elområden så får du svaret att elen är allt annat än billig.

Kan du inte göra en uträkning av snittpriset för i år, du som har gått ut grundskolan och allt...

Googlar man Dunning-Kruger så är det ditt namn som dyker upp som exempel.

Nej det gör jag inte. Det är du som inte vet något om ämnet som diskuteras.
Det är allmänt känt att underhållet av både stam och regionnät är eftersatt.
Stora delar av stamnätet måste bytas ut eftersom många av de äldre ledningarna börjat nå sin tekniska livslängd.

Sa han som är utskrattad i ekonomiformet, utöver gapflabben som rungar i alla andra delar av forat så fort du postar ditt idiotiska spam det vill säga.

I Tyskland håller ett Vindkraftverk som längst 20 år, sedan anses de inte säkra längre pga att stålet mattas ut.

Snittåldern när de tas ur bruk är 16,5 år.

Ett kärnkraftverk verkar hålla minst 50 år om inte politiker lägger sig i.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in