2022-07-09, 16:36
Medlem
Flashbackatmes avatar
Är man för vindkraft är man lika efterbliven som våra korrupta idiotpolitiker
Citera
2022-07-09, 16:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Fyll även på att underhåll för dem ligger i miljonklassen. Iaf kullagerbyte vad jag har fått höra.
Kullagren måste väl bytas i alla kraftverk när dom blivit slitna oavsett om energin kommer från vattenkraft, vindkraft, kolkraft eller kärnkraft så hur detta kan vara ett argument just mot vindkraften och inte mot andra energikällor får du gärna förklara.
Citera
2022-07-09, 17:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
1. Jan Blomgren är kärnkraftslobbyist.
2. Den enda fungerande SMRtekniken som finns tillgänglig idag är kinesisk. Så, är det ett problem att vindkraften är kinesisk men helt oproblematisk att reaktorn är det?

Nej vi kommer inte köpa kinesiska kärnkraftverk. Finns många västerländska och SMR utvecklas även i väst. Om de kinesiska redan är operativa så kommer vi ändå inte vilja ha dem. D.v.s. en halmgubbe. Du hittar på att vi skall köpa kinesiska kraftverk och sedan jämför du det med kinesisk vindkraft. Efter som första påståendet var påhitt så blir andra påståendet irrelevant.
Citera
2022-07-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej vi kommer inte köpa kinesiska kärnkraftverk. Finns många västerländska och SMR utvecklas även i väst. Om de kinesiska redan är operativa så kommer vi ändå inte vilja ha dem. D.v.s. en halmgubbe. Du hittar på att vi skall köpa kinesiska kraftverk och sedan jämför du det med kinesisk vindkraft. Efter som första påståendet var påhitt så blir andra påståendet irrelevant.

Ok, visa var den västerländska SMRreaktorn som är i drift finns.
Citera
2022-07-09, 17:06
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Varför vägrar Jan Blomgren berätta att han sa upp sig från sin professorstjänst 2009?
Ingen aning, berätta.
Citera
2022-07-09, 17:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kullagren måste väl bytas i alla kraftverk när dom blivit slitna oavsett om energin kommer från vattenkraft, vindkraft, kolkraft eller kärnkraft så hur detta kan vara ett argument just mot vindkraften och inte mot andra energikällor får du gärna förklara.

För att de är så många, så utspridda geografiskt och sitter så klumpigt till uppe i ett torn. Istället för några turbiner på en och samma plats som genererar en massa energi så är det hundratals utspridda som bara producerar lite energi ibland.

Ni är så envisa, alla vet att vindkraften är skit men ni skall slösa skattepengar och förstöra miljön i 10 år till innan ni tvingas erkänna det. Då kommer skattebetalarna få betala för att riva skiten medans fundamenten kommer stå kvar i evig tid för det blir för dyrt att återställa naturen.
Citera
2022-07-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ingen aning, berätta.

Jag har ingen aning, det börjar bara bli rätt provocerande att se Timbro presentera honom som "professor i kärnfysik" när han inte varit professor på snart 15 år.
Citera
2022-07-09, 17:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ok, visa var den västerländska SMRreaktorn som är i drift finns.

Vi kommer inte köpa kinesiska SMR (R-et står för reaktor så konstigt att skriva det dubbelt). Det är det jag skriver. Därför spelar det ingen roll om de har dem i drift, för vi kommer inte köpa dem. De får sälja dem till Afrika.
Citera
2022-07-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi kommer inte köpa kinesiska SMR (R-et står för reaktor så konstigt att skriva det dubbelt). Det är det jag skriver. Därför spelar det ingen roll om de har dem i drift, för vi kommer inte köpa dem. De får sälja dem till Afrika.

Det var inte frågan. Visa nu var realistisk smrteknik som inte är kinesisk finns.
Citera
2022-07-09, 19:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det var inte frågan. Visa nu var realistisk smrteknik som inte är kinesisk finns.

Jag vet inte vad du hade för korkad fråga, inget jag är intresserad av i alla fall. Jag tror det var något du är intresserad av? Studera dina intressen för dig själv och inbilla dig inte att vi skall engagera oss i dina halmgubbar. Mitt svar var att det spelar ingen roll om Kina har den tekniken eller inte, det är irrelevant för den svenska debatten för vi kommer inte köpa det. Sydafrika kanske har byggt en cykelpump, det intresserar mig inte för det har lika lite med den svenska vindkrafts- eller kärnkraftsdebatten att göra som dina kinesiska SMR. Kryp in i ditt kinesiska vindkraftverk nu och njut av ljudet.
Citera
2022-07-10, 13:38
Medlem
Citat:
Varför vägrar Jan Blomgren berätta att han sa upp sig från sin professorstjänst 2009?

Professor som akademisk titel har inom vissa ämnen (inte minst de naturvetenskapliga) enligt tradition följt med personen även efter avslutad anställning.

Än mer intressant är att du istället för att bemöta sakfrågan väljer att fokusera på om han borde kallas för Professor Blomgren eller Docent Blomgren. Men det sistnämnda gissar jag att du inte har någon aning om vad det är. Varsågod och googla.
Citera
2022-07-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKotte
Professor som akademisk titel har inom vissa ämnen (inte minst de naturvetenskapliga) enligt tradition följt med personen även efter avslutad anställning.

Än mer intressant är att du istället för att bemöta sakfrågan väljer att fokusera på om han borde kallas för Professor Blomgren eller Docent Blomgren. Men det sistnämnda gissar jag att du inte har någon aning om vad det är. Varsågod och googla.

Vilken sakfråga? Att Jan Blomgren är kärnkraftslobbyist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in