Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men sen händer nånting i atmosfären med växthusgaser, till skillnad från den utan. Det sker en kraftig förmering av energin, totalt i strid med kända och i övrigt vedertagna naturlagar.
Det som händer är att delar av värmestrålningen absorberas i atmosfären och strålar tillbaka till ytan, helt och hållet i linje med vedertagna naturlagar.
Citera
2022-03-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det som händer är att delar av värmestrålningen absorberas i atmosfären och strålar tillbaka till ytan, helt och hållet i linje med vedertagna naturlagar.

Tänk dig att du häller upp varmt kaffe i en kopp. Värmen strålar ut från koppen, och sen...sen...STRÅLAR VÄRMEN TILLBAKA IGEN SÅ ATT KAFFET BLIR ÄNNU VARMARE ÄN FRÅN BÖRJAN!!!!!!

Hur troligt känns det? Jag har i alla fall aldrig varit med om något liknande.
Senast redigerad av Fleuch 2022-03-07 kl. 20:17.
Citera
2022-03-07, 20:40
Medlem
Citat:
Tänk dig att du häller upp varmt kaffe i en kopp. Värmen strålar ut från koppen, och sen...sen...STRÅLAR VÄRMEN TILLBAKA IGEN SÅ ATT KAFFET BLIR ÄNNU VARMARE ÄN FRÅN BÖRJAN!!!!!!
Dina analogier är faktiskt rätt usla. Kaffet kan inte bli varmare för att inget värme tillförs. Jorden tillförs ständigt energi från solen. Tänk dig istället att du har kaffet på spisen där solen får motsvara den varma plattan. Blir det varmare i grytan om du lägger på locket?
Citera
2022-03-07, 21:03
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Dina analogier är faktiskt rätt usla. Kaffet kan inte bli varmare för att inget värme tillförs. Jorden tillförs ständigt energi från solen. Tänk dig istället att du har kaffet på spisen där solen får motsvara den varma plattan. Blir det varmare i grytan om du lägger på locket?
Så vår atmosfär är alltså ett slutet system iom växthuseffekten med tanke på locket på kastrullen? Annars ska du nog spara på spydigheterna om usla analogier min bäste herre
Citera
2022-03-07, 21:07
Medlem
Citat:

Dina jämförelser hade säkert varit utmärkta, om det inte varit för att dem inte har nånting direkt att göra med den växthuseffekt som beskrivs av FN's klimatpanel och Wikipedia m.fl. Åter igen: 396 är mer än 341, eller exakt vilka siffror det nu var. Det handlar alltså om energi som blir till MER energi. Som genom ett trollslag. Det låter jättefånigt, jag vet. Men skyll inte på mig. Det är inte jag som har hittat på dumheterna.
Citera
2022-03-07, 21:35
Medlem
Citat:
Dina jämförelser hade säkert varit utmärkta, om det inte varit för att dem inte har nånting direkt att göra med den växthuseffekt som beskrivs av FN's klimatpanel och Wikipedia m.fl. Åter igen: 396 är mer än 341, eller exakt vilka siffror det nu var. Det handlar alltså om energi som blir till MER energi. Som genom ett trollslag. Det låter jättefånigt, jag vet. Men skyll inte på mig. Det är inte jag som har hittat på dumheterna.
Nej, det är *samma* energi som studsar mellan jordytan och atmosfären.
Citera
2022-03-08, 17:08
Medlem
Citat:
Nej, det är *samma* energi som studsar mellan jordytan och atmosfären.

Om jag får återgå till min analogi med en bil, om du minns:det är givtvis möjligt, om man byter ut nån gammal automatlåda från 70-talet mot nånting modernare och effektivare, att man kan få ett mindre effekt-svinn. MEN...det kan aldrig bli MER hästkrafter mätt på hjulen än på motorn.

Du verkar inte kunna ta till dig att exakt detta omöjliga tydligen sker i atmosfären hela tiden, om man ska tro FN's klimatpanel m.fl. Siffrorna talar sitt tydliga språk, du kan inte förklara bort att exempelvis: 341<396, det som vi började diskussionen med.
Citera
2022-03-08, 17:18
Medlem
Citat:
Du verkar inte kunna ta till dig att exakt detta omöjliga tydligen sker i atmosfären hela tiden, om man ska tro FN's klimatpanel m.fl. Siffrorna talar sitt tydliga språk, du kan inte förklara bort att exempelvis: 341<396, det som vi började diskussionen med.
Du verkar inte kunna ta till dig hur det fungerar, så du får nog leva med att om det å ena sidan är världens samlade forskarkår och å andra sidan du som tittat på ett diagram är oddsen att det är du som inte fattar, inte alla andra.
Citera
2022-03-09, 08:23
Medlem
Citat:
Om jag får återgå till min analogi med en bil, om du minns:det är givtvis möjligt, om man byter ut nån gammal automatlåda från 70-talet mot nånting modernare och effektivare, att man kan få ett mindre effekt-svinn. MEN...det kan aldrig bli MER hästkrafter mätt på hjulen än på motorn.

Jo, det kan du, om du har en energibuffert någonstans. Typ hybridbil.

Energiutbytet mellan atmosfären, solen och rymden sker inte momentant så du kan inte se det som en transmission.
Citera
2022-03-09, 12:43
Medlem
Citat:

Bättre jämförelse:
I ditt lågisolerade garage ställer du en 1kW byggfläkt som värmer i några dygn med nollgradigt ute. Temperaturen stannar på 10 grader. Det betyder att i jämvikt lämnar 1kW byggnaden vid 10 graders skillnad.

Jag gör samma i mitt garage som är bättre isolerat, och temperaturen stannar på 20 grader. Samma effekt, 1kW, lämnar även mitt garage, men vid en högre temperaturskillnad (20 grader) mellan garaget och omgivningen.

Detta är analogt med växthuseffekten. Utanför jorden är temperaturen ca -270 grader. Och på jorden har vi i snitt 15 grader.

Jorden strålar ut lika mycket som solen strålar in. Tack vare "isoleringen" (atmosfären) och värmekapaciteten (hav, berg, våtmark), blir temperaturen någorlunda jämn.

På månen saknas hav och nämnvärd atmosfär. Där varierar temperaturen flera hundra grader, med ett medel på ca -20 grader. Jorden skulle vara i ett liknande läge utan växthuseffekt och med frysta hav, då skulle medeltemperaturen ligga på högst -18, men antagligen lägre då snö och is skulle reflektera bort en stor andel av solljuset
Citera
2022-03-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, det kan du, om du har en energibuffert någonstans. Typ hybridbil.

Ja!. Men jag skrev faktiskt "motorn". Singularis. En hybrid har ju minst två motorer.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Energiutbytet mellan atmosfären, solen och rymden sker inte momentant så du kan inte se det som en transmission.

När det plötsligt blir mer av nånting trots att det inte borde, då har det skett kreativ bokföring. Fattar inte hur man ska komma runt det.
Citera
2022-03-09, 15:37
Medlem
Citat:
När det plötsligt blir mer av nånting trots att det inte borde, då har det skett kreativ bokföring. Fattar inte hur man ska komma runt det.

Det kommer man runt genom att använda matematiska modeller och formler. Alltså inte genom att bevisa att det faktiskt fungerar så, mer än på pappret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in