Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Om jag får återgå till min analogi med en bil, om du minns:det är givtvis möjligt, om man byter ut nån gammal automatlåda från 70-talet mot nånting modernare och effektivare, att man kan få ett mindre effekt-svinn. MEN...det kan aldrig bli MER hästkrafter mätt på hjulen än på motorn.
Du verkar inte kunna ta till dig att exakt detta omöjliga tydligen sker i atmosfären hela tiden, om man ska tro FN's klimatpanel m.fl. Siffrorna talar sitt tydliga språk, du kan inte förklara bort att exempelvis: 341<396, det som vi började diskussionen med.
Bättre jämförelse:
I ditt lågisolerade garage ställer du en 1kW byggfläkt som värmer i några dygn med nollgradigt ute. Temperaturen stannar på 10 grader. Det betyder att i jämvikt lämnar 1kW byggnaden vid 10 graders skillnad.
Jag gör samma i mitt garage som är bättre isolerat, och temperaturen stannar på 20 grader. Samma effekt, 1kW, lämnar även mitt garage, men vid en högre temperaturskillnad (20 grader) mellan garaget och omgivningen.
Detta är analogt med växthuseffekten. Utanför jorden är temperaturen ca -270 grader. Och på jorden har vi i snitt 15 grader.
Jorden strålar ut lika mycket som solen strålar in. Tack vare "isoleringen" (atmosfären) och värmekapaciteten (hav, berg, våtmark), blir temperaturen någorlunda jämn.
På månen saknas hav och nämnvärd atmosfär. Där varierar temperaturen flera hundra grader, med ett medel på ca -20 grader. Jorden skulle vara i ett liknande läge utan växthuseffekt och med frysta hav, då skulle medeltemperaturen ligga på högst -18, men antagligen lägre då snö och is skulle reflektera bort en stor andel av solljuset