Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Bättre jämförelse:
I ditt lågisolerade garage ställer du en 1kW byggfläkt som värmer i några dygn med nollgradigt ute. Temperaturen stannar på 10 grader. Det betyder att i jämvikt lämnar 1kW byggnaden vid 10 graders skillnad.

Jag gör samma i mitt garage som är bättre isolerat, och temperaturen stannar på 20 grader. Samma effekt, 1kW, lämnar även mitt garage, men vid en högre temperaturskillnad (20 grader) mellan garaget och omgivningen.

Detta är analogt med växthuseffekten. Utanför jorden är temperaturen ca -270 grader. Och på jorden har vi i snitt 15 grader.

Jorden strålar ut lika mycket som solen strålar in. Tack vare "isoleringen" (atmosfären) och värmekapaciteten (hav, berg, våtmark), blir temperaturen någorlunda jämn.

På månen saknas hav och nämnvärd atmosfär. Där varierar temperaturen flera hundra grader, med ett medel på ca -20 grader. Jorden skulle vara i ett liknande läge utan växthuseffekt och med frysta hav, då skulle medeltemperaturen ligga på högst -18, men antagligen lägre då snö och is skulle reflektera bort en stor andel av solljuset

Du gör precis som Xenonen, en sorts omvänd halmgubbe. Du hittar på en egen växthuseffekt, som inte är FN's klimatpanelens växthuseffekt, och sen försvarar du den. Faktum är: Energibudget-diagrammen visar tydligt att först finns det energi, och sen blir det mer energi. Titta på siffrorna!
Citera
2022-03-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Du gör precis som Xenonen, en sorts omvänd halmgubbe. Du hittar på en egen växthuseffekt, som inte är FN's klimatpanelens växthuseffekt, och sen försvarar du den. Faktum är: Energibudget-diagrammen visar tydligt att först finns det energi, och sen blir det mer energi. Titta på siffrorna!
Energidiagrammet visar att du har energibalans vilket jag visade. Du plockar bara godtyckligt ut två av siffrorna.

Om jag säger att 1+3+6=2+8 och du kontrar med att det inte går ihop för att 3 < 8, hur smart tycker du det är?
Citera
2022-03-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ja!. Men jag skrev faktiskt "motorn". Singularis. En hybrid har ju minst två motorer.

När det plötsligt blir mer av nånting trots att det inte borde, då har det skett kreativ bokföring. Fattar inte hur man ska komma runt det.

Det är ett komplext system som du säkert är intresserad att lära dig mer av.
Citera
2022-03-10, 05:49
Medlem
liffens avatar
Citat:

När det plötsligt blir mer av nånting trots att det inte borde, då har det skett kreativ bokföring. Fattar inte hur man ska komma runt det.

Från marken strålar 396. Av dessa går 341 ut i rymden. Atmosfären speglar tillbaks 55. Från solen kommer 341. In till marken kommer alltså 55 från atmosfären och 341 från solen det vill säga 396.
Citera
2022-03-10, 05:52
Medlem
liffens avatar
I senaste numret av Skogseko finns två artiklar som är intressanta från klimatsynpunkt.

Den första handlar om att "Trees For Me" fått 113 miljoner för att studera snabbväxande lövskog, främst björk. Det skulle ge ljusare skogar med högre albedo och därmed lägre temperatur. Och lövträd har egenskapen att de under sommaren bildar löv som ökar den mot atmosfären vända vattenkylda ytan. Det förvandlar olidliga värmeböljor till det som Zacharias Topelius kallar "lummiga sköna salar".

Den andra handlar om att man i södra Sahara håller på att plantera en 800 mil lång och 15 kilometer bred skog. För länge sedan läste jag en rapport från Uppsalaslätten som visade att det föll mer regn på skogen än på slätten intill. Kanske kan ett skogsbälte sprida sig.

En vacker dag kanske vi upptäcker att klimat är mycket mer än bara luftens koldioxidhalt.
Senast redigerad av liffen 2022-03-10 kl. 05:54.
Citera
2022-03-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Från marken strålar 396. Av dessa går 341 ut i rymden. Atmosfären speglar tillbaks 55. Från solen kommer 341. In till marken kommer alltså 55 från atmosfären och 341 från solen det vill säga 396.

I diagrammet framgår inte att energi skulle komma någon annanstans ifrån än från solen. Allt kommer alltså från solen. Denna energi anges till 341 enheter. Men sen blir det plötsligt fler enheter, mer energi. Totalt i strid mot termodynamikens första lag. Haken är ju att även de 55 enheterna som blir "återspeglade" från atmosfären ursprungligen också kommer från solen. Detta är vad jag vill kalla för "kreativ bokföring".
Citera
2022-03-10, 18:53
Medlem
Citat:
I diagrammet framgår inte att energi skulle komma någon annanstans ifrån än från solen. Allt kommer alltså från solen. Denna energi anges till 341 enheter. Men sen blir det plötsligt fler enheter, mer energi. Totalt i strid mot termodynamikens första lag. Haken är ju att även de 55 enheterna som blir "återspeglade" från atmosfären ursprungligen också kommer från solen. Detta är vad jag vill kalla för "kreativ bokföring".

Det blir samma i garaget ifall man räknar vad som strålar ifrån innerväggarna. Mer strålar från innerväggar med bättre isolering, det är därför det blir varmare i garaget.
Citera
2022-03-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det blir samma i garaget ifall man räknar vad som strålar ifrån innerväggarna. Mer strålar från innerväggar med bättre isolering, det är därför det blir varmare i garaget.

Men det måste väl ändå finnas en övre gräns för hur mycket elementet kan värma upp innanmätet av garaget, oavsett hur välisolerat det är? Och om det skulle bli ÄNNU varmare ån så, om den övre gränsen skulle överskridas, måste inte det i så fall räknas som ett mirakel?

Jag försökte åskådliggöra samma sak med min bil-jämförelse: Det kan bli mindre svinn i kraftöverföringen med en effektivare växellåda etc, men det kan faktiskt inte bli mer effekt på hjulen än på motorn, oavsett hur fantastiskt effektiv kraftöverföringen är.

Och det är också detta som inte går ihop med FN's växthuseffekt. Det går inte att komma runt att deras EGNA jäkla siffror faktiskt visar på nånting som är en ren omöjlighet!
Citera
2022-03-10, 21:09
Medlem
Citat:
Jag försökte åskådliggöra samma sak med min bil-jämförelse: Det kan bli mindre svinn i kraftöverföringen med en effektivare växellåda etc, men det kan faktiskt inte bli mer effekt på hjulen än på motorn, oavsett hur fantastiskt effektiv kraftöverföringen är.

Summan blir ju rätt, det du anmärker på är att en delsumma är högre. Men det förekommer väl i andra sammanhang också.

Tex om man kör en bil genom en tunnel. Då blir ljudnivån högre inuti än utanför tunneln, eftersom att ljudet reflekteras av väggarna. I fallet med växthuseffekten är det värmestrålning som reflekteras i atmosfären. Men den totala utgående strålningsenergin är samma som inkommande när jämvikt råder.
Citera
2022-03-11, 06:42
Medlem
Citat:
Men det måste väl ändå finnas en övre gräns för hur mycket elementet kan värma upp innanmätet av garaget, oavsett hur välisolerat det är? Och om det skulle bli ÄNNU varmare ån så, om den övre gränsen skulle överskridas, måste inte det i så fall räknas som ett mirakel?
Nej, det finns ingen övre gräns. Hur skulle den uppstå? Kan ingen värme läcka ut kommer temperaturen bara att fortsätta stiga. På planetskala kan du se på Venus hur varmt det kan bli med en tjock, välisolerande atmosfär.
Citat:
Och det är också detta som inte går ihop med FN's växthuseffekt. Det går inte att komma runt att deras EGNA jäkla siffror faktiskt visar på nånting som är en ren omöjlighet!
Det är inte FN:s växthuseffekt. Det var väletablerad fysik långt innan FN satte ihop en grupp för att sammanfatta forskningsläget. Du får nog helt enkelt inse att naturvetenskap inte riktigt är din grej.
Citera
2022-03-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
I senaste numret av Skogseko finns två artiklar som är intressanta från klimatsynpunkt.

Den första handlar om att "Trees For Me" fått 113 miljoner för att studera snabbväxande lövskog, främst björk. Det skulle ge ljusare skogar med högre albedo och därmed lägre temperatur. Och lövträd har egenskapen att de under sommaren bildar löv som ökar den mot atmosfären vända vattenkylda ytan. Det förvandlar olidliga värmeböljor till det som Zacharias Topelius kallar "lummiga sköna salar".

Den andra handlar om att man i södra Sahara håller på att plantera en 800 mil lång och 15 kilometer bred skog. För länge sedan läste jag en rapport från Uppsalaslätten som visade att det föll mer regn på skogen än på slätten intill. Kanske kan ett skogsbälte sprida sig.

En vacker dag kanske vi upptäcker att klimat är mycket mer än bara luftens koldioxidhalt.

Det finns ju som forskningsområde och några projekt blir ju verklighet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geoengineering

En grej jag såg är att man lade vit plast över permaisen på Grönland. Den smälter ju nu och plasten skulle reflektera bättre än isen och även bevara den på sommaren.

Problemet var väl att det var plastfolie...

Kommer man till varmare länder, inte minst södra USA, så ser man att de oftare har träd på tomten. Själv har jag träd nära huset som skuggar bra, och jobbar med markiser över söderväggen. det är egentligen bara under de längre värmeböljorna som värmen tränger sig in och det blir kvalmigt. Jag har räknat ut att det kommer in från vinden och jag har svarta betongpannor och 80-tals isolering i bjälklagret. Det går att fixa... om det nu inte blir enklare med AC.

Romarna hade ju alltid en damm med vatten på innergården och den svalkade hela huset som de var byggda.

Vi bygger ju för att hålla kylan ute, men söderut bygger de ju för att slippa värmen under sommaren. Det finns ganska mycket vi kan göra utan att som amerikaner lösa allt med AC och billig energi.
Citera
2022-03-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi bygger ju för att hålla kylan ute, men söderut bygger de ju för att slippa värmen under sommaren. Det finns ganska mycket vi kan göra utan att som amerikaner lösa allt med AC och billig energi.
Eller också sätter vi solceller på taken och kör AC för överskottselen vi får varma sommardagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in