Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
I senaste numret av Skogseko finns två artiklar som är intressanta från klimatsynpunkt.
Den första handlar om att "Trees For Me" fått 113 miljoner för att studera snabbväxande lövskog, främst björk. Det skulle ge ljusare skogar med högre albedo och därmed lägre temperatur. Och lövträd har egenskapen att de under sommaren bildar löv som ökar den mot atmosfären vända vattenkylda ytan. Det förvandlar olidliga värmeböljor till det som Zacharias Topelius kallar "lummiga sköna salar".
Den andra handlar om att man i södra Sahara håller på att plantera en 800 mil lång och 15 kilometer bred skog. För länge sedan läste jag en rapport från Uppsalaslätten som visade att det föll mer regn på skogen än på slätten intill. Kanske kan ett skogsbälte sprida sig.
En vacker dag kanske vi upptäcker att klimat är mycket mer än bara luftens koldioxidhalt.
Det finns ju som forskningsområde och några projekt blir ju verklighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geoengineering
En grej jag såg är att man lade vit plast över permaisen på Grönland. Den smälter ju nu och plasten skulle reflektera bättre än isen och även bevara den på sommaren.
Problemet var väl att det var plastfolie...
Kommer man till varmare länder, inte minst södra USA, så ser man att de oftare har träd på tomten. Själv har jag träd nära huset som skuggar bra, och jobbar med markiser över söderväggen. det är egentligen bara under de längre värmeböljorna som värmen tränger sig in och det blir kvalmigt. Jag har räknat ut att det kommer in från vinden och jag har svarta betongpannor och 80-tals isolering i bjälklagret. Det går att fixa... om det nu inte blir enklare med AC.
Romarna hade ju alltid en damm med vatten på innergården och den svalkade hela huset som de var byggda.
Vi bygger ju för att hålla kylan ute, men söderut bygger de ju för att slippa värmen under sommaren. Det finns ganska mycket vi kan göra utan att som amerikaner lösa allt med AC och billig energi.