2022-03-07, 12:09
Medlem
MrMadoffs avatar
0kr är jag beredd att betala för detta skådespel/teatershow enbart för att uppnå sin agenda som är The Great Reset https://m.youtube.com/watch?v=NNV2tEgPb9I&feature=share
Citera
2022-03-07, 12:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Jag orkar inte argumentera om sanktioners vara eller inte eller om Ryssland vs USA, Good vs Bad.

Men jag vill poängtera att om oljepriset går mycket högre, ca 150$ fatet är smärtgränsen, så kommer hela värdsekonomin att rasa igen och vi får en ny depression/djup recession som alla tidigare gånger oljepriset stigigt så högt. Det kommer det garanterat att göra om mer sanktioner läggs på, speciellt mot energisektorn. Finns inget vi kan göra för att motverka det heller för oljan sinar över hela världen. Finns ingen kapacitet att öka produktionen mer än marginellt.

Så jag är rädd att dessa sanktioner kommer slå lika mycket eller mer mot resten av världen än Ryssland.
En stor skillnad är att förut så var USA en stor importör av olja, nu är de väl i princip självförsörjande.
Citera
2022-03-07, 12:15
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Jag kan nog bara svara för mig själv, inte en krona. Jag tycker att Sverige ska ta tillfället i akt och visa sin neutralitet och sluta bra handelsavtal med Ryssland, precis som med resten av världen.
Sverige ska inte ingå i en pakt som mobbar andra länder, och för att kunna göra det dessutom sätta sin befolkning både i fara och ekonomisk knipa.

Du förstår väl att det inte spelar någon roll oavsett om vi är neutrala eller ej. Inför USA och EU sanktioner mot Ryssland som påverkar vår ekonomi i väst så kommer det påverka även oss. Sverige är inte fullt självförsörjande på allt. Vi kommer att få betala ändå för som du kanske vet så bygger vår ekonomi som absolut mest på vårt närområde och över atlanten
Citera
2022-03-07, 12:16
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Är redo att betala en del. Blir vi inte av med dåren i Kreml blir det ännu dyrare längre fram precis som Tysklands leder uttryckte det.

Krig kostar stora pengar och detta är småpengar än så länge... vänta och se om vi inte agerar
Finns rätt många svenskar som får det tufft med ökade matpriser och elpriser.
Citera
2022-03-07, 12:19
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Sagans hus verkar veta saker som ingen annan vet. Har Putin någonsin sagt att har för avsikt att attackera EU eller neutrala länder.
Den makt som under decennier har utpressat Sverige och gjort det till ett dåligt land är Bryssel och USA.

Varför skulle han uttala sig om det? Diktatorer säger aldrig deras ambitioner.

Hitler ville ha Sudetenland enbart och alla gick med på det, sen tog han hela Tjeckoslovakien. Stannade det där? Nej, han tog Polen. Därefter spårade det ur.

Vad en diktator säger vad de ska göra eller inte göra spelar ingen som helst roll. Verkar som att du bara sitter och snackar skit om saker du inte har en aning om eller så är du bara redigt naiv.
Senast redigerad av Niggward 2022-03-07 kl. 12:22.
Citera
2022-03-07, 12:22
Medlem
”Experter” framför nu sina analyser om de vedermödor som väntar det ryska folket, jag tror dock att även vi kommer får vår beskärda del av svårigheter som framkallas av kriget, sanktioner mm.

Jag bedömer att aktuell konflikt emanerar från USAs vapenindustris behov av att finna nya marknader när Afghanistankriget avslutats, (att så skulle ske har varit klart sedan länge även om utträdet skedde under panikartade former).

Vapenindustrin är oerhört viktig för USA, en fredlig värld är det enskilt största hotet.
Hur krig ska framkallas och hanteras är en kunskap som bygger på lång erfarenhet, det har med tiden blivit allt viktigare att få med sig opinionen, politiker, massmedia etc i alla lägen och det finns experter på allt. Opinion, politiker, massmedia har blivit till viljelösa offer i ett cyniskt spel.

Vapenindustrin lyckades (var nog inte så svårt) få med sig Nato som med lock och pock värvade nya medlemmar, (gränsade mot Ryssland), till organisationen. Dessa nya medlemmar blev genast en ny kundbas. Även Ukraina hoppade glatt på tåget därtill uppmuntrade och stödda av Nato, EU, USA, UK, Sverige m.fl. Nu kan vi konstatera att Ukraina med sponsorer antagligen inte fullt ut klarat att förutse de konsekvenser detta skulle komma att få visavi Ryssland. För vapenindustrin som helhet är det dock win-win då i princip hela världen rycks med och satsar på mer vapeninvesteringar. För amerikanska skattebetalare blir det en stor vinst då vapnen nu kommer att betalas av resp lands medborgare,

Jag förstår inte varför Ukraina valde en väg av upprustning och konfrontation istället för att välja en neutral position genom vilken de kunnat bygga förtroendefulla samarbeten i alla väderstreck? Kan det ha förekommit mutor , man vill ju helst inte tänka tanken men vad vet man i tider som dessa?
Senast redigerad av NothingToSay 2022-03-07 kl. 12:24.
Citera
2022-03-07, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Du förstår väl att det inte spelar någon roll oavsett om vi är neutrala eller ej. Inför USA och EU sanktioner mot Ryssland som påverkar vår ekonomi i väst så kommer det påverka även oss. Sverige är inte fullt självförsörjande på allt. Vi kommer att få betala ändå för som du kanske vet så bygger vår ekonomi som absolut mest på vårt närområde och över atlanten
Såklart att Sveriges handelsutbyte är större med EU och USA än vad det är med Ryssland men är det sådant som ska styra vår moral...!
Alla vet att USA, Frankrike med flera är mycket värre kålsupare än Ryssland,och har alltid varit krigförande imperialister. Trots det slickar vi dessa avskums bakdelar, och skickar dessutom som alliansfritt land vapen i ett pågående krig. Det är skamligt att vara svensk i dessa dagar. Egoistiskt och osmakligt är orden.
Citera
2022-03-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vem är nervös? För vad? Tror du det här är nån jävla fotbollsmatch?
Spelar ju knappt ens nån roll vilken sida som "vinner" nu. Fattar du trögt eller? Skadan är redan skedd.
Inom några veckor så blir det sannolikt ett fredsavtal. Båda sidor deklarerar sig självklart som vinnare. Och då har krisen har inte ens börjat, för oss.

Jag brydde mig marginellt om Rysslands väl och ve innan denna shit-show. Och marginellt även nu.
Däremot bryr jag mig om landet jag lever i. Och att det uppenbarligen styrs av kretiner. Och är med i en union som styrs av blådårar. Dom störtar oss i fördärvet och du står och viftar med en jävla Ukraina-vimpel. "Yay demokrati!"

En "demokrati" ledd av en nerknarkad TV-skådis, som agerar fasad åt en drös jävla gansters och nazis. Vilken jävla fars!

Landet mellanmjölk är tydligen befolkat av blodtörstiga normies som börjar salivera så fort dom hör lite krigsskrammel.
Kunde inte sagt det bättre själv. Tror väldigt många runtom i Europa känner exakt som du.
Citera
2022-03-07, 12:35
Medlem
winningfeasts avatar
Det har väl gått till överdrift när man riskerar hela västvärldens ekonomi för att sätta sanktioner mot ett land som Ryssland som har haft sanktioner i tiotals år och är vana vid sanktioner och som till vis del därför är förberedd för en del utav sanktionerna, råvarupriserna ökar något förskräckligt nu.

Man kan sätta sanktioner mot Ryssland och ska göra det, men givetvis måste dem stå i proportion så att dem inte slår tillbaka hårt på västvärldens ekonomier.

Det enda västvärlden med Biden i fören sannolikt kommer att komma med som ett förslag på en åtgärd mot dem höga och stigande oljepriserna på kort sikt, är att man kommer överens med en ännu större skurkstat om att börja producera och exportera olja, det vill säga Iran.
Citera
2022-03-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
”Experter” framför nu sina analyser om de vedermödor som väntar det ryska folket, jag tror dock att även vi kommer får vår beskärda del av svårigheter som framkallas av kriget, sanktioner mm.

Jag bedömer att aktuell konflikt emanerar från USAs vapenindustris behov av att finna nya marknader när Afghanistankriget avslutats, (att så skulle ske har varit klart sedan länge även om utträdet skedde under panikartade former).

Vapenindustrin är oerhört viktig för USA, en fredlig värld är det enskilt största hotet.
Hur krig ska framkallas och hanteras är en kunskap som bygger på lång erfarenhet, det har med tiden blivit allt viktigare att få med sig opinionen, politiker, massmedia etc i alla lägen och det finns experter på allt. Opinion, politiker, massmedia har blivit till viljelösa offer i ett cyniskt spel.

Vapenindustrin lyckades (var nog inte så svårt) få med sig Nato som med lock och pock värvade nya medlemmar, (gränsade mot Ryssland), till organisationen. Dessa nya medlemmar blev genast en ny kundbas. Även Ukraina hoppade glatt på tåget därtill uppmuntrade och stödda av Nato, EU, USA, UK, Sverige m.fl. Nu kan vi konstatera att Ukraina med sponsorer antagligen inte fullt ut klarat att förutse de konsekvenser detta skulle komma att få visavi Ryssland. För vapenindustrin som helhet är det dock win-win då i princip hela världen rycks med och satsar på mer vapeninvesteringar. För amerikanska skattebetalare blir det en stor vinst då vapnen nu kommer att betalas av resp lands medborgare,

Jag förstår inte varför Ukraina valde en väg av upprustning och konfrontation istället för att välja en neutral position genom vilken de kunnat bygga förtroendefulla samarbeten i alla väderstreck? Kan det ha förekommit mutor , man vill ju helst inte tänka tanken men vad vet man i tider som dessa?
Det fetade. Ni behagar skämta? Häng med lite, är du snäll. Det är en riktig shit show och jag tycker mest synd om vanligt folk i Ukraina som drabbas av detta som pågår just nu.
Citera
2022-03-07, 12:39
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Priset för att inte stoppa Putin skulle bli långt mycket högre. Stoppas han inte så ser han det som en signal att anfalla nästa land på listan. Du tänker fel.

Frågan är snarare, hur mycket är du redo att betala för att inte införa sanktioner? Att Putin tar över stora delar av Europa likt Hitler, skulle det vara värt det?

Du har helt rätt.
Att ens skapa en sån här tråd är bara så sjukt hjärndött.

Putin och Ryssland är dåliga för omvärlden och måste stoppas.

Jag är beredd att betala allt för min frihet.

Länge leve rättvisan och friheten❤️
Citera
2022-03-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns rätt många svenskar som får det tufft med ökade matpriser och elpriser.

Jo jag förstår att det gör det men så är det alltid. Jag är av uppfattningen att det är små kostnader just nu men låter vi detta fortsätta så riskerar vi hela Sveriges och världens ekonomier och blir antagligen slavar under Ryssland/kina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in