Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
De idiotiska sanktionerna mot Ryssland slår hårt på västerländska folket. Sanktionerna från 2014 har beräknats kosta EU över 500 miljarder euro, och de var en fjutt jämfört med det som komma skall.
Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:
- högre transportpriser
- högre livsmedelspriser
- högre energipriser
- har ni köpt hus långt ifrån stan? Grattis, priserna och efterfrågan på de husen kommer att sjunka
- högre inflation vilket kommer att leda till högre räntor och således boendekostnader
- mindre pengar över åt lyxkonsumtion när man måste prioritera drivmedel och boende
Frågeställningar
- inser ni att ni inte enbart betalar några kr extra för bensin, utan faktiskt får betala med hela ert välstånd?
- är ni redo att i värsta fall stå utan försörjning, vilket många av er kommer att bli, bara för att kanske knäppa Putin (som i skrivande stund upprättar handelsavtal med Kina)?
- är ni redo att offra era barns framtid? De som precis gått ut gymnasiet kommer inte ha det skoj
Osv
Jag kan ju bara svara för min egna del, inte så mycket och göra nu under omständigheterna beslutet är ju tagit över mitt huvud...Om det blir riktigt illa så får man väl byta land... Men visst blir jag frustrerad att veta att det här är något vi kommer få betala som kunde ha förhindras av våra ledare på ett mera lugnare sätt. Speciellt nu efter att corona grejen som var i två år..Fast den lär väl komma tillbaka nu efter kriget är löst...
Där emot är jag tacksam för en grej , vilken lärdom man fick gällande olika företag som faktiskt valde att stänga ute ett helt folk som inte hade någon påverkan gällande besluten som dem som styr Ryssland tog...
Det är företag man ska hålla sig långt borta i från... både när det gäller med betalnings medel osv .. Det är något jag kommer börja prioritera att arbeta för. Att jag ska bli så lite som möjligt beroende av vissa företag. Sen där jag måste vara beroende sprida ut riskerna med företag som ser olika på olika sakfrågor för att förhindra så jag hamnar i en beroende ställning.
Sen Sverige som land borde se över situationen här och på börja aktivit arbete med att forma ett land som är mera självförsörjande och inte beroende av andra länder..
Dem flesta tycker det är bra med såna här sanktioner osv Utan någon form av konsekvens tänk .... Just nu är dem med makten någon som vi ser som goda. Men vad händer om den dagen kommer då dem vi ser som onda skulle få samma makt...
Skrämmande ....