2022-03-07, 06:52
Avslutad
De idiotiska sanktionerna mot Ryssland slår hårt på västerländska folket. Sanktionerna från 2014 har beräknats kosta EU över 500 miljarder euro, och de var en fjutt jämfört med det som komma skall.

Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:

- högre transportpriser
- högre livsmedelspriser
- högre energipriser
- har ni köpt hus långt ifrån stan? Grattis, priserna och efterfrågan på de husen kommer att sjunka
- högre inflation vilket kommer att leda till högre räntor och således boendekostnader
- mindre pengar över åt lyxkonsumtion när man måste prioritera drivmedel och boende

Frågeställningar

- inser ni att ni inte enbart betalar några kr extra för bensin, utan faktiskt får betala med hela ert välstånd?
- är ni redo att i värsta fall stå utan försörjning, vilket många av er kommer att bli, bara för att kanske knäppa Putin (som i skrivande stund upprättar handelsavtal med Kina)?
- är ni redo att offra era barns framtid? De som precis gått ut gymnasiet kommer inte ha det skoj

Osv
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-03-07 kl. 07:00.
Citera
2022-03-07, 06:57
Avslutad
Jag kan nog bara svara för mig själv, inte en krona. Jag tycker att Sverige ska ta tillfället i akt och visa sin neutralitet och sluta bra handelsavtal med Ryssland, precis som med resten av världen.
Sverige ska inte ingå i en pakt som mobbar andra länder, och för att kunna göra det dessutom sätta sin befolkning både i fara och ekonomisk knipa.
Citera
2022-03-07, 06:58
Medlem
saganshuss avatar
Priset för att inte stoppa Putin skulle bli långt mycket högre. Stoppas han inte så ser han det som en signal att anfalla nästa land på listan. Du tänker fel.

Frågan är snarare, hur mycket är du redo att betala för att inte införa sanktioner? Att Putin tar över stora delar av Europa likt Hitler, skulle det vara värt det?
Citera
2022-03-07, 07:03
Medlem
I Sveriges mentalitet får det kosta hur mycket som helst och lider någon så ska vi pissa på offret och godhetsknarka lite mer.
Citera
2022-03-07, 07:06
Avslutad
Sagans hus verkar veta saker som ingen annan vet. Har Putin någonsin sagt att har för avsikt att attackera EU eller neutrala länder.
Den makt som under decennier har utpressat Sverige och gjort det till ett dåligt land är Bryssel och USA.
Citera
2022-03-07, 07:07
Medlem
Pershagen76s avatar
Några tusenlappar i månaden.
Citera
2022-03-07, 07:07
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Frågeställningar

- inser ni att ni inte enbart betalar några kr extra för bensin, utan faktiskt får betala med hela ert välstånd?

Jo det är helt sjukt. Såg dessutom detta på telegram

Citat:
The US government has allowed American companies to continue buying Russian oil via third-country banks, which have not joined in on sanctions against Russia. In effect, American companies will now pay unaffiliated banks for Russian oil, and that money will then be transferred to Russia.

Bankers in Hong Kong have already offered lucrative conditions as intermediaries.

In essence, Americans will now pay more for Russian oil, China-controlled banks will get a fat cut, and Russia will get just as much money as it did previously.

Undrar om det är lika här? Vi behöver ju varorna, men nu kommer de få lov att betalas via kringelikrokar så det blir dyrare för oss, men Ryssland får precis lika bra betalt som innan och säljer lika mycket. Det är samma ryska varor vi får som innan sanktionerna. Enda skillnaden blir att några bankirer blir rikare och vi blir fattigare.

Det är ett rent svindleri alltså och våra politiker är med på det.
Senast redigerad av JustTheFacts 2022-03-07 kl. 07:22.
Citera
2022-03-07, 07:22
Medlem
Citat:
De idiotiska sanktionerna mot Ryssland slår hårt på västerländska folket. Sanktionerna från 2014 har beräknats kosta EU över 500 miljarder euro, och de var en fjutt jämfört med det som komma skall.

Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:

- högre transportpriser
- högre livsmedelspriser
- högre energipriser
- har ni köpt hus långt ifrån stan? Grattis, priserna och efterfrågan på de husen kommer att sjunka
- högre inflation vilket kommer att leda till högre räntor och således boendekostnader
- mindre pengar över åt lyxkonsumtion när man måste prioritera drivmedel och boende

Frågeställningar

- är ni redo att i värsta fall stå utan försörjning, vilket många av er kommer att bli, bara för att kanske knäppa Putin (som i skrivande stund upprättar handelsavtal med Kina)?
- är ni redo att offra era barns framtid? De som precis gått ut gymnasiet kommer inte ha det skoj

Osv

Jag kan ju bara svara för min egna del, inte så mycket och göra nu under omständigheterna beslutet är ju tagit över mitt huvud...Om det blir riktigt illa så får man väl byta land... Men visst blir jag frustrerad att veta att det här är något vi kommer få betala som kunde ha förhindras av våra ledare på ett mera lugnare sätt. Speciellt nu efter att corona grejen som var i två år..Fast den lär väl komma tillbaka nu efter kriget är löst...

Där emot är jag tacksam för en grej , vilken lärdom man fick gällande olika företag som faktiskt valde att stänga ute ett helt folk som inte hade någon påverkan gällande besluten som dem som styr Ryssland tog...

Det är företag man ska hålla sig långt borta i från... både när det gäller med betalnings medel osv .. Det är något jag kommer börja prioritera att arbeta för. Att jag ska bli så lite som möjligt beroende av vissa företag. Sen där jag måste vara beroende sprida ut riskerna med företag som ser olika på olika sakfrågor för att förhindra så jag hamnar i en beroende ställning.

Sen Sverige som land borde se över situationen här och på börja aktivit arbete med att forma ett land som är mera självförsörjande och inte beroende av andra länder..

Dem flesta tycker det är bra med såna här sanktioner osv Utan någon form av konsekvens tänk .... Just nu är dem med makten någon som vi ser som goda. Men vad händer om den dagen kommer då dem vi ser som onda skulle få samma makt...

Skrämmande ....
Citera
2022-03-07, 07:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ta din tangentbords-aktivism någonannanstans. Finns tillräckligt med trådar där ni tramsar med hitler-paralleller och liknande.
Är du helt blind? Putin har gjort exakt vad Hitler gjort. Först ta lite mindre områden här och där som Krim och sen ett totalanfall mot en fredlig och demokratisk granne. EXAKT vad Hitler gjorde mot Polen.

Du är väl inte så jävla naiv att du
tror att detta är sista steget som Putin tänker ta?

Så du är på flashback och säger åt folk att hålla käften? Du kan dra åt helvete.
Citera
2022-03-07, 07:27
Medlem
5000 i månaden lätt
Citera
2022-03-07, 07:28
Medlem
GormDenGamles avatar
I detta fallet bryr jag mig lite om pengar. Putin ska stoppas och störtas.
Men den gemene ynkryggen, svensken, lägger sig på alla fyra och tar emot när det nalkas hårda tider och krig. Som alltid.
Citera
2022-03-07, 07:28
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Sagans hus verkar veta saker som ingen annan vet. Har Putin någonsin sagt att har för avsikt att attackera EU eller neutrala länder.
Den makt som under decennier har utpressat Sverige och gjort det till ett dåligt land är Bryssel och USA.
Putin sa tydligt och klart att han inte hade några som helst avsikter att anfalla Ukraina. Det var bara övning.

Hur tycker du att det gick med det?

På vilket sätt har USA och Bryssel utpressat Sverige? Berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in