Dags att avsluta ännu en världscupsäsong i förtid. På fredag bjuder Falun på klassisk sprint på sin gamla vanliga bana på 1400 meter. På lördag är det 15 km fristil intervallstart. Man kommer använda den bara som jag valt att kalla för lila 7,5 km. Den består av röd 3,75 (lilla mördarbacken) och blå 3,75 (stora mördarbacken) som byggs ihop till en slinga som körs två gånger. Damerna kör 10 km, först blå 2,5 (utan mördarbacke) följt av lila 7,5. Så i praktiken tre olika slingor, vi kan kalla banan för Stadloberbanan. På söndag väntar mixade stafetter. Distansstafetten kör lila 5 km som då består av röd 2,5 (lilla mördarbacken) följt av blå 2,5 (utan mördarbacke). Vi kan kalla den för Svahnbanan, det var den hon vann på ifjol. Sprintstafetten körs på vanliga sprintbanan (även den kan man ju av samma anledning kalla för Svahnbanan men för enkelhets skull döper vi om den till Sundlingbanan).
Och vad leder då allt detta svammel fram till då (om ni klarar av att läsa så här långa texter)? Jo, vi ska ta ut lite stafettlag. Om jag minns saken rätt (och det är långt ifrån säkert) kommer allt köras i fristil och varje land får bara ställa upp med ett lag per stafett. Distansstafetten körs dam-herr-herr-dam, 5 km var. Sprintstafetten körs dam-herr. Först ett tidskval med ett varv var och sedan final med hela sex varv per åkare, så totalt drygt 8 km per åkare. Alltså längre än distansstafetten. Och vilka åkare ska då få vara med?
På herrsidan är Poromaa given efter hans senaste insatser. Sedan tänker jag att en halvmil på Lugnet borde vara Halfvarssons bästa gren. Som tredjeman kan man tänka sig Burman, även om fem km är i kortaste laget. En annan möjlighet är Svensson i sprinten som ofta åker bra på hemmasnö. En hybrid kan vara Häggström, i stafett är det ju ingen som ställer av Häggas (utom Manificat). Får fundera på vem ska köra vad, Poromaa i sprintstafetten låter mest spännande.
På damsidan vill man ju helst ha Sundling i allt. Andersson lär få förstasträckan i distansstafetten om hon blir uttagen. Tredjevalet är lurigt. Dahlqvist i form hade varit given men i nuvarande form känns hon som en rejäl risk. Ribom hade också kunnat vara ett val men är hon redan tillbaks efter covid? Karlsson vet man inte heller var man har. Lördagens lopp lär ju avslöja en del, en duell mellan Kalla och Olsson skulle kunna avgöra. Men jag slänger in en joker. För visst skulle det här kunna passa Lundgren om hon blir kvitt sin skada? Mina förslag blir i vart fall Andersson – Halfvarsson – Burman – Lundgren samt Sundling – Poromaa.
Spännande med Nyenget. Jag har länge sett honom som ung och lovande men om några veckor fyller han 30. Det måste vara ganska unikt att vinna Holmenkollen innan man åkt ett mästerskap. Och även om han vann idag och denna gren är på VM-programmet nästa år är det långt ifrån givet att han får köra där heller. Iversen*, Kläbo, Krüger (varför har ingen rubricerat Colognas vurpa för Krügerkraschen förresten?), Holund och Golberg kan vara en möjlighet igen. Eller Tönseth och Röthe för all del.
Till sist, det daltas för mycket med att massa korta lopp här i Norden. Holmenkollen är bara fem mil och i Dalarna körde man tydligen något fjuttigt niomilslopp idag. I Grekland förra helgen körde man 120 mil! För tonåringar! I sprint!!! OCH TUSEN MIL FÖR SENIOERNA!!! På 18 minuter.
https://www.fis-ski.com/DB/general/event-details.html?sectorcode=CC&eventid=49583&seasoncod e=2022