2022-03-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
10 raka på distans blir det om man räknar de mästerskapslopp Johaug startat i.

Björgen hade tuffare motstånd i Kowa, Kalla och Johaug.

Björgen har också ett överlägset facit när dem möttes i mästerskapen. Johaug hade behövt några fler segrar där för att rankas före Björgen.
Juste, sen hade hon väl säkert även vunnit 10km loppet i Falun också med normala skidor och därmed 12 raka. Hon är helt enorm.

Nu minns inte jag riktigt Björgen-Kowalczyk eran då jag var allt för ung då, men av det lilla som skrivs här så var det väl Johaug-Björgen-Kowalczyk på pallen relativt konstant under flera säsonger, med Steira och Kalla som contenders i fristil.

Jämför med det Johaug har behövts tampas med sen 2016: Östberg, Weng, Haga, Jacobsen, Pärmen, Niskanen, Kalla, Frida, Ebba, Nepryaeva, Beloroukova/Stupak, Diggins, Brennan.
Man kan ju inte säga att det har varit dålig konkurrens bakom Johaug de senaste fyra säsongerna, och hon lyckades överrumpla alla dess när de var som starkast(Neppy och Niskanen nu, Östberg och Ebba 2019, Diggins i fjol etc). Medans Marit hade i princip bara Kowalczyk och Johaug som hon behövde oroa sig för, konkurrens måste ha varit sämre då om det är så få som utmanar om pallplatser.
Senast redigerad av Lexiania 2022-03-06 kl. 00:29.
Citera
2022-03-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Juste, sen hade hon väl säkert även vunnit 10km loppet i Falun också med normala skidor och därmed 12 raka. Hon är helt enorm.

Nu minns inte jag riktigt Björgen-Kowalski eran då jag var allt för ung då, men av det lilla som skrivs här så var det väl Johaug-Björgen-Kowalski på pallen relativt konstant under flera säsonger, med Steira och Kalla som contenders i fristil.

Jämför med det Johaug har behövts tampas med sen 2016: Östberg, Weng, Haga, Jacobsen, Pärmen, Niskanen, Kalla, Frida, Ebba, Nepryaeva, Beloroukova/Stupak, Diggins, Brennan.
Man kan ju inte säga att det har varit dålig konkurrens bakom Johaug de senaste fyra säsongerna, och hon lyckades överrumpla alla dess när de var som starkast(Neppy och Niskanen nu, Östberg och Ebba 2019, Diggins i fjol etc). Medans Marit hade i princip bara Kowalski och Johaug som hon behövde oroa sig för, konkurrens måste ha varit sämre då om det är så få som utmanar om pallplatser.

Kowalski
Citera
2022-03-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Kowalski
Ingen aning om hur jag fick det istället för Kowalczyk. LOL
Citera
2022-03-06, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Hvis man skal bedrive litt spekulasjoner, så er det ikke nødvendigvis alt som tyder på at Johaug er helt ferdig som langrennsløper. Tvert imot. I løpet av de siste 2 dagene har hun sagt at hun legger opp, at hun vil bli mamma nå, at hun absolutt ikke er lei langrenn men vil gi seg på topp og nå senest i dag at hun ikke utelukker at hun kommer til å gå VM i Trondheim i 2025 fordi det frister med VM på hjemmebane. Man skal med andre ord ikke bli veldig overrasket om hun tar en Bjørgen.

Jag är inne på samma sak, att Therese kan komma tillbaka efter barnafödande, känns som motivationen finns kvar och Trondheim 2025 & Milano 2026 är inte alltför långt borta..

Enda mästerskapet hon missar är Planica 2023, då 2024 blir ett mästerskapsfritt år..

Nu har Johaug tagit sina individuella OS-guld, så jag tror att hemma-VM i Trondheim lockar betydligt mer, men skulle det bli comeback, så är det ändå bara ett år kvar till OS..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-03-06 kl. 00:44.
Citera
2022-03-06, 01:26
Medlem
Moonpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Jag tycker som tidigare sagt att Ebba åker mycket sämre tekniskt än hon gjort förr. Syntes redan i Gällivare och på rullskidor i Trollhättan. Vet inte riktigt vad det kan bero på men möjligen att det sitter i huvudet. För Ebbas mentalitet verkar inte vara den skarpaste, möjligt att hon börjat tvivla på sig själv när andra blivit bättre? Ren spekulation från min sida.

Sen håller jag med Ahmed att det börjar bli lite störande med Ebbas klumpighet, otroligt att hon har så dålig kroppskontroll. Det är ändå något man borde lära sig hantera som elitidrottare. Jonna och sprintjejerna får styra upp en balansskola för Ebba med lite specialövningar. Läxa över sommaren.

Ja jag har också tänkt på att hon har tappat tekniken och speciellt när hon blir belastad så faller
det igenom. På OS tremilen så blev det väldigt tydligt då hon blev trött så tappade hon skäret totalt, Niskanen gled en halv meter mer på varje skär….. tycker också hon blir ”sittande” när hon åker och inte får upp höften som förut 🤔
Citera
2022-03-06, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Menar du att Ebba åkte utan stav för att ha en bortförklaring?

Att du skyller incidenten i Ruka på Ebba är bara löjligt. Det finns inga bilder på vad som hände.
Det som hände i VM berodde på värmen inte Ebba.
Lät som det fanns en ledare i närheten av incidenten som inte ”hann” reagera. Förstår dock inte vad som var så bråttom med att springa upp för backen med en stav. Men nej tror inte hon gjorde det för att ha en bortförklaring. Däremot hade hon inte placerat sig så mycket bättre utan den. Långt lopp och lång tid att ta igen förlorad tid. Hon fick ju spö av både Jonna och finskorna veckan innan. Efter loppet handlar allt om staven istället för den ”mediokra insatsen”, står och skäller på landslagsledningen och enda som det pratas om i intervjuer. I Davos slutar hon 21:a men skyller på ett fall där hon Max tappade 10-15 sekunder och får det att låta som hon hamnat på pallen annars. På VM ifjol var Johaug helt överlägsen och kör ifrån med en halvminut på skejten. Efter loppet fokuserar Ebba och media på skidbytet där hon tappade 4 sekunder. Nämns inte att Johaug tappade mer på Fridas vårdslösa körning (Frida som i sin tur tappar ännu mer slå också Ebba). Vill betona att det är media som jag är irriterad på, de spelar med i bortförklaringarna oavsett dess rimlighet. Ebbas hanterande är mänskligt.

Att det var Ebbas fel i Ruka är ju uppenbart. De andra säger det och hon visar gång på att hon inte är bra på att åka utför. Framförallt var det agerandet efteråt som fick mig att bli trött. Hon gör sig själv till offer för att de andra inte gratulerat henne.
Citera
2022-03-06, 09:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Man kanske inte skall dra så stora växlar på vad en besviken åkare säger precis efter målgång. Vill man hitta fel så går det att hitta fel vilket vissa gör nu när det gäller Ebba (och en del åkare tidigare).
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-06 kl. 09:28.
Citera
2022-03-06, 09:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man kanske inte skall dra så stora växlar på vad en besviken åkare säger precis efter målgång. Vill man hitta fal så går det att hitta fel vilket vissa gör nu när det gäller Ebba (och en del åkare tidigare).
Instämmer - däremot hoppas jag på lite fördjupade intervjuer med åkarna efter säsongen, vore kul att läsa vilka lärdomar respektive åkare gör efter säsongen
Citera
2022-03-06, 09:47
Medlem
Nån som vet vad Alvar Myhlback har för sig i år? Tror han kan köra JVM nästa år som 06:a. Bästa 05:an i år på killsidan var 56:a.
Senast redigerad av ccnut 2022-03-06 kl. 09:50.
Citera
2022-03-06, 09:48
Medlem
Ebba borde ha fått en stav även från nån annan! Nån norsk t ex.
Citera
2022-03-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Nån som vet vad Alvar Myhlback har för sig i år? Tror han kan köra JVM nästa år som 06:a. Bästa 05:an i år på killsidan var 56:a.

Är väl fortfarande för ung för att få tävla..men som du säger så kommer han att kunna det på helt annat sätt nästa säsong.
Citera
2022-03-06, 10:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Ebba borde ha fått en stav även från nån annan! Nån norsk t ex.
När hon passerade langningszonen så stod väl alla ledare till höger medans hon höll till vänster (innerkurva)? Om det var några ledare som enkelt kunnat ge henne en stav så borde de självklart ha gjort det, men det var rätt glest med möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in