2022-03-06, 04:53
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Nån vänlig själ som kan informera oss om vad som sker i Ukraina just nu? Har inte hört mer om konvojen. Berätta!
Fokus för ryssen ligger, som alltid, på att döda civila genom flygbombningar. Man satsar på att bomba vanliga höghus.

https://twitter.com/NotWoofers/status/1500309415722897408

Mängder av ryska flygplan och helikoptrar har blivit nedskjutna också.

Konvojen har inte rört sig, vad jag vet. Ryktas att dom inte har bränsle kvar. Säkert en massa ryskt skrot som gått sönder och måste lagas.
Citera
2022-03-06, 04:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen

Säg att de får en grå son mellan sig som består av neutrala länder så tror jag att både NATO/USA och Ryssland skulle godta det svårare behöver det inte vara.

Javisst, men någon reell skillnad skulle det inte göra för ländernas säkerhet. Det är bara vad de i så fall inbillar sig.
Citera
2022-03-06, 04:54
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vem från NATO och vem från Ryssland ska avla denna gråa son hade du tänkt? Delad vårdnad?

Den här tråden är verkligen sämst. T o m de få etablerade skribenter som huserar här beter sig som småungar.

Ja, det är mycket känslor i luften i krig men för att nå upp till något slags nivå som gör tråden läsvärd måste flertalet lägga band på sig. Allra helst inte skriva något alls.

Bägge parterna får göra sina uppoffringar för att komma tillrätta med problemet som uppstått.
Kan vara att det skapas en son med neutrala länder emellan, måste vara bättre än att civila offrar sina liv på grund av denna schism, inget land kommer vara vinnare av mer lidande.
Citera
2022-03-06, 04:57
Medlem
negerhandelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Fokus för ryssen ligger, som alltid, på att döda civila genom flygbombningar. Man satsar på att bomba vanliga höghus.

https://twitter.com/NotWoofers/status/1500309415722897408

Mängder av ryska flygplan och helikoptrar har blivit nedskjutna också.

Konvojen har inte rört sig, vad jag vet. Ryktas att dom inte har bränsle kvar. Säkert en massa ryskt skrot som gått sönder och måste lagas.

Nej, har inte med bränsle att göra. Putins slaktoffer har fått nog.

De ljögs in för att befria ett "nazifierat" Ukraina, nu känner de på vad det verkligen är och förstår.

De värnpliktiga offren tar inte ett steg längre.
Citera
2022-03-06, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
OK. Källkritik är i högsta grad relevant när man läser nyheter och framförallt tittar på videos på YT som behandlar ett hett ämne.
Då skulle jag vilja att du avslöjade vilken universitetsutbildning du har som gör att du tror dig förstå omvärlden och inte blir lurad! Jag tycker att du borde lärt dig det av dina föräldrar eller på högstadiet.

PS. Själv har jag två examina på universitetsnivå. Ingen av dem gör att jag skulle säga att jag har full koll på världspolitik. Källkritisk- och analytisk förmåga känner jag att jag besitter. DS.

Jag är civilekonom och har filkand i historia från Lund.
Jag stöttar Putin till 100% genom min släkting som är vän/ bekant med Putin. De har varit vänner sen Clinton var på besök i St:Petersburg.

Det är och har varit TOTALT meningslöst att förklara Putins ståndpunkt någonsin. TOTALT.
Alltså… TOTALT meningslöst. Folk har helt enkelt inte den intellektuella kapaciteten att ta till sig en annan ståndpunkt.

Nu bekämpar han Azov och NATO i Ukraina.
Jag förstår helt och hållet anledningarna.
Citera
2022-03-06, 05:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Fan va fint, lite mer av detta tack!

BTW inga aktuella live cams just nu?

Många döda ryssar i början av klippet. Ukrainarna snor rysk lastbil och utrustning.

https://twitter.com/WalmezT23/status/1500231104476897280?s=20&t=OjAOlJXZb9lRAzuXqs-9_g

Massiv förstörelse av ryska fordon och skog.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1500248670402486276?s=20&t=OjAOlJXZb9lRAzuXqs-9_g

Rysk pilot tas tillfånga:

https://twitter.com/defensesentinel/status/1500215901773512708?s=20&t=N8OJtFhui2-NGfmhxm1nPg

Och en samlingsbild av gårdagens bekräftade nedskjutningar av ryska plan och helikoptrar:

https://twitter.com/defensesentinel/status/1500212289060110337?s=20&t=N8OJtFhui2-NGfmhxm1nPg
Citera
2022-03-06, 05:01
Medlem
Nato tar inte in länder som är under krigshot och som inte kan försvara sig själva nåt nämnvärt.
Sverige har dessutom bara satsat hälften vad som absolut krävs på försvaret sedan hur länge som helst..som nato kräver
Vi tog bort värnplikt..monterade ner 80 procent av vår flotta..luftvärn är bara en fragment kvar.
Flygvapnet är hårdbantat..militärbaser bortagna.
Gotland oförsvarat osv osv..vi har levt gott på dom pengarna som vi skulle satsat på försvaret...detta vet övriga natoländer när dom ska rösta.
Man kan inte brandförsäkra sitt hus när grannfastigheten brinner.
Citera
2022-03-06, 05:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Detta är faktiskt inte sant

Många gråter som fan över hur väst var emot Ryssland på 90-talet

Vad förväntade sig folk det skulle vara västlig kommunism? där allt skulle delas lika?

Fram till 2014 var väst med och byggde Ryssland till vad det är idag, västerländska företag har investerat miljarder fan Sverige skickade till och med bistånd tills nyss

Rysk levnadstandard har ökat markant

och framförallt viktigt för denna tråd Ryska löner och levnadstandard har varit högre än Ukrainas

Hela den här offerkoftan väst är stygga är faktiskt lite tröttsam vad hade folk förväntat sig att det skulle regna guld över Ryssland eller? dessutom vore inte politiken där så kleptokratisk skulle folket antagligen haft det några snäpp bättre till

Finns en norrman som heter Peter Normann Waage och skrev en bok om Ryssland 1992 med titeln "Ryssland är annorlunda".

I den förutspådde han att rysk kapitalism skulle bli råare än den vi har, för Ryssland har inte haft mycket av västerländsk humanism i sin historia. Idéerna härskar och människan hukar sig.
Citera
2022-03-06, 05:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Tja, kanske. Men nu är ju situationen som den är och Putin har påbörjat ett krig han inte kan vinna samtidigt som han tvingat sitt folk i fattigdom för en mycket mycket lång tid framöver. Det kommer inte på något sett gynna det ryska folket eller ge dem mer säkerhet, välstånd eller hälsa. Putin och hans oligarker kommer ju fortfarande leva ett liv i lyx och det är kanske något som "rysskramarna" glädjer sig åt, vad vet jag. Frågan är dock om det är någon mening med "men det var han som bööööörjade"?
Putin må vara en idiot men han är knappast korkad. Och har man koll på vad som är Rysslands traditionella sfär och vad dom känner att det alltid "borde höra" till dom så kan man inte vara förvånad över vad som sker. Herregud..det var rätt väntat om man följt med relationerna mellan Ryssland och Ukraina.

Och nej..Finns inga planer på annat..så släpp det. Jag kan lugna er som är rädda att "han nöjer sig inte och Sverige är ett mål" eller dylikt. Förening av dom östslaviska och ortdoxa folken är prioritet. Det som kan ingå vidare är nförlivning av Transnistrien, Sydossetien och Abchazien samt Vitryssland ansluter 'frivilligt'..Kiev är dess "vagga". Jag tror också det kan bli så man nöjer sig med Kiev och österut och söderut..medan man låter Västukraina vara helt enkelt. Men vi får se..

Ang ekonomin så kommer dels Europa att få stora på problem själva efter detta samt att Ryssland blir alltmer beroende av Kina medan Europa blir det av USA.

Det är en ny järnridå som kommer dela Europa. Denna gången är det dock USA och Kina delar på det direkta inflytandet i varsin del.

Det som gör det ännu farligare är ju att USA med väst gjort sig beroende av att handla med Kina som kommer stärka position...Detta är snarare början på en mörk tid..om vi inte börjar använda hjärnan istället för att fortsätta våra bekväma liv. Det är vi konsumenter som kan styra hela världsordningen och ekonomin..tillsammans, om vi vill, i rätt riktning.

Och nej...Putin kommer inte ge sig. Han vill verkligen ge fingret åt oss i väst och få sista ordet. Ur hans synvinkel.
Citera
2022-03-06, 05:04
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Många döda ryssar i början av klippet. Ukrainarna snor rysk lastbil och utrustning.

https://twitter.com/WalmezT23/status/1500231104476897280?s=20&t=OjAOlJXZb9lRAzuXqs-9_g

Massiv förstörelse av ryska fordon och skog.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1500248670402486276?s=20&t=OjAOlJXZb9lRAzuXqs-9_g

Rysk pilot tas tillfånga:

https://twitter.com/defensesentinel/status/1500215901773512708?s=20&t=N8OJtFhui2-NGfmhxm1nPg

Och en samlingsbild av gårdagens bekräftade nedskjutningar av ryska plan och helikoptrar:

https://twitter.com/defensesentinel/status/1500212289060110337?s=20&t=N8OJtFhui2-NGfmhxm1nPg

Länge leve teknologi så att alla kan se sanningen med egna ögon. Känns som att kriget kommer pågå väldigt länge för likt rysstrollen kommer autisten Putin aldrig ge sig.
Citera
2022-03-06, 05:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerhandelse
Nej, har inte med bränsle att göra. Putins slaktoffer har fått nog.

De ljögs in för att befria ett "nazifierat" Ukraina, nu känner de på vad det verkligen är och förstår.

De värnpliktiga offren tar inte ett steg längre.

En del tvingades att skriva kontrakt så att allt formellt sett skulle vara korrekt; allt i den fina mannen Putins rike.
Citera
2022-03-06, 05:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag är civilekonom och har filkand i historia från Lund.
Jag stöttar Putin till 100% genom min släkting som är vän/ bekant med Putin. De har varit vänner sen Clinton var på besök i St:Petersburg.

Det är och har varit TOTALT meningslöst att förklara Putins ståndpunkt någonsin. TOTALT.
Alltså… TOTALT meningslöst. Folk har helt enkelt inte den intellektuella kapaciteten att ta till sig en annan ståndpunkt.

Nu bekämpar han Azov och NATO i Ukraina.
Jag förstår helt och hållet anledningarna.

Aha er familj är alltså en vid Putins köttgrytor. Vad bra att du ville berätta sanningen. Det är inte utan att man drar slutsatsen att tjatet om NATO och Azov egentigen inte betyder något för dig. Det hade kunnat vara vilka skäl som helst, för du har en släkting som är Putins vän.

Haha, inte undra på att du inte tänder några ljus för ukrainare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in