2022-03-05, 18:16
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Övningarna är inte kopierade av den engelska förlagan. Vissa är likande, andra är samma och en del är helt unika för Sverige.
Hur mycket de liknar SOGs uttagningar vet bara de som har insyn i SOG, eftersom de uttagningarna är hemligstämplade. De är inspirerade av de uttagningarna, det är allt som hävdas.

De är som jag skrev mer eller mindre kopierade(de är ungefär de samma i svenska/danska/brittiska versionerna). Man går inte offentligt ut i detalj vad som som ingår i uttagningen, men det är ju inte jättesvårt att räkna ut:

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-var-verksamhet/specialforband/folder-sarskilda-operationsgruppen-sog.pdf
Citera
2022-03-05, 18:16
Medlem
Faderneslandet.s avatar
Varför hatar folk på Karim och ifrågasätter hans yrke och utbildning? Varför hävdar alla att han måste ha fuskat för att ha kunnat bli kirurg?

Är det bara pga att han heter Karim och är mörkhyad? Tro fan att det är så.
Citera
2022-03-05, 18:21
Medlem
För att han lämna sin partner att dö i berget
Citera
2022-03-05, 18:26
Medlem
Faderneslandet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Har fått en sån extrem respekt för läkare som opererat mig vid diverse tillfällen av olika anledningar. Har känt mig jäkligt trygg i efterhand och uppskattat den kompetens som finns om man nu råkar ut för något skit. Den här Karim har dock gjort mig jävligt osäker. Fy fan om man råkar ut för att lägga sitt liv i hans händer på operationsbordet. Bara det att en kirurg använder ordet ”fucking” visar ju vilket jävla stolpskott personen är.

Så bara för att man utövar ett visst yrke, så får man alltså inte använda vissa ord?

En obildad knegare får använda ord som slyna, horunge och bögjävel.
Men inte ord som impertinent, extemporera och hegemoni.
Citera
2022-03-05, 18:35
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderneslandet.
Stämmer detta dock?

Återger det han själv berättade i intervjun.
Citera
2022-03-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Förutom att Karim är en jävla idiot så måste han vara så jävla korkad när han tror att militär utbildning är en 100%-ig egoutbildning.

Jag har aldrig sett någon bete sig sämre i ett TV-program någonsin.

Helt otroligt att han verkligen inte kunde ta till sig vad ledarna sade utan att han var helt inne på att de var idioter. Hoppas han har mer empati som kirurg och är bättre på att samarbete, men jag tvivlar.
Citera
2022-03-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
De är som jag skrev mer eller mindre kopierade(de är ungefär de samma i svenska/danska/brittiska versionerna). Man går inte offentligt ut i detalj vad som som ingår i uttagningen, men det är ju inte jättesvårt att räkna ut:

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-var-verksamhet/specialforband/folder-sarskilda-operationsgruppen-sog.pdf
Jag länkade det dokumentet i tråden flr någon dag sedan.

Hur utmaningar utformades bestämdes ofta utifrån de valda platser och vad som de passade för.
Citera
2022-03-05, 20:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Jag länkade det dokumentet i tråden flr någon dag sedan.

Hur utmaningar utformades bestämdes ofta utifrån de valda platser och vad som de passade för.

Såg inte du länkat det, länkade det själv i någon SOG-diskussion här för nått år sen.

Ja, så blir det ju. Viss plats och natur passar för vissa utmaningar.

På SSGs tid och antagning kutades det runt i skogarna på K3, det blir inte riktigt bra tv
Citera
2022-03-06, 03:13
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag var helt med på SOG:arnas attityd förra året, som också var konstrutivt hård, oförsonlig och otrevlig för den oinvigde.
Men i år så verkar de medvetet tagit in massa tvivelaktiga deltagare av någon anledning, för att de ska kunna skälla på ett osedvanligt otrevligt sätt hela tiden.
De låg inte i på det här sättet, förra året PAM (som skäller, skäller och skäller).

Förra året kändes SOG-instruktörerna trovärdiga.

Detta år verkar ha blivit något TV-mässigt då de tagit in deltagare som sviktar så i sin skarphet i kombination med att de inte är i närheten att vara så sympatiska ihop med att vara riktigt vassa (som förra årets deltagare).

Förutom Susan (negressen). Hon känns skarp. Och sympatisk.

Och brandmanstjejen också?

Jag har dessvärre hittills enbart sett ett avsnitt från den här säsongen, så jag har måste se lite mer för att kunna bedöma den här säsongen. Men om det är som du säger så är det synd tycker jag. Samtidigt så kan man väl inte förvänta sig mer av TV4 - de hade väl helst sett ett startfält med bara transor, lesbiska negresser, schlagerhomofiler och några rullstolsbundna "hen" under ett ledarskap bestående av Kajsa "jag är jätte-jättehomosexuell" Bergqvist, operabögen Rickard Söderberg, Petrina Solange och Babsan.
Citera
2022-03-06, 07:03
Medlem
Nr 51 var utdömd på förhand av mig, likaså den lilla kärringen som varit i israels arme. Så fort någon skryter om sitt pannben och hur djävla hårda de är, vet man att de är fittor som bryter så fort det börjar gå tungt.
Citera
2022-03-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Nr 51 var utdömd på förhand av mig, likaså den lilla kärringen som varit i israels arme. Så fort någon skryter om sitt pannben och hur djävla hårda de är, vet man att de är fittor som bryter så fort det börjar gå tungt.
51? Det är bara 18 deltagare.
Citera
2022-03-06, 13:18
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag har dessvärre hittills enbart sett ett avsnitt från den här säsongen, så jag har måste se lite mer för att kunna bedöma den här säsongen. Men om det är som du säger så är det synd tycker jag. Samtidigt så kan man väl inte förvänta sig mer av TV4 - de hade väl helst sett ett startfält med bara transor, lesbiska negresser, schlagerhomofiler och några rullstolsbundna "hen" under ett ledarskap bestående av Kajsa "jag är jätte-jättehomosexuell" Bergqvist, operabögen Rickard Söderberg, Petrina Solange och Babsan.

Såg du förra säsongen?

Transan gjorde väl rätt bra ifrån sig, har jag för mig. Men jag måste kolla igen för att minnas.

I år har de väl ingen transa?

Men det som störde mig då, var att instruktörerna visade en HELT annan attityd mot transan gentemot de andra deltagarna, vid förhöret.
Henom kramade de och höll på, medan andra kastade ut, utan ett ord. Visst nödvändigt att visa vad skåpet ska stå i ett avancerat elitförband, men de var ju i he-ete inte konsekventa i kritik och hårdhet med olika deltagare. I alla fall som jag uppfattade det.
Senast redigerad av dialektiker 2022-03-06 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in