2022-01-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Verkligen.

Snedtänkt är ingen politisk podd med argumentsinslag, men jag har stor respekt för Kalle som ändå är påläst och tagit in sin beskärda del av historien. Det hade varit kul att höra hur han tar sig an att argumentera med en sådan här retorisk galning

Stängde av när Kalle tillät Diding att relativisera Mao i public service. Någon jävla måtta får det vara!
Citera
2022-01-13, 14:14
Moderator
Kyrpators avatar
Har nu långt om länge lyssnat på Tintinavsnittet, och det hade väl varit helt okej om det hade varit rubricerat som ett Tomas Bolme-avsnitt i stället. Bolme visade sig dock vara ganska självgod och skrytsam, inte minst vad gäller det ekonomiska. Kanske något oväntat med tanke på hans radikala politiska bakgrund. En av de där människorna som har levt ett åtminstone på ytan intressant liv och träffat många intressanta människor, men som trots det inte har så mycket intressant att berätta.
Citera
2022-01-14, 01:48
Medlem
Enmansdemos avatar
Vad tycker ni om nazistlitteratur-avsnittet? vilken höjdarexpert Kalle hittat jag tycker inte att nazism är en sammanhållen ideologi, jag tycker att nazism är en manlig ideologi

Nazinationalen??? sa hon att hymnen översattes till...jag är tveksam, kan man tänka sig
att den snarare översattes till något implicitare än ett namn på en fars
https://www.youtube.com/watch?v=4b5n0dOPU6s
Written by Sven Olov Lindholm
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-01-14 kl. 02:13.
Citera
2022-01-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Vad tycker ni om nazistlitteratur-avsnittet? vilken höjdarexpert Kalle hittat jag tycker inte att nazism är en sammanhållen ideologi, jag tycker att nazism är en manlig ideologi

Nazinationalen??? sa hon att hymnen översattes till...jag är tveksam, kan man tänka sig

Vilket skämt! En sån pekoral! Och varför ska bara vänstern få ha alla bra melodier?
Citera
2022-01-14, 18:53
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

Mycket intressant avsnitt. Kalles pitch om att kalla boken om kvinnliga nasseförfattare för ”Bruna Bönor ” var ju rent göteborgskt 😁
Citera
2022-02-01, 09:04
Moderator
Kyrpators avatar
Avsnittet om Slumpen som skapare var ju för all del intressant, även om ämnet är skäligen spretigt. Gästen Stefan Jansson är en av de bättre, men jag hade hellre lyssnat på en del 2 på ämnet Filmens grovarbetare, där Jansson också medverkade. Även där hade han en lista på namn som inte hann avverkas under ett avsnitt. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Wiktor "Kulörten" Andersson, John Norrman och John Melin helt ignorerades då. F-n vet hur det var med Carl-Axel Elfving.
Citera
2022-03-01, 02:37
Medlem
Kongruensbojds avatar
Inte ett inlägg på en hel månad!

Senaste om tidig skandinavisk krim var inget vidare. Är det för att man (jag) inte läst några av dessa författare det var så svårt att uppskatta avsnittet, eller för att Nessle var så inrutad?

Lyssnade sent omsider på den excentriske hotelldirektören Diding från metropolen Varberg. Jag är verkligen inte marxist men anser det uppfriskande att vissa inte lägger sina gamla värderingar på hyllan.

Det blev riktigt upplysande mot slutet när han berättade om Myrdals knäppa fru. Henne minns jag från en annan SR-dokumentär som en riktig mara; en kvinna kåtbocken Myrdal tog för att kuken skulle ha sitt. Han kan därmed stå sitt kast, men jag tycker synd om hans lärjungar som gjorde allt för att rädda både Myrdals bibliotek och anseende.
Citera
2022-03-13, 08:36
Medlem
Talföre David Nessle fick iaf besserwissern Kalle att vara tyst flera minuter i sträck 👍
Citera
2022-03-13, 15:21
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Måste komma ihåg att berömma avsnittet om den litterära visan, ett välvalt ämne som fick en kvalificerad behandling. Hurra för sådant!
Citera
2022-03-24, 09:05
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Inte ett inlägg på en hel månad!

Senaste om tidig skandinavisk krim var inget vidare. Är det för att man (jag) inte läst några av dessa författare det var så svårt att uppskatta avsnittet, eller för att Nessle var så inrutad?

Jag tycker det är intressant att höra om saker man inte har hört om innan. Sedan kan man läsa dem i efterhand om man vill och har möjlighet.
Citera
2022-03-24, 12:14
Medlem
Oliveiras avatar
Den här "recensionen" av Stig Björkmans bok visar tydligt vilken anti-intellektuell nolla Kalle är. Bara för att han inte förstår filmer av Godard och Antonioni måste han få det att låta som att ingen egentligen gör det och att filmerna inte kan vara "underhållande". Självklart tryfferat med ängsligt PK- trams. Han borde nog ha hållit sig till nonsens som POP istället.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/filmhistorien-maste-standigt-skrivas-om/
Citera
2022-03-24, 12:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Den här "recensionen" av Stig Björkmans bok visar tydligt vilken anti-intellektuell nolla Kalle är. Bara för att han inte förstår filmer av Godard och Antonioni måste han få det att låta som att ingen egentligen gör det och att filmerna inte kan vara "underhållande". Självklart tryfferat med ängsligt PK- trams. Han borde nog ha hållit sig till nonsens som POP istället.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/filmhistorien-maste-standigt-skrivas-om/

Rätt mycket fel man på fel plats där. Den där skulle nog någon annan skrivit.

Har Björkmans bok, men inte börjat på den än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in