Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-30, 19:14
Citat:
Ursprungligen postat av LabanssonsKorvAB
Det blir Leonard Månsson som gäst i avsnitt nr 500 "Om gentlemen" som publiceras imorgon:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/om-gentlemen
Jaha, det är tydligen en av Kalles söner, Leonard.

Personligen tycker jag detta var ett ganska tråkigt avsnitt, jämfört med t.ex. Anderz Harning med Guillou nr 400 som hade lite mer substans.

Nästa jubileum nr 600 hoppas jag att det blir om Rabbe Enckell med David Nessle. (som han har tjatat så om)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rabbe_Enckell
Senast redigerad av LabanssonsKorvAB 2025-10-30 kl. 19:21.
Citera
2025-10-31, 19:53
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabanssonsKorvAB
Det blir Leonard Månsson som gäst i avsnitt nr 500 "Om gentlemen" som publiceras imorgon:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/om-gentlemen

Första avsnittet någonsin som jag stängde av. Inte för att det var något fel med gästen, men det var inget samtal om Gentlemen som bok utan mer av en noggrann genomgång av handlingen. Och då läser jag hellre boken först.
Citera
2025-11-05, 08:29
Medlem
BavarianBeetles avatar
Podden är väldigt bra, men Kalle måste sluta med det där förnumstiga halvskrattet han ständigt ger ifrån sig. Det verkar nästan som något slags tic.
Citera
2025-11-05, 10:13
Medlem
st33rs avatar
Jag finner hans besatta fascinationen vid Hasse och Tage obegriplig .

Det finns såklart coola guldkorn i deras produktion, men också mycket som känns daterat studentikost putslustigt.

Han är nästan som en autist med specialintresse. Han kan inte sluta prata Hasse å Tage om han får ens en mikroskopisk chans
Citera
2025-11-05, 12:16
Medlem
Det där skrattet måste vara något nervöst. Hörde honom intervjuas i P4 Extra nyligen där han småskrattade efter varje mening.
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Podden är väldigt bra, men Kalle måste sluta med det där förnumstiga halvskrattet han ständigt ger ifrån sig. Det verkar nästan som något slags tic.
Citera
2025-11-05, 12:22
Medlem
Jag håller med, det är förmodligen autism/asperger. Oavsett ämne så lyckas han alltid få in Hasse och Tage.
Han har berättat att han ville döpa sina söner till Hasse och Tage men modern sa nej. Det blev Beppe och Cornelis istället

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag finner hans besatta fascinationen vid Hasse och Tage obegriplig .

Det finns såklart coola guldkorn i deras produktion, men också mycket som känns daterat studentikost putslustigt.

Han är nästan som en autist med specialintresse. Han kan inte sluta prata Hasse å Tage om han får ens en mikroskopisk chans
Citera
2025-11-20, 16:33
Medlem
BavarianBeetles avatar
Lyssnade nyss på buskis-avsnittet. Ganska kul att Kalle i realtid fick lov att inse att gästen inte kunde något om ämnet hon var inbjuden att diskutera. "Mmm" *tystnad* ... "Mmm" *tystnad* ...

Måste igen klaga på Kalles ständiga fnissande eller vad man ska kalla det. "Eheh, jaa Karl Gerhard kan ju sägas vara, eheh...". Det måste vara något slags tic.

I övrigt en väldigt bra podd. När jag inte är särskilt intresserad av ämnet brukar jag kompensera med något hjärndött tv-spel samtidigt som jag lyssnar. Tycker att sidescrollers som t ex Hollow Knight funkar bäst.
Citera
2025-11-24, 19:08
Moderator
Kyrpators avatar
I senaste avsnittet av Snedtänkt, som handlade om radioproducenten Fredrik Grundel, gick gästen Po Tidholm loss och sa sitt hjärtas mening om Flashback. Grundel hade tydligen en blogg (?) på en tidig version av Flashback, och SR:s ledning tvingade honom att ta bort den, för det passade sig inte alls.

Po Tidholm sa typ att Flashback var någonting bra på den tiden, när det handlade om drogliberalism. Det var innan de högerextrema hade tagit över och gjort det till något helt annat. Kalle Lind försökte släta över lite och säga att det finns många olika åsikter på Flashback, men jag tror inte att Tidholm köpte det argumentet.
Citera
2025-11-26, 12:24
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
I senaste avsnittet av Snedtänkt, som handlade om radioproducenten Fredrik Grundel, gick gästen Po Tidholm loss och sa sitt hjärtas mening om Flashback. Grundel hade tydligen en blogg (?) på en tidig version av Flashback, och SR:s ledning tvingade honom att ta bort den, för det passade sig inte alls.

Po Tidholm sa typ att Flashback var någonting bra på den tiden, när det handlade om drogliberalism. Det var innan de högerextrema hade tagit över och gjort det till något helt annat. Kalle Lind försökte släta över lite och säga att det finns många olika åsikter på Flashback, men jag tror inte att Tidholm köpte det argumentet.

Säger väl en del om Tidholm i så fall, att han saknar tiden då knark, carding och dålig svenska utgjorde forumets grundbultar.

Om gästen i avsnittet om buskis inte kunde något, tog Lind över helt då? Vad handlade avsnittet om mer specifikt? Buskis kan ju vara allt från pilsnerfilm till Rena rama Rolf.
Senast redigerad av Tavastehus 2025-11-26 kl. 12:28.
Citera
2025-12-03, 21:15
Moderator
Kyrpators avatar
I avsnittet om Gentlemän talar Kalle Lind om de många rättsröteskandalerna under femtiotalet som ”folkhemsbyggets baksida”. Vi hade till exempel Kejneaffären och Haijbyaffären, och under det tidiga sextiotalet också Helanderaffären. Jag skulle dock vilja hävda att dessa affärer snarare var exponenter för en konservativ djup stat, ett ämbetsmannavälde som socialdemokraterna bekämpade. Inte för att de var så fruktansvärt goda, utan för att de själva vill skapa och kontrollera en egen djup stat.

Mitt intryck är att socialdemokraterna ännu i början av sjuttiotalet såg sig själva som the underdog som slog uppåt, kämpande mot ett konservativt etablissemang. Många gör det förmodligen fortfarande.

Med det sagt så var det ett av de tristare avsnitten av Snedtänkt, och trots att jag har lyssnat i omgångar så lär jag inte mäkta med att lyssna till slutet. Det var ju snällt av Kalle Lind att låta sonen få vara med i den skattefinansierade podden, men han bör nog få stå på tillväxt ännu en liten tid.
Senast redigerad av Kyrpator 2025-12-04 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in