2022-02-26, 11:57
Medlem
Nu har jag varit med om nått nytt, en joggare som sprang mitt i filen inne i stan tutade på den men ingen reaktion när det blev plats körde jag förbi och tutade ordentligt då hajade han till hade uppenbarligen musik i öronen och struntade helt i att han sprang i <10 km/timmen mitt i vägen på en 50 sträcka.
Är det bara det att den nya generationen är helt sjävcentrerad eller har vi en större del förståndshandikappade?
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-02-26 kl. 12:08.
Citera
2022-02-26, 12:11
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har jag varit med om nått nytt, en joggare som sprang mitt i filen inne i stan tutade på den men ingen reaktion när det blev plats körde jag förbi och tutade ordentligt då hajade han till hade uppenbarligen musik i öronen och struntade helt i att han sprang i <10 km/timmen mitt i vägen på en 50 sträcka.
Är det bara det att den nya generationen är helt sjävcentrerad eller har vi en större del förståndshandikappade?
Just i denna tid på året går folk hur som helst, går i bredd och vägrar gå åt sidan.
Citera
2022-02-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Det är ju vackert av dig att tänka på min säkerhet att reta upp fel person men inte särskilt sakligt argument eftersom jag bedömer denna bättre än du.

Tror du på fullaste allvar att jag skulle kontakta polisen när någon beter sig som ett illa vaggat cp i trafiken mot mig? Du får nog tänka om, jag skulle naturligtvis aldrig ringa polisen över något jag kan lösa på egen hand. Det bör man aldrig göra och det faktum att du ens föreslår det säger väl en del om din syn på vad polisen bör prioritera för ärenden. Du skriver att jag bör "sköta mitt" vilket är exakt det jag till skillnad från dig uppenbarligen gör.
Du för över lag en mycket märklig och vilsen argumentation där du verkar tro att ditt etiketterande och domderande över vad jag gör och inte gör skulle ha någon påverkan på mig.

Det finns f.ö flera anledningar till varför jag reagerar som jag gör på idioter i trafiken.

1. Det blir lättare att faktiskt se sig i spegeln om man låter de som är dumma i huvudet faktisk få reda på att de är dumma i huvudet.
2. Det lämnar högst sannolikt spår (inte på alla men troligen på tillräckligt många för att det ska ha effekt inför en liknande situation i framtiden). Folk har en förmåga att minnas saker de upplever skrämmande eller upprörande. Har också flera exempel på situationer som bevisar detta.

Bara för att jag är nyfiken: inom vilken bransch jobbar du?
Citera
2022-02-27, 13:52
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Bara för att jag är nyfiken: inom vilken bransch jobbar du?

Social omsorg. Jag är däremot inte så nyfiken på vad du jobbar inom eftersom det inte har särskilt mycket med ämnet att göra 🤷‍♂️
Citera
2022-02-27, 14:03
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Trolla?? jag höll ju med dig. Du har ju gett så knivskarpa argument så vem kan säga emot dig.

Ang korsningen.
Det var inte flera kilometers fri sikt å båda hållen som du sa, så där överdrev du.
Området har jordbruk runt om vilket pekar på att det går tung trafik i området. Både traktorer med stora skrymmande släp men även lastbilar.
Innan skörd så kan fordon dölja sig bakom grödorna vilket kan lätt missas vid korsningar. Särskilt som det uppenbarligen finns risk att man blir bländad av solen innan man kör ut från Krombyvägen.

Se själv:
https://www.google.com/maps/@55.5262546,13.0234496,3a,75y,198.65h,95.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1st14OjwO6aJvJC8s0XSdzuw!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv

Så:
Tung trafik, Dålig sikt (innan skörd) och Risk för bländning ser jag som helt klart goda anledningar för att ha ett stopptecken.
Du vet, det finns ju folk som inte kör som du, dvs testat bilens begränsningar, kör dynamiskt, kompenserar för idioter som kör enligt trafikregler mm. Dvs folk som bajsar på sig för att de inte kör lika bra som du gör, typ lite som man vill liksom.

På den aktuella platsen växer endast lågväxande grödor och med din rertorik bör alltså alla korsningar vid åkermark ha stopplikt, så är inte fallet. Det finns hur många som helst där brukligt nog endast väjningsplikt gäller, så borde naturligtvis även vara här.

Detsamma gäller såklart det faktum att du tror att det rör sig mycket tung trafik på vägen, det gör det alltså inte, vägen är långt mycket mer öde än många andra runt omkring. Det är inte ett industriområde vi talar om.

Och "Bländning"?...
Är du på riktigt?...
Av alla ogripbara halmstrån du febrilt letar efter så måste detta vara det mest korkade jag någonsin hört..

Du tror (och tycker kanske till och med) alltså på fullaste allvar att bländning skulle vara en anledning att ha stopplikt i en korsning? Så säg mig då herr Einsten, hur kommer det då sig att inte alla korsningar utan träd inom det närmsta har stopplikt? Eller det är bara på just denna åkermark som solen skiner tänker du?

Vissa människor 🤦‍♂️
Citera
2022-02-28, 20:07
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
På den aktuella platsen växer endast lågväxande grödor och med din rertorik bör alltså alla korsningar vid åkermark ha stopplikt, så är inte fallet. Det finns hur många som helst där brukligt nog endast väjningsplikt gäller, så borde naturligtvis även vara här.

Detsamma gäller såklart det faktum att du tror att det rör sig mycket tung trafik på vägen, det gör det alltså inte, vägen är långt mycket mer öde än många andra runt omkring. Det är inte ett industriområde vi talar om.

Och "Bländning"?...
Är du på riktigt?...
Av alla ogripbara halmstrån du febrilt letar efter så måste detta vara det mest korkade jag någonsin hört..

Du tror (och tycker kanske till och med) alltså på fullaste allvar att bländning skulle vara en anledning att ha stopplikt i en korsning? Så säg mig då herr Einsten, hur kommer det då sig att inte alla korsningar utan träd inom det närmsta har stopplikt? Eller det är bara på just denna åkermark som solen skiner tänker du?

Vissa människor 🤦‍♂️

Du, min sämste herre, har bestämt dig för att oavsett vad jag än säger så är det fel. Och visst, jag kan ha fel. Vad jag gjort är att försöka resonera utifrån en googlebild på tänkbara anledningar varför det sitter en stoppskylt. Det som är helt säkert är att den iaf inte sitter uppe för att jävlas.

Men du tramsar bort din möjlighet att visa att du besitter iaf en liten bit av kognitiv förmåga.

Istället så går du till fullt personangrepp. När sådant inträffar så har man inga argument utan man vill försöka förlöjliga sin meningsmotståndare. Sånt tröttar ut mig.

Du har i tråden påstått att du inte bara kör bättre än gemene bilförare då du testar alla bilar vad de går för. De som håller på trafikreglerna bajsar på sig, enligt dig, när det uppstår en situation som du skulle behärskat tillfullo.

Inte nog med det, du reder dessutom upp situationer andra orsakat, pga din påstådda förträfflighet. Men du tar varje chans att minsann påpeka andras brister.

Du säger emot dig själv, du överdriver, ljuger och du saknar allt en bra bilförare ska ha, nämligen insikt om sina egna begränsningar, att visa hänsyn till andra trafikanter och att hålla sig till de regler som gör att vi inte har en trafiksituation liknande den i ett random U-land.

Jag vet nu att du saknar körkort.
Du har aldrig haft nått körkort.
Du kommer aldrig få nått körkort.

... och tack gode gud för det.
Citera
2022-03-02, 23:21
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Folk som tror att blinkers innebär per automatik att de får knö sig in överallt!

Folk som inte använder backspegeln och sidospeglar för att orientera sig om det finns andra runt om kring dom.

Folk som inte gasar på ut på accelerationsfältet utan fiskör I 50 och sen bromsar in!?
Citera
2022-03-05, 20:05
Medlem
Som MC förare så stör jag mig ofta på folk som inte ser en MC förare, de börjar byta fil in till samma fil som jag befinner mig i och tvingar mig av vägen.

Vet inte om samma sak hade hänt om jag hade kört bil istället, men det känns som att det är vanligare att man missar en MC förare när man ska byta fil.

Känns som att vissa kanske kollar lite snabbt i backspeglarna, men deras ögon är för dåliga för att kunna se den mindre MC föraren än en bil.
Citera
2022-03-05, 20:17
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Som MC förare så stör jag mig ofta på folk som inte ser en MC förare, de börjar byta fil in till samma fil som jag befinner mig i och tvingar mig av vägen.

Vet inte om samma sak hade hänt om jag hade kört bil istället, men det känns som att det är vanligare att man missar en MC förare när man ska byta fil.

Känns som att vissa kanske kollar lite snabbt i backspeglarna, men deras ögon är för dåliga för att kunna se den mindre MC föraren än en bil.
Håller helt med dig man får vara på sin vakt och inte lita på nån!
MC:n är snabbare och framför allt mindre och där med som bilförare inte hinner uppfatta, som man brukar säger "titta utan att se".
Citera
2022-03-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Kul att du tror att det är ögonen det är fel på.
Tyvärr så måste du som MC-förare ha egen överlevnadsinstinkt här. Du själv måste läsa av trafiken.
Grejen är enkel. Våra sinnen är programmerade utifrån erfarenhet. I backspegeln ser man lätt en bil som närmar sig då erfarenheten säger att bilar ibland kommer fort. Däremot är inte sinnena vana vid det mindre föremålet MC vilket gör att dessa sorteras bort bland alla andra synintryck.
Var själv utsatt för en liknande händelse för lite över en månad sedan och utan bilens hjälp hade det gått riktigt åt helvete
Svepte en lastbilskö på motorvägen och när jag ligger i döda vinkel på en av lastbilarna så påbörjade han en egen omkörning där han började blinka samtidigt som han svängde ut.
En sak jag lärt mig på motorvägar är just att läsa vad de jag kör om gör och med detta han jag stampa på bromsen och utan bilens säkerhetssystem så hade jag garanterat hamnat i samma räcke som jag höll på att bli prejad in i.
Är dock imponerad av att lastbilsföraren räddade sitt ekipage då han till slut såg vad som höll på att hända. Det gungade friskt ett tag.
Med det så, sluta gnälla och kör själv som om du är osynlig. Din framtid som icke rullstolsbasketspelare hänger på dig själv.
Citera
2022-03-08, 13:22
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
En kort fråga till er som gillar att ställa sig i längsta kön, d v s Högerfilen, och sedan stör er på alla de som tar den kortare kön; Varför tar ni inte bara en fil till vänster så kommer ni ju dels snabbare fram och slipper sitta och sura?!? Enkelt va?

Andra möjligheter för att minska magsåren för de som surar:
#1 Utbilda er till trafikpolis och spärra av vänsterfilen, vissa går ju ändå ut över sina befogenheter och tar upp två körfält som något desperat försök till att leka Polis.
#2 Bli politiker och övertala riksdagen att alla flerfiliga vägar tas bort.

Någon annan lösning för de som upplever detta som ett problem kan jag inte se, förslag? Makten att påverka andra att t ex inte vilja använda vänsterfilen har ingen.

Jag är en av dom som leker polis. Är så fruktansvärt kul att se lille Svensson ligga bakom lastbilen och tuta och blinka. Lär er för fan att köra bil istället, det går inte fortare om både vänster och högerfil är fulla av bilar. Ingen bryr sig om att släppa varannan bil för alla är så egoistiska och tänker bara på sig själva.
Citera
2022-03-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag är en av dom som leker polis. Är så fruktansvärt kul att se lille Svensson ligga bakom lastbilen och tuta och blinka. Lär er för fan att köra bil istället, det går inte fortare om både vänster och högerfil är fulla av bilar. Ingen bryr sig om att släppa varannan bil för alla är så egoistiska och tänker bara på sig själva.
Här en artikel riktad till dig och dina likasinnade:
Auto motor & sport: Peder: Sluta leka polis på 2+1-vägar! – auto motor & sport.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20220326/peder-sluta-leka-polis-pa-21-vagar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in