Citat:
Ursprungligen postat av
Amanite
Nu låter du väldigt, väldigt ledsen..
Du har dock helt rätt i att jag har oerhört lite tålamod med efterblivna människors misstag i trafiken som går ut över mig eller andra.
Med detta inte sagt att inte alla kan begå misstag, det som stör mig mest är de som faktiskt inte gör det som står i deras makt för att rätta till dessa när de begås.
Detta löses mycket enkelt, antingen så ser man till att inse att trafik kräver uppmärksamhet och kognitiv förmåga att snabbt nog finna sig i olika situationer. Eller så har man helt enkelt inget i trafiken att göra.
Det bör till och med du kunna skriva under på.
Det är ytterst sällan folk åker omkring och jävlas medvetet med andra. Om det är en äldre förare: visa den tolerans och hänsyn som du själv kommer att önska dig när du blir gammal. Om det är en osäker förare: ha tålamod, vi har alla varit nybörjare någon gång och ingen kör perfekt en vecka efter att ha klarat uppkörningen.
Att folk gör fel i trafiken kan bero på väldigt många olika saker. De flesta gör trots allt så gott de kan. Och ingen blir en bättre förare av att bemötas med aggressivitet.
Det är inte din uppgift att åka omkring och läxa upp folk till höger och vänster. Att klanta sig är en sak, att medvetet bete sig illa en helt annan. Om du bedömer att någon utgör en trafikfara så kan du alltid kontakta polisen och låta dem ta hand om saken. Annars ska du sköta ditt.
Sen begriper jag inte vad det är du tror dig kunna uppnå med ditt intoleranta och aggressiva beteende. Du mår förmodligen bara sämre av det själv och du kan ändä inte lära andra att köra som du vill. Om någon gör fel, låt det rinna av bara. Du går väl inte runt på ICA och skriker åt folk som du tycker står i vägen eller tar lite för lång tid på sig i kassan? Då finns det ingen anledning att bete sig på liknande sätt bakom ratten heller.
Kan du inte behärska dig så är det du som inte har i trafiken att göra. Och med din nuvarande attityd löper du risk att förr eller senare hamna i potentiellt farliga situationer då du kanske retat upp fel person.
Så tänk om. Och tänk dig för.