Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
hur fick du det till det? jag skrev att man aldrig kommer bli rekommenderad av transportstyrelsen att blinka för nåt man INTE tänker göra. Varningsblinkers är om du tex stannar pga en incident framför dig eller nåt och inte vill bli påkörd bakifrån.
vänsterblinkers är för sidoförflyttning och det är sällan man gör en sån förflyttning i en CPL. Kanske om du kör gräsklippartraktor och ska upp och klippa i rondellen eller om du ska byta fil i en tvåfilig cpl. Blinkers är alltså för att upplysa om att man avser bryta sin fil på nåt sätt. Krav på HB är pga att du bryter filen och svänger av till en annan fil. Logiskt. VB = ologiskt av samma anledning.
Nej, du kan inte kuggas för utebliven VB :-D...jösses människa!
Haha… kul att du är så kaxigt självsäker på dina åsikter, som är bara just åsikter utan större koll på fakta.
Jag har kollat upp detta med både poliser, körskolor, myndigheter många gånger genom åren, och du har helt enkelt fel.
Jo, man kan bli kuggad på uppkörning om man inte VB i CP, om kontrollanten anser att situation och omständighet var sådana att VB hade kunnat förhindra risk för incidenter genom att tydligare visa sina egna intentioner.
Fundera på hur det kan bli i en tvåfilig CP om du väljer att i ytterfil fortsätta runt fast det är tät trafik och bilar i innerfil som ska ut på den tvåfiliga avfarten. Ja, de andra har väjningsplikt etc, men risken för missförstånd och kollision är stor och marginalerna små. Då kan du kuggas om du inte VB för att varsla andra om att du inte tänker dig ut på utfarten utan vidare runt. Det svaret har mer än en kontrollant givit mig, liksom sakkunniga på myndigheter, samt körskolor…
Jo, det finns paragrafer i Trafikförordningen som kan tillämpas för att använda blinkers för något man inte tänker göra, för att man med blinkers då kan visa andra att man inte ämnar göra något som i aktuell situation inte är det som är mest sannolikt i aktuell situation. Typ, det kan förebygga och/eller förhindra fara.
Faktum är att det i vissa situationer är rekommenderat, kan t o m krävas, att man använder blinkers när man följer en huvudled genom en sväng i en korsning, fast alla andra har väjningsplikt…. Sug på det du…. Bästa praxis kallas det..
Kolla vad jag länkat till i den stora rondelltråden om VB, där jag saxat in svar jag fått i mail från myndigheter som styrker det jag säger.
Fundera sen på varför många andra länder nu ändrat sig i regler och rekommendationer om VB och kräver eller rekommendera VB i CP fast de varit emot det tidigare.