2022-05-26, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som sagt, du har noll koll…

Så vid vänstersväng på väg så varnar du bakomvarande för din kommande manöver med att slå på varningsblinkers…? Stor humor…..

Likaså kan man kuggas på uppkörning av Trafikverkets uppkörningskontrollanter om man inte VB i CP om rådande situation var sådan att kontrollanten anser att man borde ha VB

hur fick du det till det? jag skrev att man aldrig kommer bli rekommenderad av transportstyrelsen att blinka för nåt man INTE tänker göra. Varningsblinkers är om du tex stannar pga en incident framför dig eller nåt och inte vill bli påkörd bakifrån.

vänsterblinkers är för sidoförflyttning och det är sällan man gör en sån förflyttning i en CPL. Kanske om du kör gräsklippartraktor och ska upp och klippa i rondellen eller om du ska byta fil i en tvåfilig cpl. Blinkers är alltså för att upplysa om att man avser bryta sin fil på nåt sätt. Krav på HB är pga att du bryter filen och svänger av till en annan fil. Logiskt. VB = ologiskt av samma anledning.

Nej, du kan inte kuggas för utebliven VB :-D...jösses människa!
Citera
2022-05-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, de kan va störande om man själv vill köra korrekt, men iom alla jävla långtradare och skit på vägarna så har jag oftast förståelse för mittfilarna. Värre är det med de som kör över hastighetsbränsningarna - och det gör oftast de som gnäller på mittfilare
Över hastighetsbegränsningen kör i princip alla. Dumt argument. Jag brukar hålla snutsäker hastighet, dvs 5-10 över det som står på mätaren. Då får man dra av tre för att få verklig hastighet. Finns ingen snut som orkar stoppa en då. I alla fall om man inte är helt ensam med snuten och de råkar vara på pinnjakt just då.

Långtradare eller inte har ingen betydelse för mittfilarna. Jag menar i första hand de som är helt ensamma på vägen. I backspegeln kan de då följa mig en lång sträcka när jag närmar mig bit för bit. Ligger kvar gör de lik förbannat. Fast många mittfilare saknar nog backspeglar.

Jag tror snarare att de helt enkelt bara skiter i alla andra och i synnerhet de som finns bakom. Sitter i sin egen lilla bubbla utan minsta blick vare sig i backspegeln eller åt sidorna.
Citera
2022-05-26, 15:27
Medlem
Citat:
hur fick du det till det? jag skrev att man aldrig kommer bli rekommenderad av transportstyrelsen att blinka för nåt man INTE tänker göra. Varningsblinkers är om du tex stannar pga en incident framför dig eller nåt och inte vill bli påkörd bakifrån.

vänsterblinkers är för sidoförflyttning och det är sällan man gör en sån förflyttning i en CPL. Kanske om du kör gräsklippartraktor och ska upp och klippa i rondellen eller om du ska byta fil i en tvåfilig cpl. Blinkers är alltså för att upplysa om att man avser bryta sin fil på nåt sätt. Krav på HB är pga att du bryter filen och svänger av till en annan fil. Logiskt. VB = ologiskt av samma anledning.

Nej, du kan inte kuggas för utebliven VB :-D...jösses människa!

Haha… kul att du är så kaxigt självsäker på dina åsikter, som är bara just åsikter utan större koll på fakta.

Jag har kollat upp detta med både poliser, körskolor, myndigheter många gånger genom åren, och du har helt enkelt fel.

Jo, man kan bli kuggad på uppkörning om man inte VB i CP, om kontrollanten anser att situation och omständighet var sådana att VB hade kunnat förhindra risk för incidenter genom att tydligare visa sina egna intentioner.

Fundera på hur det kan bli i en tvåfilig CP om du väljer att i ytterfil fortsätta runt fast det är tät trafik och bilar i innerfil som ska ut på den tvåfiliga avfarten. Ja, de andra har väjningsplikt etc, men risken för missförstånd och kollision är stor och marginalerna små. Då kan du kuggas om du inte VB för att varsla andra om att du inte tänker dig ut på utfarten utan vidare runt. Det svaret har mer än en kontrollant givit mig, liksom sakkunniga på myndigheter, samt körskolor…

Jo, det finns paragrafer i Trafikförordningen som kan tillämpas för att använda blinkers för något man inte tänker göra, för att man med blinkers då kan visa andra att man inte ämnar göra något som i aktuell situation inte är det som är mest sannolikt i aktuell situation. Typ, det kan förebygga och/eller förhindra fara.

Faktum är att det i vissa situationer är rekommenderat, kan t o m krävas, att man använder blinkers när man följer en huvudled genom en sväng i en korsning, fast alla andra har väjningsplikt…. Sug på det du…. Bästa praxis kallas det..

Kolla vad jag länkat till i den stora rondelltråden om VB, där jag saxat in svar jag fått i mail från myndigheter som styrker det jag säger.

Fundera sen på varför många andra länder nu ändrat sig i regler och rekommendationer om VB och kräver eller rekommendera VB i CP fast de varit emot det tidigare.
Citera
2022-05-26, 15:34
Medlem
Förare som inte förstår flow och inte kan signalera sina intentioner. T.ex vid övergångsställe, att man inte tydligt visar att de sett en genom att sakta ner i tid.

Bilar som ligger 2m bakom på motorväg, man kommer inte fram snabbare.

Sen är det roligt med alla som gasar på full fart o kör om fram till rödljus också. Men det är egentligen inte något som påverkar mig negativt.
Citera
2022-05-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ingen nackdel med VB?! men du ger ju ett ypperligt exempel på det själv - du har felanvänt vänsterspaken så länge att du tror att den är ett måste, och alla som inte VB:ar gör fel, med konsekvensken att du skiter i väjningsplikten och brakar rakt in i CPL för att meja ner andra med företräde.

Du är en livsfara i trafiken.

//fd yrkeschaufför

Varföe fd undrar man ju då?

Taxiförare och budbilsförare är med på Top3-listan över sämst i trafiken.
Det är bara blinda kärringar över 125år som kör sämre...
Citera
2022-05-26, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Haha… kul att du är så kaxigt självsäker på dina åsikter, som är bara just åsikter utan större koll på fakta.

Jag har kollat upp detta med både poliser, körskolor, myndigheter många gånger genom åren, och du har helt enkelt fel.

Jo, man kan bli kuggad på uppkörning om man inte VB i CP, om kontrollanten anser att situation och omständighet var sådana att VB hade kunnat förhindra risk för incidenter genom att tydligare visa sina egna intentioner.

Fundera på hur det kan bli i en tvåfilig CP om du väljer att i ytterfil fortsätta runt fast det är tät trafik och bilar i innerfil som ska ut på den tvåfiliga avfarten. Ja, de andra har väjningsplikt etc, men risken för missförstånd och kollision är stor och marginalerna små. Då kan du kuggas om du inte VB för att varsla andra om att du inte tänker dig ut på utfarten utan vidare runt. Det svaret har mer än en kontrollant givit mig, liksom sakkunniga på myndigheter, samt körskolor…

Jo, det finns paragrafer i Trafikförordningen som kan tillämpas för att använda blinkers för något man inte tänker göra, för att man med blinkers då kan visa andra att man inte ämnar göra något som i aktuell situation inte är det som är mest sannolikt i aktuell situation. Typ, det kan förebygga och/eller förhindra fara.

Faktum är att det i vissa situationer är rekommenderat, kan t o m krävas, att man använder blinkers när man följer en huvudled genom en sväng i en korsning, fast alla andra har väjningsplikt…. Sug på det du…. Bästa praxis kallas det..

Kolla vad jag länkat till i den stora rondelltråden om VB, där jag saxat in svar jag fått i mail från myndigheter som styrker det jag säger.

Fundera sen på varför många andra länder nu ändrat sig i regler och rekommendationer om VB och kräver eller rekommendera VB i CP fast de varit emot det tidigare.
Om nån i innerfilen försöker preja sig in i din fil och sen ut, så är det först tutan som gäller, och sen ut och slåss när du rammat honom. Aldrig VB i en sån situation. Asen måste tämjas och lära sig trafikvett den hårda vägen. Ger man de lillfingret tar de hela handen. Aldrig ge med sig och "be om ursäkt" för att man råka ska vidare runt rondellen. Det är som VB när du har en bil jämte i ytterfilen på en vanlig väg och ni passerar en vanlig högeravfart. Brukar du blinka vänster då också och du inte ska av?

om du frågar en myndighet "hej, är det ok att blinka vänster i en rondell?" så är det ju klart de säger att det är ok, med det är inte samma sak som att det är rekommenderat.

ska man förhindra fara, så finns en särskild blinkers med trekantig symbol för det, som jag påminde om.

Det är rätt ointressant hur andra länder gör - många sydlänningar är känslomänniskor och använder inte skallen och ett reflekterande tänkande i sina liv på samma sätt vi medvetna moderna svenska män gör. Sen har de byggt infartsparkeringar inne i rondellen också som man måste svänga vänster för att komma in på.
Citera
2022-05-26, 17:50
Medlem
Är ute och promenerar. Går över ett övergångsställe och låter en blatteful vit äckel-Audi lämna mig företräde. Arabapan vid ratten tutar högt när jag gått över gatan. I bilen har fyra fula muselmanapor vänt sina inavlade trynen mot mig och stirrar för att se vad jag skall göra. Jag visar fingret och går mot deras bil. Då kör de äckliga muslimkräken iväg.

Denna lilla anekdot från tidigare idag sammanfattar väl trafikens irritationsmoment: Audi, vidriga arabapor och folk som inte kan bete sig.
Citera
2022-05-26, 18:22
Medlem
Masingas avatar
Idioter som kör för sakta och har långa mellan bilarna då det tar 2 år att komma förbi dem för inte fan vill man hamna i den filen innan man är förbi.

Idag så körde jag förbi dem, det kändes som att jag swisha förbi dem fast jag höll exakt tillåten hastighet.
Citera
2022-05-26, 18:26
Medlem
Citat:
Om nån i innerfilen försöker preja sig in i din fil och sen ut, så är det först tutan som gäller, och sen ut och slåss när du rammat honom. Aldrig VB i en sån situation. Asen måste tämjas och lära sig trafikvett den hårda vägen. Ger man de lillfingret tar de hela handen. Aldrig ge med sig och "be om ursäkt" för att man råka ska vidare runt rondellen. Det är som VB när du har en bil jämte i ytterfilen på en vanlig väg och ni passerar en vanlig högeravfart. Brukar du blinka vänster då också och du inte ska av?

om du frågar en myndighet "hej, är det ok att blinka vänster i en rondell?" så är det ju klart de säger att det är ok, med det är inte samma sak som att det är rekommenderat.

ska man förhindra fara, så finns en särskild blinkers med trekantig symbol för det, som jag påminde om.

Det är rätt ointressant hur andra länder gör - många sydlänningar är känslomänniskor och använder inte skallen och ett reflekterande tänkande i sina liv på samma sätt vi medvetna moderna svenska män gör. Sen har de byggt infartsparkeringar inne i rondellen också som man måste svänga vänster för att komma in på.

Där övertygade du mig om att du hellre leker lekstuga som en pojkvasker utan vett, än för en seriös vuxen diskussion som bygger på kunskap och fakta.

Lek vidare du i din imaginära ”verklighet” vad gäller trafikregler, och hur VB ska användas.

Testa gärna att göra som du förespråkar vid en uppkörning…..
Citera
2022-05-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är ute och promenerar. Går över ett övergångsställe och låter en blatteful vit äckel-Audi lämna mig företräde. Arabapan vid ratten tutar högt när jag gått över gatan. I bilen har fyra fula muselmanapor vänt sina inavlade trynen mot mig och stirrar för att se vad jag skall göra. Jag visar fingret och går mot deras bil. Då kör de äckliga muslimkräken iväg.

Denna lilla anekdot från tidigare idag sammanfattar väl trafikens irritationsmoment: Audi, vidriga arabapor och folk som inte kan bete sig.

Ja du visar ju verkligen prov på att du kan bete dig…..

Kanske det berodde på din utstrålning eller nåt vad vet jag, men som äkta blond svensk så har jag i princip aldrig några problem att tala om med utlänningar oavsett grundfärg religion eller annan tillhörighet, vare sig i trafiken eller annorstädes. Ja inte mer problem eller irritation med dem än med div mer eller mindre korkade ursvenskar som dyker upp då och då i trafiken och gör fel eller dumma saker.
Sist skulle en svensk grabb framför mig visa hur man driftar runt en rondell med sin BMW, och rätt fart det var så körde han på ”engelskt vis”……
Citera
2022-05-26, 18:38
Medlem
Jag stör mig på förare som slänger sig ut på huvudled så man själv behöver tvärnita, istället för att de väntat 5 sek och hamnar bakom en.

Jag stör mig på förare som öppnar fönster o slänger ut sitt McDonaldskräp längst vägen.

Jag stör mig på förare som inte blinkar när de kör ur rondell.

Jag stör mig på förare som inte håller sig innanför linjen utan kapar ens egna vägbanan när man möts.

Jag stör mig på cyklister som kör på vägen när det finns cykelbana.

Jag stör mig på cyklister som slänger sig över vägen utan att titta.

Jag stör mig på vuxna som cyklar i stan utan hjälm.

Jag stör mig på folk som parkerar snett in på ens egna ruta.
Citera
2022-05-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Korkade fula hetskukar som MÅSTE trycka upp sin fjantiga bil i baken efter min bil, fast man ändå ligger i legal hastighet plus 10 km/h... När detta händer så släpper jag gaspedalen direkt, och kör 5 km/h långsammare än stipulerad hastighet som "straff" för "brottet" hetsande av annan... Att ligga efter en fruktpizza och hetsa lönar sig aldrig! Visst, vill någon köra om - självklart, inga problem. Men utsätt mig för faran att bli påkörd med risken att få en whiplashskada - bli hindrad och ännu mera irriterad som "belöning"...

Gör likadant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in