2022-02-27, 17:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tror du han skickar in det bästa först eller?

Först destabilisera sedan sätter man in stöten, det är sedan gammalt!

Usel strategi iaf. Förlorar manskap och kompetensen med den förrutom den ännu viktigare folkopinionen.
Citera
2022-02-27, 17:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det var inte vad Sun Tzu menade. Ryssland har gjort bort sig totalt. Nu vet alla hur jävla fattigt det är i Ryssland. Deras skitarmé är ett skämt.
Appear weak when you are strong, and strong when you are weak.
Ryssland har framställt sig som starka. Hotat och vapenskramlat i årtionden. Ett försök av Ryssland att spänna sina muskler inför omvärlden - när inga muskler finns - för att hålla Nato på avstånd. Nu har den blöjbärande ledaren fått en psykos och gjort bluffen synlig.

Jag tror tyvärr att Putin har trott på den självbilden själv. Han är lika förvånad som vi i väst över hur dålig hans armé är.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Om vi kollar rent historisk hur Ryska armén har krigat tidigare i historien så har strategin alltid varit att kasta in kroppar i köttkvarnen. Dvs få fienden att få slut på resurser och lika väl kan Ryssland fortsätta att skicka in pansarvagnar och män. Så har man alltid gjort och detta har alltid varit ett vinnande koncept i den ryska strategin.

Det vi ser idag är exakt samma sak som tyskarna stötte på när de invaderade. Problemet uppstod när ammunition tog slut men ryssen fortsatte att skicka in soldater och pansarfordon.

Som sagt han rensar gammalt skit nu och alla jublar för de går så bra för Ukraina (i verkligheten så går de inte alls bra men media visar upp den bilden).

Som sagt jag ger Ukraina cirka en vecka och skulle Putin sätta in den riktiga armén så är det kört för Ukraina, de kommer massakrera hela Ukraina. De jag är mest imponerad över är precisionen i deras missiler och operationer. När USA invandrare så spränger dom bort allt och tusentals civila dör. Detta har inte alls varit i samma skala

Men kan man få folk med sig på det som fungerade i andra världskriget? Folk har internet och mobiltelefoner, de har gått i skolan. Och viktigast de har inte blivit anfallna. I 2a världskriget var det en strid för överlevnad mot Hitler. Nu angriper de ett litet grannland helt i onödan.

De har satt in den riktiga armén. Inte alla såklart med detta är deras bättre trupper.

Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Varför går han inte all out? Internet, elektricitet, vatten, radio. Alla dessa bombade koalitionen sönder totalt i Irak. Är det för att väst skulle gnälla om krigsbrott etc? Alla hatar ju redan Putin ändå så det känns inte som om det hade spelat någon roll direkt. Surrealistiskt att ett krig 2022 skulle ske med elektricitet och internet uppe för den attackerade parten.

För att man inte kan. Man har för få precisionsrobotar, för dåligt flyg och man misslyckades med att förstöra Ukrainas flygvapen och luftvapen. Det här var det bästa man kunde åstadkomma helt enkelt.
Citera
2022-02-27, 17:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Putin vill så klart inte förstöra Ukraina. Det skulle inte gå hem hos det ryska folket. Det som jag är mer förvånad över är att vi knappt ar sett några bilder på större mängder ukrainska soldater. Eller ens ryska soldater. Och knappt några strider. Jag har mest sett långa konvojer av lastbilar och tanks. Jag börjar misstänka något slags skådespel snarare än någon konventionell militär invasion.

I början såg man mest filmer som civila tagit och då är det ju sådant de ser. Men nu finns många videos från ukrainska militärer också.

Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
True. När de omringat Kharkov och Kiev totalt så kan det möjligen bli så att Ukraina förhandlar fram en fredspakt där de garanterar permanent neutralitet (inget NATO eller EU) och sedan vänder ryssen hem. Det vore nog det minst dödliga scenariot.

Tror du ukrainska trupperna lägger ner vapnet för att regeringen säger det? Nu startar de t.o.m. främlingslegioner som kommer för att slåss mot ryssar. De åker inte hem förrens ryssarna lämnat landet. Jag tror inte presidenten har makten att lägga ned försvaret och erkänna förlusten av Krim och andra delar. De kommer kräva att Ryssland lämnar landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Även om jag givetvis sympatiserar med Ukraina och hoppas de smäller ryssen rejält på fingrarna går det ju inte att komma ifrån att om det nu skulle bli ett fullständigt ryskt nederlag så är nog risken för ett kärnvapenkrig väldigt stor. Måste de dra sig tillbaka utan att ha lyckats med att erövra Ukraina lär Putin beskylla Nato för att ha gått i krig med Ryssland i och med allt militärt material som skickats dit. Och dra iväg ett gäng atombomber. Sedan är det godnatt med mänskligheten.

Men om Putin segrar så kommer bara kärnvapenhotet när han förlorar nästa krig. Problemet är Putin och kommer finnas så länge Putin finns. Om han vinner nu så skjuter man bara upp problemet, det försvinner inte. I hans långa Bond-skurkstal så sa han att det borde vara Sovjets gränser som gällde och att flera länder måste lämna NATO. Skall NATO utesluta medlemmar för att Putin inte skall skicka kärnvapen? Han skulle bara kräva mer i oändlighet.
Citera
2022-02-27, 17:59
Medlem
Kinesisk-Ap-Strutss avatar
Putin var så dum i huvet att han trodde det skulle bli lätt.

Att NATO skulle attackera Ryssland är lika stor chans som att någon vinner drömvinsten 10 veckor i rad på lotto & har alltid varit det fattar t.om en blind åsna. Snubben(putin) kallar Ukraina för nazistisk när deras ledare är jude..
Citera
2022-02-27, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Vänner och grannar,
vill bara tacka för tiden på forumet.
Det har utan tvekan varit stimulerande och lärorikt att diskutera med så många av er. Tolv år blev det.
Ska inte bli mångordig. Jag lämnar på grund av avvikande mening gällande moderatorsåtgärd. Ni anar nog vilken.
(OBS! Det handlar inte om någon av moderatorerna på Vapen och militär).
Må väl och Слава Україні!
HEDP502

Håller med om att det var dumt att ta bort din tråd, den stora tråden är för spretig och för många meningslösa inlägg så att man inte ens hinner läsa alla.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vilka jävla kräk!

Jag tror de är hungriga och fryser, och de har inga pengar att betala med (Vem vill ha rubel nu när Ryssland isoleras och sanktioneras, kommer inte gå att växla dem).

Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag undrar om vi återigen ser att väst återigen har överskattat Rysslands förmågor med tanke på vilket fiasko det ser ut att bli. Islamister, nymönstrade gröngölingar och förvirrade sluskar från OMON i en salig röra som inte begriper vad de gör i Ukraina och som inte ens har tillräckligt med mat för dagen. Man blir mållös.

Menar du lite som när Sovjetunion föll så blev de flesta förvånade över hur dåligt allt var där?
Citera
2022-02-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Som ett led i att försvåra för de ryska anfallarna uppmanas ukrainare att montera ned vägskyltar så att ryssarna inte ska hitta.

"Fienden har dålig kommunikation och kan inte navigera i området, låt oss hjälpa dem att hitta raka vägen till helvetet", skriver det Ukrainska trafikverket på Facebook."

Vad är det för soldater som ska ta över Kiev?

Funkar inte deras egna gpser kan man undra
Citera
2022-02-27, 18:24
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Hur galen Putin är så har han ju faktiskt invaderat "mjukt" i hopp om att de skall ge upp och minimera civila dödade och bibehålla infrastrukturen! Men fortsätter det så här så lär han nog skruva upp och köra gamla goda metoden och bomba sönder allt och alla!

Exakt detta. Tragiskt nog och fast jag hoppas att verkligen inte blir så, så är sannolikheten väldigt hög att Ukraina snart kommer jämnas med marken. Samtidigt så tutar väst i Ukraina att de har en chans och eldar på med vapen och hopp. Kommer sluta hemskt det här.
Citera
2022-02-27, 18:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Såg ni att Putin även satt in Muslimska fundamentalister från något skitigt jävla Chechnya
https://www.youtube.com/watch?v=wlCU_duwH1k

Ja men många av dem har redan dödats. Även deras general.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ukraina har slängt upp en hemsida med ryska soldater som fångats eller stupat. Visa av dom ser ut som ryska bönder.
https://200rf.com/

Makabert faktiskt. Men kan påverka kriget för det väcker motstånd i Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Är det inte möjligt att Putin "fejkar" ett anfall mot Kiev för att enklare kunna ta utbrytarrepublikerna? Jag menar tror Ukraina att han vill åt Kiev (vilket vorre galenskap) så är de tvungna att förflytta sina trupper dit.

För i ärlighetens namn så har det inte varit något mer anfall mot Kiev än lite random skottlossning och bomber. Precis som vilken svensk förort som helst mao.

Skulle kunna vara så men jag tror inte det fungerar för Ukraina har olika militärdistrikt så de har trupper både i öst och i Kiev.

Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Det ligger inte heller i linje med Putins persona att fly iväg med svansen mellan benen. Han kommer ju framstå som oerhört svag om han inte ror hem detta.
Men det är ju en jävla balansgång. Tror inte han får många timmar sömn i dagsläget. Vilken soppa.
EDIT:
Kan de (Ryssland) komma att framstå som vinnare när (om) de förhandlingar som planerats in vid gränsen mellan Belarus och Ukraina är avslutade får han ju en flyktväg ut. Om inte kan det bli än mer obehagligt, tror jag.

Putin kan ju beskriva det som en framgång hemma. Om han t.ex. får ett erkännande för Krim och att Ukraina lovar att inte gå med i NATO. Problemet är ju att han krävt så mycket som Ukraina aldrig kan gå med på. Folk i Ryssland kommer veta att det är ett misslyckande även om rysk media beskriver det som en seger. Alla döda hittills är redan ett misslyckande.
Citera
2022-02-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Funkar inte deras egna gpser kan man undra
Roligt om dom byta plats på skyltarna så ryssarna bara kör runt och runt och runt.
Citera
2022-02-27, 18:32
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Exakt detta. Tragiskt nog och fast jag hoppas att verkligen inte blir så, så är sannolikheten väldigt hög att Ukraina snart kommer jämnas med marken. Samtidigt så tutar väst i Ukraina att de har en chans och eldar på med vapen och hopp. Kommer sluta hemskt det här.

Och nu efter idiotmaggan utspel så är vi även aktiva i detta! Skandal och helt vansinnigt!
Citera
2022-02-27, 18:33
Medlem
Haddock93s avatar
https://patriots.win/p/141s2DEwbx/this/c/

Teori från 4chan, Rysslands invasion kanske inte är en så stor flopp som man tror.

Man vill inte bomba någon, man vill undvika döda civila och installera en regering som är vänlig mot Ryssland. Puppet med andra ord.
Citera
2022-02-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Makabert faktiskt. Men kan påverka kriget för det väcker motstånd i Ryssland.
Ja antagligen lika mycket propaganda som det är av vänlighet till anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in