2022-02-27, 15:24
Medlem
Möjligheten finns också att Putin faktiskt är rädd på riktigt att NATO ska invadera nu när NATO har fått se hur kass Rysslands arme faktiskt är.
Citera
2022-02-27, 15:49
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Vågar dom (Putin) verkligen sätta in kärnvapen då konsekvenserna kommer att bli förödande? Dessutom tror jag att ryska folket i så fall får nog.

Det ligger inte heller i linje med Putins persona att fly iväg med svansen mellan benen. Han kommer ju framstå som oerhört svag om han inte ror hem detta.

Men det är ju en jävla balansgång. Tror inte han får många timmar sömn i dagsläget. Vilken soppa.

EDIT:

Kan de (Ryssland) komma att framstå som vinnare när (om) de förhandlingar som planerats in vid gränsen mellan Belarus och Ukraina är avslutade får han ju en flyktväg ut. Om inte kan det bli än mer obehagligt, tror jag.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2022-02-27 kl. 15:52.
Citera
2022-02-27, 15:52
Medlem
Ja man undrar ju hur Putin kommer reagera om har märker att han går mot nederlag och förnedring. Han har ju redan börjat skramla med kärnvapen.
Citera
2022-02-27, 15:55
Medlem
Citat:
Vågar dom (Putin) verkligen sätta in kärnvapen då konsekvenserna kommer att bli förödande? Dessutom tror jag att ryska folket i så fall får nog.
Ja man tvivlar väl..eller hoppas ska vi säga.prutten är nog väl medveten om att ifall han rör röda knappen så kommer ju inte moskva längre finnas på världsatlasen.Då vaknar nog även sleepyjoe ur dvalan och vips har vi ett världskrig.
Citera
2022-02-27, 16:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Nu vet jag inte om detta stämmer, men jag såg ett klipp igår där det nämndes att majoriteten av de insatta ryska förbanden som anfaller i riktning mot Kiev kommer ifrån Far Eastern Military District. Dessa är väl de som under Soviet tiden klassades som kategori C förband?

Det stämmer, de flesta som kör med ett V kommer ifrån östra Ryssland och har anfallit via Belarus.

Putin vill väl inte använda ”slaviska” soldater i Ukraina.
Citera
2022-02-27, 16:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag undrar om vi återigen ser att väst återigen har överskattat Rysslands förmågor med tanke på vilket fiasko det ser ut att bli. Islamister, nymönstrade gröngölingar och förvirrade sluskar från OMON i en salig röra som inte begriper vad de gör i Ukraina och som inte ens har tillräckligt med mat för dagen. Man blir mållös.

Nja. De hade nog tillräckligt med mat för 2-3 dagar. Men när man bara framrycker längs vägarna och "Den store ledaren" har reciterat sin tyska motsvarighet och sagt att "Om ni bara slår in dörren, så kommer hela rucklet att falla samman", så kan det bli lite dålig stämning i den redan underdimensionerade underhållskedjan.

Särskilt som fienden strider med förtvivlat mod och tillämpar fria kriget, artilleribekämpning på djupet och avreglande flyganfall, med måldata från egen trupp, egna civila, egna drönare och amerikansk JSTARS, Global Hawk, spaningssatelliter och signalspaning.
Citera
2022-02-27, 16:56
Medlem
flyer1s avatar
Skulle inte kalla det en militär flopp. Men definitivt en politisk flopp.
Som andra sagt Ukraina är stort. Ryssar har tagit mycket terräng på 4 dagar och står redan i utkanten av Kiev. Man får lätt fel uppfattning då vi i skadeglädje tolkar allt som händer som dåligt för ryssarna och tror på all propaganda från Ukraina. Ryssarna har inte lyckats ta nån större stad, men omringat flera. Att ta städer i strid från hus till hus tar lång tid och är nog inget ryssarna vill syssla med. De försöker nog även undvika skada civilbefolkningen, vilket gör allt långsammare och svårare. Visst blir det döda civila, men det är inte målet. När de gick in i Tjetjenien hade de nog inte sådana skrupler. Tänker inte gå in på vad ryssar gör fel eller rätt, men vi får inte tro de är så dåliga som vi vill bara för att det känns skönt. Utan hjälp kommer Ukraina förlora, men ännu har de fritt inflöda av vapen från väst. Vi har sett bilder på utbombade ryska kolonner , men det finns exempel på utbombade ukrainska kolonner, men de har ni nog inte sett, tex SO om Kherson. Mediakriget vinner Ukraina lätt. Om Putin trott han skulle besegrat Ukraina på 4-5 dagar (som sagts i media) så lever han i en fantasivärld, men det har jag svårt att tro.
Ukraina förefaller gjort en stor blunder då de inte verkar ha några tyngre förband vid Kiew utan de är mer mot gränserna. Måste säga att Ukrainas egna tanks knappt synts till alls, var det bara en uppblåst siffra? Däremot tycks de ha pansarvärnsrobottar så det räcker ett tag till. Luftvärnet har dock varit en besvikelse. Som när rysarna kunde flyga in 200helikoptrar med soldater till Antonovflygplatsen nv om Kiev.
Citera
2022-02-27, 16:56
Medlem
ralphiges avatar
Omvärlden backar in ryssen i ett hörn just nu - finns en överhängade rädsla att den vänder sig om och biter.
Citera
2022-02-27, 17:05
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Det kommer bli intressant efteråt att höra vad de ryska soldaterna säger om kriget.

Jag tror att många ryska soldater lyder order och fortsätter att röra sig mot sina militära mål eftersom det är vad en soldat förväntas att göra. När det sedan kommer till att skjuta på ukrainare gissar jag att många ryska soldater, i alla fall i början på kriget, vill undvika det och väntar på att ukrainarna skjuter först så de kan slippa att döda människor av ett folk som är så likt dem själva om ukrainarna inte skjuter på dem först.

Det kan kanske vara orsaken till varför ryska soldater i Kiev har undvikit stridigheter och istället sprungit iväg när de sett ukrainare med vapen.

Om t.ex. svenska regeringen skulle beordra svensk militär att anfalla Norge så hade säkert många svenska soldater väntat med att skjuta till de norska försvararna först sköt på dem.
Citera
2022-02-27, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ralphige
Omvärlden backar in ryssen i ett hörn just nu - finns en överhängade rädsla att den vänder sig om och biter.

Nej, väst tränger inte in Ryssland i ett hörn. Det är inte omvärldens skyldighet att handla med Ryssland.

Putin lever kvar i kalla kriget. Västeuropa la ner allt försvar när muren föll. Sen svarar vi på Rysslands upprustning. Det var ju tom tal om att NATO och Ryssland skulle samöva för kanske 15 år sen. Det var så att jag ett tag tänkte att det vore ju lustigt om Ryssland blev nästa natomedlem.

Ryssland har bedrivit fientlig verksamhet mot Sverige i synnerhet och eu i allmänhet i åratal.
Citera
2022-02-27, 17:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
I den här invasionen är det bara styrkerelationen mellan Ukrainas och Rysslands krigsmakter som spelar roll, och där ligger Ryssland en bra bit före. Finns en bra jämförelse här: https://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.php?country1=ukraine&country2=russia

Det tog USA en månad att invadera Irak 2003, så det är för tidigt att uttala sig om ryssarna kört fast eller inte. Men någon promenadseger lär det knappast bli.

Men hur stora förluster hade USA efter 4 dagar? 196 döda i hela kriget. Det går inte att jämföra.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Informationskrig som sagt. Svårt att veta vad man ska lita på. Bara en dåre kan ju tro att man tar ett land som Ukraina på några dagar. Om inte då man trott sig bli välkomnade som befriare. Det som visas på twitter mm ger ju dock en bild över att det inte direkt verkar vara välskött från rysk sida. Har de alltså skickat in 18-åriga värnpliktiga i första stöten? Där många har trott att det var övning bara. Mycket märkligt. Det vore ju extremt bra om det här stämmer med brist på ammo och robotar. Då har man ju inte råd att gå vidare till nästa steg med totalt ödesläggelse av Ukraina.

Jag tror de kan ödelägga det. Det som de har brist på är robotar och avancerade vapen. Vanliga vapen har de nog massor av. De har mycket av allt som är gammalt.
Citera
2022-02-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men hur stora förluster hade USA efter 4 dagar? 196 döda i hela kriget. Det går inte att jämföra.

Jag tror de kan ödelägga det. Det som de har brist på är robotar och avancerade vapen. Vanliga vapen har de nog massor av. De har mycket av allt som är gammalt.

Putins moderniseringsprogram har gått allt för långsamt, nu har ju Ukrainarna varit snälla och skjutit bort allt gammal 70-talsmög, så Ryssland kommer ha en mycket större andel modern material när den här konflikten är slut. Tacka så artigt herr Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in