2022-02-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Var försiktig med att lita på media.
Västerländsk media gör allt för att framställa rysslands attack som ett fiasko och göra narr av dem. Det är deras agenda.

Vi vet inte vad som egentligen händer just nu, eller vad som är påväg.

Ligg lågt.

Du menar att den ryska mediebevakningen är trovärdigare??

Haha, tillåt mig skratta!

Hittills har det ju den ryska offensiven varit ett fiasko, där fordonen står längs vägarna med soppatorsk, och soldaterna plundrar butiker för att få något att äta.
Citera
2022-02-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Du menar att den ryska mediebevakningen är trovärdigare??

Haha, tillåt mig skratta!

Hittills har det ju den ryska offensiven varit ett fiasko, där fordonen står längs vägarna med soppatorsk, och soldaterna plundrar butiker för att få något att äta.

När sa jag att ni ska lita på ryssarna?

Jag säger bara att väst har en enda agenda nu, och det är att göra narr av ryssland så mycket som möjligt. Ryssarna lär ha slaktat massor av människor, även civila, bara att det inte finns någon info om det. De avancerar också bit för bit. Vi får helt enkelt vänta och se.
Citera
2022-02-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Kan vara intressant se på kartan var platserna som nämns där strider pågår ligger och då är det påfallande många som ligger precis vid gränsen till Ryssland. T ex idag nämns Charkiv och den staden ligger alltså inte långt från ryska gränsen.

Vad jag menar är att det ger en fingevisning hur långt ryssarna egentligen har avancerat nu på fjärde krigsdagen.

Om vi kollar rent historisk hur Ryska armén har krigat tidigare i historien så har strategin alltid varit att kasta in kroppar i köttkvarnen. Dvs få fienden att få slut på resurser och lika väl kan Ryssland fortsätta att skicka in pansarvagnar och män. Så har man alltid gjort och detta har alltid varit ett vinnande koncept i den ryska strategin.

Det vi ser idag är exakt samma sak som tyskarna stötte på när de invaderade. Problemet uppstod när ammunition tog slut men ryssen fortsatte att skicka in soldater och pansarfordon.

Som sagt han rensar gammalt skit nu och alla jublar för de går så bra för Ukraina (i verkligheten så går de inte alls bra men media visar upp den bilden).

Som sagt jag ger Ukraina cirka en vecka och skulle Putin sätta in den riktiga armén så är det kört för Ukraina, de kommer massakrera hela Ukraina. De jag är mest imponerad över är precisionen i deras missiler och operationer. När USA invandrare så spränger dom bort allt och tusentals civila dör. Detta har inte alls varit i samma skala
Citera
2022-02-27, 11:28
Medlem
Ryssland kommer att vara tvunget att bomba sönder Ukraina för att ha en chans att vinna. Det kommer att kosta enormt många människoliv, men annars kan det bli ett evigt krig.
De hade hoppats att många Ukrainare skulle gå över till ryska sidan, men det blev inte så. I stället så gör de hårt motstånd. Det är ett totalt fiasko. Problemet är att Putin inte kan acceptera en förlust.

Som jag ser ser det kommer det troligen att sluta med kärnvapenkrig. I annat fall så kommer Ryssland att isoleras helt från omvärlden likt Nordkorea. Några andra scenarion är väldigt svårt att se.
Citera
2022-02-27, 11:30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det här blir inte lätt för PUT-IN när kistorna återvänder eller ska han dölja det. Sett förut där Ryska kvinnor vill veta vart i helvete deras söner tagit vägen. Änkor ska ha en liten pension och så vidare och så vidare.

Den ryska armén hade redan innan skickat fram fältkrematorier.
Angående förlusterna så ska Putin i går har informerats om att den ryska krigsmakten hade 3741st stupade efter de två första dygnen. Oklart om det inkluderar Quislingarna från Donbas och Luhansk, samt tjetjenerna.

Detta är som en jämförelse ungefär 500ggr så många stupade per dygn, mot vad Ryssland hade i Afganistan. 1000ggr högre om vi räknar per capita.

Antalet sårade lär vara relativt få, men vi kan nog räkna med totalt 15'000 ryska förluster (stupade, sårade, krigsfångar och desertörer) de två första dygnen, vilket är i nivå med de amerikanska förlusterna under dag ett på "bloody Omaha" i Normandie.

Därtill har vi så klart ryska myterister, som t.ex. tömmer tankarna på sina fordon för att slippa framrycka och en hel rysk brigad i Vitryssland, som ska ha vägrat att åka till Ukraina.
Citera
2022-02-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Den ryska armén hade redan innan skickat fram fältkrematorier.
Angående förlusterna så ska Putin i går har informerats om att den ryska krigsmakten hade 3741st stupade efter de två första dygnen. Oklart om det inkluderar Quislingarna från Donbas och Luhansk, samt tjetjenerna.

Detta är som en jämförelse ungefär 500ggr så många stupade per dygn, mot vad Ryssland hade i Afganistan. 1000ggr högre om vi räknar per capita.

Antalet sårade lär vara relativt få, men vi kan nog räkna med totalt 15'000 ryska förluster (stupade, sårade, krigsfångar och desertörer) de två första dygnen, vilket är i nivå med de amerikanska förlusterna under dag ett på "bloody Omaha" i Normandie.

Därtill har vi så klart ryska myterister, som t.ex. tömmer tankarna på sina fordon för att slippa framrycka och en hel rysk brigad i Vitryssland, som ska ha vägrat att åka till Ukraina.

tack som fan för informationen, vart finner du detta ?
Citera
2022-02-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Man ser ju i jämförelsen att Ryssland är etta i världen på land power. Det är nog detta som räknas mest i den här striden. Det handlar inte så mycket om flyg eller flotta.

Glöm det. plockar man bort kärnvapen som faktor och USA skulle gå in så är alla länder rökta. men så länge vi har kärnvapen med i bilden så kommer alla att tassa ring som på kattfötter.

Allt handlar om luftherravälde, sen går man in med det klassiska brrrrt, brrrt, brrrt. om du inte vet vad jag menar med brrrt så kan du inget.
Citera
2022-02-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltoBarranco
Jag är också överraskad, det synes vara så att Ukraina faktiskt håller fortet. Naturligtvis skulle Ryssland kunna bomba Ukraina tillbaks till stenåldern, med dumma bomber. De vill naturligtvis ha Ukraina helt istället för en stenhög. Men frågan är om de inte har missbedömt saker och ting, de borde ha varit duktigare, särskilt när det gäller sabotage och förbekämpning. Några intervjuade ryska soldater verkar inte heller riktigt veta vad målet är.

Ställer du dig frågan OM dom missbedömt saker o ting? Kom igen nu det är så uppenbart hur korkat dom missbedömt allt
Citera
2022-02-27, 13:21
Medlem
Varför går han inte all out? Internet, elektricitet, vatten, radio. Alla dessa bombade koalitionen sönder totalt i Irak. Är det för att väst skulle gnälla om krigsbrott etc? Alla hatar ju redan Putin ändå så det känns inte som om det hade spelat någon roll direkt. Surrealistiskt att ett krig 2022 skulle ske med elektricitet och internet uppe för den attackerade parten.
Citera
2022-02-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
För att man inte är ute efter att förstöra och döda utan efter att ryka ut korruptionen.

https://www.youtube.com/watch?v=1vdiEABLFoo

Ja, men det kommer bli knepigt med en stor fientlig inhemsk beväpnad befolkning. Om han tillsätter en ny regering där kommer det bara bli ett Maidan till väl? Fast denna gången är hela staden beväpnade med AKs. Känns som en felkalkylering men vi får se. Mitt tips är att han tröttnar och slår på full kraft i veckan med att ta Kiev och Kharkov.
Citera
2022-02-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Varför går han inte all out? Internet, elektricitet, vatten, radio. Alla dessa bombade koalitionen sönder totalt i Irak. Är det för att väst skulle gnälla om krigsbrott etc? Alla hatar ju redan Putin ändå så det känns inte som om det hade spelat någon roll direkt. Surrealistiskt att ett krig 2022 skulle ske med elektricitet och internet uppe för den attackerade parten.

Svaret är att Rysslands kapacitet att utföra flyg och kryssningsrobotanfall mot kritisk infrastruktur är grovt överskattad. När det gäller robotarna verkar största problemet vara att de inte har haft tillräckligt många för att utföra avgörande anfall. Ser ut som om det bara är USA som har tillräckligt stora mängder vapen av denna sort för att helt stänga ner ett land på det viset.
Citera
2022-02-27, 13:34
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Ja, men det kommer bli knepigt med en stor fientlig inhemsk beväpnad befolkning. Om han tillsätter en ny regering där kommer det bara bli ett Maidan till väl? Fast denna gången är hela staden beväpnade med AKs. Känns som en felkalkylering men vi får se. Mitt tips är att han tröttnar och slår på full kraft i veckan med att ta Kiev och Kharkov.

Ja, det är svårt att säga hur trovärdigt det är med bilderna på civila som poserar med gevär. Det är ju väldigt cyniskt om inte annat, att göra otränade civila till legitima måltavlor. Vem vet hur deras moral är - antagligen väldigt högt och lågt där.

Men just nu verkar de ju just omringa i lugn och ro istället för att forcera framåt och meja ner motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in