2022-02-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Rödbo skulle vara nummer ett alla dagar i veckan! Bara villor av äldre snitt. Svenskt rätt igenom. Jag vet inte vilken/vilka skolor ungarna hamnar på när de bor Rödbo, men det lär väl finnas någon småskola i Säve i alla fall. Högstadium kanske blir Kärra och det är okej.

Det som är mindre bra kan vara bussförbindelser om man har behov av det.

Helgered är okej, i alla fall rent geografiskt. Bra förbindelser med stan. Är väl lite oklart vilka skolor som kan bli aktuella och det måste i så fall kollas upp ordentligt.

Linnarhult och Gunnilse hade jag undvikit om jag haft barn, de lär bli allt för mycket kontakt med mångkultur. Men att bara bo där utan kontakt med samhällsservicen såsom skola, då är det nog ok.
Lämnade själv Linnarhult för ett drygt år sedan. Området är supertrevligt och fullt med invandrare av högklassig modell som inte utgör något som helst problem. Problemet är att du måste åka till Angered centrum och handla men ok, det är tillfälligt. Vad värre är, är att närmsta skolan är Eriksboskolan (som nu rivs) och barnen där får nu gå i gamla Hjällbo skolan vid Hjällbo Centrum där somaliska gäng hänger i svarta skinnjackor. Eleverna från Hjällbo skolan har i sin tur flyttats till den nybyggda Lärjeskolan tvärs över vägen.

Har du redan friskola tryggad kan Linnarhult vara ett alternativ men inte annars ifall du har barn i grundskoleåldern. Och Angereds-gymnasiet är inte ett alternativ för de äldre barnen.

Vad gäller Säve och Tuve vill jag bara varna för att stadsdelen beslutat stänga lokala skolor eller göra om dom till F-3 för att sedan tvinga in barnen i drn nybyggda skolan vid Tuve Torg som du troligen helst vill undvika.

Rödbo låter bättre men som alltid i Göteborg gäller att man kör stenhårt med närhetsprincipen och du måste i princip ordna friskola åt barnen. Centrina skulle visst starta en ny skola i Utby eller något, kolla med dem.
Citera
2022-03-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Lämnade själv Linnarhult för ett drygt år sedan. Området är supertrevligt och fullt med invandrare av högklassig modell som inte utgör något som helst problem. Problemet är att du måste åka till Angered centrum och handla men ok, det är tillfälligt. Vad värre är, är att närmsta skolan är Eriksboskolan (som nu rivs) och barnen där får nu gå i gamla Hjällbo skolan vid Hjällbo Centrum där somaliska gäng hänger i svarta skinnjackor. Eleverna från Hjällbo skolan har i sin tur flyttats till den nybyggda Lärjeskolan tvärs över vägen.

Har du redan friskola tryggad kan Linnarhult vara ett alternativ men inte annars ifall du har barn i grundskoleåldern. Och Angereds-gymnasiet är inte ett alternativ för de äldre barnen.

Vad gäller Säve och Tuve vill jag bara varna för att stadsdelen beslutat stänga lokala skolor eller göra om dom till F-3 för att sedan tvinga in barnen i drn nybyggda skolan vid Tuve Torg som du troligen helst vill undvika.

Rödbo låter bättre men som alltid i Göteborg gäller att man kör stenhårt med närhetsprincipen och du måste i princip ordna friskola åt barnen. Centrina skulle visst starta en ny skola i Utby eller något, kolla med dem.

Tack för ett bra och sakligt svar!
Citera
2022-03-20, 22:59
Medlem
114060s avatar
Minst berikade området i Gbg innerstad är Linnéstaden, SÖDER om Skansen Kronan. Alltså inte skiten vid Långgatorna inräknat. Bott här i snart 10 år och det blir svenskare och svenskare verkar det som.

Säkerligen kan Vasastaden och Lorensberg mäta sig i antal svenskar skrivna på adresserna. Men direkt du kliver utanför porten möts du av verkligheten. Inte riktigt illa i Linné - än!

Skulle inte flytta till villa i Göteborg om det inte var Näset, Långedrag eller längs Säröleden - Askim, Hovås och Billdal. Kungsbacka kommun - Kullavik, Särö och Onsala går det med. Har aldrig förstått tjusningen med Örgryte. Men visst.
Senast redigerad av 114060 2022-03-20 kl. 23:04.
Citera
2022-03-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Ska köpa bostad i Gbg.

Har tittat på Hemnet och det känns som ”ok” priser i Linnarhult och Gunnsile. Är det bra områden trots att de ligger i Angered ?

Även Helgered verkar ok. Bra?

Är det bättre med Rödbo/Utby som inte heller är så farliga prismässigt?

Om ni skulle flytta till ett av dessa områden med barn vilket skulle det vara? Tänker främst på skolor/ förskolor ?

Utby är supertrevligt. God gemenskap, nära till skog,sjö och stad. Bra skolor ( utbynäs,fjällbo) friskolor som montessori och centrina.
Visst, nära stökområden men förutom stulna cyklar så är det inga större problem.
Citera
2022-03-26, 22:21
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
. Eleverna från Hjällbo skolan har i sin tur flyttats till den nybyggda Lärjeskolan tvärs över vägen.

Ligger inte Lärjeskolan i Eriksbo längre? Låg väl en spottloska från Eriksboskolan men såg att den ska/har rivits.
Citera
2022-03-27, 20:23
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Minst berikade området i Gbg innerstad är Linnéstaden, SÖDER om Skansen Kronan. Alltså inte skiten vid Långgatorna inräknat. Bott här i snart 10 år och det blir svenskare och svenskare verkar det som.

Vad yrar du om?

Jag såg brandrök vid lekplatsen Plikta igår vid 17-tiden igår. Blev nyfiken och tog en omväg.

Hundratals araber som grillade i oljefat. Inte en enda svensk. Inte en enda. Man skulle kunna tro att man befann sig i Beirut, om det inte vore för inslaget av somaliska gangsters.

Dessutom massvis med fiskmåsar. Förra sommaren var lekplatsen invaderad av råttor. (Förtydligande: Inga mänskliga...)

Dock så är Nordhem som att återvända till en svensk skola på 70-talet...
Citera
2022-03-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Ligger inte Lärjeskolan i Eriksbo längre? Låg väl en spottloska från Eriksboskolan men såg att den ska/har rivits.
Jag kan ha fel men jag vill minnas att den nybyggda skolan, som alltså egentligen är nya Hjällboskolan, kallas för Lärjeskolan. Befintlig hjällboskola används som backup för Eriksboskolans elever tills den nya Eriksboskolan är på plats om några år. Har dock inte besökt Hjällbo på ett tag, kan kolla nästa gång jag kör förbi om det blir av.
Citera
2022-03-27, 23:06
Medlem
Vad har flashbackexpertisen att säga om området runt hpl Eketrägatan?
Kyrkbytorget med omnejd.
Citera
2022-03-27, 23:25
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr
Jag har redan fattat att Bergsjön är ett no-no, samma med Kortedala, och faktiskt det mesta som ligger i den riktningen från Nordstan.

Den första lägenhet jag fått erbjudande om, som jag vill fråga er om ligger i Olskroken. Hur är det området?

Bergsjön är inte så farligt, var rätt livat där för 15 år sen, nu är det rätt chill om man inte har något emot nysvenskar, jag bodde där i 5 år och förutom att min granne sista året var en gravt kriminell zinkis så var området soft, fin natur och bra badmöjligheter i Bergsjön.
Det är betydligt färre psykfall i Bergsjön än i de mer centrala delarna av stan, så länge du inte gör business med de kriminella elementen så är du 100% safe.

Kortedala är inte heller speciellt farligt, lite högre status än Bergsjön men det är mest knegarfamiljer och en del alkisar.

Jag bor själv i Gamlestan, det är inte lika ruffigt som det var på 90-talet, men det faktum att både Nya Kulan och Psykiatrimottagningen ligger vid SKF så kan man än stävja gentrifieringen något även om det flyttat in massa hipsters senaste året.

Olskroken är ett bra område men du kan räkna med att du får stå ut med psykfall i hela stan pga av att Psykiatrin är EXTREMT underdimensionerad.
Citera
2022-03-27, 23:27
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Vad har flashbackexpertisen att säga om området runt hpl Eketrägatan?
Kyrkbytorget med omnejd.

Det är jävligt lugnt område, jobbade borta vid Bräcke innan och rörde mig i de kvarteren rätt ofta.
Helt klart ett av de bättre ställena på Hisingen.
Citera
2022-03-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Det är jävligt lugnt område, jobbade borta vid Bräcke innan och rörde mig i de kvarteren rätt ofta.
Helt klart ett av de bättre ställena på Hisingen.

Tackar, låter bra.
Citera
2022-04-08, 13:36
Medlem
Gunnilse
Bra eller dåligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem