Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
Fortsättning:
The plot thickens
Lars Krantz är född i Göteborg. Krantz far kom från Marstrand, var journalist på Segersteds antinazistiska Handelstidningen.
Två desinformatörer.
Lingärde och Krantz.
Två med judisk bakgrund från Marstrand?
Jag ska leta vidare.
Lars Krantz var uppväxt i Göteborg och var under 1950-talet kriminalreporter på socialdemokratiska Ny Tid. Parallellt med detta producerade han dokumentärfilm och fick med kortfilmen ”
Bronsålder” pris vid Cannesfestivalen 1952. Under 60-talet flyttade han till Stockholm, blev producent på Sveriges Radio. Han omnämns i en bok av
Åke Ortmark 1970 som en av de medarbetare som är klart vänstervridna på nystartade TV2.
Jag träffade LK vid ett par tillfällen 89-90 när han var aktiv som palmespanare. Till en början kunde han som god berättare verka intressant men när jag började granska fakta stod det klart att han inte var att lita fullt ut på. När jag påpekade rena felaktigheter i hans påståenden blev han förbannad. Det vore synd att påstå att LK var balanserad. Han påstod också att
Stalin var klok och grundade detta på de tal han läst. När jag replikerade att offren i GULAG inte höll med honom blev LK ilsken .
I boken ”
Ett verkligt drama” berättar LK i förbigående om en reportage resa i Ukraina i mitten av 60-talet. En sådan resa är omöjlig att genomföra utan granskning av KGB. Det är inte osannolikt att LK fått inviter från KGB under denna resa. Därmed inte sagt att han var agent men däremot kan han vara användbar som nyttig idiot. Mer än en gång hade LK intressanta kunskaper om Svenska Politiker i allmänhet och socialdemokratin i synnnerhet. En hel del av dessa fick han från DNs ledarskribent
Olle Alsen som drev tesen att det inte var sovjetubåtar i våra vatten, U-137 tänkte han bort.
OA, LK och
Sven Aner var drivande i kampanjen mot den moderate riksdagsmannen
Anti Avsan som de ”
finska flickornas” man vid mordplatsen. Idag vet vi att alla kända vittnesmål starkt talar emot en dekorimaman. Vore intressant att få veta var trion fick uppslaget om just AA ifrån. Hela denna del av MOP är mycket förbryllande. Inte minst de olika hot via mail som drabbade både OA, SA och LK. Att desinformation förmedlades via LK finns det mycket som talar för, men vem som låg bakom är fortfarande ej klarlagt.
Ulf Lingärde är på en annan nivå. Som pionjär inom ADB fick han uppdrag både inom myndigheter och näringslivet. Säkerligen fick han göra en del uppdrag också åt de hemliga tjänsterna och då kommit över en del uppgifter som han gärna delade med sig av och gärna kryddade med egna funderingar. Den övervakning som hans familj råkade ut för i Lund togs på allvar av den lokala polisen.
Din fixering vid judiskt ursprung har fått närmast patologiska drag. Om du läser vad
Ulf Lingärde och
Lars Krantz skrivit om palmemordet kan inget kopplas till judiskhet. Om du letar efter källorna förutsättningslöst kanske du kan finna något intressant.