Citat:
Ursprungligen postat av
mongomanish
Nu ramla jag visst av stolen, en till i högen av personer som kommer dragandes med "ingen riktig skotte...". Det här är såklart en ren tolkning av vem man anser är en "verklig alkoholist" och vem som bara är en storkonsument med ett problemdrinkande. Det går bra att läsa mina äldre inlägg om man orkar och vill läsa vad jag tänker om det.
Att ens jämföra rökare med en alkoholist eller heroinberoende visar ju på den absurda okunskapen om vad ett substansberoende handlar om.
Soderman jämför inte nikotin med heroin. Han menar bara att de flesta som slutar röka gör det utan 12-stegsprogram, AA-möten och/eller tron på en högre makt. Och att det är förfärligt svårt att sluta röka. Men trots det så slutar folk att röka. (Du kan inte avfärda en bok genom att bara läsa första meningarna i förordet.)
Poängen med hans resonemang är att du har makten inom dig, och det finns många vägar till en nykter tillvaro (Soderman vet vad han talar om, framför allt genom egen dyrköpt erfarenhet).
AA har funnits nu i snart 100 år, och är byggd på religiösa föreställningar (grundarna Bob och Bill plagierade i stort sett väckelserörelsen The Oxford Groups idéer). Samtidigt har forskningen om beroende och hjärnan gått framåt med stormsteg, och AA sitter fortfarande med samma mossiga gamla texter och steg.
Det är av naturliga skäl svårt att säga exakt hur många som blivit nyktra genom AA, men det har gjorts uppskattningar som ger en ungefärlig siffra på runt 5%. Problemet är alltså att AA ses som en universallösning, en sorts one-size-fits-all-behandling, som ska hjälpa alla med alkohol-, drog- och medberoendeproblem (plus hundra andra tokigheter som t ex sex- och spelmissbruk).